Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Fel.
Du har en elnätsräkning och en elhandelsräkning. Båda är elräkningar.

Alla har det, oavsett om man valt annat elhandelsbolag eller ej. Har man samma bolag på båda tjänsterna kan du få de olika räkningarna på samma utskick/faktura.
Att det jag skrev motiverar att du börjar med "Fel" tycker jag är att gå lite långt. Min "elräkning" (mer rätt elenergifaktura) från Tibber innehåller ingen info om elhandel. Min föregående leverantör rubricerade dock samtliga poster som Elhandel, sannolikt då deras fakturor även kan innehålla elnätsrelaterade poster.
Att kalla räkningen/fakturan för elhandelsräkning ser jag som tokigt då de elhandelsrelaterade avgifterna på fakturan är ytterst små jämfört med energikostnaden. Lite som att kalla elnätsfakturan för elskatträkningen bara för att skatten råkar ligga där.
Men visst, det är ju ett elhandelsbolag du betalar till och så länge vi förstår varandra är allt bra :)
 
965 kwh kostade totalt 4775 varav drygt 1000 kronor är nätavgift.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Om räkningen landade på 952 kr så har du haft ett negativt elpris.

952kr / 1500 kWh = 63 öre/kWh
Bara energiskatten och överföringen är runt 70 öre/kWh, så ditt elpris är då ca -7 öre/kWh.

Fantastiskt avtal! Berätta gärna mer...
Detta är naturligtvis bara räkningen från min elleverantör. Ej från elnätsägaren.
71.88 öre/kWh ink. moms säger mitt avtal.

Men jag får rätta mig själv, räkningen var på 946kr ej 952, samt förbrukningen på 1267kWh. Blandade ihop det med räkningen för december föregående år.

Fakturan för elnät under samma period landade på 932kr.

Så totalt 1878kr för december.

Dock ser jag att mitt nätbolag debiterar för en annan förbrukning( 1029kWh) än min elleverantör( 1267kWh)...
 
Redigerat:
hahalj
Hus byggt 1934, 1.5 plan, dåligt isolerat.
Uppvärming: LVVP kompletterat med LLVP på bottenplan, elvärmegolv i hall och badrum, elradiator i extrarum.
Förbrukning: 3356 kWh
Total kostnad inkl allt: 6441 kr

För referens så var räkningen januari 2022:
Förbrukning: 3222 kWh
Total kostnad inkl allt: 5020 kr

Prisökningen motsvarar ungefär den ökade förbrukningen plus att vi låste elpriset ca 25 öre högre än vårt tidigare bundna pris då avtalet gick ut i mars 2022. Är glad för det idag.
 
Mitt pris slutade på 5228kr.

Intressant nog är detta 600kr mindre än vad min förbrukning leder till med NordPool-priserna. Men jag misstänker att Telge energi har kompenserat mig för överpriser tidigare under hösten. Men det syns inte på fakturan, utan de har bara gett mig ett väldigt bra viktat timpris.

Man tycker ju att NordPool-priserna multiplicerat med elutnyttjandet skall ge en kostnad som är lägre än vad man debiteras för, men inte så i detta fallet.

De debiterade mig 260,15 öre/kWh, medan mitt viktade medelpris från NordPool (enligt mitt excel-ark som har stämt andra månader) hamnade på 287,93 öre/kWh. Ingen liten skillnad...

Så antingen är elpriserna från vattenfall felaktiga, eller så "myglar" Telge energi på något sätt.
 
S Styrman_jansson skrev:
Förbrukat ca. 1500kWh och räkningen landade på 952kr.
Ditt elpris är då 770 kronor och moms 193 kronor
770/1500 = 51,3 öre/kWh
 
tommib
Woop!

6519 kr för elhandel i dec. 1741 kWh på 133 dåligt isolerade 60-talskvadratmetrar. Elkostnaden var 297,24 öre/kWh, ex moms. Fortum, SE3.

Intressant nog ska mitt avtal, rörligt timpris villa, inte existera enligt Fortum när jag har timmätning. Detta fick jag när Ellevio införde effekttaxa utan att fråga om jag var intresserad, vi är tydligen något slags försöksområde...
 
D Dilato skrev:
Ditt elpris är då 770 kronor och moms 193 kronor
770/1500 = 51,3 öre/kWh
Se inlägg #63.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
1919 kWh blev totalt (el+elnät) 4396kr för december månad. Band under sommaren då jag märkte att timpris inte resulterade i någon besparing mer än ett par öre för vår del.

100kvm boa + 100kvm källare som är uppvärmd till ungefär samma temp som boa. I princip icke existerande isolering i vindsbjälklag, men tilläggsisolerade väggar 95+95 träfiber.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mitt pris slutade på 5228kr.

