Hej! Vi bor i ett nybyggt hus vi köpte i juli förra året som jag undrar lite hur man ska förhålla sig till luftfuktigheten. Lite kort info:

Färdigställt 2021
Grund: plintar på gjuten platta
1 ½ plan

Ventilation:
1 st väggventil i vardagsrum/kök (bild 1)
1 st väggventil i rum 1 (bild 2)
1 st väggventil övervåning/nästan loft (bild 3)
Luftvärmepump nedervåning (bild 4)

Väldigt brant trappa, så den blir lite som ett lock. Värmen från LVP sprider sig inte upp fastän den sitter mitt för trappan några m bort

Kondens i fönstret på ÖV (bild 5)


Mäter jag upp luftfuktigheten med hygrometer nedervåning pendlar det mellan ca 52 och 60%.

Övervåningen brukar oftast ligga runt 60-62%.

Treglasfönster nedervåning (se bild 7).

Övervåningen brukar kännas lite "råare" och kallare. Temp utan elementet igång ca 17-18c.

Nedervåning med LVP igång brukar ligga jämnt på 19.8-20c.

Är det några konstigheter öht?

60% LF är väl gränsfall?

Tankar?
 
B Beckidekk skrev:
Hej! Vi bor i ett nybyggt hus vi köpte i juli förra året som jag undrar lite hur man ska förhålla sig till luftfuktigheten. Lite kort info:

Färdigställt 2021
Grund: plintar på gjuten platta
1 ½ plan

Ventilation:
1 st väggventil i vardagsrum/kök (bild 1)
1 st väggventil i rum 1 (bild 2)
1 st väggventil övervåning/nästan loft (bild 3)
Luftvärmepump nedervåning (bild 4)

Väldigt brant trappa, så den blir lite som ett lock. Värmen från LVP sprider sig inte upp fastän den sitter mitt för trappan några m bort

Kondens i fönstret på ÖV (bild 5)


Mäter jag upp luftfuktigheten med hygrometer nedervåning pendlar det mellan ca 52 och 60%.

Övervåningen brukar oftast ligga runt 60-62%.

Treglasfönster nedervåning (se bild 7).

Övervåningen brukar kännas lite "råare" och kallare. Temp utan elementet igång ca 17-18c.

Nedervåning med LVP igång brukar ligga jämnt på 19.8-20c.

Är det några konstigheter öht?

60% LF är väl gränsfall?

Tankar?
Sannolikt är en orsak för dålig ventilation från badrum mha fläkt som då styrs efter behov, dvs fukthalt.
Du ska ligga runt 40-50% vintertid.
 
P paralun skrev:
Sannolikt är en orsak för dålig ventilation från badrum mha fläkt som då styrs efter behov, dvs fukthalt.
Du ska ligga runt 40-50% vintertid.
Okej ja jag glömde nämna badrummet. Där sitter en automatisk fläkt. Se bild. Vi har ofta badrumsdörren öppen, har det ens med saken att göra?
 
B Beckidekk skrev:
Okej ja jag glömde nämna badrummet. Där sitter en automatisk fläkt. Se bild. Vi har ofta badrumsdörren öppen, har det ens med saken att göra?
Jo det är i ett badrum det blir massvis med varm fukt som kan gå ut i andra delar av huset men funkar fläkten så borde det vara något annat?

Sä här ser det ut i ett badrum hos mig och då ser jag att ventilationen fungerar.
Historikgraf för temperatur och luftfuktighet i ett badrum, visar periodiska toppar i luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är i ett badrum det blir massvis med varm fukt som kan gå ut i andra delar av huset men funkar fläkten så borde det vara något annat?

Sä här ser det ut i ett badrum hos mig och då ser jag att ventilationen fungerar.
[bild]
Nu har jag haft hygrometern i badrummet hela dagen och den ligger mellan 51-53% luftfuktighet. Så härifrån borde ju den fuktiga luften inte komma? Haft dörrren stängd också. Eller tänker jag fel?
 
Eller jag tänker väl snarare såhär. Nu har duschen Eller något annat vatten inte använts i badrummet och fukten ligger på runt 50%. Det håller sig fortfarande runt 60% på ÖV, då tänker jag att man kan utesluta att det är från badrummet?

Kan tänka helt fel.
 
Så här ser det ut hos mig på nedervåningen i ett 1,5 planshus under januari i Sthlm. Temp i övre grafen och rf i nedre. Ingen påtaglig skillnad om jag mäter på övervåningen.
Två grafer som visar inomhustemperatur och luftfuktighet över tid med högsta och lägsta punkter markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Beckidekk skrev:
Nu har jag haft hygrometern i badrummet hela dagen och den ligger mellan 51-53% luftfuktighet. Så härifrån borde ju den fuktiga luften inte komma? Haft dörrren stängd också. Eller tänker jag fel?
Det är helt ok men jag blir inte klok på din ventilation samt uppvärmning och ett nytt hus.
Eller har jag missat nåt?
Ventilation:
1 st väggventil i vardagsrum/kök (bild 1)
1 st väggventil i rum 1 (bild 2)
1 st väggventil övervåning/nästan loft (bild 3)
Luftvärmepump nedervåning (bild 4)

Finns det några ventilationsaggregat? (förutom badrum)
 
P paralun skrev:
Det är helt ok men jag blir inte klok på din ventilation samt uppvärmning och ett nytt hus.
Eller har jag missat nåt?
Ventilation:
1 st väggventil i vardagsrum/kök (bild 1)
1 st väggventil i rum 1 (bild 2)
1 st väggventil övervåning/nästan loft (bild 3)
Luftvärmepump nedervåning (bild 4)

Finns det några ventilationsaggregat? (förutom badrum)
Nej resten är självdrag. Mao bara hål i väggen med ventil
 
B Beckidekk skrev:
Nej resten är självdrag. Mao bara hål i väggen med ventil
Jo det är nog förklaringen.... men hur man enklast löser det är nog en utmaning för forumet!
 
Kondens insida fönster beror ofta på undermålig ventilation.
Vad har ni för grundventilation?
Jag kanske missar något men än så länge har ni visat bilder på tilluftsventiler. Samt att ni har en frånluftsfläkt i badrummet som endast är igång när luftfuktigheten i badrummet är hög.
Ni bör ha någon form av grundventilattion som alltid går .

Sorry 2:a på den
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Sittställning
Relativ luftfuktighet?

Om du har låt säg 50% lf och sänker temperaturen några grader kommer lf gå upp. Kall luft håller ej lika mycket fukt som varm luft.
 
  • Tabell som visar minskning av relativ fuktighet vid ökad temperatur, referens för byggnadsmaterial och avfuktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tvättstuga med fläkt också? Är ni byggherrar? Trodde inte man fick igenom bygglov på nya hus med så usel ventilationslösning :(
 
P paralun skrev:
Kollade lite och det här verkar som en bra beskrivning.
[länk]
Billigast är nog att köpa sig en kamin och börja elda.
Det är även direktverkande golvvärme fast bara i badrum...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.