Förstår faktiskt inte problemet. Jag tänker att grannen backar in på er uppfart när hon ska in/ut för att hon sett att ni gör så. Hon gillar inte att ni gör det men gör samma sak för att "ge igen".

Bara att rycka på axlarna och antingen låta bli att backa in på hennes uppfart om ni inte behöver, så kommer hon också att sluta snart. Eller fortsätta använda hennes uppfart oh låta henne använda er.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Spanska ryttare längs en kedja som lägges ut vid behov är väldigt effektivt och kryddar grannsämjan lite extra
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Prova att säg åt henne att hon gärna får använda er uppfart, bara hon lär er fler intressanta saker som ni har missat! Positivitet är resultatet av rätt mental aktivitet! ;-)

Ljusterapilampa hjälper oss till positivitet under de mörka månaderna.
 
A Albireo skrev:
;)Imponerande så många förslag.
Varför i hela friden ska TS underlätta för grannen att köra in på sin tomt? Det är väl helt och hållet hennes eget ansvar att ordna infarten så att den fungerar. Behöver hon bredda infarten så är det väl bara att göra det, kanske efter OK från kommunen. Det är en perfekt grogrund för konflikter om man börjar lägga sig i andras problem som man inte har med dem att göra. Och TS har ingen anledning att bry sig om hennes infart.

Vissa är bättre andra är olagliga.
Att skada någons egendom är olagligt. (oavsett var den är placerad)
Känner till fall när det verkligen skapat problem.
Några exempel är verkliga och andra fingerade .:
Om jag parkerar min bil på TS uppfart (spännande ;)) och försvinner - får ingen röra bilen. (innan det möjligen blivit rättegång). Alla vet att det är min bil - men vad hjälper det...
Blir bilen skadad finns det någon som kan bli ersättningsskyldig.
Var och tittade på ett hus där det stod en gammal husvagn framför garaget (som inte tillhörde husägaren). Säljaren var tydlig att husvagnen inte kunde flyttas (innan man kommit överens med ägaren)
En som åkte ut på sin skogsbilväg - på återvägen hade en äldre dam ställt sin bil mitt på skogsvägen, medan hon plockade bär - Det var bara att vänta...
En arbetskompis utsattes ofta för bränslestölder (och var väldigt uppretad)
Förslag som sand eller socker osv. i bränslet kom upp.
Men hade tjuvens motor skurit - eller bara behövt tömma tanken - hade nog den som stulit bränslet fått mindre straff än den som uppenbart försökt skada tjuvens ägodelar.
Antag att någon kommer in mot huset, samt på trappan halkar och bryter benet - då blir husägaren ersättningsskyldig (trots att klockan är 2 på natten). Om hen bryter benet ut från huset med stöldgods kommer förmodligen både husägaren och tjuven bli dömda.
Ett ställe jag bodde på tidigare hade ofta inbrott - trots att övervakningskamerorna (ej godkända) kunde identifiera personerna som bar på saker, kunde de inte dömas - för ingen kunde bevisa att det var just dessa personer som förde stöldgodset över tomtgräns.
Man kan tycka vad man vill om dessa regler och lagar - men det är en annan fråga. (Jag tycker att de är i grunden bra)

Mitt första (bästa) råd till TS är att försöka närma sig grannen på något sätt.
Det kan vara att underlätta för henne att kunna köra in på hennes parkering utan att behöva nyttja TS uppfart. Eller bjuda på fika, eller en kaka :cool:
Men vill man inte mötas, kan ett annat alternativ vara att ge henne 1000kr / år om hon inte använder TS-uppfart (förmodligen billigare än att sätta upp en motorstyrd grind.)

Det som har slagit mig när jag åkt runt - speciellt i vissa länder - Är att de som tycks vara mer betydelsefull än andra, har de högsta staketen och murarna (och i flera fall minst utsikt).
Medan de utan staket har bättre relation med grannarna.
Kan låta enkelt, men relationer är ibland svårt att hantera.

Kan avsluta med en "Norge historia" ;)
Det var en norrman som var ute och körde på en motorväg - plötsligt avbröts radiosändningen och man varnade för en bil som körde på fel sida motorvägen. Norrmannen reagerade direkt "En ... Här är ju jätte många...:D )
Vem som hade rätt framgår inte av historien - men synen på tillvaron skiljer.

