Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
nej. Menade limma ljudlaminat och sen skruva plexi. Då får du 5 rutor. Borde väl funka? Ingen aning men värt att testa kanske.
Jag va å snacka med min lokala handlare å efter nyår så ska vi beställa plexi, kolla runt lite å frakten va så dyr bestälde man på nätet 1500kr och uppåt. Om ni inte har tips på någon sida? Tänkte det är väl lika bra och ta 10 mm så att det blir olika tjocklek mot rutorna då de var 8mm så att ljudet (fångas).

Vad blir bäst, separata skruvar med fjäder och nån form av bläck som man vrider över plexi för att låsa fast det eller borra hål i kanten av plexit och skruva igenom plexit in i fönsterbågen?
 
fgo fgo skrev:
Jag tror att drevning (stenull etc) ljuddämpar betydligt bättre än fogskum.
Titta på hur en "ljudklassad" vägg är uppbyggd.
Ett riktmärke (väldigt förenklat):
Tänk att du kastar en boll mot ett material och hur materialet beter sig.
Pingisboll (höga frekvenser) mot gardin, bollen ramlar ner = dämpar. Lätta material dämpar höga frekvenser.
Medicinboll (låga frekvenser) mot gardin, gardinen bromsar inget. = ingen dämpning. Tunga material dämpar låga frekvenser.
Isolering i sig är inget ljuddämpande material. I en ljudklassad vägg är det exempelvis gipsskivor som är ljuddämpningen. Isoleringen i väggen tar hand om inre resonanser. tung isolering är bättre än lätt isolering men i inom en skivkonsruktion är det primärt vikten/m2 och avståndet mellan skikten som bestämmer egenfrekvenser i väggen. Men nu var det ett fönster och där ska dreven ta hand om värmeförluster primärt. Ljudet får man på köpet. Det kommer dock mest ta frekvenser över 100-150 hz nånstans. däremot är drevmånen en liten yta av den totala fönsterytan. Det viktiga är att detr tätt och att karmen är bra inspänd. Dvs antingen kilad eller adjufix skruv. En ljuddörr/fönster måste ha kilarna kvar eller adjufixen så att det är stumt.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
I Installation skrev:
Isolering i sig är inget ljuddämpande material. I en ljudklassad vägg är det exempelvis gipsskivor som är ljuddämpningen. Isoleringen i väggen tar hand om inre resonanser. tung isolering är bättre än lätt isolering men i inom en skivkonsruktion är det primärt vikten/m2 och avståndet mellan skikten som bestämmer egenfrekvenser i väggen. Men nu var det ett fönster och där ska dreven ta hand om värmeförluster primärt. Ljudet får man på köpet. Det kommer dock mest ta frekvenser över 100-150 hz nånstans. däremot är drevmånen en liten yta av den totala fönsterytan. Det viktiga är att detr tätt och att karmen är bra inspänd. Dvs antingen kilad eller adjufix skruv. En ljuddörr/fönster måste ha kilarna kvar eller adjufixen så att det är stumt.
I Installation skrev:
Isolering i sig är inget ljuddämpande material. I en ljudklassad vägg är det exempelvis gipsskivor som är ljuddämpningen. Isoleringen i väggen tar hand om inre resonanser. tung isolering är bättre än lätt isolering men i inom en skivkonsruktion är det primärt vikten/m2 och avståndet mellan skikten som bestämmer egenfrekvenser i väggen. Men nu var det ett fönster och där ska dreven ta hand om värmeförluster primärt. Ljudet får man på köpet. Det kommer dock mest ta frekvenser över 100-150 hz nånstans. däremot är drevmånen en liten yta av den totala fönsterytan. Det viktiga är att detr tätt och att karmen är bra inspänd. Dvs antingen kilad eller adjufix skruv. En ljuddörr/fönster måste ha kilarna kvar eller adjufixen så att det är stumt.
Nu har jag satt dit ett plexi som är 10mm tjockt å en gummilist mellan båge å plexi. Jag kan inte påstå att jag märker nån skillnad alls.

Det enda som inte är rört/gjort något åt är utsidan på huset. Ska man plocka lös alla foder till sommarn sätta nya å fylla ev tomrum med drej/skum? Kommer de göra nån skillnad ens eller bara kosta mig mer pengar.

Hur som så hjälpte inte plexit iaf
 
  • Fönster med vit gardin med blommönster, utsikt över träd, snö, bostadshus och gatlyktor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Risseboy skrev:
Nu har jag satt dit ett plexi som är 10mm tjockt å en gummilist mellan båge å plexi. Jag kan inte påstå att jag märker nån skillnad alls.

Det enda som inte är rört/gjort något åt är utsidan på huset. Ska man plocka lös alla foder till sommarn sätta nya å fylla ev tomrum med drej/skum? Kommer de göra nån skillnad ens eller bara kosta mig mer pengar.

Hur som så hjälpte inte plexit iaf

Du har inte fler fönster i samma rum mot gatan?

Om inte så lutar det åt drevningen. Men jag hade sparat plexit så länge.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du har inte fler fönster i samma rum mot gatan?

