M
K Klass0n skrev:
Tycker du ska ha poäng för originell lösning, men veterinärkostnader, försäkringar, hundmat, inköpskostnad ev avlivning efter besöket hos grannen.

Jag tror det är ett rätt dyrt förslag. Nu kanske TS iofs inte spelade att det var just billiga lösningar som var prio.

Sen undrar jag hur detta scenario ser ut rent praktiskt när det spelas upp i ditt huvud?
Jag är inne på reaktionen "vad fan hände precis". Inte den önskvärda "nu ska jag aldrig med köra in där".
Iom att trådis redan äger ett par bjäfsande småhundar, förstår jag verkligen inte ditt resonemang.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
hsd
Bara att sätta upp en grind, visst lite eget besvär då man får stanna och öppna den innan man kör in
Finns färdiga och man kan göra själv
Har man inget staket eller grön häck så tillkommer det då det annars ser tokigt ut med bara en grind
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är du säker på att en garageinfart är hemfridsbrott? Din förväntan att polisen använder sina resurser för skitsaker som det här är fantastisk. Antingen så tar dom emot en anmälan, det beror väl på hur desperat och obstinat man är vid anmälan och sen permanet-arkiveras den eller så får man rådet att driva det civilrättsligt.
Tja. Det är ju din tomt. Lagboken är ganska tydlig. Eller ska tomten börja räknas 5m in från tomtgräns?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
M Mrjayser skrev:
Iom att trådis redan äger ett par bjäfsande småhundar, förstår jag verkligen inte ditt resonemang.
Oj, det visste jag inte!
Det framkom inte i först inlägget :)

Då tar jag omedelbart tillbaka delar av kritiken!
 
  • Gilla
Lorpar
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Antag att någon kommer in mot huset, samt på trappan halkar och bryter benet - då blir husägaren ersättningsskyldig (trots att klockan är 2 på natten). Om hen bryter benet ut från huset med stöldgods kommer förmodligen både husägaren och tjuven bli dömda.
En gammal skröna.

Villaägarnas jurister:

Skyltar med texten ”Risk för halka” och dylikt befriar inte generellt fastighetsägaren från skadeståndsskyldighet men det kan vara av betydelse för att avgöra om tillräckliga säkerhetsåtgärder är vidtagna.
Även besökarens möjlighet att undvika faran spelar en stor roll vid bedömningen om fastighetsägaren ska bli skadeståndsansvarig. Det görs dock en skillnad mellan objudna besökare, t.ex. en försäljare, och så kallade kvalificerat obehöriga besökare.
I förhållande till tjuvar och andra kvalificerat obehörig besökare, som till exempel personer ute i ärenden av huliganism eller spioneri, finns inget ansvar vid skador uppkomna på grund av bristfällig säkerhet. Inbrottstjuven får inte skadestånd om han snavar i ett hål i en matta i ett hus där han brutit sig in eller halkar på en hal trappa på väg ut efter sitt inbrott.
 
  • Gilla
  • Haha
Citrona och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Sanning med extremt grov modifikation. Vad fan har du fått det ifrån att inget får flyttas innan rättegång? Killgissningar på hög nivå.

Nu handlade detta inte heller om att parkera på nåns mark utan om att använda det som nån form av vändplan.
Sant - hon bara nyttjar uppfarten, och det blir inte enklare eftersom hon förmodligen agerar som privatperson.
Inget av de fall jag känner till har gått till rättegång (som är den sista utvägen)
Det har blivit skadestånd och förlikningar eftersom ingen av de berörda har vågat driva till rättegång. - den som inte lyckas påvisa sin rätt, får förmodligen även stå för rättegångskostnaderna. (eftersom båda ansåg sig ha skadeståndskrav)
Bevisläget är ofta inte enkelt.