Lycka till i din kamp...
 
OffTopic
F fsn skrev:
Du är utbildad jurist? Vänligen återkom med rättsfall eller förlikningar där huvudfrågan handlar om att en granne systematiskt har nyttjat sin grannes garaginfart som vändplats. För att snacka svenska, jag tror du snackar skit…. Brottsbalken….
Sist skrev du att inget får flyttas innan rättegång men nu plötsligt så kom du lite lägligt på handräckning av kronofogden, googlade du fram det efter din senaste killgissning?
Tack @fsn för dina försök att hjälpa TS. (ursäkta att jag förutsätter en del och inte är så bra på att förklara)
Wikipedia får förklara vad brottsbalken är.
Vet inte din betydelse av ordet rättegång men jag låter Wikipedia även förklara ordet rättegång (Jag skrev inte domstol eller domstolsförhandlingar?)
Ja, Jag gogglade för att svara på @fsn:s fråga. men exemplen kanske var för komplicerade?
Jag försökte påvisa några exempel där målsägande har fått "sin rätt" mot sig. (men det gillade tydligen inte @fsn)
Jag utelämnade andra exempel som övergrepp / våldtäkter osv. som i många fall, tyvärr är mycket svårare att bedöma rättsläget på.

Sant - Efter t.ex. en polisanmälan så påbörjas en rättegång och konflikten kommer att genomgå ett antal steg innan domstolsförhandlingar.
Rättegången kan avslutas av olika orsaker - ofta genom förlikning eller på annat sätt.
Vilka beslut som tas, när en av målsägarna inte går att kontakta, år inte lika tydligt.
Det kan i sin tur leda fram till domstolsförhandlingar.
Även TS har regler att förhålla sig till (inte bara grannen)

Jag hör(och ser) att en del tror att man måste "ta saken i egna händer" och blandar rättssystemet som vi har i Sverige med någon amerikansk variant.
I vissa delstater (jag tror inte alla) får/måste man skydda sin tomt/egendom med vapen. (Polisen har en helt annan roll där). Det innebär att många sover med en pistol "under kudden".
I Sverige är det i huvudsak Polisen som har den rätten. (Vi får inte skydda oss och vår egendom med vapen - även om alla inte tycker det)

OnTopic

Det vi vet .:
- I detta fall upplever TS ett problem. (och är irriterad)
- Vill inte tala med "grannen"

Varför?
Finns bevis?
Har grannen något otalt med TS?
Ja, frågorna är fler än svaren :surprised:

Första frågan är egentligen .:
Är det olagligt att vända på annans tomt?
Den frågan går inte att besvara, eftersom grundförutsättningarna att hjälpa TS saknas.
I vissa fall är svaret Ja - I andra fall Nej (helt beroende på förutsättningarna)

Absolut kan TS sätta upp en grind / staket - men i många kommuner krävs byggnadslov.
För att få byggnadslov finns en masa regler som måste följas. Innan byggnadslovet kommer att godkännas, kommer alla grannar att kontaktas. (Är inte relationen god kanske grannen säger nej.)
och TS får driva projektet genom en massa instanser.
Om argumenten från grannen är svaga, kommer förmodligen byggnadslovet att gå igenom
Dock kan dessa processer ta tid (och kosta pengar)

Som sagt önskar jag TS lycka till!
(mina tidigare råd kvarstår)
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F
A Albireo skrev:
OffTopic

Tack @fsn för dina försök att hjälpa TS. (ursäkta att jag förutsätter en del och inte är så bra på att förklara)
Wikipedia får förklara vad brottsbalken är.
Vet inte din betydelse av ordet rättegång men jag låter Wikipedia även förklara ordet rättegång (Jag skrev inte domstol eller domstolsförhandlingar?)
Ja, Jag gogglade för att svara på @fsn:s fråga. men exemplen kanske var för komplicerade?
Jag försökte påvisa några exempel där målsägande har fått "sin rätt" mot sig. (men det gillade tydligen inte @fsn)
Jag utelämnade andra exempel som övergrepp / våldtäkter osv. som i många fall, tyvärr är mycket svårare att bedöma rättsläget på.

