Krilleman
Kostnaden beror ju helt på hur mycket du utför själv. Köper du allt blir det ju mer kostsamt. Klarar du av att såga och bila själv sparar du massor.

Många på forumet har bytt avloppet under sin betongplatta. Även jag innan jag sålde huset.

Tex:
https://www.byggahus.se/forum/members/jfreemountain.178218/

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-nya-avlopp-i-60-talsvilla.472380/
Inlägg 66 i denna länken har kostnadsuppskattning (y)(y)

Här är en bild på mitt hus där jag bytte alla gjutjärnsrör till plast. Rosa rör är utbytta till plast. Avloppet rinner "uppåt" i bild.

Bilden snodd från detta inlägget:
https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-alla-roeren-bytas-i-huset.288642/page-2#post-2629425

Färgglad skiss av planlösning med markerade vägar, rum och okända anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Projektet tvättstuga kan man läsa om här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ellaren-naestan-faerdigt.242732/#post-2079618

Kostnaden för mig var ganska obefintlig för jag hade hjälp av flera kompisar och kunskapen hur man ska dra avlopp och vatten. Gjutningen var jag hemskt osäker på men det gick också bra med lite inkassering av "tjänster".
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Kostnaden beror ju helt på hur mycket du utför själv.Köper du allt blir det ju mer kostsamt. Klarar du av att såga och bila själv sparar du massor.

Många på forumet har bytt avloppet under sin betongplatta. Även jag innan jag sålde huset.

Tex:
[länk]
Kan du säga något pris ungefär om man tar hjälp ?
 
L louii skrev:
Har inte fått något pris ännu på det, är det billigare att byta eller brukar relining vara billigare?
Det är en sämre lösning som har potential att spara väldigt mycket pengar med rätt förutsättningar.

Tex. renoverad källare med golvvärme, klinker/nivel+klickgolv, gipsade väggar och inrett. Ingen höjdare att såga upp hela golvet, stänka ner alla ytor med damm och vatten, bära ut något ton med betong och sedan gjuta igen och börja om med att renovera utrymmet och då göra rummet obrukbart ett bra tag.

Lägg till ett uterum/altan/betongplatta/garage över där röret går ut ur huset och det blir väldigt mycket mer tilltalade för en snabb, billigare, utan större åverkan lösning även om risken finns att om det skulle skita sig så får man göra om och göra det riktigt andra gången.

I ditt fall så ser det riktigt illa ut med bitar som ramlar loss och material som trycks in utifrån. Har du en vanlig källare med betonggolv så känns det dumsnålt att inte göra det riktigt direkt.
 
  • Gilla
Mulvaden och 1 till
  • Laddar…
L louii skrev:
Är du säker att relining inte skulle fungera? Jag hade en relining firma hos mig idag som filmade och dom sa att det bör vara möjligt.
Tänk på att du måste ändå hacka upp golvet för att komma åt med reliningen. Cirka halvmeterstora hål för att komma åt. Ligger avloppet djupare blir det större hål. Även ute måste det grävas upp. Jag personligen tycker relining är lite av en nödlösning. Där det helt enkelt inte går att komma åt och byta rör.
 
Tack för all input, ska kika med nån firma som bilar/gräver och jämföra lite. Personen som var från relining firman är en vän till mig så därför litade jag på det han sa mer än att de var någon random säljare.

Svårt att veta också hur brådskande detta är, är ju fortfarande tjäle i marken också om man tänker grävmässigt.
 
Jag har en liknande avloppslösning (med skillnaden att mina rör inte är kex, än) och har funderat på samma saker som du, dvs. relining eller byte helt. Nu vet jag inte hur gammal du är eller hur lång tid det eventuellt dröjer innan du ska göra något annat större jobb men jag har i alla fall resonerat som så att jag vill bara behöva göra en liknande operation i livet (i detta hus iaf) så jag kommer bila upp och byta alla rör. jag vill inte behöva göra om det här om några år bara för att jag "fuskade" och valde relining för att spara några kronor.

Hade mina rör sett ut som dina hade jag nog börjat gräva och bila redan idag, det där ser inte alls kul ut. Jag lider med dig.
 
Jag har fått en offert nu på att såga upp "rännor" till golvet där rören går och gjuta igen ca 20k efter rot.

VVS räknade rörmokaren på 29000 ex rot, 18000 för bara material och 700kr timmen, 11 tusen för arbete. 25600 ungefär för allt efter rot. Är det rimligt att materialet ligger på mer än arbetskostnaden för en sträcka på ca 11 meter?

Så totalt nånstans runt 45k för sågning, nya rör och återställning. Då ska jag försla bort all skit dom sågar upp.

Är det rimliga summor eller bör man kolla med fler?
 
S
L louii skrev:
Jag har fått en offert nu på att såga upp "rännor" till golvet där rören går och gjuta igen ca 20k efter rot.

VVS räknade rörmokaren på 29000 ex rot, 18000 för bara material och 700kr timmen, 11 tusen för arbete. 25600 ungefär för allt efter rot. Är det rimligt att materialet ligger på mer än arbetskostnaden för en sträcka på ca 11 meter?

Så totalt nånstans runt 45k för sågning, nya rör och återställning. Då ska jag försla bort all skit dom sågar upp.

Är det rimliga summor eller bör man kolla med fler?
Tycker det låter asbilligt faktiskt.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tycker det låter asbilligt faktiskt.
Det kanske har blivit köparens marknad helt plötsligt! :D

Nä det är nog bara önsketänkande, troligtvis ligger rören bra till och plattan är tunn.
 
S Skyscraper skrev:
Det kanske har blivit köparens marknad helt plötsligt! :D

Nä det är nog bara önsketänkande, troligtvis ligger rören bra till och plattan är tunn.
Plattan är ej provborrad, dom var endast ute och kikade sen gav en offert baserat på att plattan är hyfsat normal tjocklek. Huset är från 1947.

Rören är filmade sen innan så vi vet på ett ungefär och vi vet var vårt hus ansluter till det kommunala avloppet men har tyvärr inte exakta ritningar på husets rör.
 
S
Byt rören i källaren först och stick ut det nya inuti det gamla röret. Sen tar du en markfirma som gräver och lägga nya rör och koppla ihop rören. Se till att byta inkommande vattenrör också.

Rörmokarjobb i källaren brukar kosta 10000kr/dag. Kanske mer nu med högre materialpriser.
 
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
[media]
Vi har hål i våra rör som ser rätt stora ut som om jag förstår det rätt blir svårt att relina?
 
Krilleman
Jag har sett både lyckade och misslyckade reliningsjobb. Går det fel är det inte roligt. Lita inte på allt du ser på Youtube. Jag lovar dig att företagen inte skyltar med hur många jobb som misslyckats.

Dessutom skulle jag inte se "relinat avlopp" som värdehöjare om du skulle behöva sälja huset. Däremot avlopp utbytt i dess fulla längd inomhus.

Ylva är en av många som har haft problem.
https://www.byggahus.se/forum/threads/missnoejd-daligt-utfoerd-relining-foeretaget-skaems.358127/

Prisangivelserna som du fått verkar fullt rimliga för rännorna och avloppen. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.