Hejsan
Jag har köpt en ny LG kombi kyl/frys GBB71SWEGN. Jag behöver hänga om dörren vilket är möjligt men jag funderar hur riskabelt det är. Det verkar inte så komplicerat men leverantören skriver att garantin inte gäller om fel uppstår etc. Vilka fel skulle kunna uppstå? Vad ska man vara extra försiktig med?
 
A
Att dörr packningen inte håller tätt
 
electroluxaren skrev:
Att dörr packningen inte håller tätt
Tack. Hur upptäcker man det? Kanske verkar vara dumma frågor, men vill vara på säkra sidan. Tänker att om dörren sugs in och lampan inte lyser så är den väl tät. Kan det vara mer komplicerat än så?
 
Gjorde så på en Siemens 70bred kyl/frys och förstår inte vad problemet är? Det står ju i instruktionerna hur man skall göra (utgår jag ifrån). Gångjärnen borde ju redan sitta på andra sidan (iaf vara förberett) så hur det skall kunna bli snett går förbi mig…?
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Gjorde så på en Siemens 70bred kyl/frys och förstår inte vad problemet är? Det står ju i instruktionerna hur man skall göra (utgår jag ifrån). Gångjärnen borde ju redan sitta på andra sidan (iaf vara förberett) så hur det skall kunna bli snett går förbi mig…?
Finns alltid folk som lyckas ;)
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Gjorde så på en Siemens 70bred kyl/frys och förstår inte vad problemet är? Det står ju i instruktionerna hur man skall göra (utgår jag ifrån). Gångjärnen borde ju redan sitta på andra sidan (iaf vara förberett) så hur det skall kunna bli snett går förbi mig…?
Hej Jo det är det jag tänker också. Därför undrade jag varför leverantören skriver flera gånger att garantin inte gäller vid fel som uppstår vid bl.a. omhängning. Därav min fråga. Tänkte om jag missat något viktigt att tänka på.
 
N NatBat skrev:
Hej Jo det är det jag tänker också. Därför undrade jag varför leverantören skriver flera gånger att garantin inte gäller vid fel som uppstår vid bl.a. omhängning. Därav min fråga. Tänkte om jag missat något viktigt att tänka på.
För att man missar att flytta över vissa saker alternativt inte monterar dom rätt. Det har hänt flera ggr när jag har åkt ut på garantijobb. Dom t.ex. glömt att flytta över magneten och då fungerar inte lyset i skåpet
 
N NatBat skrev:
Därför undrade jag varför leverantören skriver flera gånger att garantin inte gäller vid fel som uppstår vid bl.a. omhängning.
Inte förvånande att de gör det för då slipper de ju garanti på en del av sina produkter. Ren vinst för dem och jag antar att det är försvinnande få som inte köper en produkt på grund av den skrivningen.
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
A
N NatBat skrev:
Hej Jo det är det jag tänker också. Därför undrade jag varför leverantören skriver flera gånger att garantin inte gäller vid fel som uppstår vid bl.a. omhängning. Därav min fråga. Tänkte om jag missat något viktigt att tänka på.
risken är att en del tillverkare inte har tillräckligt elastiskt material i packningen.
har då skåpet ståt ett tag så är gångjärnsidan mer hoptryckt än handtags sidan följaktligen kommer dörren få svårt att stänga med tjockare packning på den nya gångjärnsidan och därmed inte täta på nya handtagssidan
detta gäller mer ju äldre skåpen blir.
Har man tur rättar detta till sig efter några veckor.

Dessutom kan dörren vara skev eller gångjärnenens fästen dåligt utförda och då kommer aldrig dörren att täta. på ett nytt skåp så gäller ju garantin då.

Jag har på garanti bytt ut massor av asiatiska skåp som inte går att hänga om pga ovanstående även en del electrolux och siemens
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
A
Det är bara att prova att hänga om går det inte så ta det på garanti eller häng tillbaka
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
N NatBat skrev:
Hej Jo det är det jag tänker också. Därför undrade jag varför leverantören skriver flera gånger att garantin inte gäller vid fel som uppstår vid bl.a. omhängning. Därav min fråga. Tänkte om jag missat något viktigt att tänka på.
Nu köpte vi denna ny och hängde om innan vi satte den på plats. Men jag har svårt att se att något skall gå sönder för att man gör den manövern. Eftersom vi pratar garantier så är det ju nya eller nästan nya skåp vi pratar om.

Om en list är så mjuk att den formar sig på den korta tiden så är det något fel.

Den vi köpte gick inte att beställa mer än på
Ett sätt så omhängning var nödvändig.
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Nu köpte vi denna ny och hängde om innan vi satte den på plats. Men jag har svårt att se att något skall gå sönder för att man gör den manövern. Eftersom vi pratar garantier så är det ju nya eller nästan nya skåp vi pratar om.

Om en list är så mjuk att den formar sig på den korta tiden så är det något fel.

Den vi köpte gick inte att beställa mer än på
Ett sätt så omhängning var nödvändig.
Hej
Tack detta var svaret jag sökte. Stort tack! Bästa hälsningar Nathalie
 
  • Gilla
  • Haha
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare en risk är om det finns elektronik i dörren vars kontakter måste flyttas om. Dessa kan vara ganska sköra, så risk att man skapar dem.
 
D Dr Benz skrev:
Gjorde så på en Siemens 70bred kyl/frys och förstår inte vad problemet är? Det står ju i instruktionerna hur man skall göra (utgår jag ifrån). Gångjärnen borde ju redan sitta på andra sidan (iaf vara förberett) så hur det skall kunna bli snett går förbi mig…?
@Dr Benz Har beställt (ska komma imorgon) en 70cm bred kyl/frys från Siemens men har inte läst instruktionerna ännu. Antar att man behöver lägga ned/luta kylskåpet mot något för att kunna montera om gångjärnen?
 
Det brukar inte vara så avancerat och ska göras stående. Det finns mycket större risker med att tippa skåp.

Du kan ta några böcker eller liknande och palla upp under dörren för att du inte ska tappa den vid demontering/montering. Sen underlättar att vara två och läsa och tänka igenom i vilken ordning saker ska ske, men det är inte svårt. Svårigehtsgraden är i nivå med att montera en ikea-möbel.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.