Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker det är bortkastat med tätskikt på hela golvet, du skulle kunna köra runt golvbrunnen om du tror det föreligger risk för fuktbelastning just där.
Tycker det låter som en bra idé faktiskt.

Och så ta risken och smällen själv om det en dag skulle vilja sig illa och bli en ordentlig vattenläcka.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du såg att det skrivs att det finns en golvbrunn va?
Ja?
Menar du att det inte kan bli översvämning i ett rum med golvbrunn. eller menar du något annat?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja?
Menar du att det inte kan bli översvämning i ett rum med golvbrunn. eller menar du något annat?
Vi menar nog samma sak. Golvbrunnen är en säkerhet men ingen garanti vid översvämningar. Samt att det blir ett krav på fallet på golvet om man ska följa rekommendationerna till 100%, alltså det går ej finnas bakfall mot dörröppningen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi menar nog samma sak. Golvbrunnen är en säkerhet men ingen garanti vid översvämningar. Samt att det blir ett krav på fallet på golvet om man ska följa rekommendationerna till 100%, alltså det går ej finnas bakfall mot dörröppningen.
Ja, risken att det ska bli översvämning i rummet som TS beskriver är ju låg oavsett.
Kravet på tätskikt upp på väggen är ju för att skydda kringliggande rum *om* det skiter sig totalt.
Därav resonemanget kring det.

Sedan kan man ju fundera på om en golvbrunn i en källare höjer eller sänker säkerheten.
Visst, risken för grova konsekvenser vid ett läckage i rummet minskar.
Men samtidigt så ökar risken för inträngande vatten utifrån i händelse av översvämning i avlopps-systemet.

Oavsett, om jag som TS hade betong-golv och betong-väggar mot omgivningen skulle jag inte bry mig om uppvikt tätskikt.
Om något extremt inträffar så blir väl resultatet att man får köra avfuktare någon månad extra.
Det är en risk som jag är beredd att stå för om försäkringsbolaget väljer att göra avdrag.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kravet på tätskikt upp på väggen är ju för att skydda kringliggande rum *om* det skiter sig totalt.
Och om det blir smygläckage bakom tvättmaskinen så att det står och droppar vatten i kanske ett år innan det upptäcks då kan det ha blivit stora skador genom väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och om det blir smygläckage bakom tvättmaskinen så att det står och droppar vatten i kanske ett år innan det upptäcks då kan det ha blivit stora skador genom väggen.
Javisst, mycket kan hända. Ett flygplan kan krascha rakt in i huset också. Bäst att bygga extra tjocka väggar….
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Javisst, mycket kan hända. Ett flygplan kan krascha rakt in i huset också. Bäst att bygga extra tjocka väggar….
Det är smygläckageskador som försäkringsbolagen tycker är värst (dyrast att åtgärda) eftersom det då så ofta har blivit stora skador långt in i stommen, till skillnad från plötsliga stora skador som upptäcks på en gång så bara lite ytskikt behöver bytas. Däremot har jag inte hört FB beklaga sig över de dyra reparationskostnaderna pga. flygplan.

Jag bryr mig inte så du får hoppa över tätskikt i dina badrum, toaletter, kök och tvättstugor så mycket du vill.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är smygläckageskador som försäkringsbolagen tycker är värst (dyrast att åtgärda) eftersom det då så ofta har blivit stora skador långt in i stommen, till skillnad från plötsliga stora skador som upptäcks på en gång så bara lite ytskikt behöver bytas. Däremot har jag inte hört FB beklaga sig över de dyra reparationskostnaderna pga. flygplan.

Jag bryr mig inte så du får hoppa över tätskikt i dina badrum, toaletter, kök och tvättstugor så mycket du vill.
Jag har inte hört talas om vattenskador på droppläckage från tvättmaskiner i en källare med betongväggar och betonggolv som saknar trästomme.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och om det blir smygläckage bakom tvättmaskinen så att det står och droppar vatten i kanske ett år innan det upptäcks då kan det ha blivit stora skador genom väggen.
Absolut!
Men, i och med att det är en betong-vägg med ett rum som inte tar någon större skada av det så kommer det vara en rimlig sak att hantera med en avfuktare.

