1 485 905 läst · 24 456 svar
1486k läst
24,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, men vi skall ta oss dit också. Det är oftast inte vid målet man har problem, utan under resan. Eller som Robban Broberg sjöng:A Alexn72 skrev:
- https://m.youtube.com/watch?v=aIim1...Q3yx6BAgSEAI&usg=AOvVaw2OQy7SfW9OSNkFdT6PJtY1
Av just denna anledning så kommer självkörande bilar i huvudsak att användas på motorvägar och andra nästintill avlysta vägar. Ta även in problemen med gångare/cyklister/sparkcyklar och deras interaktion med självkörande bilar....
Barn under 135cm (upp till 3 år) får INTE åka utan skyddsanordning även om bilen är utan bälten. Det är lag och många tror att det är lagligt att låta sina småbarn åka med i en veteranare för att det ej finnes.L lbgu skrev:Skulle jag t.ex. låna en gammal bil utan säkerhetsbälte hade jag kunnat kör med den utan problem även om det fanns barn bland passagerarna. Kommer ihåg när jag var liten då fick ibland vi barn åka i bagageutrymmet (kombi). Detta skedde då det var lag på säkerhetsbälte. Det är väl inget jag är upprörd över idag.
Med tanke på hur många föräldrar som låter sin ungar åka i EPA-traktorer utan bilbälte så antar jag att alla inte är lika trygghetsberoende som du verkar vara.
Så upp till 135cm och 3 år får man montera ett bälte och barnet skall sitta i den bilstol som den passar i helt enkelt.
Men över 3 år och längre får de åka utan, det är om något idiotiskt såklart.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Oj, vilka system är det isf.? Min Volvo har autobromsat ofrivilligt 1 gång under 4 års ägande. Jag skulle in i ett garage och det blåste storm och jag tror han reagerade på reflexskylten för begränsad takhöjd som fladdrade lite i blåsten.pacman42 skrev:
Hustruns folka har en förmåga att varna för framförvarande avstånd när man närmar sig en fartbula, dock aldrig bromsat.
Filhållning måste vara det sämsta som tillverkats. Jag har rätt mycket problem med att min id3 tror att jag är ute vid linjerna. Men det är inte specifikt för just elbilar. För kollegans mercedes beter sig lika jävla dåligt.M Markarbetaren skrev:Oj, vilka system är det isf.? Min Volvo har autobromsat ofrivilligt 1 gång under 4 års ägande. Jag skulle in i ett garage och det blåste storm och jag tror han reagerade på reflexskylten för begränsad takhöjd som fladdrade lite i blåsten.
Hustruns folka har en förmåga att varna för framförvarande avstånd när man närmar sig en fartbula, dock aldrig bromsat.
En knapp nånstans utan att behöva gå in på skärmen eller permanent stänga skiten hade varit trevligt.
Sen kameror och sensorer är ju värdelösa vid lite dimma, räcker med lite dagg på fronten så lyser 4 gula lampor. Det försvinner givetvis när det blåst av efter nån kilometer.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
På min Volvo fungerar LKA ypperligt. Det är bara vid vägarbete eller liknande där man lett om trafiken som han ibland vill styra iväg, av förståeliga skäl.R Rkarlsson skrev:Filhållning måste vara det sämsta som tillverkats. Jag har rätt mycket problem med att min id3 tror att jag är ute vid linjerna. Men det är inte specifikt för just elbilar. För kollegans mercedes beter sig lika jävla dåligt.
En knapp nånstans utan att behöva gå in på skärmen eller permanent stänga skiten hade varit trevligt.
Sen kameror och sensorer är ju värdelösa vid lite dimma, räcker med lite dagg på fronten så lyser 4 gula lampor. Det försvinner givetvis när det blåst av efter nån kilometer.
Sidolinjer och mittlinjen som inte finns, exempelvis när ljus reflekteras i lagningar i vägen eller då det är delvis torkad asfalt. Det har gått så långt att jag inte hör eller ser dessa varningar längre...M Markarbetaren skrev:Oj, vilka system är det isf.? Min Volvo har autobromsat ofrivilligt 1 gång under 4 års ägande. Jag skulle in i ett garage och det blåste storm och jag tror han reagerade på reflexskylten för begränsad takhöjd som fladdrade lite i blåsten.
Hustruns folka har en förmåga att varna för framförvarande avstånd när man närmar sig en fartbula, dock aldrig bromsat.
Första varningen innan panikbromsningen när man möter bilar, främst där vägens filer flyttas i sidled. Denna har jag flera gånger i veckan. Händer även vid svaga svängar ibland.
Panikbromsning när man backar på parkeringar. En angränsande bil håller på att packas och något viftar till, eller när någon som jag har full koll på går bakom bilen. Ett par gånger i månaden kanske detta händer.
