Det måste vara fler än jag som har ett fullt fungerande larmsystem och nu funderar på hur man kan uppgradera från 3G till 4G. Säljaren som dök upp här säger givetvis att mitt gamla larm inte går att uppgradera, och talar sig varm för en lösning för 26 000 kronor.

Jag som inte är tekniker tänker att det måste finnas två frågetecken här:
1) Min kära Visonic klarade att konverteras med en GSM-modul - med 2 eller 3G när vi klippte kopparledningen. (ni ser antennen i bilden)
2) Det finns 4G-moduler på marknaden - kan de vara kompatibla med en så här gammal produkt, som dock klarade ovanstående GSM-modul med ett eget simkort?

I huset finns numera fiber och wifi.

Det bör vara fler än jag som sitter i denna sits.


Visonic larmsystem med GSM-antenn, indikatorlampor och knappsats synlig på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterat larmsystem med tangentbord bredvid en GSM-antenn kopplad till en större vit låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som du har en extern enhet för att simulera en analog telelina via mobilnätet. Stämmer det?
Det lär dyka upp fler sådan lösningar när vi närmar oss nedstängning av GSM-nätet (2025) som då använder 4G.

Ett exempel:
https://www.induo.com/produkt/gsm-3g-gateway/
 
  • Gilla
Smolandius
  • Laddar…
Tack för svaren ovan @etompau

Eftersom min gamla men fungerande Visonic centralenhet kunde anslutas till den här GSM-modulen som installerades av SäkraLarm som är min leverantör, blir det intressant om den andra enheten som du visar kan ersätta den jag har.

Kan du som kunnig komma på något som skulle kunna göra att det gamla larmet (centralenheten) inte är kompatibelt med denna nya enhet. Det är nämligen det som säljaren hävdat att det inte går att uppgradera med en 4G-enhet.

En tekniker jag haft kontakt med menar att detta är något som kommer att lösas, då det är så många som sitter på dessa anläggningar.

Tack igen för svar!
 
S
S Smolandius skrev:
Tack för svaren ovan @etompau

Eftersom min gamla men fungerande Visonic centralenhet kunde anslutas till den här GSM-modulen som installerades av SäkraLarm som är min leverantör, blir det intressant om den andra enheten som du visar kan ersätta den jag har.

Kan du som kunnig komma på något som skulle kunna göra att det gamla larmet (centralenheten) inte är kompatibelt med denna nya enhet. Det är nämligen det som säljaren hävdat att det inte går att uppgradera med en 4G-enhet.

En tekniker jag haft kontakt med menar att detta är något som kommer att lösas, då det är så många som sitter på dessa anläggningar.

Tack igen för svar!

Jag känner mig nästan 100% säker på att du kan byta larmsändaren mot en dalm 4G sändare och inte ens behöva programmera om larmet utan bara den nya sändaren. Är det kopplat mot en larmcentral idag?

hur mycket teknisk insyn har du i sändarformat? Skickar den sia koder är det en baggis att fixa. Får du byta sändare för din larmcentral eller måste du använda deras levererade? :)
 
@SueCia,
Tack för svar!
Ja - den är uppkopplad mot Securitas som då ringer oss om larmet går.

Jag har ingen insyn i sändarformatet (och är teknisk idiot), men på måndag kommer en tekniker; jag valde en service innan jag visste om detta med krav på byte. Nu vill jag ha igång alla enheter. (Jag vet - det blir dyrt - bara utkörningen kostar väl ca 900 - men det får gå).

Jag är rätt bra på att få kontakt med folk, så jag kommer att intervjua denne tekniker och är därför väldigt tacksam för era svar. De ger mig någon sorts idé vad jag skall fråga om.

Vad är en "dalm 4G sändare"?
 
S
S Smolandius skrev:
@SueCia,
Tack för svar!
Ja - den är uppkopplad mot Securitas som då ringer oss om larmet går.

Jag har ingen insyn i sändarformatet (och är teknisk idiot), men på måndag kommer en tekniker; jag valde en service innan jag visste om detta med krav på byte. Nu vill jag ha igång alla enheter. (Jag vet - det blir dyrt - bara utkörningen kostar väl ca 900 - men det får gå).

Jag är rätt bra på att få kontakt med folk, så jag kommer att intervjua denne tekniker och är därför väldigt tacksam för era svar. De ger mig någon sorts idé vad jag skall fråga om.

Vad är en "dalm 4G sändare"?
https://www.rexel.se/swe/Produktkat...3000-IP-4G/p/6390449?isPaginationRequest=true
 
  • Gilla
Smolandius
  • Laddar…
S Smolandius skrev:
Tack för svaren ovan @etompau

Eftersom min gamla men fungerande Visonic centralenhet kunde anslutas till den här GSM-modulen som installerades av SäkraLarm som är min leverantör, blir det intressant om den andra enheten som du visar kan ersätta den jag har.

Kan du som kunnig komma på något som skulle kunna göra att det gamla larmet (centralenheten) inte är kompatibelt med denna nya enhet. Det är nämligen det som säljaren hävdat att det inte går att uppgradera med en 4G-enhet.

