Jag kör XBUS från CA > EXP > MAP och det ligger en CAT6 kabel mellan. Kopplad enligt nedan. I MAP kör jag brunt och vänder tillbaka till CA. Nu vill jag koppla på en expansionsenhet (E652) i garaget och en indikerings enhet (E120) i källaren. Båda dessa har jag dragit CAT6 kabel från CA till enheten.

Vad är rekommenderat:
1. Fortsätta slingan med brun-vit/brun och sy ihop garage och indikerings enhet vid CA och ta ström direkt från CA?

2. Eller skall jag bygga stjärn nät och lägga exp och indikerings enhet parallellt?


XBUS (CAT 6)
Vit-blå/blå 12V
Vit-or/orange 0V
Vit-grön 1A
Grön 1B
Vit-brun/brun reserv (retur bus)

CA
Elektronisk kretskort med kablar och anslutningar inuti någon typ av utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EXP
Kretskort inuti elektrisk låda med kablar, reläer, och komponenter, industriell kontrollutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MAP
Öppen nätverksdosa med exponerade kablar och kopplingsklemmor på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mr L skrev:
Jag kör XBUS från CA > EXP > MAP och det ligger en CAT6 kabel mellan. Kopplad enligt nedan. I MAP kör jag brunt och vänder tillbaka till CA. Nu vill jag koppla på en expansionsenhet (E652) i garaget och en indikerings enhet (E120) i källaren. Båda dessa har jag dragit CAT6 kabel från CA till enheten.

Vad är rekommenderat:
1. Fortsätta slingan med brun-vit/brun och sy ihop garage och indikerings enhet vid CA och ta ström direkt från CA?

2. Eller skall jag bygga stjärn nät och lägga exp och indikerings enhet parallellt?


XBUS (CAT 6)
Vit-blå/blå 12V
Vit-or/orange 0V
Vit-grön 1A
Grön 1B
Vit-brun/brun reserv (retur bus)

CA
[bild]

EXP
[bild]

MAP
[bild]
Det bästa för kommunikationen i ditt fall är att fortsätta med slingan. Dvs skarva vit/brun på vit/grön och gå vidare till nästa expansion.
Spänning kan du ta direkt i c-app.
 
  • Gilla
Mr L och 1 till
  • Laddar…
T
Gör som @Jockas021 säger, det blir absolut bäst. Så länge du inte har några enheter som drar enorma mängder kommer det funka fint.

Det skulle säkert funka lika fint i ditt "lilla hus" (?) att köra stjärnnät, men det finns ju ingen mening med när du har par så det räcker.
 
Jockas021 Jockas021 skrev:
Det bästa för kommunikationen i ditt fall är att fortsätta med slingan. Dvs skarva vit/brun på vit/grön och gå vidare till nästa expansion.
Spänning kan du ta direkt i c-app.
Kanon, tack för ditt svar. DÅ får det bli så.

T TechChad skrev:
Gör som @Jockas021 säger, det blir absolut bäst. Så länge du inte har några enheter som drar enorma mängder kommer det funka fint.

Det skulle säkert funka lika fint i ditt "lilla hus" (?) att köra stjärnnät, men det finns ju ingen mening med när du har par så det räcker.
Ja det är ju inte jättestort mitt hus.Som en normal villa. ;)
 
  • Gilla
Jockas021
  • Laddar…
Finns det någon enhet som mäter fukt, som kan kopplas till SPC?

Har både SPC och hem automatik och när det gäller vattenlarm, pumplarm dränering, fukt på vinden mm så hade det känns stabilare att ha in det i SPC. Nån som har en lösning?
 
M Mr L skrev:
Finns det någon enhet som mäter fukt, som kan kopplas till SPC?

Har både SPC och hem automatik och när det gäller vattenlarm, pumplarm dränering, fukt på vinden mm så hade det känns stabilare att ha in det i SPC. Nån som har en lösning?
För detektering av vattenläckage gjorde jag som nedan. Du kan säkert göra något liknande för fuktdetektering.
Vattenläckage-detektor kopplad trådlöst, omvandlare och givarkabel monterade på trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gol gol skrev:
För detektering av vattenläckage gjorde jag som nedan. Du kan säkert göra något liknande för fuktdetektering.
[bild]
Låter som en bra lösning.

