A
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Tack för tipset. Ska byta tak till sommaren så det är ju passande. Isolerar man taket utifrån? Är detta dyrt? Har ca 120 kvadratmeter tak.
att isolera taket utifrån kostar mer eller mindre inget att göra i sig.
men problemet är ju att det medför ju andra kostnader du får plocka ner pannor etc och montera tillbaka.

men ska du någon renovera taket är det en mycket bra lösning som inte kostar många kronor.

men finns mycket du kan göra mer

  • täta takfotsventilation
  • montera öppning- och stängsbara ventiler i gavlarna
  • täta mot vinden
  • täta yttertaket
  • se över alla genomföringar
  • skapa undertryck i boendeytorna
  • isolera ovan taket med isoleringsboard
 
Cheesen
A Aunty skrev:
varför, förklara?
För att rf vintertid i lappland ute kan gå ned mot 10% och har du då ett oventilerad kallvind så vädrar du inte ut fukten när det är torrt ute. Sommartid har vi ofta en rf på 75-85% ute.
Det är ju som tidigare nämnts i tråden oftast några grader varmare på kallvinden än utomhus och så länge fallet är så så kommer du att få ett otroligt torrt klimat på din kallvind när rf ute är på 24%
Det här är vardag i lappland från november till maj-juni. Jag har hus i norrbotten och våra förutsättningar är inte riktigt lika men likafullt så har jag bra ventilation på båda mina kallvindar och ingen somhelt fukt där.. Dagens fukthalt på kallvinden är runt 35% men det regnar idag... Huser är byggt 2017 och absolut alldeles för tätt i min mening men det spelar ingen roll för kallvinden. Den får ändå spillvärme från huset och är något varmare än utomhusluften och därmed rejält torrare än utomhusluften.
 
A
Cheesen Cheesen skrev:
För att rf vintertid i lappland ute kan gå ned mot 10% och har du då ett oventilerad kallvind så vädrar du inte ut fukten när det är torrt ute. Sommartid har vi ofta en rf på 75-85% ute.
Det är ju som tidigare nämnts i tråden oftast några grader varmare på kallvinden än utomhus och så länge fallet är så så kommer du att få ett otroligt torrt klimat på din kallvind när rf ute är på 24%
Det här är vardag i lappland från november till maj-juni. Jag har hus i norrbotten och våra förutsättningar är inte riktigt lika men likafullt så har jag bra ventilation på båda mina kallvindar och ingen somhelt fukt där.. Dagens fukthalt på kallvinden är runt 35% men det regnar idag... Huser är byggt 2017 och absolut alldeles för tätt i min mening men det spelar ingen roll för kallvinden. Den får ändå spillvärme från huset och är något varmare än utomhusluften och därmed rejält torrare än utomhusluften.

Tyvärr så tänker du fel.

ditt problem är snarare att det läcker upp luft på vinden vilket är onödiga energikostnader.
Om du ändå vill värma upp kallvinden vilket iof inte gör det till en kallvind längre så värm direkt uppe på vinden istället, mycket effektivare.

att luften är kall ute och lågt Rf spelar ingen roll den kan ändå inte föra bort någon fukt från läcker ut från bostadsytorna eller eventuella inläckage utifrån.

hur tänker du att den ska klara det?
 
Cheesen
A Aunty skrev:
Tyvärr så tänker du fel.

ditt problem är snarare att det läcker upp luft på vinden vilket är onödiga energikostnader.
Om du ändå vill värma upp kallvinden vilket iof inte gör det till en kallvind längre så värm direkt uppe på vinden istället, mycket effektivare.

att luften är kall ute och lågt Rf spelar ingen roll den kan ändå inte föra bort någon fukt från läcker ut från bostadsytorna eller eventuella inläckage utifrån.

hur tänker du att den ska klara det?
Ja i ett modernt hus så ska det inte kunna läcka någon luft upp på vinden då det är tätt, om fallet inte är sådant så blir inte ovk: godkänd. (I alla fall var det den informationen jag fick från ventilationsfirman) Men värme rör sig oavsett då du knappast har vacum någonstanns i bjälklaget. Även lösull och liknande kommer att släppa igenom en del värme. Nu blir det mindre värmeförluster om man har rejält med isolering, 65 cm är en oerhörd skillnad mot 25cm.Men även med 65-70 cm isolering så kommer en del värme att spillas upp till kallvinden och värma upp luften där. Om du då har en torr utomhusluft som värms upp så blir den bara torrare.
nu kommer vi till poängen.
Om du kyler ned sommarens instängda luft så kommer den inte att klara av att hålla kvar fukten och du får kondens. Om du inte vädrar vinden är det precis det som händer. Den kalla vinterluften kan nämligen inte hålla lika mycket vatten som den varma sommarluften, Det är därför kläder som hängs utomhus torkar så otroligt fort på vintern när det är kallt jämfört med sommartid.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Är det inte så att ni båda på sätt och vis har rätt ?

