A
F Fideliox skrev:
Varför är det standard på tex Älvsbyhus? Vi har också ventiler, en på varje gavel och det är typ öppet på sidorna? Vi har väldigt fuktigt men det har klarat sig i 20 år hitintills?
[bild]
du säger ju det själv att ni har det väldigt fuktigt, täpp till ventilationen så kommer det bli bättre
älvsbyhus är inte direkt modernahus utan snarare tvärtom, ganska dåliga hus.

forskningen säger att man inte ska ventilera kallvindar.
fysiken säger detsamma.

bygger man korrekt så fyller ventilationen ingen som helst funktion.
och ventilationen fyller ingen som helst funktion på vintern, eller vad ska den göra?
det enda den gör är att tillför mer fukt till din vind.
 
A Aunty skrev:
du säger ju det själv att ni har det väldigt fuktigt, täpp till ventilationen så kommer det bli bättre
älvsbyhus är inte direkt modernahus utan snarare tvärtom, ganska dåliga hus.

forskningen säger att man inte ska ventilera kallvindar.
fysiken säger detsamma.

bygger man korrekt så fyller ventilationen ingen som helst funktion.
och ventilationen fyller ingen som helst funktion på vintern, eller vad ska den göra?
det enda den gör är att tillför mer fukt till din vind.
Jag har ingen åsikt i frågan om ventilation. Jag reagerade på din kommentar om rf. Den råkade se ut precis som anticimex säger. Hårdblankt 75% rf. Jag ville förstå om min vind var illa ute. Du klargjorde att du inte anser att 75% räcker utan att det måste vara en viss temp och tidslängd.

du klargjorde också att vinter som säsong inte är synonymt med mögelimmunitet.
 
F
A Aunty skrev:
du säger ju det själv att ni har det väldigt fuktigt, täpp till ventilationen så kommer det bli bättre
älvsbyhus är inte direkt modernahus utan snarare tvärtom, ganska dåliga hus.

Tror inte kommer hjälpa nämnvärt eftersom det även är öppet på sidorna. Jag är ingen expert alls. Men det har ju uppenbarligen fungerat ändå, åtminstone ingen synlig mögel.
T ex syns det här:

Mörkt vindutrymme med isolering, träbjälkar och lagrade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det blir också intressant att se vad som händer med klimatet. I takt med att vi får allt mildare vintrar kan det ju växa mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
A Aunty skrev:
bygger man korrekt så fyller ventilationen ingen som helst funktion.
och ventilationen fyller ingen som helst funktion på vintern, eller vad ska den göra?
det enda den gör är att tillför mer fukt till din vind.

Äntligen har du nyanserat det så vi kan vara överens, heja dig!

Är det korrekt byggt med moderna material och metoder så kan man antagligen helt täta ventilationen på vinden.

Men var försiktig när du gör det på gamla otäta hus, som SPs forskning även säger. :)
 
A
V Viktorbyggahus skrev:
Jag har ingen åsikt i frågan om ventilation. Jag reagerade på din kommentar om rf. Den råkade se ut precis som anticimex säger. Hårdblankt 75% rf. Jag ville förstå om min vind var illa ute. Du klargjorde att du inte anser att 75% räcker utan att det måste vara en viss temp och tidslängd.

du klargjorde också att vinter som säsong inte är synonymt med mögelimmunitet.
nej RF 75% räcker inte i sig i alla lägen det har ingen sagt.
om vi ska hårddra det, så kan det bli för varmt för mögelpåväxt också.

såfall stämmer inte flera andras argument att det ska vara över 75% och över 20grader, eller hur?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Äntligen har du nyanserat det så vi kan vara överens, heja dig!

Är det korrekt byggt med moderna material och metoder så kan man antagligen helt täta ventilationen på vinden.

Men var försiktig när du gör det på gamla otäta hus, som SPs forskning även säger. :)
men förklara för mig då vad ventilationen fyller för funktion på ett otätt hus med omoderna material?
varför ska man ha ventilation, vad hjälper den till med?
 
