M
Först måste du laga fläktslangen som troligtvis är orsaken till problemet. Prova att köpa en sprayflaska mot mögel som innehåller klorin. Spruta på och torka av, det behöver inte vara krångligare än så.
 
A
O [old rusty] skrev:
Det är din defenition av kallvind. Visa mig var det strikt beskrivs så.

Sen skryter du med din utbildning.
Men kan inte lämna källor som styrker dina påståenden (eller blir missförstådd?)
Verkar ha svårt för grafer (eller blir missförstådd?)
Kräver ständigt andra på bevis men levererar ingenting.
Verkar ha svårt att begränsa problem genom att definiera ingångsvärde.

En stor del av en teknisk utbildning är att inte raljera och skriva saker utan att kunna belägga det.
Så det är inga personangrepp. Det är bara en sammanfattning av hur du betett dig i denna tråden.
skrivit ingångsvärdena flera gånger:

kallvind
ventilerad med utomhusluft
tät eller otätt spelar ingen roll
temperatur följer utomhus temperaturen

vad ska utomhus ventilation fylla för funktion?
förklara vad ventilationen gör rent fysiskt och hur den gör det?
 
A Aunty skrev:
men du förstår ju inte grundläggande byggfysik.
man ska inte ventilera en kallvind de årstiderna du nämner snare kanske på sommaren.

hur menar du att kall utomhus med högt rf ska kunna ventilera bort fukt i de mängderna som skapar mögelpåväxt på en kallvind?

finns inte en chans att utomhusluft kan göra det, det enda som händer är att omsätter luften på vinden. fukten stannar kvar.
har du otur tillför du fukt i och med nattutstålningen
Precis som att det kan uppstå risker med att stänga ventilationen, så kan det också uppstå risker med att låta vindsventilationen vara öppen. Det är lite likt moment 22. Hur man än gör kan det bli fel, beroende på förutsättningarna. Detta om att ventilera vinden och att problem ofta uppstår, har jag skrivit om tidigare i tråden.

Vindsventilation på sommaren är nästan ovidkommande eftersom det under sommaren inte är så stor risk för fuktskador. Dock kan man ventilera bort annars problemtisk värme. Värme som påverkar boendemiljön så att den blir för varm.
 
A
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Precis som att det kan uppstå risker med att stänga ventilationen, så kan det också uppstå risker med att låta vindsventilationen vara öppen. Det är lite likt moment 22. Hur man än gör kan det bli fel, beroende på förutsättningarna. Detta om att ventilera vinden och att problem ofta uppstår, har jag skrivit om tidigare i tråden.

Vindsventilation på sommaren är nästan ovidkommande eftersom det under sommaren inte är så stor risk för fuktskador. Dock kan man ventilera bort annars problemtisk värme. Värme som påverkar boendemiljön så att den blir för varm.

men snälla nu ålar du ju dig, svara på frågan istället så ger lägger jag mig platt.

du skrev följande:
"Att stänga igen ventilationen på en kallvind är inte alltid gångbart. Det kan bli för fuktigt på vinden då."

Min frågor nedan:
hur kan det bli fuktig på kallvinden på grund av att man stänger ventilationen?
vad fyller ventilationen för funktion på en kallvind och hur ska den kunna ventilera bort fukt som du säger?
 
A Aunty skrev:
men snälla nu ålar du ju dig, svara på frågan istället så ger lägger jag mig platt.

du skrev följande:
"Att stänga igen ventilationen på en kallvind är inte alltid gångbart. Det kan bli för fuktigt på vinden då."

Min frågor nedan:
hur kan det bli fuktig på kallvinden på grund av att man stänger ventilationen?
vad fyller ventilationen för funktion på en kallvind och hur ska den kunna ventilera bort fukt som du säger?
Haha nu är jag en ål också :) Detta antar komik så som kan ses i programmet släng dig i brunnen. Tack för ett gott skratt Aunty!

Som svar på dina frågor läs mitt svar lite längre upp i tråden. Till detta påfylles att uteluftsventilation endast kan bortföra fukt från vinden under förhållanden där den inventilerade luften har eller får förmåga att bära bort fukt. Det är ganska enkel matematik även om många förhållanden och konstruktionstyper påverkar och inverkar.