Sant - Efter t.ex. en polisanmälan så påbörjas en rättegång och konflikten kommer att genomgå ett antal steg innan domstolsförhandlingar.
Rättegången kan avslutas av olika orsaker - ofta genom förlikning eller på annat sätt.
Vilka beslut som tas, när en av målsägarna inte går att kontakta, år inte lika tydligt.
Det kan i sin tur leda fram till domstolsförhandlingar.
Även TS har regler att förhålla sig till (inte bara grannen)

Jag hör(och ser) att en del tror att man måste "ta saken i egna händer" och blandar rättssystemet som vi har i Sverige med någon amerikansk variant.
I vissa delstater (jag tror inte alla) får/måste man skydda sin tomt/egendom med vapen. (Polisen har en helt annan roll där). Det innebär att många sover med en pistol "under kudden".
I Sverige är det i huvudsak Polisen som har den rätten. (Vi får inte skydda oss och vår egendom med vapen - även om alla inte tycker det)

OnTopic

Det vi vet .:
- I detta fall upplever TS ett problem. (och är irriterad)
- Vill inte tala med "grannen"

Varför?
Finns bevis?
Har grannen något otalt med TS?
Ja, frågorna är fler än svaren :surprised:

Första frågan är egentligen .:
Är det olagligt att vända på annans tomt?
Den frågan går inte att besvara, eftersom grundförutsättningarna att hjälpa TS saknas.
I vissa fall är svaret Ja - I andra fall Nej (helt beroende på förutsättningarna)

Absolut kan TS sätta upp en grind / staket - men i många kommuner krävs byggnadslov.
För att få byggnadslov finns en masa regler som måste följas. Innan byggnadslovet kommer att godkännas, kommer alla grannar att kontaktas. (Är inte relationen god kanske grannen säger nej.)
och TS får driva projektet genom en massa instanser.
Om argumenten från grannen är svaga, kommer förmodligen byggnadslovet att gå igenom
Dock kan dessa processer ta tid (och kosta pengar)

Som sagt önskar jag TS lycka till!
(mina tidigare råd kvarstår)
Frågan jag ställer, som du inte svarar på utan istället maskar med allmän goja är….. ÄR DU JURIST? Det var tydligen lämpligt att utelämna just den detaljen och istället raljera skit utan att nåt brott ens är aktuellt här.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A Albireo skrev:
OffTopic

Tack @fsn för dina försök att hjälpa TS. (ursäkta att jag förutsätter en del och inte är så bra på att förklara)
Wikipedia får förklara vad brottsbalken är.
Vet inte din betydelse av ordet rättegång men jag låter Wikipedia även förklara ordet rättegång (Jag skrev inte domstol eller domstolsförhandlingar?)
Ja, Jag gogglade för att svara på @fsn:s fråga. men exemplen kanske var för komplicerade?
Jag försökte påvisa några exempel där målsägande har fått "sin rätt" mot sig. (men det gillade tydligen inte @fsn)
Jag utelämnade andra exempel som övergrepp / våldtäkter osv. som i många fall, tyvärr är mycket svårare att bedöma rättsläget på.

Sant - Efter t.ex. en polisanmälan så påbörjas en rättegång och konflikten kommer att genomgå ett antal steg innan domstolsförhandlingar.
Rättegången kan avslutas av olika orsaker - ofta genom förlikning eller på annat sätt.
Vilka beslut som tas, när en av målsägarna inte går att kontakta, år inte lika tydligt.
Det kan i sin tur leda fram till domstolsförhandlingar.
Även TS har regler att förhålla sig till (inte bara grannen)

Jag hör(och ser) att en del tror att man måste "ta saken i egna händer" och blandar rättssystemet som vi har i Sverige med någon amerikansk variant.
I vissa delstater (jag tror inte alla) får/måste man skydda sin tomt/egendom med vapen. (Polisen har en helt annan roll där). Det innebär att många sover med en pistol "under kudden".
I Sverige är det i huvudsak Polisen som har den rätten. (Vi får inte skydda oss och vår egendom med vapen - även om alla inte tycker det)

OnTopic

Det vi vet .:
- I detta fall upplever TS ett problem. (och är irriterad)
- Vill inte tala med "grannen"

