Hej!
Jag flyttade till en lägenhet i somras och upptäckte snart att luften inomhus känns fuktig. Lakanen är iskalla och råa och handdukar torkar väldigt långsamt. Det känns kallt och rått trots att temperaturen ligger på ca 21 grader.

Det konstiga är att hygrometer visar ok värden och ventilationskontroll också. Dessutom har miljöförvaltningen varit här och kollat, dock ingen utförlig undersökning, men de hade någon form av fuktmätare med sig.

Problemet är att jag inte vet hur och vad som behöver undersökas. Vet någon hur jag går vidare för att hitta felet?

Jag har barn med astma och är därför väldigt angelägen om att inomhusklimatet ska vara bra.

Tacksam för tips och råd!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Att lägga sig på lakan som är 21 grader känns kallt även för mig och många andra, särskilt om man känner sig lite småkall innan.

Hur lång tid tar det innan handdukarna torkar?
Är de nära ett element?
Hur är luftcirkulationen där de hänger?

Är barnets astma annorlunda när hen är på andra ställen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Att lägga sig på lakan som är 21 grader känns kallt även för mig och många andra, särskilt om man känner sig lite småkall innan.

Hur lång tid tar det innan handdukarna torkar?
Är de nära ett element?
Hur är luftcirkulationen där de hänger?

Är barnets astma annorlunda när hen är på andra ställen?
Tack!
Jag jämför med hur det känns hos andra och lakanen här är verkligen iskalla och råa/fuktiga, inte bara lite svala.

Jag torkade lite tvätt på en tvättställning i somras, i vardagsrummet, och ventilationen där ska vara ok. Tvätten blev aldrig riktigt torr. Sedan dess har jag slutat torka tvätt inne, men handdukarna i badrummet tar längre tid på sig att bli torra än normalt även vintertid och de hänger fritt med god ventilation.

Nej, astman är konstant. Det jag är rädd för är att den ska förvärras över tid. Söker alltså info om hur jag kan gå vidare för att ta reda på var fukten kommer ifrån.
 
Claes Sörmland
Det låter som att du har dålig rörelse på luften i lägenheten.

Vad är det för lösning på ventilationen? T ex självdragsventilation med ventil i vägg (eller i fönsterkarm) tenderar att leda till fullständigt stillastående luft på sommaren. Lösningen för dessa äldre hur är att öppna fönster och inte torka tvätt eller handdukar inomhus. Under eldningssäsongen så drar det luft i frånluftsgångarna och då blir det luftrörelse i lägenheten men nackdelen är ju att den kalla luften kommer in och ger alltid visst kallras.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som att du har dålig rörelse på luften i lägenheten.

Vad är det för lösning på ventilationen? T ex självdragsventilation med ventil i vägg (eller i fönsterkarm) tenderar att leda till fullständigt stillastående luft på sommaren. Lösningen för dessa äldre hur är att öppna fönster och inte torka tvätt eller handdukar inomhus. Under eldningssäsongen så drar det luft i frånluftsgångarna och då blir det luftrörelse i lägenheten men nackdelen är ju att den kalla luften kommer in och ger alltid visst kallras.
Det är bra drag i ventilationen enligt kontrollanten och miljöförvaltningen. Har ventiler i väggarna.
 
Claes Sörmland
M MMBB skrev:
Det är bra drag i ventilationen enligt kontrollanten och miljöförvaltningen. Har ventiler i väggarna.
Vad betyder "ventiler i väggarna"? Ytterväggarna eller menar du att det finns rör med ventiler som leder in luft och andra rör med ventiler som leder ut luft, s. k. FT-system?

Från vilket år är huset och därmed ventilationssystemet (om det inte är ombyggt)?
 
BirgitS
Samt vad tycker du själv om draget i ventilerna?
Kan frånluftsventilerna hålla fast ett papper?

M MMBB skrev:
Jag torkade lite tvätt på en tvättställning i somras, i vardagsrummet, och ventilationen där ska vara ok.
På sommaren är det ju lika fuktigt inne som ute, till skillnad från nu.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad betyder "ventiler i väggarna"? Ytterväggarna eller menar du att det finns rör med ventiler som leder in luft och andra rör med ventiler som leder ut luft, s. k. FT-system?

Från vilket år är huset och därmed ventilationssystemet (om det inte är ombyggt)?
Ventilerna sitter i ytterväggarna. Huset är från 40-talet tror jag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Samt vad tycker du själv om draget i ventilerna?
Kan frånluftsventilerna hålla fast ett papper?


På sommaren är det ju lika fuktigt inne som ute, till skillnad från nu.
Ja, de håller fast ett papper utan problem.
 
BirgitS
M MMBB skrev:
Ventilerna sitter i ytterväggarna. Huset är från 40-talet tror jag.
Känns det att det drar från dem?

Hur många % relativ fuktighet är det?
Har du mätt på flera ställen inkl. i sängen?
 
Claes Sörmland
M MMBB skrev:
Ventilerna sitter i ytterväggarna. Huset är från 40-talet tror jag.
Då tror jag vi har svaret. På sommaren fungerar inte denna typ av ventilationssystem, det blir lika fuktigt ute som inne.

Under eldningssäsongen så får du in kall luft som kallrasar i lägenheten. Den lägger som sig ett kallt och fuktigt luftlager längs golv och t ex på sängar som står nära golvet. Det känns rått i lägenheten.

Tekniken 1940 var inte bättre än så här vad gäller ventilation. Den bästa varianten använde luftinsläpp som var som en metallkanal ovanför elementen. På så sätt slapp man kallraset. Har bott i en sådan lägenhet. Vi hade alltid fönstret på glänt sommartid och man fick brassa på rejält med elementen på vintern. 21 grader C var för kallt för att hantera kallraset.

Bästa varianten:

Ett fönster med öppet lås över en vit ribbad radiator. Enkel, inomhus bostadsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://eef.se/wp-content/uploads/2019/10/SFV-ventilation-i-äldre-byggnader.pdf
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Känns det att det drar från dem?

Hur många % relativ fuktighet är det?
Har du mätt på flera ställen inkl. i sängen?

Det varierar, men ligger inom normalspannet, under 60 % utom på sommaren vissa dagar. Det är det som är så konstigt, att det ändå känns fuktigt.
 
BirgitS
Mer än 50 % luftfuktighet känns fuktigt, det vet jag sen jag jobbade på ett ställe där det var tvunget att vara så fuktigt jämnt. Normalt så här års är väl 30-40 %.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då tror jag vi har svaret. På sommaren fungerar inte denna typ av ventilationssystem, det blir lika fuktigt ute som inne.

Under eldningssäsongen så får du in kall luft som kallrasar i lägenheten. Den lägger som sig ett kallt och fuktigt luftlager längs golv och t ex på sängar som står nära golvet. Det känns rått i lägenheten.

Tekniken 1940 var inte bättre än så här vad gäller ventilation. Den bästa varianten använde luftinsläpp som var som en metallkanal ovanför elementen. På så sätt slapp man kallraset. Har bott i en sådan lägenhet. Vi hade alltid fönstret på glänt sommartid och man fick brassa på rejält med elementen på vintern. 21 grader C var för kallt för att hantera kallraset.

Bästa varianten:

[bild]

[länk]
Ok, tack för info. Finns det något mer man kan göra för att förbättra luften? Vill ju inte bo i en rå lägenhet med tanke på astman.
 
BirgitS
Är det inte bra med en luftfuktighet kring 50 % för en astmatiker?
Eller vad är optimalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.