Min mening är inte att någon ska lägga sig platt. Meningen är endast att tillföra kunskap om faktorer som gör ventilation bra eller mindre bra. Jag lägger vidare in lite psykologi här och förespeglar att du kanske gör ytterligare påhopp och sågningar. Det får i så fall stå för dig. Jag kan enbart stå för det jag skriver och beskriver, allt utifrån forskning blandad med fälterfarenhet från många tusen vindsutrymmen, oftast kallvindar. Forskning är synnerligen givande, särskilt eftersom alla och envar får lov att utföra sådan oavsett bakgrund. Åsikter om att så inte borde få lov att vara fallet, är just åsikter.

Aunty, jag skulle vilja se att du med forskningshänvisningar dementerar de punkter jag ovan radat upp. Kan jag lära något ytterligare eller omvärdera inhämtad kunskap så är jag mycket tacksam. Åsikter faller dock per automatik bort om de inte kan forskningsförankras.
 
A
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Haha nu är jag en ål också :) Detta antar komik så som kan ses i programmet släng dig i brunnen. Tack för ett gott skratt Aunty!

Som svar på dina frågor läs mitt svar lite längre upp i tråden. Till detta påfylles att uteluftsventilation endast kan bortföra fukt från vinden under förhållanden där den inventilerade luften har eller får förmåga att bära bort fukt. Det är ganska enkel matematik även om många förhållanden och konstruktionstyper påverkar och inverkar.

Min mening är inte att någon ska lägga sig platt. Meningen är endast att tillföra kunskap om faktorer som gör ventilation bra eller mindre bra. Jag lägger vidare in lite psykologi här och förespeglar att du kanske gör ytterligare påhopp och sågningar. Det får i så fall stå för dig. Jag kan enbart stå för det jag skriver och beskriver, allt utifrån forskning blandad med fälterfarenhet från många tusen vindsutrymmen, oftast kallvindar. Forskning är synnerligen givande, särskilt eftersom alla och envar får lov att utföra sådan oavsett bakgrund. Åsikter om att så inte borde få lov att vara fallet, är just åsikter.

Aunty, jag skulle vilja se att du med forskningshänvisningar dementerar de punkter jag ovan radat upp. Kan jag lära något ytterligare eller omvärdera inhämtad kunskap så är jag mycket tacksam. Åsikter faller dock per automatik bort om de inte kan forskningsförankras.
återigen kan du inte svara på frågan

hur ska den uteluften luften kunna ventilera bort fukt på vintern från kallvinden?
om den nu inte kan det så varför ska man ventilera kallvinden?

precis som du säger måste man tillföra värme för att utomhusluften ska kunna ventilera bort någon fukt överhuvudtaget och då är det inte längre en kallvind.
 
A Aunty skrev:
återigen kan du inte svara på frågan

hur ska den uteluften luften kunna ventilera bort fukt på vintern från kallvinden?
om den nu inte kan det så varför ska man ventilera kallvinden?

precis som du säger måste man tillföra värme för att utomhusluften ska kunna ventilera bort någon fukt överhuvudtaget och då är det inte längre en kallvind.
Under vissa lite mer under vintern sällsynta klimatförhållanden, så råder det gynnsamt förhållande för ventilation, särskilt då värme från bostaden kommer upp på vinden i tillräcklig mängd. Just då kan vinden börja torka ut. Dock är inte klimatförhållandena samt andra förhållanden gynnsamma tillräckligt för att ventilation under hela den kalla årstiden ska vara bra.

Jag vidhåller moment 22 med vissa justeringar som gör att begreppet inte låses helt i svart och vitt. Ventilation kan medföra problem. Att stänga ventilationen kan också medföra problem. Läs mitt med siffror punktade inlägg ovan i tråden och vidare inlägg uppåt i tråden.
 
