E eliles skrev:
"

#272 MangeH: "Vad är det som får dig att tro att tex Anna_H här har uppsåt att misskreditera dig?"

För att hon kommer med sådana här falska påhopp:
#262 Anna_H: "E tagit (foton) när han gjort intrång på A:s fastighet"
.
Du verkar inte förstå vad Uppsåt är, Du saknar dessutom kunskap om vad förtal är.

Det sätt du beter dig på gör det inte speciellt lätt att ta dig på allvar. Du har uppenbarligen svårt att se att vissa här försöker hjälpa dig genom att förklara hur saker ligger till, Bara för att du inte gillar råden eller att de matchar med hur du tycker att lagen borde vara skriven så innebär det inte att hela världen är emot dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
16386 och 10 till
  • Laddar…
E eliles skrev:
Det är bara fuskbyggare som staplar löst liggande stenar. Vanligare skulle jag tro att det är att man även lägger murbruk eller betong bakom & ev. även med armering. Hur det är här kommer att visa sig.
Urklipp på hur det går till.
Vill du kalla alla fuskbyggare som inte tycker som dig så säger det mer om dig än om alla andra:)

Grundarbetet är det absolut viktigaste. Först lägger man ett lager grus som man vibrerar så att det blir jämnt och stadigt. Nästa lager består av sättsand som man jämnar ut. Nu är grovjobbet klart.

Var noga när du beställer knäcksten, så att du verkligen får det du vill ha. Knäcksten ser nämligen olika ut hos olika tillverkare.

Så är det då dags att börja rada ut stenarna. När första raden är klar ska andra raden läggas omlott så att skarvarna inte kommer på varandra. Sen är det bara att lägga rad efter rad tills du är nöjd.

I bottnen och mot stenkanten är det bra att ha grus, som både ger stadga och fungerar som dräneringsmassa.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
TS går inte att hjälpa.
 
  • Gilla
minitoy och 3 till
  • Laddar…
Känns som att denna tråd är ett strålande exempel på att det viktigaste när man köper/bygger hus är läget. T.ex. att inte köpa ett hus längre ner i en brant sluttning om man inte är ok med konsekvenserna av att bo en bit ner i en brant sluttning...
 
  • Gilla
16386 och 6 till
  • Laddar…
komakino komakino skrev:
Känns som att denna tråd är ett strålande exempel på att det viktigaste när man köper/bygger hus är läget. T.ex. att inte köpa ett hus längre ner i en brant sluttning om man inte är ok med konsekvenserna av att bo en bit ner i en brant sluttning...
Jag trodde du menade "Läget i förhållande till vissa grannar"...
 
  • Gilla
minitoy
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Urklipp på hur det går till.
Vill du kalla alla fuskbyggare som inte tycker som dig så säger det mer om dig än om alla andra:)

Grundarbetet är det absolut viktigaste. Först lägger man ett lager grus som man vibrerar så att det blir jämnt och stadigt. Nästa lager består av sättsand som man jämnar ut. Nu är grovjobbet klart.

Var noga när du beställer knäcksten, så att du verkligen får det du vill ha. Knäcksten ser nämligen olika ut hos olika tillverkare.

Så är det då dags att börja rada ut stenarna. När första raden är klar ska andra raden läggas omlott så att skarvarna inte kommer på varandra. Sen är det bara att lägga rad efter rad tills du är nöjd.

I bottnen och mot stenkanten är det bra att ha grus, som både ger stadga och fungerar som dräneringsmassa.
Märkligt råd att jag ska bygga om på ett sätt som är sämre än den som inte höll!
 
E eliles skrev:
Märkligt råd att jag ska bygga om på ett sätt som är sämre än den som inte höll!
Du är väldigt svår att nå fram till.
Jag gav inte råd om hur du skulle bygga upp din mur igen!!!
Jag har förklarat att en knäckstens mur inte är gjord för att ta upp stora belastningar.
Jag har förklarat hur en knäckstens mur är uppbyggd och blir då kallad fuskbyggare!!!
Varför förstår du inte att en knäckstens mur med lite betong på toppen inte är den optimala lösningen vid stora belastningar:):)
Hur många knäckstens murar har du byggt???
På detta forum finns både amatörer och professionella och du tillhör amatörerna!!
Lyssna på alla dom som vet lite mer om det dom skriver om än att bara sitta och tycka att så här SKULLE det vara gjort!!!
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Vilka är det som inte förstår här och hänvisar till ej gällande citat?

Jag frågade Stockholm Vatten o Avlopp och fick följande delvis underliga svar, men tycker i alla fall att det klart visar att Clas Sörmland spridit felaktiga tolkningar på forumet.

