Akahigi
Hej!

har en prisfundering som är hyfsat akut. Har en offert på 18,7 kW,, 45 paneler med 1 SolarEdge vxl och optimerare. Svea Solar

Har ett pris på 2800kr/mån leasing 20 år innan RUT, dvs 2200 de första 48 månaderna. Priset verkar ligga på ca 380 000kr innan GrönEl. Det känns ca 20% dyrare än andra, men de har inte nödvändigtvis ex vis optimerare med.

Jag funderar hur ”dyrt” detta är, det går för mig att se ekonomin i det men om jag jämför med redovisade priser för 12 månader sen, eller 24, mycket dyrare. Hur ska man tänka runt detta?
 
  • Wow
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Akahigi Akahigi skrev:
Hej!

har en prisfundering som är hyfsat akut. Har en offert på 18,7 kW,, 45 paneler med 1 SolarEdge vxl och optimerare. Svea Solar

Har ett pris på 2800kr/mån leasing 20 år innan RUT, dvs 2200 de första 48 månaderna. Priset verkar ligga på ca 380 000kr innan GrönEl. Det känns ca 20% dyrare än andra, men de har inte nödvändigtvis ex vis optimerare med.

Jag funderar hur ”dyrt” detta är, det går för mig att se ekonomin i det men om jag jämför med redovisade priser för 12 månader sen, eller 24, mycket dyrare. Hur ska man tänka runt detta?
Nu är det ju en stor anläggning, men det låter onekligen dyrt med 380 kkr (105600 + 604 000 för leasing, vilket ju är väldigt mycket dyrare !)
Det har ju varit lite hype kring solel, och leveransproblem från Kina, så frågan är om in priserna kommer sjunka lite framöver ? Dessutom går vi in i en lågkonjuktur där antagligen efterfrågan blir lite lägre.
 
  • Gilla
Hellwiz och 6 till
  • Laddar…
Akahigi
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu är det ju en stor anläggning, men det låter onekligen dyrt med 380 kkr (105600 + 604 000 för leasing, vilket ju är väldigt mycket dyrare !)
Det har ju varit lite hype kring solel, och leveransproblem från Kina, så frågan är om in priserna kommer sjunka lite framöver ? Dessutom går vi in i en lågkonjuktur där antagligen efterfrågan blir lite lägre.
Man funderar ju om det kommer att bli billigare eller om det kommer att vara så här nu. När jag kikar ut över villorna så är det nästan ingen som har solceller (än). Mitt tak klarar ca 30-40 år till tänker jag. Så om jag monterar typ nu så kan man byta allt samtidigt i en avlägsen framtid. Men leasingen rör till kostnadsberäkningen. Vill å andra sidan inte prata lån och värdering med banker just nu, särskilt inte om det låser värderingen i 5 år avseende amorteringskravet :)

Ska man kliva ner på en mindre anläggning? Känns också dumt men men… Hade 25k förbrukning 2022, hade 15k 2022. Kan komma ner till 12k eller upp till 18k för 2023 tror jag. ?
 
Att leasa blir väl sällan billigare än att köpa i slutändan. Hade det blivit det så hade det varit svårt för leasingbolaget att tjäna några pengar på det.
 
  • Gilla
guggen och 13 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Att leasa blir väl sällan billigare än att köpa i slutändan. Hade det blivit det så hade det varit svårt för leasingbolaget att tjäna några pengar på det.
Jo, men hur mycket dyrare är en annan fråga.
I princip dubbelt så mycket låter väldigt dyrt...

Om det inte är rörligt, med beräkning på ränta på 4% så torde på slaget bli kring 160-200 kkr, och så kanske ytterligare 10% vinstmarignal :dvs 180-220 kkr mer för leasing än köp ?
 
Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Jag har funderat på hur man säljer in att hyra något man skruvar fast på taket?
Det hade varit intressant att höra någon som överväger det fundera kring fördelarna...

Jag tycker det låter som en ypperligt dålig ide, men samtidigt skulle jag ju aldrig leasa en bil heller, så jag tillhör väl inte målgruppen...
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 20 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jo, men hur mycket dyrare är en annan fråga.
I princip dubbelt så mycket låter väldigt dyrt...
Det vet jag inte, men jag är rätt säker på att det blir så mycket dyrare så att det innebär att det är ointressant att leasa. Leasingbolaget vill säkert ha bra marginal på det de leasar ut.
 
