A
R Rkarlsson skrev:
Malus som finns kvar nu är enbart och rakt av politiskt beslut.

Försäkringsbolagen skall hålla sig ifrån politiska beslut.

Om du känner dig så osäker så rekommenderar jag dig att gå istället och hålla dig från lite större vägar. Låt barnen för jössenam inte cykla eller få en moped. Utan att låta otrevlig hade det ändå varit intressant att veta vilket årtionde du är ifrån? Många ggr förklarar det allt förbud som vill tvingas fram.
diskussionen du tog upp är manuella bilar, och de kommer leva kvar längre än ni tror, utan ockerpriser som du tror på.
Annars hade ju fb oetiskt tagit ut ockerpriser på veteraner, jänkare.

Och som i alla branscher, det finns konkurrenter.
Bonus-malus är bara ord, samma som med morot-piska. Dessa ord fungerar i alla sammanhang, inte bara politiska.

Jag tog körkort när jag var 18, 1994. Sedan körde jag i början mest högerstyrd postbil 10-15 mil grusväg om dagen i regn som snö och slask och mörker. Detta med en volvo 240 med bakhjulsdrift utan problem. Kört i flera olika länder som USA, Tyskland, Polen osv. Aldrig varit inblandad i någon trafikolycka. Kör numera ca 1500 mil om året. Är väl en medelförare. Men jag inser ändå mina begränsningar. Tex har jag inte ögon i nacken framåt och åt sidan samtidigt.
Dottern lärde vi cykla själv före hon fyllde fyra, så om körkort behövs eller inte beror inte på förmåga iaf.
 
Klart det heter Epa. Det är sen gammalt. Att det finns en ny byråkratisk term och definition är ovidkommande.
 
  • Gilla
  • Haha
tttomten och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det kan man väl? En av knapparna nertill till vänster stänger väl av filassistenten, eller blandar jag ihop det med något annat? Har bestämt för mig att det är så.

För egen del skulle jag vilja kunna stänga av skyltavläsningen, helst permanent. Den är för dålig, och irriterande nog när den funkar.
Jag har inte kommit på något sätt som innebär mindre än 4 tryckningar för att stänga av filhållningsassistenten. Har du det så är jag intresserad.

Golfen jag hade tidigare hade en tabell med hastighetsbegränsningar. Den hängde givetvis inte med direkt vid förändringar och den klarade inte variabla begränsningar. Men den var dels konsekvent och dels var det långt ifrån lika ofta den visade fel som ID4 gör med skyltavläsningen. Ett stort problem är att den oftast tolkar in en hastighet i skylten "omkörningsförbud upphör". Farthållaren kan ställas in så att den ändrar inställningen efter avläst hastighet. Men man tröttnar ganska fort på alla gånger den ställer sig själv på 90 eller 110 på en 70-väg.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Klart det heter Epa. Det är sen gammalt. Att det finns en ny byråkratisk term och definition är ovidkommande.
Men definitionerna och regelverken är väl olika? Har jag fått lära mig av när jag råkade säga EPA…
 
A Alfons3301 skrev:
Men definitionerna och regelverken är väl olika? Har jag fått lära mig av när jag råkade säga EPA…
Är man lite äldre än dig så var begreppet EPA-traktor, nåt ombyggt som inte krävde bilkörkort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Är man lite äldre än dig så var begreppet EPA-traktor, nåt ombyggt som inte krävde bilkörkort.
Det vet jag. Epa var väl oxå ett varuhus och nedsättande ord om jag minns rätt
 
M Markarbetaren skrev:
På min Volvo fungerar LKA ypperligt. Det är bara vid vägarbete eller liknande där man lett om trafiken som han ibland vill styra iväg, av förståeliga skäl.
gött.
Adaptiv farthållare däremot funkar ganska dåligt på volvon med. Kameran är för känslig och läser av hastigheter från järnvägen med trots att skyltarna inte ens är lika =) Inte så kul på 80 väg när bilen vill upp i 130
 
A Alfons3301 skrev:
Bonus-malus är bara ord, samma som med morot-piska. Dessa ord fungerar i alla sammanhang, inte bara politiska.