  • Gilla
Detailer
  • Laddar…
A
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Under vissa lite mer under vintern sällsynta klimatförhållanden, så råder det gynnsamt förhållande för ventilation, särskilt då värme från bostaden kommer upp på vinden i tillräcklig mängd. Just då kan vinden börja torka ut. Dock är inte klimatförhållandena samt andra förhållanden gynnsamma tillräckligt för att ventilation under hela den kalla årstiden ska vara bra.

Jag vidhåller moment 22 med vissa justeringar som gör att begreppet inte låses helt i svart och vitt. Ventilation kan medföra problem. Att stänga ventilationen kan också medföra problem. Läs mitt med siffror punktade inlägg ovan i tråden och vidare inlägg uppåt i tråden.
Hej

nedan är ett citat från dig:

"Att det då ska gå att ventilera bort fukten är en kvarhängande skröna som beror på missuppfattningar om hur ventilation fungerar i förhållande till fukt och temperatur.

För att kunna ventilera en vind så den blir torrare krävs värmetillskott på vinden. Nu med mycket isolering och tilläggsisolering så sker inte längre så mycket värmetillskott från boendet upp på vinden. Detsamma gäller när ved- och oljepannor har bytts ut till andra värmekällor som inte håller murstocken varm.

Beakta att vi har ett mycket fuktigt klimat där vintrarna mer är som en förlängd höstperiod. Det är ofta över 90% relativ fuktighet i luften ute. Gränsvärdet för tillväxt av mögel ligger på 75% relativ fuktighet. När denna fuktiga uteluft ventileras in blir kallvinden för fuktig. Material som kan dra åt sig fukt kommer att få för hög fuktkvot. Gränsen för fuktkvotsvärde kontra mögel ligger på 17% fuktkvot."



har du ändrat dig helt enkelt det senaste då?
För tidigare höll du med mig i allt jag sa.

du vet mycket väl att den lilla värmen som kommer upp till vinden på ett hus inte räcker i närheten för att värma upp utomhusluften på vintern.
även om den blir lite varmare så kommer luften inte bli tillräckligt varm för att kunna bära så mycket fukt att det inte hinner bli mögelangrepp
 
A Aunty skrev:
Hej

nedan är ett citat från dig:

"Att det då ska gå att ventilera bort fukten är en kvarhängande skröna som beror på missuppfattningar om hur ventilation fungerar i förhållande till fukt och temperatur.

För att kunna ventilera en vind så den blir torrare krävs värmetillskott på vinden. Nu med mycket isolering och tilläggsisolering så sker inte längre så mycket värmetillskott från boendet upp på vinden. Detsamma gäller när ved- och oljepannor har bytts ut till andra värmekällor som inte håller murstocken varm.

Beakta att vi har ett mycket fuktigt klimat där vintrarna mer är som en förlängd höstperiod. Det är ofta över 90% relativ fuktighet i luften ute. Gränsvärdet för tillväxt av mögel ligger på 75% relativ fuktighet. När denna fuktiga uteluft ventileras in blir kallvinden för fuktig. Material som kan dra åt sig fukt kommer att få för hög fuktkvot. Gränsen för fuktkvotsvärde kontra mögel ligger på 17% fuktkvot."



har du ändrat dig helt enkelt det senaste då?
För tidigare höll du med mig i allt jag sa.

du vet mycket väl att den lilla värmen som kommer upp till vinden på ett hus inte räcker i närheten för att värma upp utomhusluften på vintern.
även om den blir lite varmare så kommer luften inte bli tillräckligt varm för att kunna bära så mycket fukt att det inte hinner bli mögelangrepp
Nu tror jag du ägnar dig åt cherrypicking!? Det innebär att man endast plockar ut vissa delar av en total information, och utesluter annat, för att visa att man har rätt i det man hävdar.

Här är ett annat citat från min information:
"Att ventilera eller inte brukar vara en stående fråga som inte rakt av går att besvara. Det är många faktorer som spelar in och därför kan ventilation av vind vara att likställa vid moment 22. Hur man än gör riskerar det bli fel."

Vidare svar på den informationen har lagts här i tråden. Har inte jag missuppfattat läget så diskuterar vi riskerna med OCH riskerna utan ventilation.

Nej jag har inte ändrat mig men vidhåller att det kan finnas risker både med och utan ventilation.

