En alternativ väg att gå är att strunta i gubben.
Erbjud frun 600.000 kr för hennes halva.
Hon vill ju sälja och kanske gubben och hundarna inte är så dumma att bo med?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
MLindstrom och 32 till
  • Laddar…
Snailman
Svårt att säga, jag köpte ett hus när arbetslöshet och höga räntor gjort att ingen byggde hus, då var det knappt någon som ville sälja till de låga priserna. Så ytterst få hus till salu och inte låga priser på de få som var till salu.

Om man tänker överbetalda (ge mer än man kan sälja för) så får man ju vara säker på att man kan bo kvar eller klara eventuella förluster vid försäljning.

Inte säkert att folk vill sälja ens om man bjuder vad de begärt för huset hos mäklaren.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag köpte ett renoveringsobjekt för runt miljonen när huspriserna stod på absoluta toppen 2021. Jag lånade 75% för att ha råd att renovera. Jag är också ensamstånde men tjänar betydligt sämre än dig då jag jobbar som tekniker på ett litet företag inom metallindustri, en helt hopplös branch.

Med ökande räntor och övriga kostnader så får jag tänka om och kommer nu använda mina renoveringspengar till att betala av det mesta på lånet. Detta är lite irrierande då det första jag gjorde när jag flyttade in var att riva det vidriga ytskicktet på väggarna i badrummet som var helt orört sen det byggdes i mitten av 60-talet.

Trots att mitt skabbiga hus i dagsläget troligen är helt osäljbart (har endå inga planer på att sälja) och jag numer sen 16 månader tillbaka "temporärt" duschar i en duschkabin i tvättstugan så ångrar jag inte alls mitt köp. Det är ett rejält lyft att flytta till hus från lägenhet även när huset i fråga är i tveksamt skick. :D

Vill du ha huset så köp!
 
  • Gilla
My Saxin och 17 till
  • Laddar…
Tänk på att det kan vara så att Gubben inte ens vill sälja. Helst vill han kanske bo kvar och även få frun tillbaka oavsett vad du betalar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
¨Det jag tycker ska avgöra är om läget på huset är rätt. Allt annat går att fixa eller bygga om, men läget går inte att göra något åt. Grannar, buller, solen, tomten, närhet till kommunikationer och affärer o allt annat. Huset är bara brädor, spik och annat.
Du är 27 år och singel. Jag kan inte uttala mig om din singelstatus, men statistiskt kommer du inte vara singel resten av ditt liv. Att du nu är 27 år kommer redan nästa år vara ändrat. Du kommer bli äldre, få andra intressen. Du fattar.
Sätt dig på tomten i en stol och känn in läget. Låt det avgöra. Om det känns bra och rätt så kan du egentligen betala vad du vill, 50 kkr eller mer spelar ingen som helst roll över lång tid.

Gällande framtida huspriser, så lyssna inte på alla undergångsprofeter. Dock är det märkligt att all annan konsumtion får kosta pengar, men just eget boende är vi vana och förväntar oss att det ska vara gratis.

Lycka till!
 
  • Gilla
katho75 och 6 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Rådet är väl att ligga lågt nu som köpare. 17% ner hittills sedan ifjol, potentialen är väl åtminstone 50% i ett mildare scenario. Givet den ekonomiska verkligheten och att denna till slut slår igenom så bör marknaden ner 70-80% på ca fem års sikt, +/- ett par år. Effekterna av räntehöjningarna har ännu inte slagit igenom på bostadspriserna, det släpar ganska rejält. De ordentliga prisfallen bör komma igång under våren.
Viktigt också att inte lyssna på de ekonomiska experter, oftast från storbankerna eller mäklarintressen, som lyfts fram i etablerade massmedier eftersom dessa har egenintresse i att presentera en för dem förmånlig utveckling. Den artificiella kreditekonomin ska nu anpassas till den organiska verkligheten och det kan bli en tragisk upplevelse för många som får sina ekonomier förstörda för livet.
Viktigaste poängen: lyssna inte på ”ekonomsika experter” i ”etablerade medier”.
på med foliehatten och lyssna mer på folk utan expertkunskap i ekonomi som uttalar sig i mindre trovärdiga medier… :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
SAABdeLuxe och 6 till
  • Laddar…
Huset ser helt Ok ut men tänk på att östra Göinge (om jag nu hittat rätt objekt) verkar ha skånes billigast hus och 1.45 är i duktig överkant där
 
Om nu ex-frun äger 50% kan hon då inte tvinga fram en försäljning?
 
  • Gilla
Nirre och 1 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Om nu ex-frun äger 50% kan hon då inte tvinga fram en försäljning?
Nja, hon kan inte tvinga gubben sälja, men hon kan kräva sin andel av huset. Har då inte gubben möjlighet att köpa ut henne, så måste han ju sälja huset för att få lös pengar.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Davidbagare
”Billyft finns installerad” står det ju i annonsen. Då kan han ju inte ta med den vid flytt..

Känner du att du hittat rätt hus, så tycker jag du ska köpa! Var ju en grym verkstad/garage, om man gillar att pilla med sånt :)
 
  • Gilla
katho75 och 7 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Nja, hon kan inte tvinga gubben sälja, men hon kan kräva sin andel av huset. Har då inte gubben möjlighet att köpa ut henne, så måste han ju sälja huset för att få lös pengar.
Då kan det ju vara en ide att kontakta henne för att få till en försäljning...kankse med en extra krydda till henne om det går igenom...
 
G wojda skrev:
Huset ser helt Ok ut men tänk på att östra Göinge (om jag nu hittat rätt objekt) verkar ha skånes billigast hus och 1.45 är i duktig överkant där
Om nu TS menar Nordvästra Skåne när han skriver NV Skåne så skulle jag nog tippa på att huset ligger i Klippan, Åstorp, Bjuv eller liknande kommun där man kan få hus för de priserna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Inget att tveka på, du får en låg månadskostnad oavsett om du betalar 1,5.
 
Min spontana tanke är. Finns det plats för fru och barn sen eller kommer du behöva flytta när och om det sker? I såfall kanske det inte är värt att betala överpris på en sjunkande marknad och sen inte kunna bli av med huset.
 
  • Gilla
Nirre och 1 till
  • Laddar…
Om huset är ditt drömhus och du får det för 1.5 eller 1.6 och det är runt marknadsvärdet och du har råd med båda så behöver man inte känna sig utnyttjad.
Om huset är ett fint hus och du gett ett bra bud men de är nonchalanta så kan du ge dem en tidsfrist eller hoppa av och köpa annat.

jobbiga människor är jobbiga att ha att göra med. Om de beter sig veliga och nonchalanta nu kan det bli en jobbig affär. Och är det inte ditt drömhus så är det inte alltid värt huvudbryn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.