Rätta mig om jag har fel nu :)
Ju fler vattenmolekyler det finns inom en viss volym luft desto högre blir ångtrycket
Dvs ångtrycket mäts i gram per kubikmeter , dvs absolut fuktighet (AF)
Relativ Fuktighet (RF) talar om hur stort ångtrycket är i förhållande till mättnadsångtrycket.
mättnadsångtrycket är hur många gram vatten per kubikmeter luften kan ha innan det kondenserar.

Naturen strävar efter att ångtrycket, dvs AF, ska vara så lika som möjligt.

Tar vi nu en vind på vintern.
1) vi har låg temperatur och lågt mättnadsångtryck
2) Det är alltid lite varmare på en vind än ute
3) Hur mycket varmare det är på vinden beror på en massa faktorer som värme genom isolering, värme från murstockar, värme från solinstrålning på tak och luftgenomströmning(ventilation)

Det man då bör se efter om man ska ha ventilation eller inte bör vara skillnad i AF
Ju större skillnad ju bättre.
Ökar man temperaturen på vinden ökar mättnadsångtrycket på vinden och man han ha större AF differens
Ju mindre skillnad det är i temperatur på vinden mot ute , desto mindre blir differensen och det tar längre tid för utjämning av AF

Men om vi nu ventilerar vinden på vintern så dels måste man ha större luftgenomströmning för att det öht ska ge något. Men detta är inte heller alltid bra, då man kan hamna i läget att uteluften kyler vinden så pass mycket att man RF når över 75% och mögel kan börja växa. Eller ännu värre att mättnadsångtrycket uppnås och det kondenserar.
Och både RF och mättnadsångtrycket är ju rätt lågt pga lägre temperaturer pga vinter.

Då kommer vi även till material som kan innehålla fukt. Trä, isolering etc.
Alla dessa har olika trögheter att ta upp och avge fukt.
Dessa trögheter gör att även om det kanske är lämpligt att ha ventilation mitt på dagen då solen hjälper till att värma är det inte kanske lämpligt att ha det på natten.

Dessutom måste man ju ta hänsyn till väder. Och som vi alla vet är vädret inte som på Malta(konstant sol 6 månader per år) utan växlar ganska extremt.
Kan ju börja regna mot eftermiddagen och då öka AF som gör att då bör man verkligen inte ventilera. Då dras det ju in luft med högre AF än det är på vinden och det var ju inte det man ville.

Så bästa tiden att ventilera är då skillnaden i AF är så stor som möjligt där AF på vinden är större än AF ute samt att RF inte blir för hög vid köldbryggor.
Dvs TV eller liknande lösningar som automatiskt håller koll över hela dygnet om det är lämpligt att ventilera ;)

Jaja det är hur jag förstått att det fungerar. Om jag har fel , säg varför och förklara så jag får bättre förståelse.
 
A
Cheesen Cheesen skrev:
Ja i ett modernt hus så ska det inte kunna läcka någon luft upp på vinden då det är tätt, om fallet inte är sådant så blir inte ovk: godkänd. (I alla fall var det den informationen jag fick från ventilationsfirman) Men värme rör sig oavsett då du knappast har vacum någonstanns i bjälklaget. Även lösull och liknande kommer att släppa igenom en del värme. Nu blir det mindre värmeförluster om man har rejält med isolering, 65 cm är en oerhörd skillnad mot 25cm.Men även med 65-70 cm isolering så kommer en del värme att spillas upp till kallvinden och värma upp luften där. Om du då har en torr utomhusluft som värms upp så blir den bara torrare.
nu kommer vi till poängen.
Om du kyler ned sommarens instängda luft så kommer den inte att klara av att hålla kvar fukten och du får kondens. Om du inte vädrar vinden är det precis det som händer. Den kalla vinterluften kan nämligen inte hålla lika mycket vatten som den varma sommarluften, Det är därför kläder som hängs utomhus torkar så otroligt fort på vintern när det är kallt jämfört med sommartid.

Men en kallvind har i princip samma temperatur som uteluften annars är det inte en kallvind.
Alla dagens villor har tillräckligt med isolering för att det ska gälla.

och även om det skulle läcka upp lite värme på vinden så gör det ingen som helst skillnad.
Även om du lyckas värma upp den kalla utomhusluften några grader så kan det inte i närheten bära bort den fukten innan den skulle skapa mögelpåväxt.
 
A Aunty skrev:
Tyvärr så tänker du fel.


att luften är kall ute och lågt Rf spelar ingen roll den kan ändå inte föra bort någon fukt från läcker ut från bostadsytorna eller eventuella inläckage utifrån.

hur tänker du att den ska klara det?
Det är mig veterligen ENDAST du som definierar en kallvind så. Men motbevisa mig gärna.
Googlar man på ordet kallvind så verkar den allmänt använda meningen vara "utrymme ovanför isolering och under råspont på ett hus."

Men länka gärna till någon striktare definition.

Sen att luft på vintern "ändå inte föra bort någon fukt" är ju också fel.
Så länge RF inte är 100 så kan den givetvis det. Kanske inte tillräckligt mycket för att undvika påväxt, men det är inte det du säger.
 