Mycket riktigt kan inte ett svagt värmetillskott värma upp en vind. Men redan en grads temperaturökning kan innebära en sänkning av den relativa fuktigheten med upp till 6%RF, i bästa fall. Några graders temperaturökning kan således sänka RF ännu mer. Detta innebär i somliga hus en räddning, då värmen innebär tillräckligt "avfuktande och uttorkande effekt". Som sagt allt är inte svart och vitt. Det finns gyllene medelvägar. Fast dessa har allt för ofta byggts bort genom för mycket isolering i vindsbjälklagen, samt även utbyte av värmesystem som gav spillvärme upp på vind, samt också såg till att ventilera inomhusmiljön så att den inte buffrade fukt.

Jag har aldrig hållit med i allt du skrivit. Var får du det ifrån?

Det kan vara svårt att kortfattat förmedla sig i text eftersom det skrivna budskapet inte står för mer än ca. 20% av det totala budskapet som framkommer när man möts och diskuterar. Kan vi dock förhålla oss till ren fakta så är jag tacksam.

Var god att sakligt dementera de tidigare punkterna jag radade upp i tråden här. Då kan vi komma framåt och tillsammans bli klokare.
 
A
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Nu tror jag du ägnar dig åt cherrypicking!? Det innebär att man endast plockar ut vissa delar av en total information, och utesluter annat, för att visa att man har rätt i det man hävdar.

Här är ett annat citat från min information:
"Att ventilera eller inte brukar vara en stående fråga som inte rakt av går att besvara. Det är många faktorer som spelar in och därför kan ventilation av vind vara att likställa vid moment 22. Hur man än gör riskerar det bli fel."
men vänta nu, man får inte ljuga.

då citerar jag hela ditt inlägg istället och de citat du skrev ovan finns inte med i det.

"Vind, i synnerhet kallvind, är ofta drabbad av för hög relativ fuktighet. Fukt kan komma upp från boendeytorna och även ventileras in på vinden utifrån. Just fukt utifrån är den absolut största källan till de problem med mögel som allt fler villaägare upptäcker. Att det då ska gå att ventilera bort fukten är en kvarhängande skröna som beror på missuppfattningar om hur ventilation fungerar i förhållande till fukt och temperatur.

För att kunna ventilera en vind så den blir torrare krävs värmetillskott på vinden. Nu med mycket isolering och tilläggsisolering så sker inte längre så mycket värmetillskott från boendet upp på vinden. Detsamma gäller när ved- och oljepannor har bytts ut till andra värmekällor som inte håller murstocken varm.

Beakta att vi har ett mycket fuktigt klimat där vintrarna mer är som en förlängd höstperiod. Det är ofta över 90% relativ fuktighet i luften ute. Gränsvärdet för tillväxt av mögel ligger på 75% relativ fuktighet. När denna fuktiga uteluft ventileras in blir kallvinden för fuktig. Material som kan dra åt sig fukt kommer att få för hög fuktkvot. Gränsen för fuktkvotsvärde kontra mögel ligger på 17% fuktkvot.

Anledningen att ventilation i ett varmt utrymme som bostad kan få bort fukt är att värme sänker den relativa fuktigheten i luften. Därmed vandrar fukt ut från fuktigare material vilka hålls torrare. En grads temperaturökning kan sänka den relativa fuktigheten med upp till 6%.

Trots mycket information kvarlever och fortplantas skrönor om hur man får en kallvind att bli torrare genom uteluftsventilation. Detta är egendomligt och lurar en del husägare att förvärra fuktproblemen på sina vindar.

Experimentera gärna men fuktmät kontinuerligt under tiden för de tänkta uttorkande experimenten. Var beredd på att avfuktare kan behövas. Behövs avfuktare s.k. vindsavfuktare/sorptionsavfuktare så finns en del knep att tillgå för att hålla ned driftskostnaderna. Märk väl att det saluförs avfuktare som baseras på ventilation. Dessa är högst osäkra i dagens klimat.