A Aunty skrev:
men förklara för mig då vad ventilationen fyller för funktion på ett otätt hus med omoderna material?
varför ska man ha ventilation, vad hjälper den till med?
Vi tar det en gång till. Sista, jag lovar.
En ventilerad kallvind på ett gammalt otätt hus är ett instabilt system.
Det kan mycket väl mögla bara pga utomhusfukt, kolla på undersidan av de flesta carportar.
100% ventilation och ofta påväxt.
Utomhusklimat, virkeskvalite, skugga, värmeläckage, murstock osv osv spelar roll.
Enda sättet att veta är att mäta och inspektera.

Men har du dessutom fukt från insidan huset som kommer upp på vinden har du MER fukt på vinden än bara utomhusfukten. Så risken för påväxt och mögel ökar om du inte ventilerar.

Så måttlig ventilation för att närma sig utomhusfuktigheten (ta bort en del av inomhusfukten) minskar risken. Men tar absolut inte bort den.

Om du däremot stänger all ventilation på ett otätt hus (inte byggt med moderna metoder) så har du ett utrymme som är kallt och tillförs fukt från insidan hela tiden utan att den kan ta vägen någonstans.
Det är nära på garanterat mögeldrabbat.

Men jag erbjuder dig som vanligt att visa mig att jag har fel. Än så länge har dina länkar inte riktigt imponerat.
 
  • Gilla
martin h82 och 4 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Vi tar det en gång till. Sista, jag lovar.
En ventilerad kallvind på ett gammalt otätt hus är ett instabilt system.
Det kan mycket väl mögla bara pga utomhusfukt, kolla på undersidan av de flesta carportar.
100% ventilation och ofta påväxt.
Utomhusklimat, virkeskvalite, skugga, värmeläckage, murstock osv osv spelar roll.
Enda sättet att veta är att mäta och inspektera.

Men har du dessutom fukt från insidan huset som kommer upp på vinden har du MER fukt på vinden än bara utomhusfukten. Så risken för påväxt och mögel ökar om du inte ventilerar.

Så måttlig ventilation för att närma sig utomhusfuktigheten (ta bort en del av inomhusfukten) minskar risken. Men tar absolut inte bort den.

Om du däremot stänger all ventilation på ett otätt hus (inte byggt med moderna metoder) så har du ett utrymme som är kallt och tillförs fukt från insidan hela tiden utan att den kan ta vägen någonstans.
Det är nära på garanterat mögeldrabbat.

Men jag erbjuder dig som vanligt att visa mig att jag har fel. Än så länga har dina länkar inte riktigt imponerat.
Sen är det ju viktigt i sammanhanget att det inte är en "ventilation" i vanlig mening utan via springor i nockfoten och vanliga tallriksventiler på gavlarna så byts sakta luften ut. Sen är det då viktigt att utesluta att man har ett dåligt tak och fukten kommer därifrån. Dåliga tak finns det många av.
 
A
O [old rusty] skrev:
Vi tar det en gång till. Sista, jag lovar.
En ventilerad kallvind på ett gammalt otätt hus är ett instabilt system.
Det kan mycket väl mögla bara pga utomhusfukt, kolla på undersidan av de flesta carportar.
100% ventilation och ofta påväxt.
Utomhusklimat, virkeskvalite, skugga, värmeläckage, murstock osv osv spelar roll.
Enda sättet att veta är att mäta och inspektera.

Men har du dessutom fukt från insidan huset som kommer upp på vinden har du MER fukt på vinden än bara utomhusfukten. Så risken för påväxt och mögel ökar om du inte ventilerar.

Så måttlig ventilation för att närma sig utomhusfuktigheten (ta bort en del av inomhusfukten) minskar risken. Men tar absolut inte bort den.

Om du däremot stänger all ventilation på ett otätt hus (inte byggt med moderna metoder) så har du ett utrymme som är kallt och tillförs fukt från insidan hela tiden utan att den kan ta vägen någonstans.
Det är nära på garanterat mögeldrabbat.