Intressant nog är detta 600kr mindre än vad min förbrukning leder till med NordPool-priserna. Men jag misstänker att Telge energi har kompenserat mig för överpriser tidigare under hösten. Men det syns inte på fakturan, utan de har bara gett mig ett väldigt bra viktat timpris.

Man tycker ju att NordPool-priserna multiplicerat med elutnyttjandet skall ge en kostnad som är lägre än vad man debiteras för, men inte så i detta fallet.

De debiterade mig 260,15 öre/kWh, medan mitt viktade medelpris från NordPool (enligt mitt excel-ark som har stämt andra månader) hamnade på 287,93 öre/kWh. Ingen liten skillnad...

Så antingen är elpriserna från vattenfall felaktiga, eller så "myglar" Telge energi på något sätt.
Grävde bakåt i tiden och hittade vad de kompenserat mig för, de hade debiterat mig 600kr för mycket för september. Mitt nuvarande excel-ark började jag med i oktober, så när jag gjorde en september-klon av det så hittade jag felet snabbt...

Men det går ju inte på något sätt veta vad Telge Energi tar betalt för när de bara ger olika stora "rabatter" utifrån vilka kompensationer mm de gör...
 
Nicke Nyfiken
S Stoffy skrev:
Att det jag skrev motiverar att du börjar med "Fel" tycker jag är att gå lite långt. Min "elräkning" (mer rätt elenergifaktura) från Tibber innehåller ingen info om elhandel. Min föregående leverantör rubricerade dock samtliga poster som Elhandel, sannolikt då deras fakturor även kan innehålla elnätsrelaterade poster.
Att kalla räkningen/fakturan för elhandelsräkning ser jag som tokigt då de elhandelsrelaterade avgifterna på fakturan är ytterst små jämfört med energikostnaden. Lite som att kalla elnätsfakturan för elskatträkningen bara för att skatten råkar ligga där.
Men visst, det är ju ett elhandelsbolag du betalar till och så länge vi förstår varandra är allt bra :)
Kan hålla med, men uppfattade det som en överlägsen attityd mot folk som inte valt ett annat bolag för elhandel, för att dom inte bryr sig. "Vi andra har däremot..." vadå? Valt ett annat bolag för att vi är smartare, bryr oss, förstår bättre...
Kanske en feltolkning.

Men om du kallar räkningen från elnätsbolaget för elnätsräkning, så är det ganska logiskt att kalla räkningen från elhandelsbolaget för elhandelsräkning. Tibber är per definition ett elhandelsbolag oavsett vilka ord de väljer att använda på sina fakturor. För dig är de kanske bara ett elbolag som skickar "elräkningen", men för andra är de förenklade begreppen ologiska och förvirrande.

Men bara vi förstår varandra så är det bra.:)
 
Från elhandelsbolaget köper man el.
Från nätbolaget köper man tillgång till nät och överföring. Så benämningarna nätfaktura och elfaktura är i mins ögon rimliga.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
565 kWh el för december blev en räkning på totalt 1060:- inkl. allt (el, nät, certifikat, överföring och moms), fast pris i SE3. Uppvärmning med pellets där säckpriset gått upp med en faktor 2,5 sedan förra säsongen.
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Det kan man tycka. Men just ”elräkningen” är sannolikt inte hela kostnaden.
För mig är det just det eftersom jag har samma elhandelsbolag som elnätbolag
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Kan hålla med, men uppfattade det som en överlägsen attityd mot folk som inte valt ett annat bolag för elhandel, för att dom inte bryr sig. "Vi andra har däremot..." vadå? Valt ett annat bolag för att vi är smartare, bryr oss, förstår bättre...
Kanske en feltolkning.

Men om du kallar räkningen från elnätsbolaget för elnätsräkning, så är det ganska logiskt att kalla räkningen från elhandelsbolaget för elhandelsräkning. Tibber är per definition ett elhandelsbolag oavsett vilka ord de väljer att använda på sina fakturor. För dig är de kanske bara ett elbolag som skickar "elräkningen", men för andra är de förenklade begreppen ologiska och förvirrande.

Men bara vi förstår varandra så är det bra.:)
Oj, ja, när du påpekar det förstår jag att min inledande text kan tolkas så :(. Det var inte meningen.
"Inte brytt sig om" var menat som att man inte bytt avtal oavsett vad anledningen kan vara. Själv "brydde jag mig inte om" att byta elavtal när jag bodde i lägenhet då vinsten i kronor inte uppvägde det upplevda besväret att få två olika fakturor i stället för en. Kanske en dialektal grej? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.