Jag funderar på om det skulle gå att få till en lösning som består av två stolpar och en plastkedja som höjs och sänks med hjälp av någon teknisk lösning i stolparna? Borde inte vara så hiskeligt svårt/kostsamt med lite tur.
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 3 till
  • Laddar…
Förs blir ju min fundering, vad spelar det för roll? (med en skiss på uppfarternas placering kanske jag skulle sagt något annat). Men min tanke är väl att damen kanske tycker det är dålig sikt ut från hennes infart och därför tycker att det är tryggare att backa in då hon ser nuvarande trafikläge och kan göra det utan risk (mer än att det stör er), alternativet skulle ju annars vara att hon orsakar en trafikfara när hon ska ut vilket i större del kan påverka er, någon kanske behöver väja för henne och hamnar i sidan på er/er bil.
Gatan jag bor på är så pass smal att det inte ens går att möta en annan bil utan att endera part utnyttjar någon av husens infarter som mötesplats, då vi bor först på gatan och har en löjligt stor infart (tror jag kan få plats med 7-9 bilar om dom ställs med omtanke) blir vi ofta använda som vändzoon av folk som ångrat sig. Första reaktionen när någon kör in blir ju alltid ett irriterat "jaha vad gör du på min parkering" men när de bara vänder o kör vidare så får man slå på den rationella hjärnan och kommer fram till att det spelar absolut inte någon roll, det är ju inte som att de direkt sliter på min asfalt. Vill ju för mina grannars skull minimera trafiken i området så vore ju dumt om de skulle behöva åka hela gatan runt i onödan.

Så var vill jag komma med detta då, jo självklart har du rätt att förhindra någon från att använda din uppfart som vändplats men behöver du verkligen göra det? Kommer du bli lyckligare? Eller kommer din känsla av storsinthet att du faktiskt kan låta din granne använda din yta, trots att du tycker att hon är dryg, göra att du känner dig som en bättre människa? Bara en filosofisk fundering men att sträva efter lugn och lycka genom att se till att man får som man vill är nog inte fruktbart, att istället slå undan känslan av irritation över småsaker och kunna se förbi små oförrätter skapar mindre friktion i livet, om det inte finns någon viktig anledning till varför hon inte skulle kunna få vända på er infart är det bara att bestämma för sig själv att det är helt ok att damen gör så, och så var det ett problem mindre i världen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
klaskarlsson och 13 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Problemet här riskerar att bli att grannen inte ens får ett samtal av polisen , ingen effekt! Sedan går det ju inte att stämma grannen för hennes beteende, eller missar jag något ?
Stämma och stämma. Om hon gör intrång på hans tomt trotts tillsägelse så är det hemfridsbrott. Sen är jag dåligt bevandrad i huruvida vardagsbrott utreds då jag aldrig haft med polisen att göra. Dock finns det lagar stiftade som ska reglera situationer som denna
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F Femtioelva skrev:
Stämma och stämma. Om hon gör intrång på hans tomt trotts tillsägelse så är det hemfridsbrott. Sen är jag dåligt bevandrad i huruvida vardagsbrott utreds då jag aldrig haft med polisen att göra. Dock finns det lagar stiftade som ska reglera situationer som denna
Ja det finns men sannolikheten att det utreds är ungefär 0,01%.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja det finns men sannolikheten att det utreds är ungefär 0,01%.
Du får nog lägga till någon 0 till där för att få det realistiskt
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M Madd19 skrev:
Hej!

Våran granne använder ständigt våran uppfart/parkering att köra upp på för att backa in till sin parkering. Och hade det varit så att vi hade haft en ”normal” granne som inte var en sån fruktansvärd besserwisser så hade vi aldrig ens brytt oss om detta. Men nu har vi börjat tröttna på hur grannen hela tiden kör upp hos oss men vi får absolut inte köra upp på hennes parkering.

Vill bara sätta ett stopp på våran parkering när vi inte har bilarna där så hon inte längre kan köra upp och ta sig friheten att göra som hon vill så fort det finns möjlighet för henne.

Vi tänker inte prata med henne om detta. Det går inte. Vi har tagit bort all kontakt med henne pga hur hon är. Men det är en annan historia. Vill bara sätta nån form av stopp eller skylt så får hon fatta själv vad vi tycker :crysmile:

tacksam för alla tips och idéer :D
Gul fartgupp av metall med diamantmönster och små reflektorer, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
satt up en "herse" sa kommer det inte handa en gang till;;;;;;men glom ej ta ner den nar du skall ute fran di upfart annars blir det dyrbar.....
michel de maury(frankrike)
 
  • Gilla
  • Haha
ch75 och 7 till
  • Laddar…
Jag är fortfarande inne på en bom. Samma motorisering som jag föreslog till den (fönsteröppnare) går också att sätta på en plastkätting som höjs/sänks. Annars finns även gardinautomatiseringar som kan fungera. Att rulla upp en wire på en IKEA Kadrilj som inte ens kostar 1000kr är också en lösning. Wiren kan man sedan ha exempelvis flaggor på så att den syns....

Jag är alltid den förste att rekommendera dialog, men nu ville TS ha förslag på tekniska lösningar.
 
  • Haha
  • Gilla
Bengtbygg och 1 till
  • Laddar…
En liten men läcker 3D målning som ser farlig ut eventuellt med en varningstext direkt på marken.
Kan spolas bort med högtryck.
Om grannkärringen fortsätter att köra även över ert konstverk och är så respektlös så måste ni nog på något sätt direkt adressera henne, men självklart så blir den redan frostiga relationen med Karen värre vad ni än gör. Tyvärr är sådan orespekt inte ok och måste i humanismens namn fostras annars så kommer de att forsätta att bete sig illa mot nästa och nästa och och idag när alla gömmer sig bakom skärmar så är det lätt att dåliga beteende blir efterapade och normala så tyvärr så är det ert jobb att ta den uppfostringsmatchen.

