Hus 300m² förbrukning 695 kW
3368 kr totalt inkl allt
 
30% lägre förbrukning än förra december, men med högre pris nästan exakt samma räkning som förra året. 22 000:-
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Hos oss slog timpris ändå rätt.

4092 kr (inkl allt)på 1014kWh varav 253kWh är bil. Då gjorde vi ändå av med 1133kWh året innan utan elbil och betalade runt 5100.
Har satt in ngenic. Nu i december bytte vi diskmaskin med och kan köra på natten.
 
N
Förbrukade 1 059 kWh (värmer enbart upp med el och håller c:a 22 grader) och det fördelade sig så här:

Elhandel (EON bundet t.o.m. 270228): 641:-
Elnät inkl. fast avgift, elskatt och moms (Vattenfall): 2 533:- för okt-dec men enbart dec kostade 1 132:-

Total kostnad för december: 1 773:-
 
Jag blir inte klok på vad elen egentligen skall kosta. Tittar jag på https://www.energimarknadsbyran.se/.../elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/ så skall månadspris i december för område 3 vara 269öre/kwh (utan moms och inte med nätavgift). Mitt pris "el till inköpspris" hamnade på 307,06 + 4öre påslag för solkraft.
(dessutom har jag en fast månadsavgift på SEK49 men den kan man nog bortse från i den här beräkningen)

Vad kan det mer finnas för påslag på priserna från elbörsen som kan förklara skillnaden mellan 269 öre och 307 öre?
 
5987 kr för 1837 kWh i elområde 3. 164 kvm + 70 kvm biyta som också värms upp. Har bara lyckats sänka förbrukningen med 19 % i december men får väl försöka vara nöjd med trots jag hoppats på bättre.
 
Redigerat:
B berraX skrev:
Jag blir inte klok på vad elen egentligen skall kosta. Tittar jag på [länk] så skall månadspris i december för område 3 vara 269öre/kwh (utan moms och inte med nätavgift). Mitt pris "el till inköpspris" hamnade på 307,06 + 4öre påslag för solkraft.
(dessutom har jag en fast månadsavgift på SEK49 men den kan man nog bortse från i den här beräkningen)

Vad kan det mer finnas för påslag på priserna från elbörsen som kan förklara skillnaden mellan 269 öre och 307 öre?
Rörligt, viktat, elpris före alla avgifter ligger runt 290-300öre i SE3 beroende på leverantör,.. 269 låter som glädjesiffror
 
  • Gilla
berraX
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Rörligt, viktat, elpris före alla avgifter ligger runt 290-300öre i SE3 beroende på leverantör,.. 269 låter som glädjesiffror
Tack. Då är jag inte helt lurad i alla fall.....
 
S SvenÅgerup skrev:
Hej. vad har ni alla för elräkning från december ?
Själv blev det 6200:-
Förbrukning 1795kwh
Villa på 156kvm
Hade en förbrukning på 1550kWh (tidigare ägare föregående år 3800kWh) ink laddning av elbil.
Kostade 4521kr ink avgift o moms dock ex elnätsavgift.
167kvm enplansvilla i Norrtälje
 
Villa byggd 2022 i Värmland, 180 kvm. Bergvärme, timavläst elavtal.

Förbrukning: 777 kWh
Tibber: 2 333 kr inkl allt (295.4 öre/kWh ink moms)
Ellevio: 987 kr
Totalt: 3 320 kr

Värmt huset med pumpen uteslutande på natten. Temperaturen inne har varierat mellan 18-24, snitt på 20.8. Eldade i kamin på kvällarna de kallaste dagarna.
 
17.063 kronor för december, 3659 kwh. Enplansvilla 98 kvm med inredd källare, direktverkande el.
 
  • Wow
galento
  • Laddar…
Det är en faktura eller sammanställning för elanvändning med olika poster, perioder, och kostnader inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6800kr för knappt 4100 kWh

(16000kr UTAN Norska statens elstöd)
 
R Riverground skrev:
5000kr (bara elen), 1400kWh, timpris. Det vore intressant att jämföra snittkostnaden jämfört med er som har månadstaxa.
5024kr blev det för mig, snittpris/månad
Gjorde av med ca 1150kWh
Så nån jätteskillnad är det inte
 
Man med stor hatt, filmtext, svartvit bild, andra män bakom, utomhusmiljö, retrokänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Börjar tro att det har gått nåt troll i Vattenfalls system.

Har inte fått nån räkning för okt-dec ännu, brukar ramla in kort efter kvartalsskiftet.

Och när man kollar förbrukningen på Vattenfalls hemsida är den helt uppåt väggarna. Vissa månader är helt nollade där.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Förbrukade 1215 kWh i december.
Villa på 220 kvm i elområde 3.
1454 kr för elnätsavgift från EON och 4029 kr för förbrukningen från Telge = 5483 kr totalt.
Rörligt timavläst avtal från Telge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.