Akahigi
Om man bortser från finansieringen, hur ser ni på priset i sig?
 
Ponera att man behöver sälja huset. Vad blir huset värt med leasad solanläggning? Vill en köpare ta över leasingkontraktet? Om inte, kommer leasingföretaget och skruvar ner allt och vem betalar det? Om en panel tar eld och sedan tuttar på huset, vad händer då rent juridiskt?

I mina ögon är leasad solanläggning inte särskilt smart.

Själv har jag satt en avskrivningstid på 12 år på min anläggning. Avskrivningskostnaden är 765 kr/mån. Nettoförbrukningen för 2022 blev 8350 kWh och egenförbrukning 2230 kWh. 8300 kWh sålt. Nettokostnaden för el blev 8860 kr med värdet av egenförbrukningen avdragen. Kostnad per månad c:a 1500 kr/mån inklusive avskrivningen. Vad skulle ett leasingavtal för en anläggning på 10,3 kWp och 10 kW växelriktare kosta?

Hugger jag till grovt och sprider ut installationskostnaden plus ett byte av växelriktare på 25 år är produktionskostnaden 52 öre per kWh, dvs det täcks av 60-öringen.
 
  • Gilla
guggen och 8 till
  • Laddar…
Akahigi
Logad Logad skrev:
Ponera att man behöver sälja huset. Vad blir huset värt med leasad solanläggning? Vill en köpare ta över leasingkontraktet? Om inte, kommer leasingföretaget och skruvar ner allt och vem betalar det? Om en panel tar eld och sedan tuttar på huset, vad händer då rent juridiskt?

I mina ögon är leasad solanläggning inte särskilt smart.

Själv har jag satt en avskrivningstid på 12 år på min anläggning. Avskrivningskostnaden är 765 kr/mån. Nettoförbrukningen för 2022 blev 8350 kWh och egenförbrukning 2230 kWh. 8300 kWh sålt. Nettokostnaden för el blev 8860 kr med värdet av egenförbrukningen avdragen. Kostnad per månad c:a 1500 kr/mån inklusive avskrivningen. Vad skulle ett leasingavtal för en anläggning på 10,3 kWp och 10 kW växelriktare kosta?

Hugger jag till grovt och sprider ut installationskostnaden plus ett byte av växelriktare på 25 år är produktionskostnaden 52 öre per kWh, dvs det täcks av 60-öringen.
Man köper då antingen ut anläggningen eller överför leasingen (kostar 1000kr)

Leasing på 10,3 kW borde ligga på 1600kr innan rot (om jag räknar rakt från min egen prisbild och avjämnar lite uppåt).
 
Akahigi Akahigi skrev:
Man köper då antingen ut anläggningen eller överför leasingen (kostar 1000kr)

Leasing på 10,3 kW borde ligga på 1600kr innan rot (om jag räknar rakt från min egen prisbild och avjämnar lite uppåt).
Dvs i mitt fall hade det blivit en ren förlustaffär. Ebberöds bank.
 
Akahigi Akahigi skrev:
Man köper då antingen ut anläggningen eller överför leasingen (kostar 1000kr)

Leasing på 10,3 kW borde ligga på 1600kr innan rot (om jag räknar rakt från min egen prisbild och avjämnar lite uppåt).
Hade jag varit spekulant på ett hus med leasade solceller på taket hade jag troligen värderat huset lägre än utan solceller...
 
  • Gilla
guggen och 7 till
  • Laddar…
Akahigi
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade jag varit spekulant på ett hus med leasade solceller på taket hade jag troligen värderat huset lägre än utan solceller...
Jag hade nog bakat in utköp av solceller i priset, dvs låtit köparen välja om hen vill köpa eller leasa…
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte hur kan kan överväga att leasa utrustning som har så lång återbetalningstid som solceller har. Vill man ha solceller skulle jag betala kontakt eller gå till banken och låna pengar. Äger du utrustningen efter leasingperioden eller vad är restbeloppet för att köpa ut den?
 
  • Gilla
Denimhead och 5 till
  • Laddar…
Akahigi
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag förstår inte hur kan kan överväga att leasa utrustning som har så lång återbetalningstid som solceller har. Vill man ha solceller skulle jag betala kontakt eller gå till banken och låna pengar. Äger du utrustningen efter leasingperioden eller vad är restbeloppet för att köpa ut den?
Restbeloppet är runt 20 000 år 19

Återbetalningstid, hur ser du definitionsmässigt på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.