David Wallin David Wallin skrev:
Herre Gud... Det är ju du själv som föreslår att @snaggletooth för all framtid ska ta ansvar för att den superenkla plejdlösningen han tagit upp som exempel ska fortsätta att fungera. Det har inte alls nämnts att någon på det aktuella företaget ska ha tillgång till plejdappen och då får man ju anta att det är han som blir "mannen med appen".

Jodå, jag kan tillräckligt om Plejd för att kunna diskutera detta. För övrigt hatar jag inte Plejd, men jag är inte rädd för att diskutera problem - oavsett system.
Vart har jag påstått det att det är bra han och att ingen annan kan ta över ansvar eller att inte fler kan ha ansvar? Och ingen annan kan lär sig tror du? Och hur vet du att han är anställd där, han kanske är en elektriker från ett företag dom anlitar.

Du spekulerar mycket.

Vilket system skulle du valt, och som sköter sig själv utan att någon gång behövs skötas på något sätt? Och utan någon app. Och som fungerar efter strömavbrott utan inblandning av någon? Och inte bara ett ljusrelä eller rörelsedetektor, om nu inte det var nå sådan han tänker installera. Fast det har nog du koll på?
 
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Ja den här aspekten har diskuterats i andra trådar/forum tidigare.
Påpekar man det vansinniga i detta så blir man attackerad av elektriker som berättar hur fantastiskt det är att de (förmodligen utan kundens vetskap) har kvar tillgång till systemet för att kunna "ge support". De sparar givetvis tid om de har kundens system redan sparat i telefonen så att de kan lägga till och byta ut enheter utan krångel osv. Hur många elektriker som har kvar tillgången bara av farten även om det inte är medvetet vågar jag inte tänka på.

Att Nissens duckar frågorna (som vanligt när det börjar bli jobbigt) och drar in Wifi i detta visar förstås bara på okunskap eftersom det är två helt olika frågor. Att jämföra beteende/designfilosofi mot en trådlös standard blir bara larvigt. En mer rättvis jämförelse är att jämföra Wifi/wpa3 och alla säkerhetsmekanismer man kan lägga till där, med Plejds egensnickrade blåtandsleksaksprotokoll. Ett tips till Nissens är att inte ge sig in den diskussionen.
Jag duckar inte, men det är tröttsamt att förklara för någon som inte vill förstå.

Nu säger du dessutom att elektrikerna är nöjda, men att de har fel.

Alltså har alla nöjda användare och alla nöjda elektriker fel… och du har rätt?

Du har ju redan bestämt dig, och kommer aldrig någonsin att ändra inställning. Så, det är meningslöst att diskutera med dig om detta.
 
Nissens
snaggletooth snaggletooth skrev:
Kunden i det här fallet är redan på min linje.
Och jag kan dessutom tänka mig att ta Plejden som dellikvid, mina kollegor på firman har nästan bara privatkunder så den kan dom ta hand om.
Då så, kunden har gjort sitt val så då är det vl ingen fråga eller?
 
Nissens Nissens skrev:
Jag duckar inte, men det är tröttsamt att förklara för någon som inte vill förstå.

Nu säger du dessutom att elektrikerna är nöjda, men att de har fel.

Alltså har alla nöjda användare och alla nöjda elektriker fel… och du har rätt?

Du har ju redan bestämt dig, och kommer aldrig någonsin att ändra inställning. Så, det är meningslöst att diskutera med dig om detta.
Nu duckade du igen. Det var du som gav dig in och försökte jämföra/likställa Wifi med att dela ut koder till obehöriga. Det var ett ganska dåligt försök att leda oss bort från frågan som diskuterades.

Jag säger inte alls att elektrikerna har fel. Självklart är de nöjda över att tjäna enkla pengar på lösningar som de sedan har full kontroll på och därmed ytterligare stärker inlåsningseffekten. Kunderna blir inte bara inlåsta till Plejd som tillverkare, de blir i praktiken också inlåsta till den elektrikern eller den firman som förfogar över kundens koder och lösenord. Jag har 100% förståelse för att elektrikerna tycker att detta är bra.

