T tompaah7503 skrev:
Statlig subventionerad industri och privata spa-bad?
Jag vill gå ett steg längre, ta steget fullt ut mot helautomatisk lyxkommunism.
Hur kan man vrida att förse något till självkostnadspris till att det handlar om en subvention?
 
L Leif i Skåne skrev:
Man undrar, hur svårt kan det vara???
På 70-85 talet byggdes och togs i drift 12 st kärnkraft på 13 år!!!
Och då ritades allt på papper, alla uträkningar var för hand på papper ( miniräknare var inte uppfunnen då) Oskarshamn O1 var världens första kommersiella BWR (Kokvattenreaktor) med erfarenhet från denna byggdes 5 st likadana O2-B1-B2 samt 2 st i Finland.
Det är inte så att Sverige saknar kunskap.
Svensk teknik och materialkännedom har levererat till över 100 kärnkraft i världen under mer än 60 år.
Jo svunna tider.... och all den kunskap och resurser vi en gång haft har vi ju tappat i marknadsliberalimens namn samt politiker som styrt utvecklingen åt annat håll. SMR konceptet är framtaget för att möta det här eftersom det ser likadant ut i hela "väst".
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
K Kasken skrev:
Om nu detta vore hela sanningen så kan man ju fundera på hur det kommer sig att vi har det elpris som vi har idag när vi de senaste 10-15åren stängt ner flera kärnreaktorer som enligt uppgift var ett väldigt dyrt sätt att producera el på och ersatt dessa med vindsnurror och solceller som producerar elen mycket billigare.....
Vad menar du med "hela sanningen".
Du skrev att du önskade att Sverige skulle bli självförsörjande. Det tolkade jag som att vi skulle producera överskott hela tiden (jag hade kunnat fula mig och sagt att vi producerade 160TWh och förbrukade 140TWh, och menat att vi redan var där).
Så jag redovisade bara hur många timmar med import vi hade 2022, siffror från svenska kraftnät som mäter detta hela tiden.
52 timmar import under 2022, men det är alltså bara en halvsanning ... Är det 26 timmar import då, eller 104 timmar?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Hur kan man vrida att förse något till självkostnadspris till att det handlar om en subvention?
Antingen så är det ett marknadspris eller så är det subventionerat.
 
Mikael_L
T tompaah7503 skrev:
Antingen så är det ett marknadspris eller så är det subventionerat.
Av någon anledning kom jag ihåg ett samtal jag hade med en vän för något år sedan.
Han visade upp sin nya vedpanna och lite hur han fixat allt så fint, och ved fick han dels från något ställe där de fick plankbitar över, dels lite röjning på egen mark.

Men jag sa att "Du har ju ändå inte gratis uppvärming, du måste ju greja och pyssla med allt en del!"
Nej, jag hade fel, för han hade faktiskt helt gratis ved, och hur mycket som helst.
Varvid jag föreslog att jag tog släp med mig nästa gång så kunde jag fylla det.
Då var jag knäpp i huvet, och jag svarade att det han var ju en riktig skitkompis som inte ville dela med sig lite av något som han hade helt gratis och hur mycket som helst av.

Nåja, lite glimten i ögat hade vi förstås, och jag hoppas att han insåg att det trots allt inte var gratis, men kanske billigt.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad menar du med "hela sanningen".
Du skrev att du önskade att Sverige skulle bli självförsörjande. Det tolkade jag som att vi skulle producera överskott hela tiden (jag hade kunnat fula mig och sagt att vi producerade 160TWh och förbrukade 140TWh, och menat att vi redan var där).
Så jag redovisade bara hur många timmar med import vi hade 2022, siffror från svenska kraftnät som mäter detta hela tiden.
52 timmar import under 2022, men det är alltså bara en halvsanning ... Är det 26 timmar import då, eller 104 timmar?
Spelar du bara dum, eller är du så pass ignorant på riktigt?

Det är ju just detta som du försöker med nu som alla verklighetsfrånvända politiker står och argumenterar....

Listan du länkade till blir grovt missvisande eftersom den inte tar hänsyn till de geografiska elområdena.
Om vi t.ex exporterar 100tWh till norge ifrån vattenkraften i Norrland och i samma sekund importerar 98tWh från Polen till skåne så syns det i listan som ett överskott på 2tWh....

