Hej

Tänkte bara höra ifall någon äger en Makita kombo låda 18 volts med cirkelsåg, tigersåg, skruvdragare samt lampa. Behöver nämligen alla dessa maskiner förutom möjligen lampan. Ge gärna era omdömen. Jag kan se att både tiger och cirkelsågen kan vara utmärkta vid snabb kap inom och utom hus. Tigersågen behöver vara duktigt bra då jag ska riva en hel del innerväggar. Kollar även på makita Flipper bordsåg har fått rekomenderat att den ska vara en utmärkt maskin. Som sagt alla som kört och testat dessa maskiner, är tacksam för era åsikter. MVH
 
Hej!
Jag har inte prövat kitet ifråga, men jag undrar hur det funkar med så många verktyg till så få batterier. Visserligen kan man bara använda ett i taget, men ändå. Och till rivningsarbete. I mina öron låter det opraktiskt med batteritigersåg, men de som har erfarenhet av dem vet kanske bättre.
 
Tror nog att du blir väldigt nöjd, Makita är kanon grejjer, blir nog inga problem med batterierna heller, det är ju Li batterier och garanterat snabbladdare på 30-60 min. Som Mr Handyman skrev använder du ju bara ett verktyg i taget, de andra batteriet i laddaren så när krämen är slut är det bara att byta.

Har själv funderat på det, sugen som bara den :)
 
Hej!

Jag köpte det större kittet (+Vinkelslip & slagskruvdragare) inför mitt pågående renoveringsarbete, har nu använt maskinerna ganska flitigt i 2,5 månader och är mycket nöjd hitintills.

Några detaljkommentarer:
- Sågning konsumerar mycket batterier, ha det andra i laddaren.

- Borrmaskinen/skruvdragaren är ganska tung och klumpig men stark

- Hänget på dragaren & slagskruvdragaren är en mycket bra detalj, brukar kroka fast verktygen i bältet vid svanskotan, helt ur vägen när man skall klättra/ arbeta med båda händerna men ändå lätttillgängligt.


Är det något du funderar över så fråga, skall jag försöka svara.

/Håkan
 
makita gör kanon grejer... kollade också på det kittet, men köpte från hitachi i stället då det var kampanjpris på grejerna där...
men du blir garanterat nöjd om du köper makita kittet... :)
 
vi har en bordssåg från dewalt och har haft den i ett par år nu, funkar utmärkt! Inget fel på den, nu kostar den nog runt 3000 på jem o fix , tror jag...
 
Vad gäller bordssåg kan jag varmt rekommendera Bosch GTS10, (finns ju en snarlik Makita). Kombinerar den med en DW 707.
Har hört att DWs flip overmaskiner också är bra. Det blir lite kompaktare med två i en,men GTS10:an fungerar ju också som en rejäl klyvsåg. Och! Om du köper den, köp stativet också, det är väldigt stabilt och bra.

Den är dyrare än 3000kr dock. Såg den på erbjudande på Bygg-Ole i somras.
 
Har inte kombolådan, men väl flera maskiner som ingår i den.
Personligen anser jag att makita är det bästa man kan ha i batteriväg nu för tiden om man prioriterar både prestanda och smidighet. Deras Li-ion serie alltså.

Något som man kanske inte tänker på dock är att när man maxar maskinerna (och främst därmed batterierna) så blir dom väldigt varma, sätter du ett varmt batteri i laddaren, så tar det inte bara 22 min att ladda batteriet. En varm sommardag kan man t.o.m. komma upp i timmar (känns så iaf).

Detta har aldrig vart något problem med tex skruvdragaren, men har inträffat med tigersågen.
Nackdelen är ju när man behöver kapacitetet som mest, så funkar det inte riktigt att köra järnet eftersom batteri nr 1 kanske forfarande är för varmt för att laddas när batteri nr 2 redan börjar krokna.

Du vet väl att man kan köpa de flesta maskiner billigare utan laddare och batteri, och därmed skapa sitt eget kombikit. Själv tycker jag t.ex. att skruvdragaren i det där kittet är lite i klumpigaste laget, men det är ju olika från person till person.
 
Hael, vad gav du för det stora kittet???
 
Det var nämligen ngt kampanjpris på detta paket som jag nämnde 7500 tror jag att det var. Det är som sagt cirkeln och tigern jag är mest sugen på då jag redan har skruvdragare som jag e nöjd med. Det jag undrar över när det gäller tigern är hurvida denna e på något sätt svagare än en tiger som jag pluggar in i eljacket. Har inte riktigt någon koll på skruvdragaren i paketet e denna en (slag?)borrmaskin också? Hur stark e denna?
 
ridd_sten, tror inte att tigern är svagare än nätansluten, uthålligheten är dock begränsad.
Angående skruvdragaren om det är en BHP541 som föjer med paketet så har den slagborr, 80Nm hårda repektive 40Nm mjuka förband. I det stora paketet så ingår det en BTD140 slagskruvdragare (tänk dig bilverkstans mutterdragare fast batteridriven och med snabb-bitsfäste) , drar allt från småskruv upp till rejäla franskskruv, karmskruv och andra grova prylar.

Skruvdragaren:
http://www.essve.com/upload/3433/BHP_BDF440_451_skruvdragare%20Litium.pdf

Slagskruvdragaren: http://www.essve.com/upload/3433/BTD130_140_slagskruvdragare Litium.pdf
/Håkan
 
hahel skrev:
ridd_sten, tror inte att tigern är svagare än nätansluten, uthålligheten är dock begränsad. /Håkan
Stämmer detta verkligen? Vilken nätansluten tigersåg har du jämfört med? Jag har inte använt just den aktuella makita batteri-tigersågen, och kan därför inte uttala mig om just den, men jag har aldrig varit med om någon batteridriven såg som har samma styrka som en nätansluten.
 
Daniel_N skrev:
Stämmer detta verkligen? Vilken nätansluten tigersåg har du jämfört med? Jag har inte använt just den aktuella makita batteri-tigersågen, och kan därför inte uttala mig om just den, men jag har aldrig varit med om någon batteridriven såg som har samma styrka som en nätansluten.

Makita anger ingen effekt på den batteridrivna, däremot är kapaciteten specificerad till samma för deras nätanslutna och den batteridrivna (130mm rör och 255mm trä). Jag har inga andra faktauppgifter bara min känsla efter att ha använt en billig nättiger och batterimakitan.

/Håkan
 
Det låter osannolikt att de skulle vara lika starka som en med sladd. Om de vore det skulle de nog inte tveka att skriva ut watteffekt på motorerna.
Jag har för mig att jag har sett jämförelser någonstans, men minns inte var, och då var det avsevärd skillnad mellan batteri- och sladdmaskiner.
Ska försöka hitta någon spec. på det och återkomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.