Men jag erbjuder dig som vanligt att visa mig att jag har fel. Än så länge har dina länkar inte riktigt imponerat.
men problemet är att du inte förstår grundläggande byggansfysik.

ventilationen fyller ingen som helst funktion på vintern.
du ventilerar med kall luft som har en hög RF, den kalla luften kan inte ventilera bort någon som helst extra fukt pga att den redan är mättad.
Detta enda du gör är att du omsätter luft i vinden, du för inte bort någon fukt.
I värsta fall tillsätter du fuktig luft, vilket skapar ett större problem.

så även om du tillför fuktig luft inifrån så hjälper inte det att ventilera med kallluft.

luften bara passerar igenom vinden utan att ta upp någon som helst fukt, så vad hjälper ventilationen till med?
 
A
P paralun skrev:
Sen är det ju viktigt i sammanhanget att det inte är en "ventilation" i vanlig mening utan via springor i nockfoten och vanliga tallriksventiler på gavlarna så byts sakta luften ut. Sen är det då viktigt att utesluta att man har ett dåligt tak och fukten kommer därifrån. Dåliga tak finns det många av.
ja, jag säger inget att luften byts ut det gör den självklart om du har ventilation.
Men fukten stannar kvar.
kall utomhusluft kan inte bära någon extra fukt alltså inte ventilera bort någon fukt
 
A Aunty skrev:
ja, jag säger inget att luften byts ut det gör den självklart om du har ventilation.
Men fukten stannar kvar.
kall utomhusluft kan inte bära någon extra fukt alltså inte ventilera bort någon fukt
"Here we go again"
Ventilation
Att ventilera eller inte brukar vara en stående fråga som inte rakt av går att besvara. Det är många faktorer som spelar in och därför kan ventilation av vind vara att likställa vid moment 22. Hur man än gör riskerar det bli fel.
https://www.optihus.se/vind-kallvind
 
L micke880 skrev:
Men då kan ju inte den här bilden stämma öveehuvudtaget?
Yttertaket med dess råspont etc på vind varierar ganska snabbt i temperatur utifrån solens instrålning. Mögel kan snabbt, inom något dygn vara framme sedan materialet under månader fuktats upp. När solen kommer fram mer ordentligt finns en viss tröghet innan materialet är uttorkat. Att stenhårt utgå från mögelindex är för kallvind lite osäkert.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
"Here we go again"
Ventilation
Att ventilera eller inte brukar vara en stående fråga som inte rakt av går att besvara. Det är många faktorer som spelar in och därför kan ventilation av vind vara att likställa vid moment 22. Hur man än gör riskerar det bli fel.
[länk]
optihus är ett företag som vill sälja, inga forskare elelr liknande.

ska du ventilera måste du aktivt tillföra värme med, gör du det kommer det klart fungera annars inte.
men då får du även ökade energikostnader och ingen kallvind som vi diskuterar

är det en kallvind så kan du inte ventilera, skilj på vind och kallvind
 
A
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Yttertaket med dess råspont etc på vind varierar ganska snabbt i temperatur utifrån solens instrålning. Mögel kan snabbt, inom något dygn vara framme sedan materialet under månader fuktats upp. När solen kommer fram mer ordentligt finns en viss tröghet innan materialet är uttorkat. Att stenhårt utgå från mögelindex är för kallvind lite osäkert.
@Forskande Fukttekniker

Antar att du forskar inom fukt där av ditt namn?

kan du förklara hur det fungerar när man ventilerar en kallvind med utomhusluft?
varför det inte fungerar
 
A Aunty skrev:
optihus är ett företag som vill sälja, inga forskare elelr liknande.

ska du ventilera måste du aktivt tillföra värme med, gör du det kommer det klart fungera annars inte.
men då får du även ökade energikostnader och ingen kallvind som vi diskuterar

är det en kallvind så kan du inte ventilera, skilj på vind och kallvind
Jag förestår företaget som du nämner. Du har inte överhuvudtaget talat med mig om forskning eller vad som gjorts i företagets regi eller hur det uppkommit. Mitt första mål är att hjälpa andra och har varit det sedan många år tillbaka. Förklara gärna vad du baserar dina ord här på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.