Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är nog min favoritordväxling hittills på BH. :geek::ok:
Svårslagen
 
Det är många gånger jag stått på återvinningen och känt mig sugen på att försöka plocka upp material. Vid ett tillfälle låg det ett helt massivt ekgolv i träcontainern. Riktigt fina gamla ekplank. Såg ut att vara över 100 år gamla, jag vet ju inte säkert men ... Hade ägaren lagt ut det på blocket hade det nog gett många fina tusenlappar i plånboken. För att inte tala om att jag eller någon annan hade blivit superglad över att kunna komma över det.

Samtidigt är jag glad att vi har de regler vi har. Det hade varit översvämmat med människor som grävt ur containrarna med avsikt att försöka sälja vidare. Hade det sen inte gått tror jag att det mesta hade hamnat i naturen istället för tillbaka på återvinningsstationen.

Det är inte alla som har heimlagas sinne för miljö och återbruk tyvärr.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, det finns en sådan regel. Misstänker att detta grundar sig i det kommunala sophanteringsmonopolet, har biten väl hamnat i sophögen är den "avfall" och får bara hanteras av kommunen eller dess utsände.
Det handlar också om att den som kastar någonting ska kunna veta att det verkligen blir avfall av det. Ett par brädstumpar spelar nog ingen större roll men det kan ju vara känsliga eller väldigt personliga saker.

Om man vill skänka saker istället för att kassera dem så brukar det ju finnas återbruksstationer på många återvinningscentraler.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
hsd
Erikshjälpen Lions Röda Korset mfl. tar emot second hand prylar som sedan säljs och överskottet går till olika hjälpinsatser
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Att låta personer fritt rota i containrar efter "bra att ha grejor" etc är dömt att misslyckas enl. mig. Det hade missbrukats och skapat problem och nedskräpning på återvinningscentralerna.
Det är nog svårt för personalen att hålla ordning och få personer att kasta grejorna på rätt ställe.

https://www.sydsvenskan.se/2022-06-...ap-fel--ska-ha-hotat-skara-halsen-av-personal

Vi har en öppen container som Lions hanterar, där prylar kan lämnas in och som sedan säljs, that's it.

För övrigt kommer antal besök/år att begränsas, registrering av reg.nummer och körkort har tillkommit. Större staket omkring centralen har satts upp samt frigående vakthundar efter stängningstid, dvs många personer har svårt med att sköta sig på en återvinningscentral.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Återbruk är nog nästan alltid bättre än återvinning. Bästa är förstås att själv fortsätta använda sakerna själv och inte köpa nytt.
Ja, det är ju faktiskt orginal-slogan: Reduce, Reuse, Recycle. (Vem som kom på slogan är inte säkert.) Så återvinning, som vi har ett fokus på idag, är egentligen tänkt att vara sista utvägen när allt annat fallerat. Precis som du skriver.

MEN vårt moderna västerländska ekonomiska överflöds-samhälle är inte kompatibelt med gröna ideal (jag talar om den politiska inriktningen här), så hur vi skall överleva på lång (och kortare) sikt om marknaderna havererar pga minska efterfrågan. Det är en s.k. bra fråga.

(Personligen så tror jag att vi löser den frågan också, och att lösningen inte ligger i anammandet av gröna idéer, tvärtom; mer, bättre och större, teknik FTW, men det är en stor och komplicerad fråga. Inte tu tal om det.)
 
Precis, vi skall laga och återanvända våra energislukande vitvaror från 80-talet, istället för att köpa nya energisnåla. :p
 
  • Haha
Festlund
  • Laddar…
Runt slutet 80 början av 90 var vi oft upp på tippen och letade grejer.
Några gånger var luftgeväret med för lite råttjakt men jag såg aldrig nån som tur va kanske men lite glasflaskor fick man iaf skjuta på.

Hittade kartongvis med hagelpatroner kommer jag ihåg :D
Kanske bättre som det är idag...
 