Har varit inne på LK WSS Standard med vattenfelsbrytare på inkommande vattenledning och läckagedetektor i kök och tvättstuga. Detta kan kopplas till larm med A och B larm. Men det blir en dyr lösning som självklart kan diskuteras och ställas mot en vattenskada.
1882300.jpg
 
Nu har jag ventilation på vinden men jag får inget larm om det slutar fungera eller om det blir för fuktigt. Har idag ett batteridrivet system där en sensor redan gått sönder och de är batteridrivet och huvudenheten tappar kontakt med sensorerna. Där av tänkte jag att man kanske skulle kunna ha en sensor som varnar för när det blir för fuktigt.

För bostaden har jag FTX och den kan jag både koppla in och se på display nere i bostaden. Men för vindsklimatet så satte vi in trygghetsvakten som är ett eget system som består av en fläkt som går igång när det är för fuktigt. Och en värmeslinga runt som höjer temperaturen nån grad vid behov. Nu har vi ett bra klimat på vinden. Men jag får ingen feedback om det är igång. Nu har jag två Fibaro Wallplug där jag kan se förbrukningen och jag kan se om det inte är igång. Här har jag Push om det skulle stängas av. Men det hade känts tryggare att få in det i larmet. Sen saknar jag fungerande givare för klimatet på vinden.

Har varit inne på att sätta en expansionsenhet E652 på vinden för att kunna koppla in en branddetektor. Men även koppla in mitt FTX aggregat som både har in och utgångar för att styra hemma/bortaläge men även hämta larm.

Utrustning för ventilation: flexibla kanaler, fläktar, mask, sladd och metallfläns. Isolerad vit bakgrund. Rött hus, brutet tak, hål, skadat, vattenledningsskada, vit dörr, ingen bakgrund, illustration, 3D-rendering.
E652
IN1 FTX A-larm
IN2 FTX B-larm
IN3 Trygghetsvakten
IN4 Värmeslinga
IN5 Klimat
IN6
IN7
IN8 Brand
UT1 FTX Styrning
UT2 Brand

Men det kanske är overkill att klydda med att få in klimatet?
 
Till min dräneringsbrunn har jag nivålarm som jag tänkte ansluta till E652. Var även inne på att komplettera med en indikeringslampa på utsidan av garage. Skulle jag missa push så kan jag se att lampan lyser. Typ som ett teknisk larm.

I Manualen står det: VA-ALERT har ett inbyggt relä vilket möjliggör anslutning till t.ex. larmlampa.

Denna signal borde jag väl kunna använda på en ingång i E652?

Industrimodul med kablar, display och knappar för övervakning eller styrning, monterad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk bild av elektrisk inkoppling, kopplingsplint, märkningar 1-7, kabelanslutningar, anvisningar på svenska, teknisk illustration.
 
Har börjat få larmet "AUX-utgång sabotage 1" på min SPC 4320. Kan inte riktigt härleda det, varför får jag det? Vad betyder det? Inte rört larmet på flera månader.
 
K KristianO skrev:
Har börjat få larmet "AUX-utgång sabotage 1" på min SPC 4320. Kan inte riktigt härleda det, varför får jag det? Vad betyder det? Inte rört larmet på flera månader.
Vad har du på den utgången?
 
Osäker vad som sitter på AUX, intern, extern siren?
 
K KristianO skrev:
Osäker vad som sitter på AUX, intern, extern siren?
Enligt manualen är det ingång T1 (som t.ex kan vara kopplad till moderkortets bakre sabotagekontakt) som ger detta larm. Så börja kika där.
Teknisk illustration av anslutning för bakre sabotagebrytare till kontrollpanel, med schematiska diagram och textbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack! Kollade precis min dokumentation och det verkar som jag har min inomhus siren på T1. Skumt då jag inte hört den på väldigt länge. Dessutom så försvinner larmet och kan återställas för att sen efter några dagar dyka upp igen.
 
K KristianO skrev:
Tack! Kollade precis min dokumentation och det verkar som jag har min inomhus siren på T1. Skumt då jag inte hört den på väldigt länge. Dessutom så försvinner larmet och kan återställas för att sen efter några dagar dyka upp igen.
Känns som typiskt glappkontakt.
Hade ett liknande problem innan jul. När jag gick ner i källaren så utlöstes plötsligt ett sabotagelarm på XBUS. Visade sig att bakre sabotagebrytaren på en expanderenhet, som är fjäderbelastad, inte trycktes in tillräckligt. Så när jag gick i källartrappan så blev det vibrationer som utlöste sabotagelarmet. Enheten har suttit där i nästan 10 år utan något problem. Tog ett tag innan jag förstod sambandet.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.