Skickat: den 9 januari 2023 11:02 Till: kund@svoa.se <kund@svoa.se> = Stockholm Vatten & Avlopp
Ämne: Dagvattenhantering

Spånga 230109
Skulle vara tacksam för klargörande av tvetydiga regler gällande omhändertagande av dagvatten på egen tomt, och om ni nekar anslutning till ert nyrenoverade dagvattenavlopp på Dagsverksvägen eller annan plats efter servisanmälan från fastighet på Vandrarstigen 10 & Toppbrinken. Detta påstås på nätet.

Min granne har en till största delen sten & betong täckt tomt där allt dagvatten, även från tak, leds över dessa ytor ner mot min tomt där det mesta infiltreras ca 1.5m i från min tomtgräns, men allt vatten hamnar på min tomt endast med viss liten fördröjning. Brant bergsluttning finns under detta tunna jordlager.

Min tomt börjar med platå på 1.5m sen en brant sluttning och en stödmur nedanför som håller på att rasa pga extra vattentyngd, vatten mättnad & frostsprängning under lång tid.

Hur nära tomtgräns är det ok att infiltrera?
----
Från va-anslutningar@svoa.se 0111 15:35
Hej igen,

Jag vill börja med att förtydliga att vårt ledningsnät för dagvatten ser olika ut i olika områden.
Finns det dagvattenledningar så får dagvattnet ledas dit, finns det inte en dagvattenledning
men fastigheten är inom verksamhetsområde för dagvatten så får (efter LOD) dagvatten ledas till spillvattenledningen. "Vilket område eller adress pratas det om?"
-----
Har du inte ens möjlighet att orka läsa de 2 inlägg som jag länkade till? Eller mina 2 frågor som du delvis besvarade? Där stod att det finns ett nyrenoverat dagvattennät på Dagsverksvägen.
( ligger strax nedanför Vandrarstigen & Toppbrinken som ligger i Spånga. )
Besvara gärna vad som gäller t.ex för adress Vandrarstigen 10.

Om du inte kan så skulle jag vara tacksam för hänvisning till någon som orkar och kan.
Fortsättning lär följa..
 
  • Gilla
  • Haha
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E eliles skrev:
Fortsättning lär följa..
Vi förväntar oss inget mindre.

Allvarligt @eliles tycker du inte att du har gått lite väl långt nu? Det är inte din sak att ansluta din grannes tomt till det allmänna VA-nätet.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Nytt och 7 till
  • Laddar…
@Claes Sörmland Imponerande att du orkar fortsätta svara gång på gång på gång.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi förväntar oss inget mindre.

Allvarligt @eliles tycker du inte att du har gått lite väl långt nu? Det är inte din sak att ansluta din grannes tomt till det allmänna VA-nätet.
 
  • Gilla
vespaman och 10 till
  • Laddar…
E eliles skrev:
Vilka är det som inte förstår här och hänvisar till ej gällande citat?

Jag frågade Stockholm Vatten o Avlopp och fick följande delvis underliga svar, men tycker i alla fall att det klart visar att Clas Sörmland spridit felaktiga tolkningar på forumet.

Skickat: den 9 januari 2023 11:02 Till: kund@svoa.se <kund@svoa.se> = Stockholm Vatten & Avlopp
Ämne: Dagvattenhantering

Spånga 230109
Skulle vara tacksam för klargörande av tvetydiga regler gällande omhändertagande av dagvatten på egen tomt, och om ni nekar anslutning till ert nyrenoverade dagvattenavlopp på Dagsverksvägen eller annan plats efter servisanmälan från fastighet på Vandrarstigen 10 & Toppbrinken. Detta påstås på nätet.

Min granne har en till största delen sten & betong täckt tomt där allt dagvatten, även från tak, leds över dessa ytor ner mot min tomt där det mesta infiltreras ca 1.5m i från min tomtgräns, men allt vatten hamnar på min tomt endast med viss liten fördröjning. Brant bergsluttning finns under detta tunna jordlager.

Min tomt börjar med platå på 1.5m sen en brant sluttning och en stödmur nedanför som håller på att rasa pga extra vattentyngd, vatten mättnad & frostsprängning under lång tid.

