sunnis
A AndersS skrev:
Finns en artikel i Ny Teknik där Tesla verkar backa på det och inse att flera system krävs, t.ex. radar.
[länk]
Nu har jag läst på. Verkar som att det inom kort kommer en ny revision HW 4.0 vilket innebär uppgraderade kameror (5Mpx istället för 1,2Mpx), mer vidvinkel med nya placering och en ny HD radar, snabbare och bättre beräkningshårdvara, 4680 celler och lite annat som varit på gång länge. (Men ingen vet ju såklart säkert)

Verkar som de man kan beställa nu är riktiga budget-byggen som saknar det nya chassit och strippande sensorer. Man ”rear” nog ut nu den sista HW.3 överproduktionen med de sista lagerdelarna utan att behöva köpa in nya gamla sensor för att ställa om till HW.4 under några veckor.

Skulle gissa att parkeringssensor-funktionen blir bra/duglig med ny hårdvara och bättre kameror. Tydligen så har inte dagens kameror tillräckligt med vidvinkel för att kunna hantera parkeringssensorn tillräckligt bra… gissningsvis kommer det fungera skit med HW 3.0 med Tesla Vision utan sensorer (men det är vad jag tror…)

Frågan är om man ska lägga en order för att binda priset och skjuta på leveranserna tills fabrikerna ställer om helt till HW 4.0 vilket påstås ska ske under Q1 2023..

Tesla är inte som andra tillverkare :crysmile:
 
Redigerat:
sunnis sunnis skrev:
Nu har jag läst på. Verkar som att det inom kort kommer en ny revision HW 4.0 vilket innebär uppgraderade kameror (5Mpx istället för 1,2Mpx), mer vidvinkel med nya placering och en ny HD radar, snabbare och bättre beräkningshårdvara, 4680 celler och lite annat som varit på gång länge. (Men ingen vet ju såklart säkert)

Verkar som de man kan beställa nu är riktiga budget-byggen som saknar det nya chassit och strippande sensorer. Man ”rear” nog ut nu den sista HW.3 produktionen med de sista lagerdelarna för att ställa om till HW.4.

Skulle gissa att parkeringssensor-funktionen blir bra/duglig med ny hårdvara och bättre kameror. Tydligen så har inte dagens kameror tillräckligt med vidvinkel för att kunna hantera parkeringssensorn tillräckligt bra… gissningsvis kommer det fungera skit med HW 3.0 med Tesla Vision utan sensorer (men det är vad jag tror…)

Frågan är om man ska lägga en order för att binda priset och skjuta på leveranserna tills fabrikerna ställer om helt till HW 4.0 vilket påstås ska ske under Q1 2023..

Tesla är inte som andra tillverkare :crysmile:
Beror väl på hur ofta du brukar byta och ekonomi.;)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Sidolinjer och mittlinjen som inte finns, exempelvis när ljus reflekteras i lagningar i vägen eller då det är delvis torkad asfalt. Det har gått så långt att jag inte hör eller ser dessa varningar längre...

Första varningen innan panikbromsningen när man möter bilar, främst där vägens filer flyttas i sidled. Denna har jag flera gånger i veckan. Händer även vid svaga svängar ibland.

Panikbromsning när man backar på parkeringar. En angränsande bil håller på att packas och något viftar till, eller när någon som jag har full koll på går bakom bilen. Ett par gånger i månaden kanske detta händer.

Och värst av allt, avståndsvarningen vid låga hastigheter som aktiveras av andra bilars liknande system, värst är Tesla-bilar. Även nya Toyota Yaris får min bil att skrika rakt ut. I övrigt fungerar dock denna rätt bra, förutom att man önskar att den skulle gå ned i en mindre skrikig variant vid kökörning.

Sedan har vi alla larmen om ej fungerande sensorer vid kraftigt regn eller snöfall, samt när bilen kör in/ut ur varmgarage. De brukar sluta varna efter några kilometer.

Edit: Jag har en Mitsubishi Outlander PHEV. Frugans Fiat 500e har också problem med identifiering av linjer och klagomål på sensorer. Den gnäller dessutom ofta på att man inte håller i ratten när man har två händer på den. Frugan har större bekymmer med det sistnämnda än vad jag har.
Har haft en Outlander PHEV. Utmärkt bil i övrigt, men har varken förr eller senare stött på en bil som plingar, tutar och tjuter så mycket. :cool:
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det kan man väl? En av knapparna nertill till vänster stänger väl av filassistenten, eller blandar jag ihop det med något annat? Har bestämt för mig att det är så.

För egen del skulle jag vilja kunna stänga av skyltavläsningen, helst permanent. Den är för dålig, och irriterande nog när den funkar.
Jag kan stänga av i princip alla system på min bil och den kommer också ihåg vilka system respektive förare vill ha på/av. Det är jag mycket tacksam för.
Filhållningsassistenten är bara aktiverad när den adaptiva farthållaren är på. Den går dessutom att såväl stänga av helt som ställa känsligheten på.
 
A Avemo skrev:
Jag har inte kommit på något sätt som innebär mindre än 4 tryckningar för att stänga av filhållningsassistenten. Har du det så är jag intresserad.
Nej, jag var snett ute. Testade när jag var ute och körde tidigare ikväll, men nej. Om det går att programmera om så är ju det kul för dem som gör det, men det är en annan sak och var inte det jag menade.
 
