Tänker dock att det kommer damma betydligt mer om man bryter upp väggarna än om man sågar snitt med dammsugare på cirkelsågen eller vinkelslipen. Eller är det bara jag som vill hyra coola verktyg?
 
Prova att bryta ner en platta, ta sen ut plattan utomhus och kör en vinkelslip i den.....
 
  • Haha
  • Gilla
oddan och 2 till
  • Laddar…
Får jag möjlighet till det ska jag skicka dig en video ;)
 
  • Gilla
Rd 350
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Ska jag verkligen köra med stängd badrumsdörr eller hänga av dörren och plasta in i stället?

Är det värt att hyra en Pullman och ställa där inne medans man jobbar?
Klart värt! Med plastdörr, dammfälla och en bra mask så kan du damma bäst du vill, kan även vara en idé att plasta nästa dörr ut från badrummet också. Kör hårt och var försiktig med el och vatten!
 
  • Älska
Småbrukaren
  • Laddar…
Använd skyddsglasögon. Jag var nära att tappa både syn och hjärnfunktion en gång när jag rev kakel. Två kakelplattor på varandra är sjukt halt. Städa undan kaklet hela tiden.
 
  • Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
A
Har rivit en del kaklade väggar. Mina tips: separera för guds skull inte kaklet från gipsen. Såga så lite du kan i fogen, det dammar något för jävligt. Bryt istället loss stora partier gips och kakel och bär ut så helt som möjligt. Ibland går det att rycka loss hela skivor med händerna när man fått bort första skivan, andra gånger behöver en bryta. Skydda vägen ut pga kakel kan lossna.

Det borde finnas några proffs här som gjort detta 100 ggr som kan dela med sig av ännu bättre teknik.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Så jag ska helt släppa tankarna på att ha en såg med dammsugare monterad?
 
Köp bra mask (ex Sundström halvmask") och skyddsglasögon.
Du behöver kofot och något att såga av vattenrör med.
Hyr en bra bilmaskin över en helg, då har du en bra maskin. Du behöver ev en modell större också ifall du ska bila golv. Se till att vatten och el är avstängt innan du börjar.
Haka av dörr och skärma av med plast så gott du kan mellan badrum och närmsta ytterdörr.
Har du inget fönster i badrummet så hade jag även hyrt en dammfälla.

Rev själv mitt badrum på detta sätt förra sommaren över en helg. Ingen förkunskap, men hyfsat händig och lite lagom snål :)
 
Låter som en bra sammanfattning. Jag har halvmasken du nämner. :D

Hur funkar det med dammfälla? Ska man blåsa ut dammet genom närmsta fönster krävs ca 6 meter slang. Om man inte kan gå upp genom duschfläkt och ut i skorstenen? :thinking:
 
Behöver du hyra bilmaskin så kolla även hygglo.se där privatpersoner hyr ut - oftast betydligt billigare än Cramo och likn.
Om badrummet har fönster så fundera på om det går att langa ut rivmassor genom fönstret för att slippa bära rivningsmaterial genom möblerade rum. Det är oundvikligt att dra med sig damm varje gång du går ut ur rummet.
 
Tyvärr inga fönster och närmsta vägen ut är genom allrummet på övervåningen, ner för svängd trapp, genom hall, genom farstu :sweat: Alla fönster har mittstolpe dessutom så inget bredare går ut den vägen.

Hygglo är givet! Annars har jag Renta i närheten. Den delen lär nog dessutom försäkringsbolaget kunna ta.
 
Fario Fario skrev:
Kanske min lilla tråd kan vara till lite hjälp:
[länk]
perfekt!
 
@Fario skruvade du reglarna för plastväggen i taket?
 
Karrock
En luftrenare typ dustcontrol är perfekt att hyra/köpa. I kombination med dammsugare vid källan på de mest dammande momenten tar du det mesta. Särskilt bra om du måste gå genom halva huset när du bär ut material.

Man kan ju minska dammet med metoden också. Skaffa ett rejält antal bygghinkar/plastbackar/Ikeakassar eller liknande, och packa ihop rivningen med luftrenaren på innan du börjar springa fram och tillbaka i luftslussen och huset, även dammsuga golvet därinne mellan varven.

Olyckor händer lätt med vattenrör. Kolla att avstängningsventilerna vid vattenmätaren (och eventuella närmare) fungerar, så hinner det inte bli katastrof om något springer läck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.