Hur nära tomtgräns är det ok att infiltrera?
----
Från va-anslutningar@svoa.se 0111 15:35
Hej igen,

Jag vill börja med att förtydliga att vårt ledningsnät för dagvatten ser olika ut i olika områden.
Finns det dagvattenledningar så får dagvattnet ledas dit, finns det inte en dagvattenledning
men fastigheten är inom verksamhetsområde för dagvatten så får (efter LOD) dagvatten ledas till spillvattenledningen. "Vilket område eller adress pratas det om?"
-----
Har du inte ens möjlighet att orka läsa de 2 inlägg som jag länkade till? Eller mina 2 frågor som du delvis besvarade? Där stod att det finns ett nyrenoverat dagvattennät på Dagsverksvägen.
( ligger strax nedanför Vandrarstigen & Toppbrinken som ligger i Spånga. )
Besvara gärna vad som gäller t.ex för adress Vandrarstigen 10.

Om du inte kan så skulle jag vara tacksam för hänvisning till någon som orkar och kan.
Fortsättning lär följa..
Heja @eliles du gör allt enligt boken och därför kommer du i slutändan få juridiskt rätt samt åtnjuta en sinnesro av sällan skådat slag. Men med handen på hjärtat, tycker du någonsin synd om din granne som kanske får sina byggdrömmar raserade när han flyttat in till sitt hus och vill omvandla det till sin borg?

Några samvetskval alls? Glöm inte att ha handen på hjärtat innan du svarar.

Edit: han är ung och du är klok.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Heja @eliles du gör allt enligt boken och därför kommer du i slutändan få juridiskt rätt samt åtnjuta en sinnesro av sällan skådat slag. Men med handen på hjärtat, tycker du någonsin synd om din granne som kanske får sina byggdrömmar raserade när han flyttat in till sitt hus och vill omvandla det till sin borg?

Några samvetskval alls? Glöm inte att ha handen på hjärtat innan du svarar.

Edit: han är ung och du är klok.
Jo jag tycker synd om Aleari för att han är så extremt oförståndig och ställer till det så katastrofalt för sig själv.

Jag ser inte att jag skulle ha någon som helst skuld till detta.
Tvärt om jag har spenderat massor av tid på att tänka åt A som inte har undersökt förutsättningarna för genomförandet av sitt projekt ordentligt.

Jag har verkligen försökt hitta lösningar, så att det som han drog igång, & därmed även mitt bygge skulle kunna bli av. Jag kan inte se att jag har givit något annat än goda råd.

Vill dock fortfarande tillvarata mina egna högst legitima intressen.
T.ex. att jag motsätter mig en tredje våning på grund av den stora höjdskillnaden här.

För att kunna förstå problemen här på våra tomter, måste man kunna tänka mer
tredimensionellt än vad som behövs för plana tomter.

Det finns många riktigt höga träd på parkmarken åt SO och pga den stora höjdskillnaden.
( A:s hus ligger på 16.2m höjd. Mitt på ca 5m )
Därför skulle en våning till på A:s hus motsvara ett 6-7våningshus nära intill
som skulle innebära att solen skyms även åt S & SV och jag bara skulle få solljus till tomten en kort stund på morgonen.

Finns det någon här som inte skulle protestera om motsvarande gällde ditt hus?
Jag tvivlar på att kommunens nej till bygglov kommer att ändras och även att detta
gamla hus skulle tåla en våning till utan att fasadteglet skulle ramla av.
Jag gjorde inget för att stoppa bygglovet.

Men nu är det slut med mina försök att hjälpa A pga ständiga oförskämdheter, lögner och förtal.

Aleari har inte heller fullgjort sina egna utlovade åtagande.
Jag har inte sett något resultat av markundersökningen som Kommunen tyckte borde utföras,
men som jag tyckte skulle stoppas tills övriga problem lösts.
Har den verkligen kostat 20K eller ens blivit gjord?

Att börja schakta och gräva nytt avlopp utan att veta var el & vatten är draget & utan tillstånd & servitut tycker jag är uteslutet.
Men att peka ut var min anslutningspunkt finns på allmänningen och inte på gatan, som påståtts här
(där asfalterings arbete skulle fördyra) kan jag inte se som något annat än ett gott råd.

Är det inte bättre att bevisa att A visst får ansluta till kommunens dagvattennät,
än att som Clas S ihärdigt komma med lögner om hur omöjligt det är.

Aleari valde att anlita sin kompis på Bygglovsverket trots att jag läst de urusla omdömen detta bolag har fått och varnat honom.

Aleari: "Jag förklarade för dig att jag känner killen på Bygglovsverket personligen vilket ger mig
förstklassigt behandling och jag betalar nästan ingenting för ändringar som jag tvingas göra stup
i kvart på samtliga ritningar jag har igång hos de och jag bryr mig ärligt inte vad nån annan tycker heller
så länge jag får den hjälp jag behöver med mina ärenden."