Hade TS beskrivit att det var en gillestuga med uppreglade väggar på andra sidan väggen skulle jag absolut rekommendera att man följer alla regelverk oavsett hur rimliga de är så att försäkringsbolaget får stå för eventuella kostnader.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Absolut!
Men, i och med att det är en betong-vägg med ett rum som inte tar någon större skada av det så kommer det vara en rimlig sak att hantera med en avfuktare.

Hade TS beskrivit att det var en gillestuga med uppreglade väggar på andra sidan väggen skulle jag absolut rekommendera att man följer alla regelverk oavsett hur rimliga de är så att försäkringsbolaget får stå för eventuella kostnader.
Vem vet hur det kommer att vara på andra sidan väggen om 15 år när läckaget börjar och alla sen länge har glömt bort att det är risk för att vattengenomträngning från tvättstugan fast den enligt branschreglerna borde ha tätskikt?
Då kanske rummet med trappan har blivit allrum (det har ju redan väggar med trä).
Ä Älvstoft skrev:
Och så åt andra hållet ligger den gamla tvättstugan, vars golv verkar va enbart betong även där. Där står även trappan ner till källaren. (Och väggarna har dumt nog klätts med trä nån gång för länge sen, men kollat fukten i träet och det ligger på helt ok nivå.)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vem vet hur det kommer att vara på andra sidan väggen om 15 år när läckaget börjar och alla sen länge har glömt bort att det är risk för att vattengenomträngning från tvättstugan fast den enligt branschreglerna borde ha tätskikt?
Då kanske rummet med trappan har blivit allrum (det har ju redan väggar med trä).

Golvfall har vi tänkt ha. Mot brunnen. Absolut.

Men ja. Frågan handlar ju om vad som är bäst för huset med tanke på konstruktionen.
Det handlar inte om bekvämlighet.
Utan det, ja, luriga när man gör tvättstuga/badrum i källaren.
 
Om vi inte hade haft isolering hade färre föreslagit tätskikt, vad jag förstår...
Nuvarande tvättstuga har inget tätskikt. Betonggolv. Men heller ingen isolering eller värme i golvet.

Och som någon sa, så kan ju golvvärme i källare räknas som en risk. Dock föreslog rörmokaren att vi skulle göra just så.
 
BirgitS
Jag tycker det är troligast att om man följer branschreglerna så blir det bäst för huset i längden för då finns det marginaler och blir inget strul pga. det vid en försäljning.
 
  • Gilla
Älvstoft
  • Laddar…
BirgitS
Ä Älvstoft skrev:
Om vi inte hade haft isolering hade färre föreslagit tätskikt, vad jag förstår...
Då hade nog ingen föreslagit tätskikt eftersom branschreglerna just gör ett undantag för oisolerad betongplatta i källare. Men då är ju förutsättningen att det inte finns något organiskt material som kan bli skadat av fukt från marken, vare sig i tvättstugan eller i rummen bredvid.
Ä Älvstoft skrev:
Och som någon sa, så kan ju golvvärme i källare räknas som en risk. Dock föreslog rörmokaren att vi skulle göra just så.
Som jag har förstått det så är det ingen risk när det är isolerat och därmed ingen tillskjutande markfukt.
 
  • Gilla
Älvstoft
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då hade nog ingen föreslagit tätskikt eftersom branschreglerna just gör ett undantag för oisolerad betongplatta i källare. Men då är ju förutsättningen att det inte finns något organiskt material som kan bli skadat av fukt från marken, vare sig i tvättstugan eller i rummen bredvid.

Som jag har förstått det så är det ingen risk när det är isolerat och därmed ingen tillskjutande markfukt.
Det gäller att det är riktigt gjort om det är isolerat, det finns risk att markfukt letar sig in och har man då tätskikt över hela golvet hamnar problemet/fukten i väggarna :( Risk finns med allt, jag tycker man ska tänka mer logiskt och inte 100% efter vad försäljare och försäkringsbranschmänniskor som vill sälja material och slippa betala ut på försäkringar "tycker".
 
  • Gilla
Älvstoft
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.