Efter installation av adekvat avfuktare på vinden så stängs uteluftsventilationen. Vinden kommer att vara varmare och torrare än annars. Isoleringen i vindsbjälklaget kommer hålla bättre värmegenomgångsmotstånd när den hålls torrare. Kallras ned mot boendeytorna minskar. Dessa faktorer gör att drftskostnaden för vindsavfuktaren totalekonomiskt sett kan gå på ett ut med de vinster som görs. Allt beror på tjockleken av isolering i vindsbjälklaget.

Ett nytt fenomen har kommit till kännedom. Det är att solpaneler skuggar vindstaket och utestänger avfuktande solvärme. När takkonstruktionen blir svalare så ökar den relativa fuktigheten och fuktkvoten i vindstaket."
 
D Drburr skrev:
Ni kanske ska komma överens om vad definitionen av en kallvind är innan ni blir osams.
För mig är en kallvind en icke aktivt uppvärmd huskonstruktion där temperaturen merdelen styrs av uteklimatet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
För mig är en kallvind en icke aktivt uppvärmd huskonstruktion där temperaturen merdelen styrs av uteklimatet.
och på en sån konstruktion så fyller uteventilation ingen funktion på ett modernt eller någorlunda modernt hus.

ventilationen kommer bara tillföra fukt.

detta har SP forskat på (riktiga forskare) och dragit samma slutsats.
 
A Aunty skrev:
men vänta nu, man får inte ljuga.

då citerar jag hela ditt inlägg istället och de citat du skrev ovan finns inte med i det.

"Vind, i synnerhet kallvind, är ofta drabbad av för hög relativ fuktighet. Fukt kan komma upp från boendeytorna och även ventileras in på vinden utifrån. Just fukt utifrån är den absolut största källan till de problem med mögel som allt fler villaägare upptäcker. Att det då ska gå att ventilera bort fukten är en kvarhängande skröna som beror på missuppfattningar om hur ventilation fungerar i förhållande till fukt och temperatur.

För att kunna ventilera en vind så den blir torrare krävs värmetillskott på vinden. Nu med mycket isolering och tilläggsisolering så sker inte längre så mycket värmetillskott från boendet upp på vinden. Detsamma gäller när ved- och oljepannor har bytts ut till andra värmekällor som inte håller murstocken varm.

Beakta att vi har ett mycket fuktigt klimat där vintrarna mer är som en förlängd höstperiod. Det är ofta över 90% relativ fuktighet i luften ute. Gränsvärdet för tillväxt av mögel ligger på 75% relativ fuktighet. När denna fuktiga uteluft ventileras in blir kallvinden för fuktig. Material som kan dra åt sig fukt kommer att få för hög fuktkvot. Gränsen för fuktkvotsvärde kontra mögel ligger på 17% fuktkvot.

Anledningen att ventilation i ett varmt utrymme som bostad kan få bort fukt är att värme sänker den relativa fuktigheten i luften. Därmed vandrar fukt ut från fuktigare material vilka hålls torrare. En grads temperaturökning kan sänka den relativa fuktigheten med upp till 6%.

Trots mycket information kvarlever och fortplantas skrönor om hur man får en kallvind att bli torrare genom uteluftsventilation. Detta är egendomligt och lurar en del husägare att förvärra fuktproblemen på sina vindar.

Experimentera gärna men fuktmät kontinuerligt under tiden för de tänkta uttorkande experimenten. Var beredd på att avfuktare kan behövas. Behövs avfuktare s.k. vindsavfuktare/sorptionsavfuktare så finns en del knep att tillgå för att hålla ned driftskostnaderna. Märk väl att det saluförs avfuktare som baseras på ventilation. Dessa är högst osäkra i dagens klimat.

Efter installation av adekvat avfuktare på vinden så stängs uteluftsventilationen. Vinden kommer att vara varmare och torrare än annars. Isoleringen i vindsbjälklaget kommer hålla bättre värmegenomgångsmotstånd när den hålls torrare. Kallras ned mot boendeytorna minskar. Dessa faktorer gör att drftskostnaden för vindsavfuktaren totalekonomiskt sett kan gå på ett ut med de vinster som görs. Allt beror på tjockleken av isolering i vindsbjälklaget.