O [old rusty] skrev:
Det är mig veterligen ENDAST du som definierar en kallvind så. Men motbevisa mig gärna.
Googlar man på ordet kallvind så verkar den allmänt använda meningen vara "utrymme ovanför isolering och under råspont på ett hus."

Men länka gärna till någon striktare definition.

Sen att luft på vintern "ändå inte föra bort någon fukt" är ju också fel.
Så länge RF inte är 100 så kan den givetvis det. Kanske inte tillräckligt mycket för att undvika påväxt, men det är inte det du säger.

Håller med dig om den definitionen av kallvind.
Det är så nästan alla (undantag finns ju bevisligen) har definitionen.

Dock så är det inte RF som sätter gränsen om fukt kan föras bort eller inte, så som jag förstått det.
Det är AF (om hör ihop med RF via temperatur)
Och ju lägre skillnad i AF ju längre tid tar det för luften att plocka upp extra fukt.
 
M MrDizzy skrev:
Dock så är det inte RF som sätter gränsen om fukt kan föras bort eller inte, så som jag förstått det.
Det är AF (om hör ihop med RF via temperatur)
Och ju lägre skillnad i AF ju längre tid tar det för luften att plocka upp extra fukt.
Jo..
Är luften torrare än 100% RF kan den teoretiskt ta upp mer fukt.
Det är ju dessutom RF som är kopplat till virkets fuktkvot.
Så jag skulle säga att det är RF som sätter gränser i detta fallet? Eller tänker jag fel?

I verkligheten ställer väl fukttransporten virke>ytskikt>gränslager>bulk (eller tvärt om) till det men det ignorerar jag.

Sen är ju det stor skillnad i mängd vatten som tas upp för att gå från 0 till 100% RF, vid 20°C är det 17g/m3 jämfört med 5g/m3 vid 0°C.
Eller 0.6g/m3 vid -25°C.. på tal om norra inlandet...
 
O [old rusty] skrev:
Jo..
Är luften torrare än 100% RF kan den teoretiskt ta upp mer fukt.
Det är ju dessutom RF som är kopplat till virkets fuktkvot.
Så jag skulle säga att det är RF som sätter gränser i detta fallet? Eller tänker jag fel?

I verkligheten ställer väl fukttransporten virke>ytskikt>gränslager>bulk (eller tvärt om) till det men det ignorerar jag.

Sen är ju det stor skillnad i mängd vatten som tas upp för att gå från 0 till 100% RF, vid 20°C är det 17g/m3 jämfört med 5g/m3 vid 0°C.
Eller 0.6g/m3 vid -25°C.. på tal om norra inlandet...
Helt korrekt att det är RF som är kopplat till virkets fuktkvot.
Nu då jag tänker efter är det bitvis motsägelsefullt.
Allt jag läst om fukt och vind och fuktvandring med avsende på vind är det AF det hänvisats till.

Undrar hur man ska tänka här??
 
A Aunty skrev:
vi arbetar ofta med att lägga en isoleringboard ovan råsponten på nya hus vi bygger.
detta har visat sig fungera bra, det minskar nattutrålningen vilket att en väldigt starkt bidragande orsak till mögelpåväxt på kallvindar.
Berätta gärna mer om denna isoleringsboard, vad består den av, var kan den köpas, hur monteras takpapp och läkt på denna, osv?
 
B b8q skrev:
Berätta gärna mer om denna isoleringsboard, vad består den av, var kan den köpas, hur monteras takpapp och läkt på denna, osv?
Svårt att svara när hen är bannad :rofl:
 
D
U Utdelning skrev:
Svårt att svara när hen är bannad :rofl:
Varför?
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Mina spontana tankar:
Släpp inte upp fukt och håll vinden varmare än utetempen. Låt fuktig luft vädras ut. Visst att kontrollerat avfukta en tät vind är ju ett sätt.

Men jag måste fråga då jag inte orkade läsa allt du TS skrivit samt måste säga att jag är inget proffs på det här men tänker i vissa banor kring kylteknik som jag jobbar med. Har jag fel så rätta mig. Har jag fel så ska ingen lära av mig och har jag fel så vill jag veta rätt.
En erfarenhet rikare är aldrig fel.

Hur såg huset ut när det byggdes? Isolering, ångspärr, uppvärmning osv.

Hur ser det ut idag? Vad är förändrat?
Hej!
Tror det är ca 45mm isolering i väggarna. På kallvinden ligger det öppen isolering på golvet, med skivor på så man kan krypa där. Taket har ingen isolering. Ångspärr vet jag inte än, men det ska jag undersöka.
Det som förändrats skriver jag om i trådstarten: är att jag varit här på vintern, att köksfläktröret är hål på på vinden (av möss), och gissar på att fukt läcker upp via takluckan upp på vinden. Den ska jag täta mer.
 
L LisaLusa skrev:
att köksfläktröret är hål på på vinden (av möss)
Som redan sagts. Att fläktröret är trasigt och du trycker upp varmluft på vinden är en veritabel fuktkatastrof. Det är nästan konstigt att det inte ser värre ut. Fixa bara det så är du klar sedan.
 
  • Gilla
LisaLusa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.