Att kunderna är nöjda bara för att de inte känner till eller inte inser vilken säkerhetsmässig katastrof de har skaffat sig är ju ett sätt att se på det. Vi andra som ser på det lite mer nyktert tänker annorlunda. Att lämna ut koder och lösenord till andra är förstås dåligt oavsett vilken lösning man väljer. Att det är standard och allmänt accepterat när det gäller Plejd är skrämmande. Hade Plejd haft lite heder borde de gå ut och varna sina kunder och be dem att alltid byta alla koder och lösenord efter att elektrikerna varit där. Men eftersom både Plejd och elektrikerna skulle förlora på det så kommer det inte hända.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då så, kunden har gjort sitt val så då är det vl ingen fråga eller?
Exakt, har aldrig handlat om den frågan, vem har påstått det?
(Mer än att diskussionen passar trådens rubrik)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Vart har jag påstått det att det är bra han och att ingen annan kan ta över ansvar eller att inte fler kan ha ansvar? Och ingen annan kan lär sig tror du? Och hur vet du att han är anställd där, han kanske är en elektriker från ett företag dom anlitar.

Du spekulerar mycket.

Vilket system skulle du valt, och som sköter sig själv utan att någon gång behövs skötas på något sätt? Och utan någon app. Och som fungerar efter strömavbrott utan inblandning av någon? Och inte bara ett ljusrelä eller rörelsedetektor, om nu inte det var nå sådan han tänker installera.


Q: "Vart har jag påstått det att det är bra han och att ingen annan kan ta över ansvar eller att inte fler kan ha ansvar?"
A: Genom att använda ordet "du" får du det åtminstone att låta som att du specifikt menar @snaggletooth
Bjor Bjor skrev:
Om du måste byta lampa, byt batteri då också ibland, kan det ta någon min extra och säg att du byter den vart 5år. Batteri 20kr/år pluss max 20min arbeta (4min/år)
Det stämmer att någon annan förmodligen kan ta över ansvaret, men absolut ingenting i dina formuleringar tyder på det.



Q: "Och hur vet du att han är anställd där, han kanske är en elektriker från ett företag dom anlitar."
A: Det har vi vetat hela tiden att han INTE är anställd där, och jag har heller aldrig påstått eller ens antytt att han skulle vara det.
snaggletooth snaggletooth skrev:
Var idag hos en industrikund där ytterbelysningen inte slocknade.


Påstående: "Du spekulerar mycket."
A: Ja, kanske. Men å andra sidan är det även ren spekulation att påstå att en sådan här lösning där "någon" ska byta ett batteri varje 5-10 år kommer att fungera. Alla som någon gång arbetat på en arbetsplats med fler än fyra anställda borde veta att sådana här saker är typiskt sådant som brukar falla i glömska eller mellan stolarna. På fem år kan "någon" sluta. "Någons" telefon kan gå sönder. "Någon" kommer GARANTERAT att glömma bort inloggningsuppgifterna till plejd. Elektrikern som installerade kan sluta. ...och det är inte osannolik att tro att "alla" kommer att glömma bort var batteriet satt - om de ens minns att det fanns ett batteri. Men framförallt är det sjukt onödigt att göra sig beroende av en mobilapp för att hålla koll på ett belysningsschema som (vad det verkar) aldrig ska ändras, kolla hälsan på ett batteri (om det ens går att se i appen) samt synka en klocka.



Q: "Vilket system skulle du valt, och som sköter sig själv utan att någon gång behövs skötas på något sätt? Och utan någon app. Och som fungerar efter strömavbrott utan inblandning av någon? Och inte bara ett ljusrelä eller rörelsedetektor, om nu inte det var nå sådan han tänker installera."
A: Hur ska jag veta? Jag är inte elektriker. Jag har mig veterligen inte varit på det aktuella företaget. Jag vet inte vilken kompetens eller vilket intresse av sådana här lösningar som finns där. Kort sagt - jag är inte @snaggletooth . Det här är ju för övrigt typiskt plejdfanatikerna att tycka att "Eftersom jag inte vet vad jag ska välja så väljer jag plejd.". När man sen påpekar att det förmodligen inte blir en bra lösning så är man plejdhatare. Det är som att säga att jag tänker blanda bajs i min ärtsoppa och så länge ingen kan berätta vilka kryddor jag ska ha istället så blir bajs utmärkt.


@snaggletooth har ju redan förklarat att han har en enklare och billigare lösning, så jag vet faktiskt inte varför vi fortfarande diskuterar det här stackars batteriet...
snaggletooth snaggletooth skrev:
Trådlöst nätverk finns på plats så det lutar nog ändå åt en ny puck iaf, men tack för tipset :)
snaggletooth snaggletooth skrev:
Men då finns som sagt billgare och enklare alternativ.
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det var ett evigt tjatande då, om jag byter till en annan lösning som inte kräver något underhåll, hur kan det bli dyrare i längden när den nya hårdvaran dessutom kostar ungefär lika mycket som ett batteri?
 
