13th Marine 13th Marine skrev:
Snart är det väl så, allt finns i programvaran, det ska bara låsas upp.
Tesla är redan där.
Glömde en faktor två på att man får välja svart eller vit inredning.

Fabriken kan spy ur sig bilar utan hänsyn till konfiguration
 
sunnis
Blev faktiskt väldigt sugen på att sälja min ID4 och köpa en Model Y basic. Priset är ju onekligen bra. Något sämre WLTP men allt annat är ju egentligen bättre…:thinking: finns mycket störigt i ID4an.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har mycket svårt att tro att tillverkningskostnaden kunde kapas med 20% över en natt. Handlar nog snarare om att dom inte vill visa aktieägare att antalet levererade bilar sjunker.

Sist jag läste om batteripriser så hade dom gått upp dec -21 till dec -22.

Konstigt av tesla att sänka 150k på ett bräde och inte 30k varanna månad tills orderböckerna var lagom fyllda. Dom måste bäntat för lönge med prisjusteringen (med tanke på att model y har en mån lev tid)
Tror att ett svar heter gigapress...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
ok. Testa det här då:
Li Po batteri vs vätgas:
medium/ kWh/kg/ ”laddTid”(s/kWh)
vätgas / 40 / 1
Li Po / 0.15 / 90 (snabbladdning 80%)

Ser du någon skillnad och tror du att det har någon betydelse?
I vissa applikationer absolut, för lagring i hemmet och i vardagsbilar nej.

0.15kwh på 90kg.... de var inget bra batteri :crysmile:
 
Blev riktigt sugen på en Y nu...
 
  • Gilla
Alfons3301 och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe
A Alexn72 skrev:
I vissa applikationer absolut, för lagring i hemmet och i vardagsbilar nej.

0.15kwh på 90kg.... de var inget bra batteri :crysmile:
Han menade nog 0.15kWh/kg och laddtid på 90 sekunder/kWh

Togs det hänsyn till vikten hos vätgastanken?

Vätgasens problem är att bara 30% av elenergin blir lagrad i vätgasen när den öroduceras fossilfritt. Behövs rejäl överkapacitet av billig vindkraft samt lagerhållning för en vecka utan blåst...
 
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Blev riktigt sugen på en Y nu...
Musk är en rätt oskön snubbe. Men VW va ju rätt osköna dom med under dieselgate iofs...

Jag skulle nog vänta 3-4 veckor med att lägga en order och se hur övriga tillverkare svarar.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Musk är en rätt oskön snubbe. Men VW va ju rätt osköna dom med under dieselgate iofs...

Jag skulle nog vänta 3-4 veckor med att lägga en order och se hur övriga tillverkare svarar.
Y är mycket mer intressant än ID4 alla dagar i veckan. Håller med om både Musk och VW.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag ska nog ta och kika på en Enyaq till våren. För jag antar att ID7-kombin inte kommer bli billig.
 
Attitudeswe
A Alexn72 skrev:
Tror att ett svar heter gigapress...
Bakre delen av MY har alltid gjorts mha en gigapress. Nytt i berlin ör att även främre delen görs så. Säker bra av fler anledningar (styrka, hastighet) men mängden material och därmed kostnad blir väl snarlik?
 
Attitudeswe
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ska nog ta och kika på en Enyaq till våren. För jag antar att ID7-kombin inte kommer bli billig.
Vår Enyaq beställdes i juli - kommer lagom till vårsolen utlovas det :) Tycker den var betydligt trevligare än ID4. MY tittade vi ej på. Har den bra bredd i baksätet tro? Större bagage än Enyaq iaf.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vår Enyaq beställdes i juli - kommer lagom till vårsolen utlovas det :) Tycker den var betydligt trevligare än ID4. MY tittade vi ej på. Har den bra bredd i baksätet tro? Större bagage än Enyaq iaf.
Har ärligt talat inte kikat på Teslan alls.
Har också hört att Enyaq ska vara trevligare än ID4, egentligen vill jag bara ha min Passat GTE utan bensinmotor och ett större batteripack :rolleyes:
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vår Enyaq beställdes i juli - kommer lagom till vårsolen utlovas det :) Tycker den var betydligt trevligare än ID4. MY tittade vi ej på. Har den bra bredd i baksätet tro? Större bagage än Enyaq iaf.
Y är rejält rymlig. Inte ens en en fullvuxen man behöver trängas när man är tre i baksätet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Y är rejält rymlig. Inte ens en en fullvuxen man behöver trängas när man är tre i baksätet.
Håller inte med, kändes nästan som att kliva in i Abbarten jag hade 30 år sen.
 
tttomten tttomten skrev:
Håller inte med, kändes nästan som att kliva in i Abbarten jag hade 30 år sen.
Är du säker på att det var en Abarth och att det var en Y?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.