E etompau skrev:
Att låta personer fritt rota i containrar efter "bra att ha grejor" etc är dömt att misslyckas enl. mig. Det hade missbrukats och skapat problem och nedskräpning på återvinningscentralerna.
Det är nog svårt för personalen att hålla ordning och få personer att kasta grejorna på rätt ställe.

[länk]

Vi har en öppen container som Lions hanterar, där prylar kan lämnas in och som sedan säljs, that's it.

För övrigt kommer antal besök/år att begränsas, registrering av reg.nummer och körkort har tillkommit. Större staket omkring centralen har satts upp samt frigående vakthundar efter stängningstid, dvs många personer har svårt med att sköta sig på en återvinningscentral.
Låst artikel skriv det!!!
 
M Manhunter skrev:
Låst artikel skriv det!!!

"Kvinnan ska enligt åtalet haft en dispyt med en anställd på återvinningscentralen efter att hon blivit tillrättavisad var hon skulle slänga sitt skräp.


Hon ska då ha hotat att skära halsen av personalen om han "visade sig på sjukhuset". Samtidigt ska hon ha dragit fingret över sin hals för att markera vad hon menade, samt kastat sexuella skällsord mot honom."

"Andra kunder vid återvinningen ska också ha reagerat på det inträffade och en kvinnlig SYSAV-medarbetare, som blev vittne till händelsen, har i polisförhör berättat att det kändes som om läkaren var arg redan innan hon kom till centralen och att hon "hade en väldig attityd".

Hon berättar att man som anställd är van vid att det kommer arga kunder som kan säga mycket, men det här var lite i grövsta laget.

Den SYSAV-anställde mannen, har i förhör uppgett att han efter händelsen sökte upp kvinnan via bilens registreringsnummer som rutinmässig noteras vid återvinningscentralen. Han fick då fram mammans namn och hittade sedan dottern via Linkedin."

20 000 kr kostade detta att bli förbannad vid besök på ÅC och hota en anställd.
https://sverigesradio.se/artikel/lakare-domd-for-dodshot-efter-brak-pa-atervinningscentral
 
  • Gilla
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Pratade med en loppishandlare som påstod att han hade kontakter hos sorteringscentralen för elektronikskrot. Uppenbarligen "försvinner" en del prylar som spelkonsoler och liknande från sorteringsbandet. Snart på en loppis nära dig...
 
  • Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Baserat på bilmodellerna som står parkerade vid ÅVC har arbetarna väldigt gott betalt...
 
  • Gilla
backstad och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar titta in i elektronikcontainern när jag besöker återvinningscentralen, har svårt att se att det skulle gå att göra snabba pengar på de prylar som är dumpade där.

Kanske är det enklare att hitta något värdefullt när prylarna hamnar hos någon uppsamlingscentral.
Sett till strulet med kopparstölder etc så tror jag att de seriösa aktörerna har koll på sina rutiner och anställda.
 
Där jag bor finns ett ett återbrukstält , sköts av arbetstränande personer i kommunens regi.Där får man hämta (max 3 saker per tillfälle) och lämna sånt man inte längre har användning för själv.

En gång när jag kastade metall var det nån innan som slängt 3 släpkärrelass med hakiställning:(.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
L lundo27 skrev:
Där jag bor finns ett ett återbrukstält , sköts av arbetstränande personer i kommunens regi.Där får man hämta (max 3 saker per tillfälle) och lämna sånt man inte längre har användning för själv.

En gång när jag kastade metall var det nån innan som slängt 3 släpkärrelass med hakiställning:(.
Inte så speciellt förvånande. Nästan alla hakiställningar jag har är hopsamlade ur högar på väg till smältning på olika skrothandlar. Jag har ställningar så att jag i våras utan problem klarade en långsida och en gavel på en ria som är 6,5 gånger 16 meter. Nästan allt det har folk kasserat.
Folk är bevisligen totalt fullkomligt galna.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.