  • Tyvärr, det verkar inte som någon bild har laddats upp. Var vänlig ladda upp en bild så att jag kan beskriva den för dig.
  • Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Finns inget i ovan som Plejd skulle göra bättre, trots det är dyrare!
Tack för ett väldigt utförligt svar. Lägger till hue till min att "leka mer med"-lista. Har redan brygga och ett gäng lampor i spelrummet :)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Tack för ett väldigt utförligt svar. Lägger till hue till min att "leka mer med"-lista. Har redan brygga och ett gäng lampor i spelrummet :)
Fördelen med Hue är att du kan använda lampor från Ikea Trådfri också utan problem
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Fördelen med Hue är att du kan använda lampor från Ikea Trådfri också utan problem
Där drar jag gränsen :D (p.s. kan de fixa forumet så man kan använda emojis från telefonen?)
 
  • Gilla
Dudeish
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Q: "Vart har jag påstått det att det är bra han och att ingen annan kan ta över ansvar eller att inte fler kan ha ansvar?"
A: Genom att använda ordet "du" får du det åtminstone att låta som att du specifikt menar @snaggletooth

Det stämmer att någon annan förmodligen kan ta över ansvaret, men absolut ingenting i dina formuleringar tyder på det.



Q: "Och hur vet du att han är anställd där, han kanske är en elektriker från ett företag dom anlitar."
A: Det har vi vetat hela tiden att han INTE är anställd där, och jag har heller aldrig påstått eller ens antytt att han skulle vara det.




Påstående: "Du spekulerar mycket."
A: Ja, kanske. Men å andra sidan är det även ren spekulation att påstå att en sådan här lösning där "någon" ska byta ett batteri varje 5-10 år kommer att fungera. Alla som någon gång arbetat på en arbetsplats med fler än fyra anställda borde veta att sådana här saker är typiskt sådant som brukar falla i glömska eller mellan stolarna. På fem år kan "någon" sluta. "Någons" telefon kan gå sönder. "Någon" kommer GARANTERAT att glömma bort inloggningsuppgifterna till plejd. Elektrikern som installerade kan sluta. ...och det är inte osannolik att tro att "alla" kommer att glömma bort var batteriet satt - om de ens minns att det fanns ett batteri. Men framförallt är det sjukt onödigt att göra sig beroende av en mobilapp för att hålla koll på ett belysningsschema som (vad det verkar) aldrig ska ändras, kolla hälsan på ett batteri (om det ens går att se i appen) samt synka en klocka.



Q: "Vilket system skulle du valt, och som sköter sig själv utan att någon gång behövs skötas på något sätt? Och utan någon app. Och som fungerar efter strömavbrott utan inblandning av någon? Och inte bara ett ljusrelä eller rörelsedetektor, om nu inte det var nå sådan han tänker installera."
A: Hur ska jag veta? Jag är inte elektriker. Jag har mig veterligen inte varit på det aktuella företaget. Jag vet inte vilken kompetens eller vilket intresse av sådana här lösningar som finns där. Kort sagt - jag är inte @snaggletooth . Det här är ju för övrigt typiskt plejdfanatikerna att tycka att "Eftersom jag inte vet vad jag ska välja så väljer jag plejd.". När man sen påpekar att det förmodligen inte blir en bra lösning så är man plejdhatare. Det är som att säga att jag tänker blanda bajs i min ärtsoppa och så länge ingen kan berätta vilka kryddor jag ska ha istället så blir bajs utmärkt.


@snaggletooth har ju redan förklarat att han har en enklare och billigare lösning, så jag vet faktiskt inte varför vi fortfarande diskuterar det här stackars batteriet...
Du skrev det här.
"Det har inte alls nämnts att någon på det aktuella företaget ska ha tillgång till plejdappen och då får man ju anta att det är han som blir "mannen med appen"." Och nu det här "Vart har jag påstått det att det är bra han och att ingen annan kan ta över ansvar eller att inte fler kan ha ansvar?" Du svarar på dig skälv där. Först anta att det är han som kommer att ha ansvar, och sen inte. Bestäm dig.


Jag skrev du, inte han. Du tolkar saker som du själv vill du.



Är han elektriker så har nog fler än han appen i sin telefon där han jobbar. Tror inte dom kallar in han från ex. semestern. Och systemkoden är bara att skriva upp där plejd pucken sitter. Och företaget kan ha den dokumentation själv om en ett annat el företag kommer dit. Men det fungerar inte enligt dig.