Jag tog körkort när jag var 18, 1994. Sedan körde jag i början mest högerstyrd postbil 10-15 mil grusväg om dagen i regn som snö och slask och mörker. Detta med en volvo 240 med bakhjulsdrift utan problem. Kört i flera olika länder som USA, Tyskland, Polen osv. Aldrig varit inblandad i någon trafikolycka. Kör numera ca 1500 mil om året. Är väl en medelförare. Men jag inser ändå mina begränsningar. Tex har jag inte ögon i nacken framåt och åt sidan samtidigt.
Dottern lärde vi cykla själv före hon fyllde fyra, så om körkort behövs eller inte beror inte på förmåga iaf.
Du kommer aldrig ifrån att det finns andra trafikanter. Vare sig det är självkörande eller du kör själv.

Det som gör att det aldrig kommer bli förbjudet är att de kommer knappt kunna byta ut bilparken till självkörande bilar. Majoriteten av människor i vårt land har inte råd att äga en bil för 400 tusen så hur skulle de klara av en bil för det dubbla där det nästan ligger idag.

Möjligtvis om de plockar fram bilar för 300 tusen, Då kanske. Men det är en omöjlig ekvation.
 
A Alfons3301 skrev:
Det stämmer inte
[länk]
Var står det att det är lag på bälte?

Det står som en rekommendation. "Du har ansvar för dina passagerare. Använd alltid bilbälte om det finns och se till att dina passagerare också gör det."

Observera 'om det finns', finns alltså inget krav på att det finns bälte.
 
L lbgu skrev:
Var står det att det är lag på bälte?

Det står som en rekommendation. "Du har ansvar för dina passagerare. Använd alltid bilbälte om det finns och se till att dina passagerare också gör det."

Observera 'om det finns', finns alltså inget krav på att det finns bälte.
Det är bälteskrav man vill lagstifta om och med det också begränsa antal åkande i en epa, finns väl någon form av nytt lagförslag.
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Var står det att det är lag på bälte?

Det står som en rekommendation. "Du har ansvar för dina passagerare. Använd alltid bilbälte om det finns och se till att dina passagerare också gör det."
Observera 'om det finns', finns alltså inget krav på att det finns bälte.
Du har rätt. Men det är bara en tidsfråga då förslaget redan finns
https://www.regeringen.se/4ac218/co...8fa/uppdrag-att-utreda-regler-for-a-traktorer
 
A
A Avemo skrev:
Jag har inte kommit på något sätt som innebär mindre än 4 tryckningar för att stänga av filhållningsassistenten. Har du det så är jag intresserad.

Golfen jag hade tidigare hade en tabell med hastighetsbegränsningar. Den hängde givetvis inte med direkt vid förändringar och den klarade inte variabla begränsningar. Men den var dels konsekvent och dels var det långt ifrån lika ofta den visade fel som ID4 gör med skyltavläsningen. Ett stort problem är att den oftast tolkar in en hastighet i skylten "omkörningsförbud upphör". Farthållaren kan ställas in så att den ändrar inställningen efter avläst hastighet. Men man tröttnar ganska fort på alla gånger den ställer sig själv på 90 eller 110 på en 70-väg.
Läser man på forum verkar det finnas lösningar, ODBeleven tex, för att ställa om defaultinställning till off när bilen startas. Men jag har inte djupdykt i ämnet
https://www.speakev.com/threads/can-lane-assist-be-turned-off.169998/
https://www.eftermontering.se/obdeleven/7024-obdeleven-nextgen-ios-android.html
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Låter som att systemen på nämnda bilar är väldigt buggiga och inte riktigt färdigutvecklade. Jag skulle bli vansinnig om min bil höll på att tjuta med varningssummers i onödan. Den varnar aldrig för att linjer försvinner, den blinkar i BLIS-lamporna om man byter fil när nån befinner sig i döda vinkeln. Men aldrig att den tjuter. Cross traffic alert när man ska ut från en parkering tjuter om det kommer nån, men det går ju gusdskelov att sänka volymen på:D
Asiatiska bilar piper hela tiden
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Läser man på forum verkar det finnas lösningar, ODBeleven tex, för att ställa om defaultinställning till off när bilen startas. Men jag har inte djupdykt i ämnet
[länk]
[länk]
Det är just OBDeleven som jag använt för att ställa om så att den vid start står kvar på den inställning den hade när man stängde av. Men då blir det i praktiken lätt att man aldrig har den på. Det hade varit bättre om den var på vid start men lätt kunde stängas av med en knapptryckning utan att släppa ratten.
 
  • Gilla
Alfons3301
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.