Varför?
Finns bevis?
Har grannen något otalt med TS?
Ja, frågorna är fler än svaren :surprised:

Första frågan är egentligen .:
Är det olagligt att vända på annans tomt?
Den frågan går inte att besvara, eftersom grundförutsättningarna att hjälpa TS saknas.
I vissa fall är svaret Ja - I andra fall Nej (helt beroende på förutsättningarna)

Absolut kan TS sätta upp en grind / staket - men i många kommuner krävs byggnadslov.
För att få byggnadslov finns en masa regler som måste följas. Innan byggnadslovet kommer att godkännas, kommer alla grannar att kontaktas. (Är inte relationen god kanske grannen säger nej.)
och TS får driva projektet genom en massa instanser.
Om argumenten från grannen är svaga, kommer förmodligen byggnadslovet att gå igenom
Dock kan dessa processer ta tid (och kosta pengar)

Som sagt önskar jag TS lycka till!
(mina tidigare råd kvarstår)

Vad är meningen med allt detta trams? Vem tror du vill läsa om vad du hittar i Wikipedia?
Dessutom krävs normalt aldrig bygglov för att sätta upp staket. Och reglerna för staket är extremt enkla att följa!! Självklart finns det aldrig någonsin en kommun som har synpunkter på en grind i ett staket.
Så vad är anledningen till detta okvalificerade trams?
 
  • Gilla
  • Haha
Malainor och 3 till
  • Laddar…
M Madd19 skrev:
Hej!

Våran granne använder ständigt våran uppfart/parkering att köra upp på för att backa in till sin parkering. Och hade det varit så att vi hade haft en ”normal” granne som inte var en sån fruktansvärd besserwisser så hade vi aldrig ens brytt oss om detta. Men nu har vi börjat tröttna på hur grannen hela tiden kör upp hos oss men vi får absolut inte köra upp på hennes parkering.

Vill bara sätta ett stopp på våran parkering när vi inte har bilarna där så hon inte längre kan köra upp och ta sig friheten att göra som hon vill så fort det finns möjlighet för henne.

Vi tänker inte prata med henne om detta. Det går inte. Vi har tagit bort all kontakt med henne pga hur hon är. Men det är en annan historia. Vill bara sätta nån form av stopp eller skylt så får hon fatta själv vad vi tycker :crysmile:

tacksam för alla tips och idéer :D
Två orange och vita trafikkoner förbundna med röd-vita plastkedjor mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Madd19 skrev:
Hej!

Våran granne använder ständigt våran uppfart/parkering att köra upp på för att backa in till sin parkering. Och hade det varit så att vi hade haft en ”normal” granne som inte var en sån fruktansvärd besserwisser så hade vi aldrig ens brytt oss om detta. Men nu har vi börjat tröttna på hur grannen hela tiden kör upp hos oss men vi får absolut inte köra upp på hennes parkering.

Vill bara sätta ett stopp på våran parkering när vi inte har bilarna där så hon inte längre kan köra upp och ta sig friheten att göra som hon vill så fort det finns möjlighet för henne.

Vi tänker inte prata med henne om detta. Det går inte. Vi har tagit bort all kontakt med henne pga hur hon är. Men det är en annan historia. Vill bara sätta nån form av stopp eller skylt så får hon fatta själv vad vi tycker :crysmile:

tacksam för alla tips och idéer :D
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
K
A Albireo skrev:
;)Imponerande så många förslag.
Vissa är bättre andra är olagliga.

