mowatom skrev:
Det slår väl olika som vanligt, men jag är böjd att hålla med. Vi köpte den först sålda Peugeot 307 kombin i Sverige, och då snackar vi år 2002 dessutom. Vet att många hade problem med sina 307, men vår gick i 26000 mil/12år utan ett fel. Iofs gick precis allt sönder då istället:crysmile:
Jag hade ju nyare. En 2010 megane kombi. Billig skatt, väldigt snål. Jag bytte skivor bak och en styrled. Fick byta skivorna 2 ggr pga dålig kvalitet på hjullagret, men fick ut nya skivor gratis =) Lätt att byta med.
Tyvärr så gick den till skroten efter jag sålde den, men det var en spårvagn som krossade hela fronten.
 
L lbgu skrev:
Vore trevligt om någon tillverkade en elbil som bara innehöll det allra nödvändigaste. För väldigt många räcker det långt att kunna reglera värmen i bilen. Det är väl typ det enda jag reglerar som inte är absolut nödvändigt att ha i en bil (t.ex. körriktningsvisare, vindrutetorkare) Vill man ha GPS, navigationshjälp finns ju sådant ofta i telefoinen.
En sådan elbil borde gå att göra väldigt billig.
Håller faktiskt med dig, en bil för folk som inte är bilintresserade!

I våran gamla bil så var det enda lyxiga som vi faktisnt använde typ adaptiv farthållare.

I nya elbilen så är det fulltryckt med grejer, som heads up display, fläktar i stolarna nästan autonom körning.
Hade lätt klarat mig utan det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Håller faktiskt med dig, en bil för folk som inte är bilintresserade!

I våran gamla bil så var det enda lyxiga som vi faktisnt använde typ adaptiv farthållare.

I nya elbilen så är det fulltryckt med grejer, som heads up display, fläktar i stolarna nästan autonom körning.
Hade lätt klarat mig utan det.
Fläktar i stolarna för en sån som mig hade varit perfekt. Tråkigt nog så finns det inte jättemånga bilar med det.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Attitudeswe
R Rkarlsson skrev:
Fläktar i stolarna för en sån som mig hade varit perfekt. Tråkigt nog så finns det inte jättemånga bilar med det.
Vår Hyundai Kona har fläkt i sätet.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ska nog ta och kika på en Enyaq till våren. För jag antar att ID7-kombin inte kommer bli billig.
På samma sätt som Tiguan var billigare än Passat så planerar dom gör id7 5000EUR dyrare än id4
Kombin skall väl bli nån shooting brake halvmessyr som spränger 5m vallen...
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Attitudeswe
N nomis skrev:
Någon som har koll på vad det kostar att avbeställa en VW eller Skoda?
15% om bilen är köpt hos "din bil" och kostade över 7.5 PBB. Skulle inte vilja byta till en MY LR även om dom kostade samma. Enyaqen känns som mer bil och mindre leksak.

Köpeavtalet lämnar en viss öppning för både prishöjning och sänkning pga oförutsedda händelser utanför handlarens kontroll. Kan en sådan vara om importören justerar priset kraftigt?
 
R Rkarlsson skrev:
Jag hade ju nyare. En 2010 megane kombi. Billig skatt, väldigt snål. Jag bytte skivor bak och en styrled. Fick byta skivorna 2 ggr pga dålig kvalitet på hjullagret, men fick ut nya skivor gratis =) Lätt att byta med.
Tyvärr så gick den till skroten efter jag sålde den, men det var en spårvagn som krossade hela fronten.
Kusinerna hade en Scenic(?), Otaliga verkstadsbesök. Att byta kamrem kostade nästan 3ggr så mycket som på deras Volvo. Jättesnål var den inte heller. Reservdelshållningen usel.
Kanske är dagens bättre, de nyare eldrivna Renault baseras väl på Nissanteknik, iaf i drivlinan så de kanske är bättre.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vår Hyundai Kona har fläkt i sätet.



På samma sätt som Tiguan var billigare än Passat så planerar dom gör id7 5000EUR dyrare än id4
Kombin skall väl bli nån shooting brake halvmessyr som spränger 5m vallen...
Man undrar lite lätt om de medvetet vill flytta över en del av sina kunder till billigare fabrikat.
Men jag är annars ganska övertygad om att billigare elbilar från erkända tillverkare kommer om ett par år.
Marknaden behöver mogna lite mer. Xenon, ABS m.m. kom ju på BMW:s 7 serie och på MB.
20år senare var det std på även billiga bilar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vore trevligt om någon tillverkade en elbil som bara innehöll det allra nödvändigaste. För väldigt många räcker det långt att kunna reglera värmen i bilen. Det är väl typ det enda jag reglerar som inte är absolut nödvändigt att ha i en bil (t.ex. körriktningsvisare, vindrutetorkare) Vill man ha GPS, navigationshjälp finns ju sådant ofta i telefoinen.
En sådan elbil borde gå att göra väldigt billig.
Knappar och reglage kostar pengar det är billigare med en pekskärm som klarar allt..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Attitudeswe
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man undrar lite lätt om de medvetet vill flytta över en del av sina kunder till billigare fabrikat.
Men jag är annars ganska övertygad om att billigare elbilar från erkända tillverkare kommer om ett par år.
Marknaden behöver mogna lite mer. Xenon, ABS m.m. kom ju på BMW:s 7 serie och på MB.
20år senare var det std på även billiga bilar.
Xenon blev aldrig standard på en Golf. Den gick direkt från halogen till LED.
 
G Greger_08 skrev:
Knappar och reglage kostar pengar det är billigare med en pekskärm som klarar allt..
De kunde ju ha knappar och skärmfria "ICL" i någon slags premiumpaket. Skärmar för de som söker lägsta pris och riktiga analoga visare och knappar för de som vill ha bättre ergonomi.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Xenon blev aldrig standard på en Golf. Den gick direkt från halogen till LED.
Xenon kanske var ett dåligt exempel som inte stämmer i alla lägen likt ABS och antisladd etc men generellt stämmer det att ny teknik är svindyr i början och till slut så billig att även lågprisbilar har den.
Efter hand som elbilar växer i volym på den internationella marknaden och inte bara i Europa så kommer priserna att sjunka.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kusinerna hade en Scenic(?), Otaliga verkstadsbesök. Att byta kamrem kostade nästan 3ggr så mycket som på deras Volvo. Jättesnål var den inte heller. Reservdelshållningen usel.
Kanske är dagens bättre, de nyare eldrivna Renault baseras väl på Nissanteknik, iaf i drivlinan så de kanske är bättre.
Ja scenicen var ju en skitbil. Det fanns ett par artiklar om det hutlöst dyra kostnaderna för att byta remmen.
På meganen ville renault ha ca 6500 kr för kamremsbyte, mekonomen 7500. Jag fick det för 4500 av en kollega.
Renault tänkte iallafall till på meganen för den var lättskruvad.

Just den eldrivna meganen är jag skeptiskt till, kommer förbi renault en gång i veckan och ser den då men jag faller inte för designen. Får in och prova den iallafall snart.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fläktar i stolarna för en sån som mig hade varit perfekt. Tråkigt nog så finns det inte jättemånga bilar med det.
Kan säkert vara jätteskönt, men är det verkligen ett måste i en bil?
 
L Lutte skrev:
Kan säkert vara jätteskönt, men är det verkligen ett måste i en bil?
Håller med. Med en normal tygklädsel är behovet väldigt litet.
Och med skinn gör de små hålen att skinnklädsel blir väldigt svår att hålla fin.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Är det inte veganskt skinn i Kona, vad nu det betyder. Galon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.