Det jag menar att vi skall sträva efter är att all el som konsumeras skall framställs i egen regi inom landets gränser. Om/när det sen ev uppstår ett överskott så kan det exporteras. Det bör med andra ord sitta dioder i ledningarna som går utomlands, elen skall bara kunna gå åt ena hållet.
Vi skall aldrig i något läge behöva förlita oss på import, inhemsk produktion skall det alltid och över hela landet finns i överflöd.
Detta fungerar även som en redundans som säkerställer tillgången vid både planerade och oplanerade tillfälliga stop i någon produktion.
Detta är inget overkligt eller konstigt över huvud taget, enligt denna princip var landets energiproduktion uppbyggd fram tills att Barsebäck stängdes.....
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det jag menar att vi skall sträva efter är att all el som konsumeras skall framställs i egen regi inom landets gränser. Om/när det sen ev uppstår ett överskott så kan det exporteras. Det bör med andra ord sitta dioder i ledningarna som går utomlands, elen skall bara kunna gå åt ena hållet.
Jo men det är nog mer realistiskt att vi ser till att vi har tillräcklig mängd planerbar elproduktion tillgänglig för att slippa volatila priser? Det hade vi sannolikt haft om inte något "klåfinger" stoppat R1/R2.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Antingen så är det ett marknadspris eller så är det subventionerat.
Om vi nu skulle nå fram till min utopi där all el som förbrukas inom landet också produceras inom landet...
Då staten säljer elen till landets medborgare och företag till samma kostnad som den kostat att framställa, samt exporterar ev tillfälligt överskott i produktionen....

Då är det att subventionera?
 
P paralun skrev:
Jo men det är nog mer realistiskt att vi ser till att vi har tillräcklig mängd planerbar elproduktion tillgänglig för att slippa volatila priser? Det hade vi sannolikt haft om inte något "klåfinger" stoppat R1/R2.
Absolut en vettig poäng.

Jag ser dock även andra fördelar med att vara helt och fullt självförsörjande, speciellt när omvärldsläget är så pass skakigt som det är.
 
K Kasken skrev:
Absolut en vettig poäng.

Jag ser dock även andra fördelar med att vara helt och fullt självförsörjande, speciellt när omvärldsläget är så pass skakigt som det är.
Jo men det finns stora fördelar med kablarna också (när det blåser) men helt uppenbart för alla så har vi för låg planerbar elproduktion och viktigast då sammantaget i den kritiska zonen SE4-Danmark-Tyskland det är ju därför det blir volatila priser. (sen Putin-spåret är enbart en dålig förklaring eftersom det i grunden beror på nedläggning av kärnreaktorer)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
K Kasken skrev:
Listan du länkade till blir grovt missvisande eftersom den inte tar hänsyn till de geografiska elområdena.
Om vi t.ex exporterar 100tWh till norge ifrån vattenkraften i Norrland och i samma sekund importerar 98tWh från Polen till skåne så syns det i listan som ett överskott på 2tWh....
Du är väldigt välkommen att själv processa och redovisa data.
Här hittar du ganska mycket rådata av alla möjliga slag:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/elstatistik/

Men när man börjar kika på överföringar till/från olika elområden så blir det snabbt mycket grylligt.
T.ex. använder Norge svenska elnätet (i princip) för att transportera el mellan sina olika elområden, genom att vi på det viset får en import i ett elområde och export till norge i ett annat. Likaså agerar Sverige transitland för norsk el till finland, danmark, litauen, dansk kraft till finland osv. Dvs alla vägar och riktningar som finns.

Det är svårt att bli helt klok på vad data betyder, men lämpligtvis fokuserar du på ett elområde i taget och plottar export/import/produktion/konsumtion i timvärden över lite olika perioder för att se vad du får ut.
Ja du får göra som du själv vill, det var bara ett tips.
Jag har utmanat andra tidigare med samma sak.

Men om jag återgår till hur jag tolkade och svarade på frågan.
Ja, du skrev Sveriges produktion, och jag svarade Sveriges produktion.
Om det största problemet nu är att något enskilt elområde måste importera från utlandet för mycket och för ofta så ska vi kanske bygga någon ny kraftledning istället för ett nytt kärnkraftverk.
Det måste väl bli mycket billigare?
Jag tänkte om målet att vi aldrig ska nettoimportera i något elområde, ska nås - så du blir nöjd, att din dröm slår in.

Jag skriver lite såhär för att försöka få dig att börja fundera lite över vad som egentligen är problemet.
Någonstans tror jag att du egentligen tycker elpriset är det egentliga problemet, men så adresserar du det på ett annat vis. Och det som du ser som en lösning kommer inte sänka elpriset, som är ditt verkliga problem.
Ursäkta att jag skriver på dig åsikter som du kanske inte har. Du kanske inte alls har något problem med elpriset, det kan ju vara så att det enda du vill är att vi precis varenda timmer under året faktisk ska kunna kapa alla våra utlandsledningar samtidigt.
Jag kan dock inte förstå varför det skulle vara ett mål - det finns inget annat land inom EU som ens tänker så.