Bättre att komma på idéer än att bara kritisera. Men du verkar mest bara kritisera och inte hitta någon idé till ett problem


Orkar inte lägre läsa det du skriver. Finns folk här med vettiga och kreativs lösningar som jag hellre läser vad dom skriver
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det var ett evigt tjatande då, om jag byter till en annan lösning som inte kräver något underhåll, hur kan det bli dyrare i längden när den nya hårdvaran dessutom kostar ungefär lika mycket som ett batteri?
Har du kommit på en lösning för 200kr än? Skulle vara intressant att veta vad det kan vara.
 
R
Jag är fortfarande intresserad av att få svar på säkerhetsfrågorna som väcktes igår:

- Behöver man bara den där koden för att kunna styra ett Plejdsystem?
- Kan man ändra den?
- Hur lång är den (en kort kod går sannolikt att bruteforcea)?
- Används det någon kryptering för kommunikationen. I.s.f. vilken?

Kan inte hitta några svar på detta hos Plejd vilket gör att det ringer varningsklockor. Om man tänkt på säkerheten brukar man också kommunicera hur den är implementerad.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Du skrev det här.
"Det har inte alls nämnts att någon på det aktuella företaget ska ha tillgång till plejdappen och då får man ju anta att det är han som blir "mannen med appen"." Och nu det här "Vart har jag påstått det att det är bra han och att ingen annan kan ta över ansvar eller att inte fler kan ha ansvar?" Du svarar på dig skälv där. Först anta att det är han som kommer att ha ansvar, och sen inte. Bestäm dig.



Jag skrev du, inte han. Du tolkar saker som du själv vill du.



Är han elektriker så har nog fler än han appen i sin telefon där han jobbar. Tror inte dom kallar in han från ex. semestern. Och systemkoden är bara att skriva upp där plejd pucken sitter. Och företaget kan ha den dokumentation själv om en ett annat el företag kommer dit. Men det fungerar inte enligt dig.



Bättre att komma på idéer än att bara kritisera. Men du verkar mest bara kritisera och inte hitta någon idé till ett problem


Orkar inte lägre läsa det du skriver. Finns folk här med vettiga och kreativs lösningar som jag hellre läser vad dom skriver
Du lyckas ju inte ens skilja på vad du själv eller andra har skrivit.
Läsförståelse, min käre Watson! (y)
 
R RoAd skrev:
Kan inte hitta några svar på detta hos Plejd vilket gör att det ringer varningsklockor. Om man tänkt på säkerheten brukar man också kommunicera hur den är implementerad.
Du kommer aldrig få några svar. Plejd (och deras ännu lyckligt ovetande kunder) tror uppenbarligen att säkerhet uppnås genom "security by obscurity". Övriga världen tror inte det. Plejd gör som bekant ofta tvärtom mot övriga världen.

Den dagen någon med tid och kunskap bestämmer sig för att analysera systemet kommer det bli intressant. Bara det faktum att man valt att basera allting på bluetooth säger att man per design valt ett protokoll designat för att köra i processorsvaga enheter där man har låga krav på beräkningsförmåga.

Det finns en anledning till att Matter endast tillåter BLE för provisionering och att Plejd som typ enda företag i världen tyckte att det verkade lämpligt att använda bluetooth för styrning. Det kanske var ok för 13 år sen när allt man ville göra var att tända och släcka en lampa från soffan, men inte minst nu när de ska försöka konkurrera på hemautomationsmarknaden inser förstås alla att det var ett katastrofalt dåligt val.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Du kommer aldrig få några svar. Plejd (och deras ännu lyckligt ovetande kunder) tror uppenbarligen att säkerhet uppnås genom "security by obscurity". Övriga världen tror inte det. Plejd gör som bekant ofta tvärtom mot övriga världen.

Den dagen någon med tid och kunskap bestämmer sig för att analysera systemet kommer det bli intressant. Bara det faktum att man valt att basera allting på bluetooth säger att man per design valt ett protokoll designat för att köra i processorsvaga enheter där man har låga krav på beräkningsförmåga.

Det finns en anledning till att Matter endast tillåter BLE för provisionering och att Plejd som typ enda företag i världen tyckte att det verkade lämpligt att använda bluetooth för styrning. Det kanske var ok för 13 år sen när allt man ville göra var att tända och släcka en lampa från soffan, men inte minst nu när de ska försöka konkurrera på hemautomationsmarknaden inser förstås alla att det var ett katastrofalt dåligt val.
Det finns ju ett icke officiellt plejd-plugin till Home Assistant så någon har bevisligen redan gjort någon form av hack. Det kommunicerar direkt med puckarna via BLE, inte genom gatewayen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.