Och värst av allt, avståndsvarningen vid låga hastigheter som aktiveras av andra bilars liknande system, värst är Tesla-bilar. Även nya Toyota Yaris får min bil att skrika rakt ut. I övrigt fungerar dock denna rätt bra, förutom att man önskar att den skulle gå ned i en mindre skrikig variant vid kökörning.
Sedan har vi alla larmen om ej fungerande sensorer vid kraftigt regn eller snöfall, samt när bilen kör in/ut ur varmgarage. De brukar sluta varna efter några kilometer.
Edit: Jag har en Mitsubishi Outlander PHEV. Frugans Fiat 500e har också problem med identifiering av linjer och klagomål på sensorer. Den gnäller dessutom ofta på att man inte håller i ratten när man har två händer på den. Frugan har större bekymmer med det sistnämnda än vad jag har.
EPA-traktorer finns inte längre. A-traktorer är något helt annat som lätt med en knapptryckning kan köra 200 km/hL lbgu skrev:Skulle jag t.ex. låna en gammal bil utan säkerhetsbälte hade jag kunnat kör med den utan problem även om det fanns barn bland passagerarna. Kommer ihåg när jag var liten då fick ibland vi barn åka i bagageutrymmet (kombi). Detta skedde då det var lag på säkerhetsbälte. Det är väl inget jag är upprörd över idag.
Med tanke på hur många föräldrar som låter sin ungar åka i EPA-traktorer utan bilbälte så antar jag att alla inte är lika trygghetsberoende som du verkar vara.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Låter som att systemen på nämnda bilar är väldigt buggiga och inte riktigt färdigutvecklade. Jag skulle bli vansinnig om min bil höll på att tjuta med varningssummers i onödan. Den varnar aldrig för att linjer försvinner, den blinkar i BLIS-lamporna om man byter fil när nån befinner sig i döda vinkeln. Men aldrig att den tjuter. Cross traffic alert när man ska ut från en parkering tjuter om det kommer nån, men det går ju gusdskelov att sänka volymen påpacman42 skrev:Sidolinjer och mittlinjen som inte finns, exempelvis när ljus reflekteras i lagningar i vägen eller då det är delvis torkad asfalt. Det har gått så långt att jag inte hör eller ser dessa varningar längre...
Första varningen innan panikbromsningen när man möter bilar, främst där vägens filer flyttas i sidled. Denna har jag flera gånger i veckan. Händer även vid svaga svängar ibland.
Panikbromsning när man backar på parkeringar. En angränsande bil håller på att packas och något viftar till, eller när någon som jag har full koll på går bakom bilen. Ett par gånger i månaden kanske detta händer.
Och värst av allt, avståndsvarningen vid låga hastigheter som aktiveras av andra bilars liknande system, värst är Tesla-bilar. Även nya Toyota Yaris får min bil att skrika rakt ut. I övrigt fungerar dock denna rätt bra, förutom att man önskar att den skulle gå ned i en mindre skrikig variant vid kökörning.
Sedan har vi alla larmen om ej fungerande sensorer vid kraftigt regn eller snöfall, samt när bilen kör in/ut ur varmgarage. De brukar sluta varna efter några kilometer.
Edit: Jag har en Mitsubishi Outlander PHEV. Frugans Fiat 500e har också problem med identifiering av linjer och klagomål på sensorer. Den gnäller dessutom ofta på att man inte håller i ratten när man har två händer på den. Frugan har större bekymmer med det sistnämnda än vad jag har.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 527 inlägg
Men det kan man väl? En av knapparna nertill till vänster stänger väl av filassistenten, eller blandar jag ihop det med något annat? Har bestämt för mig att det är så.A Avemo skrev:Det finns ju en praktisk aspekt av hjälpsystemen också. Är de för besvärliga så försöker man hitta vägar runt dem. I min ID4 hade jag nog accepterat filhållningsassistenten om det funnits en dedikerad knapp på ratten för att stänga av den. För att stänga av skall man in i menyn på pekskärmen. Systemet fungerar hyfsat på större vägar och uruselt på smala kurviga vägar. Är den på sitter man ofta lite extra på spänn för att parera alla dumheter som systemet hittar på. Jag brukar kalla systemet kastvindsimulator. Med ett verktyg från tredje part har jag ändrat en inställning så att den kommer ihåg vid start om den var på eller av vid senaste körning. Och det var så skönt att slippa att jag knappt använt det sedan dess. Men jag tror fortfarande att det varit bättre om den alltid var på vid start och jag kunde stänga av det med en knapptryckning på ratten.
För egen del skulle jag vilja kunna stänga av skyltavläsningen, helst permanent. Den är för dålig, och irriterande nog när den funkar.