"Det det finns bara en En Ism som är okej, Egoism och Feminism mfl är motsatser till det utan endast humanism med respekt för allts lika värde är okej."
 
  • Gilla
Raimo T och 1 till
  • Laddar…
Enklast är helt enkelt att du går över och med eftertryck ber henne sluta att köra upp. Få henne och förstå att ni är less på hennes sätt. Och fortsätter hon, så börjar ni med använda hennes uppfart. Enklare än så blir det inte.
 
  • Gilla
peter.nilsson83 och 2 till
  • Laddar…
Enklast är att inte bry sig. Enligt startinlägget är det ju inget egentligt problem. Man måste inte ta efter jobbiga grannar.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Snnica och 6 till
  • Laddar…
M Madd19 skrev:
Hej!

Om du har stolpar eller liknande på ömse sidor om infarten är det enklaste att hänga upp en plastkedja som du lätt häktar av och på. Om grannen rör den så är det egenmäktigt förfarande. Se exempel här:
[länk]

Våran granne använder ständigt våran uppfart/parkering att köra upp på för att backa in till sin parkering. Och hade det varit så att vi hade haft en ”normal” granne som inte var en sån fruktansvärd besserwisser så hade vi aldrig ens brytt oss om detta. Men nu har vi börjat tröttna på hur grannen hela tiden kör upp hos oss men vi får absolut inte köra upp på hennes parkering.

Vill bara sätta ett stopp på våran parkering när vi inte har bilarna där så hon inte längre kan köra upp och ta sig friheten att göra som hon vill så fort det finns möjlighet för henne.

Vi tänker inte prata med henne om detta. Det går inte. Vi har tagit bort all kontakt med henne pga hur hon är. Men det är en annan historia. Vill bara sätta nån form av stopp eller skylt så får hon fatta själv vad vi tycker :crysmile:

tacksam för alla tips och idéer :D
 
  • Gilla
Mrdyster
  • Laddar…
"Hej, jag har märkt att du har lättare att backa in på din uppfart genom att använda vår, jag hoppas det går bra att vi gör det samma" Har du provat att säga det till grannen?

Då informerar du vänligt att du ser vad hon gör och då förstår hon även orimligheten att hon nekar er samma sak.
 
  • Gilla
  • Haha
Mnbvcxz och 6 till
  • Laddar…
Martinsa Martinsa skrev:
Hur stort problem är det?

För två år sedan va en en tragisk olycka precis utanför vår tomt där en två körde av vägen och en avled. Senare tog föraren livet av sig och de har gjort en liten minnesplats.. vi uppmanar snarare alla att parkera på vår tomt som ska besöka så vi slipper fler olyckor ...
Vad menar du med "där en två körde av"
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Tänk vad somliga tycker att man ska ha överseende med otrevliga människor. Ofattbart. Det spelar ingen som helst roll om min asfalt slits eller inte. Min tomt är min tomt och där har bara jag och inbjudna gäster rätt att köra in. Enkel normal hänsyn är allt som behövs.
Att köra in på grannens tomt men gå i taket om man kör in på hennes!. En sådan marodör får man definitivt inte gulla med! Ju hårdare tag desto bättre. Hon kanske (!!) lär sig.


T TypRätt skrev:
Förs blir ju min fundering, vad spelar det för roll? (med en skiss på uppfarternas placering kanske jag skulle sagt något annat). Men min tanke är väl att damen kanske tycker det är dålig sikt ut från hennes infart och därför tycker att det är tryggare att backa in då hon ser nuvarande trafikläge och kan göra det utan risk (mer än att det stör er), alternativet skulle ju annars vara att hon orsakar en trafikfara när hon ska ut vilket i större del kan påverka er, någon kanske behöver väja för henne och hamnar i sidan på er/er bil.
Gatan jag bor på är så pass smal att det inte ens går att möta en annan bil utan att endera part utnyttjar någon av husens infarter som mötesplats, då vi bor först på gatan och har en löjligt stor infart (tror jag kan få plats med 7-9 bilar om dom ställs med omtanke) blir vi ofta använda som vändzoon av folk som ångrat sig. Första reaktionen när någon kör in blir ju alltid ett irriterat "jaha vad gör du på min parkering" men när de bara vänder o kör vidare så får man slå på den rationella hjärnan och kommer fram till att det spelar absolut inte någon roll, det är ju inte som att de direkt sliter på min asfalt. Vill ju för mina grannars skull minimera trafiken i området så vore ju dumt om de skulle behöva åka hela gatan runt i onödan.

Så var vill jag komma med detta då, jo självklart har du rätt att förhindra någon från att använda din uppfart som vändplats men behöver du verkligen göra det? Kommer du bli lyckligare? Eller kommer din känsla av storsinthet att du faktiskt kan låta din granne använda din yta, trots att du tycker att hon är dryg, göra att du känner dig som en bättre människa? Bara en filosofisk fundering men att sträva efter lugn och lycka genom att se till att man får som man vill är nog inte fruktbart, att istället slå undan känslan av irritation över småsaker och kunna se förbi små oförrätter skapar mindre friktion i livet, om det inte finns någon viktig anledning till varför hon inte skulle kunna få vända på er infart är det bara att bestämma för sig själv att det är helt ok att damen gör så, och så var det ett problem mindre i världen.
 
  • Gilla
  • Älska
Poolaren Per och 4 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Vad menar du med "där en två körde av"
Givetvis OERHÖRT stort. En oförskämd granne som bara tar för sig utan att själv tillåta motsvarande.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.