G Gabbe1 skrev:
Med fjärrvärme betalar du för tillförd energi oavsett om du har 40 eller 60 grader i framledningstemp, därför finns inget ekonomiskt att vinna med att köra med radiatortermostaterna på max (till skillnad från värmepumpar) och låta värmekurvan styra husets temperatur.
Nja, vissa fjv-bolag har straffavgift om man har för högt flöde i förhållande till temperaturdifferansen.
Anledningen till detta är att fjv-bolaget vill ha så låg returtemperatur som möjligt.

Så ja, det kan vara lönande att justera in fjv-system.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Har man inte en straffavgift på för hög retur? I Göteborg finns det för fastighetsägarna iallafall (nu pratar jag företag).
Jo hos en del fjärrvärmeleverantörer har man flödestaxa. Då är det en fördel med så lågt flöde som möjligt på primärsidan. Det underlättar då om man även har det på abonnentsidan.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, vissa fjv-bolag har straffavgift om man har för högt flöde i förhållande till temperaturdifferansen.
Anledningen till detta är att fjv-bolaget vill ha så låg returtemperatur som möjligt.
Njae, de vill snarare ha så lågt flöde som möjligt. Det beror på. Höga returtemperaturer ger större förluster i näten, och höga flöden ger också större förluster i näten; som dessutom måste dimensioneras för de högre flödena.

I Reykjavik på Island så har vi en av extremerna. Där betalar man bara för flödet. De har ju nämligen inga returledningar, utan "retur"-vattnet värmer badhus samt smälter snö på trottoarerna för att sedan tippas i havet. Så de är bara intresserade av att ledningen från kraftvärmeverket skall räcka till alla konsumenter. Man vill inte behöva bygga en till. Värmen, liksom vattnet, är ju gratis i produktionsänden. ;)

Till TS, jag hade ställt tillbaka systemet som det stod förut, och sänkt med termostaterna i de rum det blev för varmt. Då har du bra flöden som gör hela radiatorerna varma, och du slipper stora tryckfall över termostaterna som kan ge upphov till tjut osv.

Du har dessutom inte varmt vatten stående i rören till radiatorerna där det kallnar och eventuellt ger energiförlust. MEN den effekten lär vara så, om den ens kan påvisas, att det kvittar helt i det stora hela. Det spelar antagligen ingen roll (om du inte har flödestaxa då, vilket de flesta villaabonnenter i Sverige inte har) hur du kör ditt system om du har samma temperatur inne.
 
Denna tråd tycker jag är väldigt informativ och bra, förtjänar ett lyft tycker jag! Och hur bättre än att be om hjälp?

Jag har fått till en ganska bra temperatur genom att ställa min Honeywell 737 på 17 grader, dock så tycker jag att den inte riktigt hänger med vid temperaturförändringar, nu när det blivit mildare så är det någon grad för kallt inne tycker jag. Hur bör jag justera kurvan? (den är på fabriksinställning

Tabell med datum, temperaturinställningar, inomhus- och utomhustemperaturer samt temperaturdifferenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kurvan är inställd på fabriksinställning (10)
Grafdiagram, framledningstemperatur mot utomhustemperatur, inställningskurvor för önskad rumstemperatur, teknisk, beskrivande text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Kurvlutningen minskas om innertemperaturen blir högre när utetemperaturen sjunker.

Förskjutning av kurvan görs om innertemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.


I ditt fall där där innertemperaturen stiger när utetemperaturen stiger så behöver kurvlutningen sänkas å samtidigt behöver hela kurvan höjas.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Kurvlutningen minskas om innertemperaturen blir högre när utetemperaturen sjunker.

Förskjutning av kurvan görs om innertemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.


I ditt fall där där innertemperaturen stiger när utetemperaturen stiger så behöver kurvlutningen sänkas å samtidigt behöver hela kurvan höjas.
Jag har samma problem, så tack för beskrivningen!

Min reglercentral är en Danfoss ECL Comfort 110. Att justera kurvlutningen är inga konstigheter, men att höja hela kurvan är jag osäker på. Är det via parallellförskjutningen som man kan höja hel kurvan?

Manual: https://assets.danfoss.com/documents/159758/AQ188586469712sv-000801.pdf
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Kurvlutningen minskas om innertemperaturen blir högre när utetemperaturen sjunker.

Förskjutning av kurvan görs om innertemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.


I ditt fall där där innertemperaturen stiger när utetemperaturen stiger så behöver kurvlutningen sänkas å samtidigt behöver hela kurvan höjas.
Stort tack! Vill bara dubbelkolla här; Min innetemperatur sjunker när utetemperaturen stiger, Ska jag då sänka lutningen eller höja den?
 
Joco_ Joco_ skrev:
Stort tack! Vill bara dubbelkolla här; Min innetemperatur sjunker när utetemperaturen stiger, Ska jag då sänka lutningen eller höja den?
Sänkas, så att du inte får lika stor skillnad i vattentemperaturen i din radiatorkrets mellan kallt och varmt väder :)

Då kommer du alltid få lagom ”kallt” inne. Sedan genom att höja hela kurvan, får du alltid lagom ”varmt”. Det som är oklart för mig är hur jag höjer hela kurvan.
 
  • Gilla
Joco_
  • Laddar…
Joco_ Joco_ skrev:
Stort tack! Vill bara dubbelkolla här; Min innetemperatur sjunker när utetemperaturen stiger, Ska jag då sänka lutningen eller höja den?
Du ska höja förskjutningen (för att få varmare inne nu) och samtidigt sänka lutningen (så att det inte blir för varmt inne när det blir kallare ute igen).
 
  • Gilla
Joco_
  • Laddar…
@Gunnar Johansson69
Höja/sänka kurvan = parallellförskjutning

@Joco_
När innetemperaturen sjunker samtidigt som utetemperaturen stiger så ska lutningen sänkas.
 
  • Gilla
Joco_
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Gunnar Johansson69
Höja/sänka kurvan = parallellförskjutning

@Joco_
När innetemperaturen sjunker samtidigt som utetemperaturen stiger så ska lutningen sänkas.
Toppen, tack!

Kurvan justerad från 1,0 till 0,9 och förskjutningen på 1.
 
  • Hand justerar en digital kontrollpanel för värmesystem med mätare och rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.