En tekniker jag haft kontakt med menar att detta är något som kommer att lösas, då det är så många som sitter på dessa anläggningar.

Tack igen för svar!
En seriös larmfirma ska snabbt kunna ge ett lösningsförslag/pris på en ny mobilbaserad uppringare.
Som du själv skriver, det finns många liknande lösningar som enbart fungerar på 2G(GSM) eller 3G som kommer att bli berörda om några år, detta gör att paketlösningar lär dyka upp.

Ser inget som indikerar att bef. utrustning inte skulle kunna bytas ut mot en motsvarande som då nyttjar 4G-nätet. Givetvis krävs det radiotäckning för att det ska fungera.
 
  • Gilla
Smolandius
  • Laddar…
Attitudeswe
3g kan ju försvinna precis när som. 2g lär finnas kvar till tätare inpå 2025 deadline.

Det är sällan ekonomiskt lösamt att vara först ut. Du sliter ju på batteriet i den nya lådan t.ex.
 
  • Gilla
Smolandius
  • Laddar…
Nu har en "representant" för Säkra Larm kommit på oanmält besök till mig idag. Här fanns ingen som helst information om att man skulle hjälpa kunden inför nedstängning av 2 och 3G utan det var enbart prat om att mitt system är så gammalt att man inte kan komplettera - jag har ju inte uppgraderar centralenheten (= köpt nytt av dem). Jag skickade med att jag förväntar mig att de kommer med någon typ av lösning för kunder som mig.

Numera har SäkraLarm inte Securitas utan jag har en helt egen koppling till detta larmbolag. Det fungerar som vanligt utan koppling till SäkraLarm; de ringer upp när larmet går (och kommer när jag glömmer att koppla ur/svara t ex vid dörrbyte. Lärpeng = 3000 kr.)

Jag är tacksam för svaren ovan och förbereder mig på att ta en kontakt med en seriös firma som @emtompau skriver.
Om någon har ytterligare tips/info tar jag gärna del av den.
Möjligen är det viktigt att jag tar reda på vad min enhet heter mer exakt. Jag tror den heter Visonic Powermax men vet inte vilken version.
 
  • En vit fast telefon med upplysta knappar och visningsfönster, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smolandius skrev:
Om någon har ytterligare tips/info tar jag gärna del av den.
Möjligen är det viktigt att jag tar reda på vad min enhet heter mer exakt. Jag tror den heter Visonic Powermax men vet inte vilken version.
Du har säkert ett Visonic PowerMax+ 868MHz. Den äldre panelen (utan +) ser annorlunda ut. Är inte fjärrkontrollernas etiketter borta så kan du se 868MHz där.

Jag har länge kört med en VOIP-adapter (Linksys PAP2T) så larmet ringer via billigt IP-telefoni abonnemang. Tyvärr höjs priset snart till 40kr/mån plus det man ringer för så jag letar också alternativ. Tycker det är fult att firmorna vill sälja dyra larm i stället för att lösa problemet men det är bästa lösningen för dem så klart.
 
  • Gilla
Smolandius
  • Laddar…
P p_k skrev:
Du har säkert ett Visonic PowerMax+ 868MHz. Den äldre panelen (utan +) ser annorlunda ut. Är inte fjärrkontrollernas etiketter borta så kan du se 868MHz där.

Jag har länge kört med en VOIP-adapter (Linksys PAP2T) så larmet ringer via billigt IP-telefoni abonnemang. Tyvärr höjs priset snart till 40kr/mån plus det man ringer för så jag letar också alternativ. Tycker det är fult att firmorna vill sälja dyra larm i stället för att lösa problemet men det är bästa lösningen för dem så klart.
@p_k Stort tack för din generositet! Det hade jag aldrig hittat.
Model: MCM-140 (868)

Kanske hjälper detta mig när jag skall kontakta någon pålitlig som kan hjälpa mig att montera kompatibel 4G-enhet.
 
S Smolandius skrev:
@p_k Stort tack för din generositet! Det hade jag aldrig hittat.
Model: MCM-140 (868)

Kanske hjälper detta mig när jag skall kontakta någon pålitlig som kan hjälpa mig att montera kompatibel 4G-enhet.
Komplettering: Den finns tydligen fortfarande att köpa.
 
  • Larmcentral Powermax+, vit, med knappsats, statusdisplay, högtalare, prislapp 5790 SEK, köp-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man inte ersätta GSM/3G modulen med en IP-modul?
Det finns ju IP-modul till både PowerMax(+) och Power Master.
Inget som jag sett någon larmfirma vilja sälja som ersättning för 2G/3G.

Något som vet om det fungerar med larmföretag/larmcentral servrar för uppkopplade larm?
 
  • Gilla
Smolandius
  • Laddar…
Det går säkert att köpa gamla centraler men uppföljaren Powermaster tror jag kom för över tio år sedan så PowerMax är gammalt idag.

Jo det är förmodligen en variant av IP-modul jag har (längesedan jag kopplade in den) men då kvarstår problemet med att hitta ett vettigt IP-abonnemang. Hittade inga som motsvarar 4G-kontantkort sist jag sökte.
Annars är det inga problem att koppla det mot larmcentral, det har jag gjort mot både Falck / Tempest och Lövestad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.