Attitudeswe
Sammy_j Sammy_j skrev:
hänger inte med på vad du menar. Vad är 1:04? timmar? Kronor? Energi?
Kr/kWh i snitt för BEV laddningen
 
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kr/kWh i snitt för BEV laddningen
Räknar jag bort laddning så betalade vi 318öre/kWh i SE3 i dec.

Timer på VVB och eldat i kaminen under 10 dygn.

Skärmavbild av elanvändning och kostnad med sparpotential, visar webbsida på smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fast när villaområdet byggdes -90 så var de väl svårt att förutse att varannat hus ville suga i sig 11kW en helgnatt?
Det går att lösa bättre genom timtariff och att använda det för att dimensionera bättre. Dessutom har det här mönstret utvecklats under de senaste 15 åren. Vilket majoriteten av elnätsbolagen tillämpar (timtariff som används för att dimensionera). Effektskatten är har inte heller en rimlig lägstanivå. Effektskatt är helt och hållet inkompetens och girighet.
 
Jag fattar fortfarande inte. Effekttariff är ju bara ett lite mer precist sätt att mäta det som oftast regleras med storleken på huvudsäkringen.

Jag tror att det skulle kunna användas smartare och mer dynamiskt för att styra konsumtionen, men rent generellt förstår jag inte din aversion.
 
harry73
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fast när villaområdet byggdes -90 så var de väl svårt att förutse att varannat hus ville suga i sig 11kW en helgnatt?
Jag tror att man på 90 talet fortfarande dimensionerade för eluppvärmning en kalk vinterdag. Och då är det inte orimligt att man dimensionerade så att varje hus kunde dra 11 kW en kall vinterdag
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Det går att lösa bättre genom timtariff och att använda det för att dimensionera bättre. Dessutom har det här mönstret utvecklats under de senaste 15 åren. Vilket majoriteten av elnätsbolagen tillämpar (timtariff som används för att dimensionera). Effektskatten är har inte heller en rimlig lägstanivå. Effektskatt är helt och hållet inkompetens och girighet.
Du ser ingen poäng i att påverka konsumenterna till att optimera sitt effektuttag till det timmar som är mest optimalt för att spara på behovet av att dimensionera upp ellsystemet att klara ännu högre laster på höglasttimmar under vintersäsongen?
Självklart kan man diskutera storleken på effektavgiften och vem pengarna ska tillfalla.
 
harry73
C Crank skrev:
Tjänar knappt inget på timpris då jag måste ha värme på dygnet runt. Har räknat på det och efter att behöva strula med att köra tvätt disk på natten som drar ca 1-2 kWh var så är det en minimal del man kan påverka, och då värmesystemet drar ca 2kW per timme dygnet runt så skulle jag kunna spara ett par kronor per dag genom att flytta vissa saker som tvätt o disk till natten
Jag räknade också på det och mitt rörliga (månads)pris per kWh var hela förra året dyrare än timpriset viktad mot min förbrukning. Då tillkommer fortfarande lite elcertifikatskostnader men det hade fortfarande varit billigare med timpris. Nu fick jag timpris avtalet i december och väntar på första fakturan för facit.

För att dra nytta av timpris behöver man inte få ett lägre medelpris än spotprisets oviktade medelpriset, men man behöver bara få ett lägre medelpriset än elbolaget viktade medelpris.
Och jag tror att alla med ett eluppvärmt hus får det nästan per automatik.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag räknade också på det och mitt rörliga (månads)pris per kWh var hela förra året dyrare än timpriset viktad mot min förbrukning. Då tillkommer fortfarande lite elcertifikatskostnader men det hade fortfarande varit billigare med timpris. Nu fick jag timpris avtalet i december och väntar på första fakturan för facit.

För att dra nytta av timpris behöver man inte få ett lägre medelpris än spotprisets oviktade medelpriset, men man behöver bara få ett lägre medelpriset än elbolaget viktade medelpris.
Och jag tror att alla med ett eluppvärmt hus får det nästan per automatik.
Nu hamnade jag bara 3% under Vattenfalls viktade medelpris i december, men jag hamnade ändå under det (mitt elbolags viktade medelpris är inte klart ännu nämligen, så jag kan inte jämföra med det).

Jag har ändå gjort en del för att minska elförbrukningen och min förbrukning är bara 60% högre i december jämfört med september då jag inte hade någon husvärme på. Problemet är dock att dessa 60% är lite svåra att flytta på, huset måste hållas varmt dygnet runt. Jag värmer upp det lite extra på natten och låter det svalna av på dagen, men det räcker inte riktigt till ändå för att hamna mer än 3% under. Jag hade i december 42% av min förbrukning under de sju billigaste timmarna på dygnet (23-06).

Nu tillkommer en hel del julbak och matlagning inför julen också. Frugan valde att göra detta under några av de dyraste kvällarna i månaden, så det påverkar naturligtvis en del negativt i totalen.
 
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Nu hamnade jag bara 3% under Vattenfalls viktade medelpris i december, men jag hamnade ändå under det (mitt elbolags viktade medelpris är inte klart ännu nämligen, så jag kan inte jämföra med det).

Jag har ändå gjort en del för att minska elförbrukningen och min förbrukning är bara 60% högre i december jämfört med september då jag inte hade någon husvärme på. Problemet är dock att dessa 60% är lite svåra att flytta på, huset måste hållas varmt dygnet runt. Jag värmer upp det lite extra på natten och låter det svalna av på dagen, men det räcker inte riktigt till ändå för att hamna mer än 3% under. Jag hade i december 42% av min förbrukning under de sju billigaste timmarna på dygnet (23-06).