J jocke31 skrev:
Däremot så kan t ex en felaktig tvärbromsning av bilens hjälpsystem i hög hastighet i sig skapa en olycka som inte hade behövt ske.
Absolut. Lyckligtvis har jag aldrig drabbats av det. För min del handlar det mest om en massa irriterande pipanden... Enda gången bilen "nitat" är när jag skulle parkera på för högt gräs. Klart irriterande men går att leva med... Höjer dock på något sätt faktiskt tilltron att den även skulle tvärbromsa på rätta ställen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Om man kör in i en tvärbromsande Tesla är ju bara ett bevis att man är en idiot som inte håller avståndet alternativt förlitar sig på autobromsen som inte funkar..
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Om man kör in i en tvärbromsande Tesla är ju bara ett bevis att man är en idiot som inte håller avståndet alternativt förlitar sig på autobromsen som inte funkar..
Då är väl de flesta förare på infartsvägarna mot Stockholm idioter. Inte många som håller avstånd så de klarar en tvärnit av framförvarande bil.
 
L lbgu skrev:
Då är väl de flesta förare på infartsvägarna mot Stockholm idioter.
Självklart ja. Har någon påstått något annat.
L lbgu skrev:
Inte många som håller avstånd så de klarar en tvärnit av framförvarande bil.
Men då är man väl alldeles fullkomligt uppenbart en riktig jubelidiot!
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Självklart ja. Har någon påstått något annat.
Men då är man väl alldeles fullkomligt uppenbart en riktig jubelidiot!
Då är det väl bevisat att de flesta stockholmare är idioter ;) (Antar att de flesta har körkort)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fler falsklarm i mina hjälpsystem än vad jag har hjälp av dem...
Jag med, härom veckan väcktes jag av att bilen plingade till och tyckte att jag verkade trött. Tror fan det, varför tror den att jag sov från första början...
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
När vi nu diskuterar automatiskts funktioner och självkörning, hur är det med att byta fil? Alltså om en snabbare bil kommer ikapp när man själv ligger i vänsterfil, ser då automatiken detta via bakåtriktad kamera och så snart det är lämpligt gör ett filbyte till höger? Eller är detta enkla scenario för avancerat eller är automatiken vara inriktad på att bromsa eget fordon och inte ta hänsyn till andra? Även mittfilscampare skulle kunna tas bort med automatik. Nu verkar adaptiva farthållare och följa John vara metoden.
 
Jag hade en passat GTE 2020 förut, den hade otroligt mkt bättre förarstöd än de tidigare 2 VW jag haft som båda också hade kamera, radar och bakåtriktat radar. Teoretiskt ska de ju klara att bevaka trafiken runt bilen. Men även passaten var totalt opålitlig, om det kom ett vägarbete, skarp kurva, översnöade linjer osv så lämnade den över kontrollen rätt omedelbart utan förvarning. Kontentan, det var ett bra system för att kunna pilla med mobilen eller radion när man kör på en normal motorväg där man ser att inget i synfältet är extraordinärt.

Jag håller även med om att autonomi i form av att backa släp med sand som ska läggas på uppfarten, lägga i båten i sommarhusområdets lilla ramp, åka till tippen till rätt container för att kasta avfallet på släpet, köra mormor med rollator till vårdcentralen eller sjutsa sju vilda 7 åringar till träningen alla är scenarion som alla är dömda att misslyckas de närmsta 15-25 åren.

Att däremot köra flygbussen på flygplatsområdet, eller gruvtrucken i gruvan med autonomi, där man kör samma drift varje dag och kan räkna med att alla personer och fordon som befinner sig på området är väl bekanta med reglerna - det är något som är möjligt redan idag. Men lägg in förskolebarn, getter, folk på fyllan osv i beräkningen så är det kört.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Lika enkelt som att införa högertrafik i UK:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag hade en passat GTE 2020 förut, den hade otroligt mkt bättre förarstöd än de tidigare 2 VW jag haft som båda också hade kamera, radar och bakåtriktat radar. Teoretiskt ska de ju klara att bevaka trafiken runt bilen. Men även passaten var totalt opålitlig, om det kom ett vägarbete, skarp kurva, översnöade linjer osv så lämnade den över kontrollen rätt omedelbart utan förvarning. Kontentan, det var ett bra system för att kunna pilla med mobilen eller radion när man kör på en normal motorväg där man ser att inget i synfältet är extraordinärt.

Jag håller även med om att autonomi i form av att backa släp med sand som ska läggas på uppfarten, lägga i båten i sommarhusområdets lilla ramp, åka till tippen till rätt container för att kasta avfallet på släpet, köra mormor med rollator till vårdcentralen eller sjutsa sju vilda 7 åringar till träningen alla är scenarion som alla är dömda att misslyckas de närmsta 15-25 åren.

Att däremot köra flygbussen på flygplatsområdet, eller gruvtrucken i gruvan med autonomi, där man kör samma drift varje dag och kan räkna med att alla personer och fordon som befinner sig på området är väl bekanta med reglerna - det är något som är möjligt redan idag. Men lägg in förskolebarn, getter, folk på fyllan osv i beräkningen så är det kört.
Autonoma bilar har nog sin framtid som transporttjänst mellan två adresser till lågt pris, på bekostnad av att du inte kan göra alla de svårare sakerna du nämner. Den som har de behoven får nog fortsätta äga bilen och köra själv, eventuellt med förarassistans på 99% av resan.

De som säger att självkörande bilar är omöjligt de närmaste 20 åren kommer alltid att ha rätt i och med att det alltid går att hitta exempel på situationer bara 4 armar och ben klarar av. Det är en tuff måttstock att mäta mot, om det räcker att hitta några exempel på vad bilen inte klarar så kan man inte kalla den självkörande.

Men det kommer inte att hindra att det kommer fordon som klarar en hel del och hindrena kommer inte att stoppa de företag som börjar erbjuda såna transporttjänster.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.