Ett nytt fenomen har kommit till kännedom. Det är att solpaneler skuggar vindstaket och utestänger avfuktande solvärme. När takkonstruktionen blir svalare så ökar den relativa fuktigheten och fuktkvoten i vindstaket."
Citatet finns med i min offentliga information och nu även här i tråden eftersom jag lade in detsamma. Att skriva ut all kunskap här lite snabbt i tråden göre sig inte av sig självt. Det skulle ta en veckas skrivande att framföra allt som rör förhållandena med ventilation. Min kontenta är dock att det finns risker med ventilation och risker utan ventilation, allt utefter förutsättningarna som råder i och kring varje hus.
 
L LisaLusa skrev:
Oj vad små bilderna blev, tack Pjappen för att du uppmärksammade. Här kommer förhoppningsvis bättre.

Tack för svar alla, verkar som att jag kanske borde göra den där dyra besiktningen ändå...? Känns surt bara att rådet jag får då kommer jag förmodligen inte ha råd att följa....

/Lisa
Fungicid
 
A Aunty skrev:
och på en sån konstruktion så fyller uteventilation ingen funktion på ett modernt eller någorlunda modernt hus.

ventilationen kommer bara tillföra fukt.

detta har SP forskat på (riktiga forskare) och dragit samma slutsats.
Vi kan om du är sugen, börja diskutera kring dessa punkter nedan, som gör gällande att det kan finnas risker med att stänga ventilationen. (Att det också finns risker med att ha ventilation är en annan sak som jag inte alls nekar till, utan också framför.)

Dementera gärna punkterna med hänvisning till forskning.

Om man stänger igen ventilationen på en kallvind kan flera aspekter vägas in för om det klarar sig eller ej.

1) Vad händer när det finns läckage av fukt/fuktig luft från boendeytorna genom vindsbjälklaget upp på vinden? Här finns risk att fuktskador uppstår när fukten inte kan ventileras ut. Särskilt gäller detta under höst, vinter och vårvinter när insidan av yttertaket blir en mer eller mindre uttalad köldbrygga.

2) Fukt har en väldig förmåga att utjämna sig från områden och material med högre ångtryck till områden och material med lägre ångtryck. En stängd kallvind kanske inte är tät mot fukt. Fukt kan då över tid buffras i luft och material. Betänk här de stora och ibland snabba temperaturvariationerna som sker på en kallvind.

3) När vinden värms upp snabbt av solens inverkan kommer fukt att vandra ut i luften på vinden. Fukten kan inte ventileras ut tillräckligt snabbt för att skador ska kunna undvikas. När solen går i moln eller nattutstrålning av värme sker, kommer fukten inte kunna återabsorberas in i materialen så snabbt. Det blir ofta i detta läget kondens på insidan av vindens yttertak.

4) Stängs ventilationen till vinden under förhållanden där vinden på förhand är för fuktig så blir det kanske inte alls ett bra resultat.

5) I vissa hus finns ventilationsspalt i ytterväggen, vilken mynnar upp på vinden. Det kan då vara vanskligt att ändra ett tidigare ev fungerande vindsklimat genom att stänga övrig ventilation.

6) Somliga hus värms inte upp så mycket eller inte alls. Då finns inte tillräckligt med spillvärme uppåt för att skydda vinden från skador. Detta kan läggas in i ovanstående punkter, särskilt då olika förhållanden påverkar varandra och till syvende och sist vindsklimatet.

7) Mängden isolering styr också vad som händer när vindsventilation stängs igen. Desto mer isolering ju mindre värme kommer vinden tillgodo. Detta inverkar och påverkar riskerna, likt punkt (6), tillsammans med de andra punkterna, samt också en hel del annat.

Ps. Det du nämner om riktiga forskare är endast en åsikt och inget som finns hänvisat till i forskningssammanhang. Dock är det bra med forskning i alla dess former då det endast är forskning som kan bevisa eller motbevisa annan forskning. Åsikter kan inte göra detta innan åsikterna blir forskningsverifierade. Var god att styrka ditt uttalande och din andemening om riktiga forskare med hänvisning till forskning. Ds.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.