Finns felaktigheter i min beskrivning?
Är det lagar och paragrafer du söker? - Brottsrubriceringen blir förmodligen Egenmäktigt förfarande
(de kan vara ganska invecklade att läsa/förstå men bla. i kap 8 paragraf 8 i brottsbaken hanteras detta).
Sedan framgår det inte heller om grannen fått "nyttjande rätt" (max 25år?) eller ett servitut att använda uppfarten av tidigare ägare. Men för att få klarhet kanske man ska prata med grannen (eller kontakta t.ex. lantmäteriet)
Det är mycket jag inte vet
- Varför grannen gör som hon gör (och kanske alltid har gjort)?
- Uppfarten kanske faller in under allemansrätten (om inte uppfarten är nära boningshuset)
Hemfridszon är en begränsning av allemansrätten och beskrivs av Allemansrätten kring hemfridzon - Naturvårdsverket
- Kanske finns en trottoar mellan väg och uppfart? (som är väldigt speciell att använda - om man ser till lagen)


Några fall som belyser problemet med annans egendom på "min" tomt.
Bra beskrivning på problemet - Får jag flytta en bil utan ägarens tillstånd?
Ett enklare fall Granne vägrar flytta på sin egendom
Ett annat fall Har jag rätt att flytta på sådant som trillat in på min tomt
Förmodligen kan en husägare gå fri i från skadestånd, i vissa fall till kvalificerat obehöriga besökare Skadestånd till inbrottstjuv
Kronofogden kan hjälpa till med att Få tillbaka eller ta bort egendom

Ett samtal till Polisen - 114 14 kan också ge bärande tips hur oklara fall kan hanteras.
Men förmodligen måste alltid den berörda parten meddelas innan åtgärd.
(kanske man kan få polisen eller någon att göra det - Men det gagnar förmodligen inte till bättre relation.)

Hoppas jag kunnat besvara frågan något.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
F
F Femtioelva skrev:
Tja. Det är ju din tomt. Lagboken är ganska tydlig. Eller ska tomten börja räknas 5m in från tomtgräns?
Tja är inte definitivt, det är en gissning. Tomt är inte heller likställt med hemfridszon. Jag har helt klart för mig att du har totalt fel om det gäller att vända en bil på en garageinfart.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
F
A Albireo skrev:
Sant - hon bara nyttjar uppfarten, och det blir inte enklare eftersom hon förmodligen agerar som privatperson.
Inget av de fall jag känner till har gått till rättegång (som är den sista utvägen)
Det har blivit skadestånd och förlikningar eftersom ingen av de berörda har vågat driva till rättegång. - den som inte lyckas påvisa sin rätt, får förmodligen även stå för rättegångskostnaderna. (eftersom båda ansåg sig ha skadeståndskrav)
Bevisläget är ofta inte enkelt.

Finns felaktigheter i min beskrivning?
Är det lagar och paragrafer du söker? - Brottsrubriceringen blir förmodligen Egenmäktigt förfarande
(de kan vara ganska invecklade att läsa/förstå men bla. i kap 8 paragraf 8 i brottsbaken hanteras detta).
Sedan framgår det inte heller om grannen fått "nyttjande rätt" (max 25år?) eller ett servitut att använda uppfarten av tidigare ägare. Men för att få klarhet kanske man ska prata med grannen (eller kontakta t.ex. lantmäteriet)
Det är mycket jag inte vet
- Varför grannen gör som hon gör (och kanske alltid har gjort)?
- Uppfarten kanske faller in under allemansrätten (om inte uppfarten är nära boningshuset)
Hemfridszon är en begränsning av allemansrätten och beskrivs av Allemansrätten kring hemfridzon - Naturvårdsverket
- Kanske finns en trottoar mellan väg och uppfart? (som är väldigt speciell att använda - om man ser till lagen)


Några fall som belyser problemet med annans egendom på "min" tomt.
Bra beskrivning på problemet - Får jag flytta en bil utan ägarens tillstånd?
Ett enklare fall Granne vägrar flytta på sin egendom
Ett annat fall Har jag rätt att flytta på sådant som trillat in på min tomt
Förmodligen kan en husägare gå fri i från skadestånd, i vissa fall till kvalificerat obehöriga besökare Skadestånd till inbrottstjuv
Kronofogden kan hjälpa till med att Få tillbaka eller ta bort egendom

Ett samtal till Polisen - 114 14 kan också ge bärande tips hur oklara fall kan hanteras.
Men förmodligen måste alltid den berörda parten meddelas innan åtgärd.
(kanske man kan få polisen eller någon att göra det - Men det gagnar förmodligen inte till bättre relation.)

