Hej,

Jag funderar på att bygga ett vinterbonat uterum med pulpettak. Uterummets övre/bakre bärlina kommer att monteras mot takfot i huset. Detta innebär att luftspalten till vind som finns i takutsprånget, kommer att finnas på insidan av uterummet. Finns det några risker med detta? Uterummet kommer att värmas med en luft/luft-värmepump. Under kalla dagar kommer rummets temperatur vara satt på underhållsvärme. Vid behov tänker jag öka värmen.

Men som sagt. Finns det risker med att luftspalten finns innanför det vinterbonade uterummet?

Mvh
 
F fezon skrev:
Hej,

Jag funderar på att bygga ett vinterbonat uterum med pulpettak. Uterummets övre/bakre bärlina kommer att monteras mot takfot i huset. Detta innebär att luftspalten till vind som finns i takutsprånget, kommer att finnas på insidan av uterummet. Finns det några risker med detta? Uterummet kommer att värmas med en luft/luft-värmepump. Under kalla dagar kommer rummets temperatur vara satt på underhållsvärme. Vid behov tänker jag öka värmen.

Men som sagt. Finns det risker med att luftspalten finns innanför det vinterbonade uterummet?

Mvh
Det finns troligen risker iom att du ändrar förutsättningarna för ventilationen på vinden.
Men det är nog helt omöjligt att svara på hur stora risker/om något kommer hända.
Beror väl på hur mkt du använder/värmer uterummet, hur mkt övriga ventilöppningar kan ventilera ut osv osv osv
 
Hej!

Jag hade ett liknande problem vid bygge av uterum där jag har underhållsvärme för att hålla det frostfritt och jag bestömde mig för att issolerade takfoten vid uterummet. Tänkte att det är dumt att släppa upp värme på vinden. Vinden i övrigt är väl ventilerat och jag har hittils inte sett några problem vid inspektion av vinden.

Här finns en bild och mina ritningar ligger med i den tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglovsritningar-foer-uterum.341707/#post-3421909
 
Nikpil Nikpil skrev:
Hej!
Jag svarade på en tråd med just detta som ämne här:
[länk]

Jag fick problem
Jag tolkar tråden som du hänvisar till handlar om läckage mellan uterum och hus. Min frågeställning handlar om luftspalten till husets vind.
 
F fezon skrev:
Jag tolkar tråden som du hänvisar till handlar om läckage mellan uterum och hus. Min frågeställning handlar om luftspalten till husets vind.
Kröp upp på den alldeles för lilla kattvinden och såg att vatten tagit sig in via spikläkten och skarvar på panelen, vattnet har sedan runnit ner i luftspalten, luftspalten som jag efter lite googlande heter luftspalt(nej jag är ingen byggare) saknade avrinningsmöjlighet i underkant och visade sig vara ett lock som är synligt i uterummet där det nu kom ut vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.