P
själv rekomenderar jag Dewalts XRP modeller, grymt fin maskiner
 
Det finns många bra skruvdragare, frågan är ju vad som är bra för dig.
Avgörande för de flesta borde vara pris, känsla och användningsområde.

Jag har använt skruvdragare från Bosch (grön och blå), Makita, Hitachi, Milwaukee, DeWalt, Hilti, AEG och säkert någon mer.

Jag föredrar lätta och smidiga maskiner, där min nuvarande Makita Li-ion är favorit.

Alla proffsmärket är bra, mycket beror t.ex. på din handstorlek. Därför går Dewalt 18v bort helt för mig, klumpigare maskiner får man leta efter, men det är min åsikt, pleqtiz tycker ju precis tvärtom.

Spelar priset roll, och det bara är på hobbynivå, tror jag AEG och billigare blå bosch är bra alternativ.
Vill du lägga lite mer så tror jag säkert Hitachin du tittat på är bra (har inte prövat deras nya Li-serie), titta dock då även på makitas och panasonics nya Li-serie. Makitas fördel är att man köpa till flera maskiner i samma serie med samma batteri och laddare om man vill i framtiden.

Gå och kläm på dom i verkligheten. Tyvärr har ju ingen affär alla märken, men det är väl roligt att åka runt och klämma på verktyg en hel dag?

*Edit*

Såg i din andra tråd att du redan beställt en Hitachi, du blir säkert nöjd.
Delar dock med mig av mina erfarenheter till alla andra som är vilsna i verktygs-träsket...
 
Man kunde använda samma batteri till alla hitachi maskiner med... Jag ska hämta skruvdragaren idag... jag skriver hur den är så kan övriga "köpare" få lite tips...
 
P-plats skrev:
Mina favoriter är Milwaukee när det gäller NiMh-batterier och Makita med Li-ion...
P-plats, du verkar ha koll. Just nu har Sjögrens en Milwaukee PLD 12 X på kampanj för 1995 ex moms. Eftersom min Hitachi DS12DV(B?) har två batterier som nu är körda (försökt med rekonditionering, men det funkade inte) så är det lite jobbigt att inte alltid ha tillgång till en skruvdragare/borrmaskin som man kan lita på.

Vad tycker du om ovanstående Milwaukee? Du är förtjust i märket, men hur står just den modellen sig mot Hitachin?

Det jag inte riktigt heller kan bestämma mig för är om jag ska satsa på en 12v Hitachi igen, för att ha en 'reservmaskin' (och dessutom kan man ju då slippa byta mellan borr och bit) eller om jag ska byta märke till något annat (t.ex. Milwaukee).

Tacksam för din åsikt.
 
Jag har fått och testat min Hitachi DS 14DL nu, den är riktigt stark!! Inte så tung heller... en riktigt bra maskin, riktigt nöjd med mitt köp!! olni65 vill du ha en bra skruvdragare rekomenderar jag denna starkt!
 
olni65 skrev:
P-plats, du verkar ha koll. Just nu har Sjögrens en Milwaukee PLD 12 X på kampanj för 1995 ex moms. Eftersom min Hitachi DS12DV(B?) har två batterier som nu är körda (försökt med rekonditionering, men det funkade inte) så är det lite jobbigt att inte alltid ha tillgång till en skruvdragare/borrmaskin som man kan lita på.

Vad tycker du om ovanstående Milwaukee? Du är förtjust i märket, men hur står just den modellen sig mot Hitachin?

Det jag inte riktigt heller kan bestämma mig för är om jag ska satsa på en 12v Hitachi igen, för att ha en 'reservmaskin' (och dessutom kan man ju då slippa byta mellan borr och bit) eller om jag ska byta märke till något annat (t.ex. Milwaukee).

Tacksam för din åsikt.
Milwaukee PLD 12 X är en mycket bra maskin och priset är konkurenskraftigt.
Själv kör jag med en PDD 12 X som ofta kostar några hundralappar till men är då lite kortare och har löstagbar chuck.
En fördel med PLD 12 X är bälteshållaren som många gillar.
Millwaukees skruvdragare är slitstarka och vi har få reklamationer.
Jag har dock mindre erfarenhet av Hitachis maskiner då jag inte säljer så många och kan inte riktigt uttala mig men personligen skulle jag välja Milwaukeen trotts att du planerar att köpa den av en konkurent... ;)
 
Själv har jag två stycken Bosch (blå) GSR 12V. Grymt prisvärda i min mening då jag köpt dem i paket med 3 st 2,6 AH batterier och 13 mm chuck för 1800 :-. Allt som allt två maskiner med sammanlagt 6 batterier så det går i princip att köra kontinuerlig drift med en med borr i och en med skruv i. Sen att de har hållit för en del fall på 6 meter plus och bara spinner på gör ju inte saken sämre.
 
Mikael_L
Kolla så det inte är GSR 12-2, isåfall är den inte värd så väldigt mycket mer än så, då den har betydligt sämre vridmoment än GSR 12.
 
Mikael_L
Är det en GSR12:a så är det riktigt bra köpläge! Ligger på det dubbla annars.
Många hantverkare använder denna, delvis pga att den är relativt lätt, men ändå OK vridmoment.

GSR12-2 är inte värdelös på något sätt den heller, även om den är svagare så spöar den ändå de flesta några-hundra-kronors billighetsmaskiner.

Det finns förvisso bättre maskiner, men då tror jag inte att man ligger under 2000:-
T.ex Makita BD? 440, som är både starkare och lättare, men med ett pris på runt 4000:- så ska man väl kunna räkna med lite mer mum mum.
 
Någon hugad spekulant som bor på en ort där Europris finns får väl åka och titta och sedan rapportera!
Tyvärr är det för långt för mej...

/Frank_Vincent (som får hålla tillgodo med sin gröna Bosch)
 
R
"Best.nr: 0 601 916 555"

Var det det det artikelnummret som stod på lådorna så var det den :)

1,5ah nicd känns lite gammalt dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.