Vi har ett hus på ca 180 kvadrat och en vattenmantlad vedspis (Wamsler från början av 90 någon gång tror jag) som är kopplad på ackumulatortank, termostat vid vedspisen som startar cirkulationspump på önskad temperatur. Men om man lägger i så att det blir en riktig brasa och cirkulationspumpen startar och rören blir varma så hör man att rören börjar slå och bubbla? Tanken kommer upp i 50 grader ganska snabbt men med detta oväsen, jag har då stängt spjället och sen eldad lugnare och då går det bra men då får jag inte upp tanken i mer än 50 grader. Jag antar att vedspisen kokar? Cirkulationspumpen är ställd på högsta läget 3 och jag har testat att lufta pumpen som ger returvattnet till vedspisen och luftat den andra pumpen som skickar till elementen och skruvat upp centrumskruven på cirkulationspumpen och kollat så att den snurrar och det gör den. Pumpen som går till vedspisen är i samma ålder som vedspisen gissar jag på och den satt fast först men gick att få den att snurra efter att man använt skruvmejsel och lirkat igång den, den andra pumpen till elementen gick inte att göra samma sak med så den har jag bytt ut mot en ny.
Kan det vara så att pumpen som går till vedspisen inte orkar skicka nog med returvatten? Jag är inte jättekunnig inom området men känns som att antingen funkar den och snurrar, eller inte? Och snurrar gör den ju..
 
Har du laddomat för att hålla en jämn laddtemp, i den sitter en termostat och den kan kärva, Du nämnde att
C-pumpen fick hjälpas i gång, grejerna har då nog sått still ett tag och då börjar allt att kärva.

Edit Spisen vill koka och då blir det ångsmällar i den.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Har du laddomat för att hålla en jämn laddtemp, i den sitter en termostat och den kan kärva, Du nämnde att
C-pumpen fick hjälpas i gång, grejerna har då nog sått still ett tag och då börjar allt att kärva.

Edit Spisen vill koka och då blir det ångsmällar i den.
J jonaserik skrev:
Har du laddomat för att hålla en jämn laddtemp, i den sitter en termostat och den kan kärva, Du nämnde att
C-pumpen fick hjälpas i gång, grejerna har då nog sått still ett tag och då börjar allt att kärva.

Edit Spisen vill koka och då blir det ångsmällar i den.
Det sitter en shunt högst upp på tanken men inget annat. Hur dåligt är det att det smäller å knäpper i rören?
 
B back1 skrev:
Det sitter en shunt högst upp på tanken men inget annat. Hur dåligt är det att det smäller å knäpper i rören?
Då är det på gränsen till kok i spisen, termostaten som startar laddpumpen, ställ ner den till ca 60 C så blir det nog bättre och återkom.
 
J jonaserik skrev:
Då är det på gränsen till kok i spisen, termostaten som startar laddpumpen, ställ ner den till ca 60 C så blir det nog bättre och återkom.
Den var inställd på 65 ungefär när vi flyttade hit och jag testade med det först men har den inställd på 35 nu. Har eldat små brasor ikväll utan kokning/smällar i rören tanken blev 45 grader. Elementen blev varma och bra men värmen försvann fort samma med varmen i tanken.
 
45 C i en tank är inte mycket till magasin av värme. det är mellan tummen och pekfingret ut ca 42 C vid noll ute, om man har radiatorer. Är det då en shunt som reglerar så kommer den att stå helt öppen och då går det fort att tömma tanken på värme. Ställ termostaten på ca 50 C elda, det gäller att få upp tempen i tanken så shunten börjar arbeta. Prova dig fram hur hårt du kan elda utan ev kok. Det med kok är att flödet genom pannan är för dåligt.
 
  • Gilla
Alexander Gunnarsson och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
45 C i en tank är inte mycket till magasin av värme. det är mellan tummen och pekfingret ut ca 42 C vid noll ute, om man har radiatorer. Är det då en shunt som reglerar så kommer den att stå helt öppen och då går det fort att tömma tanken på värme. Ställ termostaten på ca 50 C elda, det gäller att få upp tempen i tanken så shunten börjar arbeta. Prova dig fram hur hårt du kan elda utan ev kok. Det med kok är att flödet genom pannan är för dåligt.
Ok tack för svar. Dåligt flöde kan det finnas något som gör det annat än att pumpen är dålig?
 
Har du en laddomat som reglerar laddtempen.
 
J jonaserik skrev:
Har du en laddomat som reglerar laddtempen.
Bara rör från vedspis till tank med termostat på, och ett rör från tank med pump på till vedspis
 
OK raka spåret då spis - tank. Du kommer inte att få en hög temp i tanken oavsett hur hårt du eldar spisen, spisen kan inte lyfta tempen på vattnet så mycket, utan den kyls av hela tiden. Samtidigt så går det värme ut från tanken och returen kyler. Ska det vara något vettigt så det vara en reglering på laddningen ( ca 70C ) och uttaget för värmen har en shunt. Men klart det går att elda och få lite värme som det är nu med, men inga höga temperaturer. För stort flöde genom spisen, vattnet hinner inte värmas upp.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK raka spåret då spis - tank. Du kommer inte att få en hög temp i tanken oavsett hur hårt du eldar spisen, spisen kan inte lyfta tempen på vattnet så mycket, utan den kyls av hela tiden. Samtidigt så går det värme ut från tanken och returen kyler. Ska det vara något vettigt så det vara en reglering på laddningen ( ca 70C ) och uttaget för värmen har en shunt. Men klart det går att elda och få lite värme som det är nu med, men inga höga temperaturer. För stort flöde genom spisen, vattnet hinner inte värmas upp.

Jag tänkte om pumpen skulle va bättre och få mer flöde så kommer varmvattnet samtidigt fortare till tanken Det har varit den enda uppvärmningen på huset sedan 90 talet tills 2011 då jordvärmepumpen sattes in så borde funka bättre tycker jag.
 
Tänkte just fråga om det med värmen tidigare. när vattnet går in i tanken, virvlar det runt och kyls av lite. Har det alltid varit en tank. Annars var det förr i tiden en spis i köket och rören gick direkt ut till elementen, med eller utan pump
 
J jonaserik skrev:
Tänkte just fråga om det med värmen tidigare. när vattnet går in i tanken, virvlar det runt och kyls av lite. Har det alltid varit en tank. Annars var det förr i tiden en spis i köket och rören gick direkt ut till elementen, med eller utan pump
Ja det har det, den är från samma årtal.
 
B back1 skrev:
Ja det har det, den är från samma årtal.
Kan du ta en bild på kopplingen mellan spisen och ack.tanken ?
 
T tompatempo skrev:
Kan du ta en bild på kopplingen mellan spisen och ack.tanken ?
Röd från vedspis blå till vedspis. Dom två rören bredvid till höger är kakelugnens, den kan man elda i utan att det smäller och kokar men jag antar att den inte är lika effektiv för tanken blir inte tillräckligt varm med bara den behöver ha vedspisen också.
 
  • Rörsystem och elinstallationer inomhus, troligen i ett förråd eller teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.