Att skada någons egendom är olagligt. (oavsett var den är placerad)
Känner till fall när det verkligen skapat problem.
Några exempel är verkliga och andra fingerade .:
Om jag parkerar min bil på TS uppfart (spännande ;)) och försvinner - får ingen röra bilen. (innan det möjligen blivit rättegång). Alla vet att det är min bil - men vad hjälper det...
Blir bilen skadad finns det någon som kan bli ersättningsskyldig.
Var och tittade på ett hus där det stod en gammal husvagn framför garaget (som inte tillhörde husägaren). Säljaren var tydlig att husvagnen inte kunde flyttas (innan man kommit överens med ägaren)
En som åkte ut på sin skogsbilväg - på återvägen hade en äldre dam ställt sin bil mitt på skogsvägen, medan hon plockade bär - Det var bara att vänta...
En arbetskompis utsattes ofta för bränslestölder (och var väldigt uppretad)
Förslag som sand eller socker osv. i bränslet kom upp.
Men hade tjuvens motor skurit - eller bara behövt tömma tanken - hade nog den som stulit bränslet fått mindre straff än den som uppenbart försökt skada tjuvens ägodelar.
Antag att någon kommer in mot huset, samt på trappan halkar och bryter benet - då blir husägaren ersättningsskyldig (trots att klockan är 2 på natten). Om hen bryter benet ut från huset med stöldgods kommer förmodligen både husägaren och tjuven bli dömda.
Ett ställe jag bodde på tidigare hade ofta inbrott - trots att övervakningskamerorna (ej godkända) kunde identifiera personerna som bar på saker, kunde de inte dömas - för ingen kunde bevisa att det var just dessa personer som förde stöldgodset över tomtgräns.
Man kan tycka vad man vill om dessa regler och lagar - men det är en annan fråga. (Jag tycker att de är i grunden bra)

Mitt första (bästa) råd till TS är att försöka närma sig grannen på något sätt.
Det kan vara att underlätta för henne att kunna köra in på hennes parkering utan att behöva nyttja TS uppfart. Eller bjuda på fika, eller en kaka :cool:
Men vill man inte mötas, kan ett annat alternativ vara att ge henne 1000kr / år om hon inte använder TS-uppfart (förmodligen billigare än att sätta upp en motorstyrd grind.)

Det som har slagit mig när jag åkt runt - speciellt i vissa länder - Är att de som tycks vara mer betydelsefull än andra, har de högsta staketen och murarna (och i flera fall minst utsikt).
Medan de utan staket har bättre relation med grannarna.
Kan låta enkelt, men relationer är ibland svårt att hantera.

Kan avsluta med en "Norge historia" ;)
Det var en norrman som var ute och körde på en motorväg - plötsligt avbröts radiosändningen och man varnade för en bil som körde på fel sida motorvägen. Norrmannen reagerade direkt "En ... Här är ju jätte många...:D )
Vem som hade rätt framgår inte av historien - men synen på tillvaron skiljer.

Lycka till i din kamp...
Jag undrar också om du är någon form av jurist ? Då du uttalar dig väldigt säkert om sakerna du påstår här
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A Atlas61 skrev:
[bild]
haha, verkligen en game changer!
 
K
Bättre med en riktig kedja som kan göra lite märken i lacken om man är emot den
 
Har haft samma problem med en parkeringsyta. Förutom grannen (tre bilar) och så har det även varit alla möjliga postbilar som behagat använda ytan som vändplats istället för att backa runt hörnet och vända. Grannens besökare har också valt att använda min parkering helt efter eget huvud. Eftersom jag ser tydligt konflikträdda tendenser hos mig själv så har jag på ett föredömligt (min recension) passivt aggressivt sätt fördelat hockeymål, skateramp samt basketkorg på lagom strategiska platser. Problemet är nu löst! Men varken jag eller några besökare får plats där längre... Fast barnen har kul.
 
  • Gilla
  • Haha
Hansaya och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Förstår faktiskt inte problemet. Jag tänker att grannen backar in på er uppfart när hon ska in/ut för att hon sett att ni gör så. Hon gillar inte att ni gör det men gör samma sak för att "ge igen".

Bara att rycka på axlarna och antingen låta bli att backa in på hennes uppfart om ni inte behöver, så kommer hon också att sluta snart. Eller fortsätta använda hennes uppfart oh låta henne använda er.
Vad menar du? Vi kör inte alls in på hennes parkering? Det är som sagt hon + alla hennes gäster som hela tiden kör upp hos oss. Och är det så att vi har bilar ståendes där så knör dom sig ändå emellan för att kunna backa in på grannens parkering. Det är nästan som det är en principsak att alla bara måste backa in till hennes parkering för att lätt kunna köra ut sen igen. Det är faktiskt sjukt störande.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Är det samma granne du skrivit om tidigare eller har du hamnat på en spännande gata med fler irriterande personer?
[länk]
det är samma granne :crysmile:
 
  • Gilla
Denimhead och 1 till
  • Laddar…
Vad många bra förslag det kommit! Rolig läsning :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Malainor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.