Hej på er,

Jag har snöat in på Home Assistant och kan numera läsa av får elförbrukning/-användning. Jag vill göra detsamma med vår fjärrvärme. Har en Kamstrup Multical 403. Jag har funnit att denna går att läsa av via en IR-sensor. Jag var i kontakt med vår leverantör, som då installerade en sladd till mig med orden att det pulserar på samma sätt som IR.

Innan jag själv sätter igång och hittar ett sätt kring detta, vill jag höra om någon här har någon erfarenhet alls kring att läsa av fjärrvärmen själv - dvs. utan typ Ngenic.

Likaså om någon har en idé kring upplägget att koppla ihop detta. Jag kan bidra med viss teknisk specifikation såsom att jag vet att jag behöver mata kabeln med 5-30V och sedan läsa av pulsen. Troligen med en Pi, men undrar om jag inte kan använda en USB TTL eller liknande för att koppla direkt in i min Home Assistant-maskin.

Integration för mätaren till HA: https://github.com/golles/ha-kamstrup_403
 
Redigerat:
Det är samma princip som att läsa av IR-pulser på en elmätare. Det finns massor av exempel och hårdvara om du söker på det.
 
Aha! Tack för svar.

Så tekniskt sett hade jag kunnat använda samma (eller annan) ESP jag har som elmätare, och läsa av den? Skillnaden är att få ihop utläsning av signalerna så att de kan avkodas i enlighet med mätarens instruktioner, så att jag faktiskt kan förstå datan?

Jag rotade i mina lådor och hittade en PL2303 och en ark3116. Båda är väl serial controllers(?). Hade jag kunnat använda en sådan? Anledningen är att integrationen till Home Assistant läser det från en local USB i datorn. Tänkte att det var "enklast".
 
Är det inte en vanligt pulsutgång? Dvs, en diod som blinkar en gång per Wh eller nåt sånt?
 
useless useless skrev:
Det är samma princip som att läsa av IR-pulser på en elmätare. Det finns massor av exempel och hårdvara om du söker på det.
Nu är jag igång igen med detta. Tänkte testa att göra likt elmätare med följande konfig genom esphome: https://www.byggahus.se/forum/threa...mn-verkar-florera.384608/page-44#post-4646357

Min esp för elmätare behöver jag inte strömförsörja separat utan den får ström genom HAN-porten. Tolkar som att jag behöver försörja esp för fjärrvärmen separat.

Därefter behöver jag förmodligen koda av pulserna på lämpligt vis. Istället för att uppfinna hjulet igen hat jag hittat andra som kodat av detta för min mätare, om än via annat än pulsport. Ska se hur det går att översätta.
 
  • Teknisk specifikationstabell, strömförsörjning, pulsutgång, max kabellängd, frekvens, överspänningsskydd. (Bilden är roterad.)
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.