OBS ( Bygglovsverket ( nu i konkurs) lovade pengarna tillbaka om deras underlag inte
leder till godkänt bygglov, men som ingen verkar ha fått. Aleari fick du? )
Se: https://se.trustpilot.com/review/bygglovsverket.se

Trots detta så antyder A att jag skulle ha orsakat alla hans egna dåliga beslut & kompisens misslyckande försök att få till ett bygglov + andra självpåtagna kostnader, här på forumet.

Ja nu kommer det säkert skurar av påhopp igen, om hur barnsligt det är att diskutera problemen här på forumet, från de som inte förstår att det finns en hel del att lära, för de som hamnar i liknande situation och det verkar vara många.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi förväntar oss inget mindre.

Allvarligt @eliles tycker du inte att du har gått lite väl långt nu? Det är inte din sak att ansluta din grannes tomt till det allmänna VA-nätet.
Nej inte alls, A har bett mig om hjälp att lösa avloppsproblemen och det har jag försökt,
till skillnad mot dig som bara försöker visa hur omöjlig en anslutning är.

Är det din sak att försöka hindra en anslutning med dina lögner?
Dina > 14000 inlägg tyder mycket på att du har en okontrollbar mani.

Se gärna forumregel § 5.9 Kvalitet, inte kvantitet.
Hur ska du nu visa ditt ansvar för dina felaktiga påståenden?
#134 Clas:" När jag undersöker saken tillåter inte Stockholm stad att @Alearis kopplar sina stuprör till det allmänna dagvattensystemet:"

Det är inte heller Boverket som bestämmer regler för hela landet,
utan varje kommun har rätt att bestämma lokalt.
 
  • Arg
MangeH
  • Laddar…
Claes Sörmland
E eliles skrev:
Nej inte alls, A har bett mig om hjälp att lösa avloppsproblemen och det har jag försökt,
till skillnad mot dig som bara försöker visa hur omöjlig en anslutning är.
Det har inte framgått i tråden att din granne önskar hjälp av dig i detta avseende. Tvärt om har jag fått uppfattningen att du lägger dig i dagvattenhantering hos grannen som du inte har att göra med och detta är orsaken till att ni har en helt onödig grannkonflikt. Om du backar så kan du bidra till att lösa den konlikten.

E eliles skrev:
Är det din sak att försöka hindra en anslutning med dina lögner?
Dina > 14000 inlägg tyder mycket på att du har en okontrollbar mani.

Se gärna forumregel § 5.9 Kvalitet, inte kvantitet.
Hur ska du nu visa ditt ansvar för dina felaktiga påståenden?
#134 Clas:" När jag undersöker saken tillåter inte Stockholm stad att @Alearis kopplar sina stuprör till det allmänna dagvattensystemet:"
Oavsett om jag har en okontrollerbar mani eller inte eller om du tycker illa om det jag säger så att du inte kan hålla dig borta från angrepp så ändrar det inte sakfrågan. Jag uppgav redan i inlägg #20 det juridiska sakförhållandet:

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så mycket om vilja, finns ett verksamhetsområde för dagvatten så finns en skyldighet att upprätta en anslutningspunkt från kommunens sida. Det de kan göra är att inte inrätta ett verksamhetsområde för dagvatten för nya fastigheter och då finns ju skyldigheten inte.
Att sen SVOA har texter på sin hemsida som beskriver vad huvudmannen annars önskar avseende dagvattenhantering och inte regelverket är en annan sak, de texterna är inte lögn men möjligen inte helt klargörande på den juridiska fronten.

E eliles skrev:
Det är inte heller Boverket som bestämmer regler för hela landet,
utan varje kommun har rätt att bestämma lokalt.
Nej Boverket är en myndighet, de bestämmer inte utan beskriver gällande rätt och bevakar PBL avseende rättsläget. Det är lagstiftaren som bestämmer och det är samma lagar i hela landet avseende dagvatten. Kommunen kan påverka frågan om dagvattenhantering i ett område främst när de beslutar om en detaljplan och genom att inrätta verksamhetsområden för dagvatten enligt LAV. De kan även säkerställa att det finns en lösning för dagvattnet med i startbeskedet efter t ex en bygglovsansökan.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
@eliles, jag har följt denna tråden med intresse och spänning, och har egentligen inget att tillföra annat än att din totalt onödiga kommentar till Claes Sörmland om "okontrollerbar mani" helt saknar grund.

Claes Sörmland är en av de kanske fem personer på forumet som tillför mest med väl underbyggda tips och kommentarer.

Det är inte antalet inlägg som avgör sakligheten i det som skrivs, utan vad som skrivs, har man mycket att tillföra blir det många inlägg, är ingen rocket science gällande det.
 
  • Gilla
  • Älska
Enannananna och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.