Om inte så lutar det åt drevningen. Men jag hade sparat plexit så länge.
Jag har 2st fönster mot samma gata, dvs de två som nu byttes å det är identiska fönster.
De enda som skiljer dem åt är att ena sitter de plexi på å de andra fönstret har jag fogat igen (dvs runt listen på fönstret, så de går i dagsläget inte öppna).
Drevning runt själv karmen är drevat i form av fogskum.
 
Ja ja få väl ta lös allt igen inv å kolla, får en decibellmätare till veckan kanske blir hjälpt av den
 
R Risseboy skrev:
Men tar jag min temp-pistol
Jag tvivlar på att temp-pistolen mäter rätt. Den behöver ha en mätyta mindre än det som ska mätas. Gummilisten är ju kanske 2-3 mm. Så fina detaljer kan du inte skjuta.
 
R Risseboy skrev:
Jag har 2st fönster mot samma gata, dvs de två som nu byttes å det är identiska fönster.
De enda som skiljer dem åt är att ena sitter de plexi på å de andra fönstret har jag fogat igen (dvs runt listen på fönstret, så de går i dagsläget inte öppna).
Drevning runt själv karmen är drevat i form av fogskum.

Jag tänker om du har två fönster i samma rum och bara satt plexi på ett av dem kommer det inte påverka ljudet så mycket,
 
R Risseboy skrev:
Jag har 2st fönster mot samma gata, dvs de två som nu byttes å det är identiska fönster.
De enda som skiljer dem åt är att ena sitter de plexi på å de andra fönstret har jag fogat igen (dvs runt listen på fönstret, så de går i dagsläget inte öppna).
Drevning runt själv karmen är drevat i form av fogskum.
För att få bra effekt av ljudfönster/ljuddörr ska kringliggande väggar,drevning och ventilation ha högre dämpning än fönstret. Fogskum är tyvärr värdelöst i ljudsammanhang.

Helst ska man ha tunga material i form av gips som täcker drevmånen invändigt och utvändigt - eller någon ännu tyngre cementskiva. Det kan förstås vara svårt att få till det i efterhand, men man kan i alla fall göra en lufttät drevspalt med akustikfog och mineralullsdrev.

https://www.isover.se/sites/isover.se/files/assets/documents/7p04181_-isover_rapport_rev1.pdf
 
FG FG skrev:
För att få bra effekt av ljudfönster/ljuddörr ska kringliggande väggar,drevning och ventilation ha högre dämpning än fönstret. Fogskum är tyvärr värdelöst i ljudsammanhang.

Helst ska man ha tunga material i form av gips som täcker drevmånen invändigt och utvändigt - eller någon ännu tyngre cementskiva. Det kan förstås vara svårt att få till det i efterhand, men man kan i alla fall göra en lufttät drevspalt med akustikfog och mineralullsdrev.

[länk]
Okej, jag kan med andra ord tolka fogskummet som "tom fog"?
Om jag gör såhär å tar bort foder + saling fönsterbräda och tar bort de tre klossarna enligt bild. Sätter dit 4st reglar som jag kapar till så de täcker glipan mellan fönster och vägg. Blir det då ett "tyngre material" som dämpar ljud bättre?
Sätter sen dit saling, fönsterbräda och drevar ev tomrum sen foder.

Nästa bild utifrån. Blir jag hjälpt av att ta bort de tunna plåtlisterna runt fönstret (de är till för att täcka 1mm glipa mellan utv saling och fönster) och ersätta de med trälister ist?

Eller är det arbete som helt enkelt inte kommer ge något i ljudaspekt?

FG FG skrev:
För att få bra effekt av ljudfönster/ljuddörr ska kringliggande väggar,drevning och ventilation ha högre dämpning än fönstret. Fogskum är tyvärr värdelöst i ljudsammanhang.

Helst ska man ha tunga material i form av gips som täcker drevmånen invändigt och utvändigt - eller någon ännu tyngre cementskiva. Det kan förstås vara svårt att få till det i efterhand, men man kan i alla fall göra en lufttät drevspalt med akustikfog och mineralullsdrev.

[länk]
Okej, jag sk
 
  • Ett rum med utsikt genom ett fönster på en snötäckt landskap vid skymning. Gardin och element framför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster med gardin med mönster, röd vägg, vit karm, utsida av hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det blir rätt mycket pill med att göra om utvändigt så tycker jag att du kan testa med att göra om drevningen på ett fönster och se om du blir nöjd med resultatet.

Om du skrapar bort fogskummet så ser du om det är några uppenbara hål till utsidan där solen lyser igenom. Täta alla synbara hål med fogmassa. Sedan trycker du dit en bottningslist som du tätar mot med fogmassa.

Tyvärr är drevspalten rätt bred så det lär gå åt en del fog och man får nog nöja sig med att täta en sida.

Mineralullsdrevet kan du nog köra den oplastade bredare modellen på 100 mm eller några lager 50 mm. Det ska vara löst packat i alla fall. Du ser i dokumentet jag länkade något av drevsystemen 4-7 lär duga.
Men tätar man bara utsidan med fog bör man nog tejpa insidan för att inte få kondens där.
 