Nu tillkommer en hel del julbak och matlagning inför julen också. Frugan valde att göra detta under några av de dyraste kvällarna i månaden, så det påverkar naturligtvis en del negativt i totalen.
Det handlar såklart inte bara om att lägga förbrukningen på det billiga timmar på dygnet, men även om att minska förbrukningen på de dyraste och kallaste dagar. Så kan du elda extra när det ett kallt och därmed spara på eluppvärmningen eller kan du på annat sätt spara när det är kallt, går det att slå elbolagets månadspris.
Sedan var dygnsskilnader i december inte så stora, men varierade dygnsmedelpriseg väldigt mycket. Så hade du otur och hade stor extra förbrukning de dagar priset var högst, är det svårare att slå elbolaget
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har värme på dygnet runt, men jag kramar upp till 27 grader på natten och har 19 grader på dagen. I praktiken tar det till dess jag kommit hem från jobbet innan temperaturen fallit till 19 grader.

Golvvärmen i badrummen är bara på timmen innan jag stiger upp.

Varmvattenberedaren kör bara på natten (men jag höjer då till 60 grader).

Nu i december har vinsten trots detta vara varit några ören mot medelvärdet, men klart lägre än vad de viktade rörliga elpriserna gissningsvis hamnar på. Mycket av detta beror dock på att frugan har lagat mat och julbakat på de dyraste timmarna.

I september hade jag en fantastisk hävstångseffekt där jag sparade runt en krona per kWh i snitt. Min elförbrukning har dock kraftigt gått ned (35% hittills i december) då många saker numera är avstängda på dagarna och uppvärmningen blivit "smartare".
Då kan jag ge dig ett Tips:
Många har idag installerat solpaneler om det finns utrymme för det...
En nyhet är att numera installeras även batterier som lagrar kanske dagsbehovet.
Men det allra nyaste är:
Man skiter i solpanelerna pch installerar -bara- batterier och växelriktare !!!
Sen kör man Timpris...
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Då kan jag ge dig ett Tips:
Många har idag installerat solpaneler om det finns utrymme för det...
En nyhet är att numera installeras även batterier som lagrar kanske dagsbehovet.
Men det allra nyaste är:
Man skiter i solpanelerna pch installerar -bara- batterier och växelriktare !!!
Sen kör man Timpris...
Jag får inte ihop kalkylen med solceller om man skall ta med alla riskmomenten också. Som jag lyfter i en annan tråd så räknar jag med att de med solceller snart kommer att behöva betala till nätägaren för att få leverera el, istället för att som idag få betalt för nätnytta.

Jag har bättre investeringar att göra. Att optimera nätanvändningen och köpa en LLVP sparade mig 9500kr under förra årets fyra sista månader. Min nya LLVP kommer att vara slutbetald redan i april månads ingång.

Jag fick förresten till slut ned decembersifrrorna till 5% under månadsrörligt.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag lyfter i en annan tråd så räknar jag med att de med solceller snart kommer att behöva betala till nätägaren för att få leverera el, istället för att som idag få betalt för nätnytta.
Troligtvis kommer man bli nollad i ersättning för nätnytta. Men jag är rätt så säker på att elnätsägarna tycker om lagom mycket solceller i elnätet. Detta då solcellsel inte orsakar stamnätskostnader från Svenska Kraftnät. Men när det blir för mycket solceller i elnätet ja då måste man rodda med nätstationerna och då blir det istället en börda. Att skicka el på sekundärsidan till grannarna lär vara nära 100% effektivt. Frågan är hur bra det fungerar när man måste gå från sekundärsidan till primärsidan på transformatorerna.

Jag hoppas på någon styrande lagstiftning som resulterar i att det krävs och blir lönsamt med hemmabatteri. I Australien så kan tydligen elnätsbolagen stänga av alla nya solcellsanläggningar om det blir för mycket solel i nätet. Om inte elpriserna sjunker lär vi hamna där i Sverige också.
 
M merbanan skrev:
Troligtvis kommer man bli nollad i ersättning för nätnytta. Men jag är rätt så säker på att elnätsägarna tycker om lagom mycket solceller i elnätet. Detta då solcellsel inte orsakar stamnätskostnader från Svenska Kraftnät. Men när det blir för mycket solceller i elnätet ja då måste man rodda med nätstationerna och då blir det istället en börda. Att skicka el på sekundärsidan till grannarna lär vara nära 100% effektivt. Frågan är hur bra det fungerar när man måste gå från sekundärsidan till primärsidan på transformatorerna.

Jag hoppas på någon styrande lagstiftning som resulterar i att det krävs och blir lönsamt med hemmabatteri. I Australien så kan tydligen elnätsbolagen stänga av alla nya solcellsanläggningar om det blir för mycket solel i nätet. Om inte elpriserna sjunker lär vi hamna där i Sverige också.
Precis. Men hemmabatterier lär inte betala sina egna kostnader på många år.
 
Grannen betalade 40kkr för 5kWh batteri. Vi skattebetalare ska stå för hälften av detta.
För 40kkr räknade jag med att lagra 90kWh i ackumulatortankar när jag studerade den lösningen. De flesta kan inte utföra ens enkla överslagsberäkningar. Den svenska skolan har havererat för länge sedan.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
harry73
Kanske din granne kommer skratta åt dig ner du försöker att ladda din elbil med 90kWh varmt vatten på sommaren.
Bara för att någon väljer en i dina ögon sämre lösning, Har inte svenska skolsystemet kollapsat
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.