Hoppas jag kunnat besvara frågan något.
Du är utbildad jurist? Vänligen återkom med rättsfall eller förlikningar där huvudfrågan handlar om att en granne systematiskt har nyttjat sin grannes garaginfart som vändplats. För att snacka svenska, jag tror du snackar skit…. Brottsbalken….


Sist skrev du att inget får flyttas innan rättegång men nu plötsligt så kom du lite lägligt på handräckning av kronofogden, googlade du fram det efter din senaste killgissning?
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Blomlåda eller stor kruka å sätt hjul under så bara sparka åt sidan när du ska åka.
Såg i Ystad hade några ett halvmeter högt "A" i galvaniserad plåt som låg på marken när man parkerade men fälldes upp när man lämnade platsen, skulle nån backa på det A-et skulle det orsaka ganska stora skador på bilen.
Eller enklare gör ett hål mitt i asfalten å sätt i en stolpe med skylt på som lätt tas upp när du vill parkera.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M Midnite skrev:
Enligt lagen får jag använda andras garage uppfart/garage infart för att tex vända...

Enligt lag får jag utnyttja tå garage upp
Inväntar en länk på lagen.
Enligt lagen får jag gör allt för att ingen ska kunna ta sig in på min tomt med. Så om någon som ts fall använder uppfarten varje gång de är ute och kör förstår jag att man tröttnar. Det är ju ett bevis på att grannen inte kan köra bil helt enkelt.

Så det bästa är en grind.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Inväntar en länk på lagen.
Enligt lagen får jag gör allt för att ingen ska kunna ta sig in på min tomt med. Så om någon som ts fall använder uppfarten varje gång de är ute och kör förstår jag att man tröttnar. Det är ju ett bevis på att grannen inte kan köra bil helt enkelt.

Så det bästa är en grind.
Problemet är att en grind är antigen automatisk och skitdyr eller jävligt omständig och svårare att använda än vad nöjet att se det krångla för grannen ger tillbaka.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
M Madd19 skrev:
Hej! Våran granne använder ständigt våran uppfart/parkering att köra upp på för att backa in till sin parkering. Och hade det varit så att vi hade haft en ”normal” granne som inte var en sån fruktansvärd besserwisser så hade vi aldrig ens brytt oss om detta. Men nu har vi börjat tröttna på hur grannen hela tiden kör upp hos oss men vi får absolut inte köra upp på hennes parkering.

Vill bara sätta ett stopp på våran parkering när vi inte har bilarna där så hon inte längre kan köra upp och ta sig friheten att göra som hon vill så fort det finns möjlighet för henne.

Vi tänker inte prata med henne om detta. Det går inte. Vi har tagit bort all kontakt med henne pga hur hon är. Men det är en annan historia. Vill bara sätta nån form av stopp eller skylt så får hon fatta själv vad vi tycker :crysmile:

tacksam för alla tips och idéer :D
Är det samma granne du skrivit om tidigare eller har du hamnat på en spännande gata med fler irriterande personer?
https://www.byggahus.se/forum/threads/grannens-lampor-lyser-raett-in-i-varat-hus.469849/
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Växla upp en nivå eller två!
Bygg en liten enkel spikmatta som ni drar fram ni lämnar uppfarten.

Obs!
Glöm inte bort att ni har en spikmatta när ni kommer hem igen...
Precis min tanke. En rejäl planka med vässade skruvar som sticker upp ett par cm. Sedan är nog det ofoget botat.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Unikt namn
G Guzzen1 skrev:
Precis min tanke. En rejäl planka med vässade skruvar som sticker upp ett par cm. Sedan är nog det ofoget botat.
Sen kliver en annan granne som rastar hunden på den av misstag, och så är två grannfejder igång. :ok:
 
  • Haha
Snnica
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Sen kliver en annan granne som rastar hunden på den av misstag, och så är två grannfejder igång. :ok:
Man klampar in på annans tomt på eget bevåg. Vare sig annan granne eller hund har rätt att vistas på din mark utan tillåtelse. Det går att hitta orsaker till osämja om man vill t.ex om hundskrället kör in nosen i avgasröret på din nyss parkerade varmkörda bil och bränner sig.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.