Redigerat:
FG FG skrev:
Eftersom det blir rätt mycket pill med att göra om utvändigt så tycker jag att du kan testa med att göra om drevningen på ett fönster och se om du blir nöjd med resultatet.

Om du skrapar bort fogskummet så ser du om det är några uppenbara hål till utsidan där solen lyser igenom. Täta alla synbara hål med fogmassa. Sedan trycker du dit en bottningslist som du tätar mot med fogmassa.

Tyvärr är drevspalten rätt bred så det lär gå åt en del fog och man får nog nöja sig med att täta en sida.

Mineralullsdrevet kan du nog köra den oplastade bredare modellen på 100 mm eller några lager 50 mm. Det ska vara löst packat i alla fall. Du ser i dokumentet jag länkade något av drevsystemen 4-7 lär duga.
Men tätar man bara utsidan med fog bör man nog tejpa insidan för att inte få kondens där.
Jag förstår hur du menar. Uppdraget känns dock lite för stort för mig, då jag är rädd jag får till sämre resultat än vad det är nu utan att röra utsidan. Då kan ja vänta tills sommarn och få hjälp med att ta bort precis allt och flytta ut fönstret så att det vilar helt på tegeldelen av väggen och borra fast det i teglet.
Jag kan så som fönstret sitter nu inte få till 100% tätning för luftspalten mellan tegel och regel för innervägg då fönsterkarmen täcker nästan hela den öppningen.

Du tror inte jag bli hjälpt av att plocka lös så som det ser ut på bilden och där täta med fogmassa som du säger fast mot skummet, sätta tillbaks allt inkl dreva salingen?
Det jag nämde om att sätta reglar mot fogskums öppningen går bort helt och hållet?

Eller smyger sig ljudet in genom fogskummet alt luftspalten och in i fönsterkarmen sen in i rutan och in i rummet?

Vilket strulprojekt. Det är ingen kunnig som har vägarna förbi Dorotea som bara kan montera de på optimalast sätt? (Mot betalning såklart).

Första fönsterfirman som bytte till 3glasfönster fick göra om 2 gånger. (Utsidan gjordes det aldrig något åt, fönster fogskummat)

Snickarn som satte in dessa två fönster gjorde på det sättet som fönstret är monterat nu, (utsidan gjordes inget åt, insidan gjorde jag).

Grannen som bor bredvid mig upplever det lever om mer hos mig än hos honom och jag ska ha värre fönster.

En annan snickarpolare säger jag ska släppa det hela då jag bor längs vägen å får leva med oljud.

En polare hör inte trafiken ens.

Jag tycker att det låter stundtals som att fönstret står helt öppet!
Ibland kan jag inte ens vistas i vardagsrummet.
Öpnnar jag fönstret lite på glänt så är det inte stor skillnad mot att ha det stängt.

Är jätte tacksam oavsett för tips hur jag kan få det tystare.
 
Att skruva fönstren i tegelväggen är väl en liten risk.
Har sett en sådan vägg där kramlorna som håller teglet lossnat och då ger sig hela väggen utåt tillsammans med fönsterna.
Samma sak med ljudet, om du har luftspalt mellan vägg och tegel så riskerar du mer ljud in om du flyttar ut fönstren för långt.
Tänk ventilationshål i tegelfasaden där ljud kommer in och fönstret för långt ut så kommer ljudet gå raka vägen in.
 
FG FG skrev:
Eftersom det blir rätt mycket pill med att göra om utvändigt så tycker jag att du kan testa med att göra om drevningen på ett fönster och se om du blir nöjd med resultatet.

Om du skrapar bort fogskummet så ser du om det är några uppenbara hål till utsidan där solen lyser igenom. Täta alla synbara hål med fogmassa. Sedan trycker du dit en bottningslist som du tätar mot med fogmassa.

Tyvärr är drevspalten rätt bred så det lär gå åt en del fog och man får nog nöja sig med att täta en sida.

Mineralullsdrevet kan du nog köra den oplastade bredare modellen på 100 mm eller några lager 50 mm. Det ska vara löst packat i alla fall. Du ser i dokumentet jag länkade något av drevsystemen 4-7 lär duga.
Men tätar man bara utsidan med fog bör man nog tejpa insidan för att inte få kondens där.
Jag har nu beställt bottningslist och drev både plastad och oplastad. Så jag ska göra som du säger.
En fråga bara ifall du tror jag behöver kila fast fönstret något när fogskummet tas bort?
Isf hur ska ja slå fast dom och är det någon placering som är att föredra?
Kan jag slå kil rakt in mellan fönster och tegel eller ska 2 kilar slås fast mot varandra (isf från sidan iom jag inte kan slå fast någon utifrån)?

Fönstret ska vara fäst med 2st vinkeljärn på vardera sida v å h som sen är fäst i "fristående" regel och fönstret ska stå på 2st träklossar som vilar på teglet om jag minns rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.