Men ställ gärna samman lite data, och se vad du kommer fram till.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L
K Kasken skrev:
Vi skall aldrig i något läge behöva förlita oss på import, inhemsk produktion skall det alltid och över hela landet finns i överflöd.
K Kasken skrev:
Detta är inget overkligt eller konstigt över huvud taget, enligt denna princip var landets energiproduktion uppbyggd fram tills att Barsebäck stängdes.....
Det är inte sant. Redan 2015 fick vi vår första kabel till Danmark, och från första början användes den till väldigt mycket import.
Vi har också haft kablar till Norge och Finland redan vid mitten av 1900-talet, där vi rätt ofta har importerat.
Sanningen är att vi importerar allt mindre allt vad åren går, sedan B2 stängdes så har vår import minskat så här mycket:
624557-b7f620b51fda0cfe55c07d222d780d89.jpg
Detta bör väl glädja dig, som du ser är vi med en rasande hastighet på väg mot din våta dröm, att Sverige aldrig importerar någon el.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du är väldigt välkommen att själv processa och redovisa data.
Här hittar du ganska mycket rådata av alla möjliga slag:
[länk]

Men när man börjar kika på överföringar till/från olika elområden så blir det snabbt mycket grylligt.
T.ex. använder Norge svenska elnätet (i princip) för att transportera el mellan sina olika elområden, genom att vi på det viset får en import i ett elområde och export till norge i ett annat. Likaså agerar Sverige transitland för norsk el till finland, danmark, litauen, dansk kraft till finland osv. Dvs alla vägar och riktningar som finns.

Det är svårt att bli helt klok på vad data betyder, men lämpligtvis fokuserar du på ett elområde i taget och plottar export/import/produktion/konsumtion i timvärden över lite olika perioder för att se vad du får ut.
Ja du får göra som du själv vill, det var bara ett tips.
Jag har utmanat andra tidigare med samma sak.

Men om jag återgår till hur jag tolkade och svarade på frågan.
Ja, du skrev Sveriges produktion, och jag svarade Sveriges produktion.
Om det största problemet nu är att något enskilt elområde måste importera från utlandet för mycket och för ofta så ska vi kanske bygga någon ny kraftledning istället för ett nytt kärnkraftverk.
Det måste väl bli mycket billigare?
Jag tänkte om målet att vi aldrig ska nettoimportera i något elområde, ska nås - så du blir nöjd, att din dröm slår in.

Jag skriver lite såhär för att försöka få dig att börja fundera lite över vad som egentligen är problemet.
Någonstans tror jag att du egentligen tycker elpriset är det egentliga problemet, men så adresserar du det på ett annat vis. Och det som du ser som en lösning kommer inte sänka elpriset, som är ditt verkliga problem.
Ursäkta att jag skriver på dig åsikter som du kanske inte har. Du kanske inte alls har något problem med elpriset, det kan ju vara så att det enda du vill är att vi precis varenda timmer under året faktisk ska kunna kapa alla våra utlandsledningar samtidigt.
Jag kan dock inte förstå varför det skulle vara ett mål - det finns inget annat land inom EU som ens tänker så.

Men ställ gärna samman lite data, och se vad du kommer fram till.
Kul att vi i alla fall nu kan vara överens om att listan du länkade till som påvisar att det på årsbasis totalt sett producerades mer el inom landet än vad det förbrukades inte kan användas i denna form för att fastslå att vi har ett "överskott" av elproduktion inom landet.

Helt riktigt så är elpriset det som på sista raden spelar roll. Även om jag även kan lägga tyngd i den leveranssäkerhet som det innebär att vi inom landet har full kontroll på produktionen och dessutom ett överskott.

Men jag ser inga självändamål med att bygga kärnreaktorer i södra delarna av landet om det vore praktiskt möjligt att förse denna del med planerbar el genom produktionen i norr...

Problemet är ju att även om vi skulle öka den omtalade överförningskapaciteten inom landet så räcker inte produktionen i de norrländska vattenkraftverken till, den är redan i princip utbyggd till sin fulla kapacitet.
Lägger vi sen även till faktorn att elkonsumtionen förväntas öka kraftigt närmaste åren så finns det inte en chans att det ens i närheten räcker till.

Då återstår bara att bygga planerbar elproduktion i södra delarna av landet och då är det enda praktiskt fungerande alternativt kärnkraft, man kan tycka vad man vill om det. Men hur man än vänder sig så har man arslet där bak.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G
Vi har inte effekt så det räcker idag när det inte blåser.
Vi ser en stor ökninga av elförbrukningen framöver.
Vi har sex gamla reaktorer som kommer läggas ned på lite sikt, så glöm dom!
Inga nya kommer att byggas "det är för dyrt, gammal teknik" enligt svt igår.
Det kommer att byggas mer vindkraft, tex havsbaserad men när det inte blåser?
Det kommer att bli mer yta solceller men de ger väldigt lite när mest effekt behövs.

Hur löser man det?

Ps, med "Vi" menar jag inom Sveriges gräns.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Varför är det så viktigt att "vi" löser det själva?

Vi har väl gått med i EU för att vi bedömde att det var bättre att lösa dem gemensamt...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.