Bara 20 år för sent.
 
  • Gilla
Dannyboy80 och 9 till
  • Laddar…
Lätt att fatta populistiska beslut när man har noll koll.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker det är bra.
Det blir neutralt och bra, alla kraftslag blir alltmer lika behandlade, så vi ser vilket som någon vill bygga.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Bara 20 år för sent.
Nåja, lagen i fråga har bara bara funnits i tolv år och regeringen i 85 dagar. :cool:
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har regeringen tagit fram en proposition (eller vad det nu heter)
Inte riktigt en prop än, utan först en remissrunda. Proppen kommer i vår, lagen väntas träda i kraft i mars -24.

Det är väl ungefär så fort det går även när man vet vad man vill bestämma och sitter på majoriteten i Sverige om man inte ska tillämpa några undantagsregler (vilket vore rätt onödigt då ingen rimligen kommer hinna fatta ett beslut om att ansöka om att få bygga en ny reaktor ens på Ringhalsområdet på mindre än 15 månader).

https://www.regeringen.se/pressmedd...-foreslar-andrad-lagstiftning-om-karnkraften/
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det här är det enda som jag skulle sett som ett otroligt slappt vallöftesbrott ifall denna lagändring inte kom, och ganska snabbt som det nu blev.
Jag vet att vi har i princip även blivit lovad ny kärnkraft, men det insåg jag redan för snart två år sedan att det kommer aldrig byggas i Sverige, eller tja, aldrig är kanske att ta i, men inte på något tiotal år framåt i alla fall.
Så det vallöftet tog jag aldrig på allvar, själv la jag det i samma korg med vallöften som ny demokratis "Fri sprit och bredare trottoarer".

Jag förstår dock att det kan bli många som kan komma bli besvikna, de som verkligen trodde på det.
.
Men som sagt denna lagändring har jag förväntat mig. Och jag tycker den är bra. (varför tvingas bygga ny kraftproduktion där det redan finns en stor produktion, ungefär som att säga att enda tillåtna stället i Sverige att bygga en ny kärnreaktor är bredvid Harsprångets vattenkraftsstation)

Men nu när alla sådana här hinder är borta, kärnkraftsskatten borta sen några år tillbaka, kommer vi nu se en rusning av investerare som lägger in sina ansökningar?

Nä. knappast, jag tror de hellre bygger i andra länder där det är närmare effektbrist, än i Sverige där vi har överproduktion.
Sen finns det ju förstås en politisk osäkerhet, det blir ju en ny regering så småningom (detta skriver jag så att nötegårdsgubben slipper nämna det :D)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ska vara om staten själva satsar pengar på nya kk-verk men det viktigaste är att det byggs i Europa, Inte i Sverige första hand. Vårt land Lär inte vara direkt billigaste landet att bygga i heller…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
insåg jag redan för snart två år sedan att det kommer aldrig byggas i Sverige
Jag är benägen att hålla med här. Oavsett ambition från nuvarande regering tror jag inte det kommer byggas någon ny kärnkraft ens på tio års sikt. Även de tänkta SJGR (Små JätteGulliga Reaktorer) är monumentala anläggningar för enorma pengar och kräver väldigt långa stabila horisonter för att någon ska våga investera.

Hade vi haft en stabilitet i politiken och en nationell enighet i vilken riktning en stor majoritet av oss ska, så hade det gått (jämför den socialdemokratiska guldåldern). Nu har vi istället bräckliga porslinsregeringar och landet är i praktiken delat upp i två lika stora politiska halvor som bägge drar åt helt olika håll och för var sitt kulturkrig på energiområdet, helt immuna bägge leden mot fakta eller kompromisser.

Har svårt att se att någon kommersiell aktör vill satsa de enorma pengarna på ny kärnkraft i detta läge. Det vore väl då om staten tog på sig att bygga det med egna pengar men jag luktar fällda regeringar på lång väg om det ska börja skäras i andra anslag.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Jag är benägen att hålla med här. Oavsett ambition från nuvarande regering tror jag inte det kommer byggas någon ny kärnkraft ens på tio års sikt. Även de tänkta SJGR (Små JätteGulliga Reaktorer) är monumentala anläggningar för enorma pengar och kräver väldigt långa stabila horisonter för att någon ska våga investera.

Hade vi haft en stabilitet i politiken och en nationell enighet i vilken riktning en stor majoritet av oss ska, så hade det gått (jämför den socialdemokratiska guldåldern). Nu har vi istället bräckliga porslinsregeringar och landet är i praktiken delat upp i två lika stora politiska halvor som bägge drar åt helt olika håll och för var sitt kulturkrig på energiområdet, helt immuna bägge leden mot fakta eller kompromisser.

Har svårt att se att någon kommersiell aktör vill satsa de enorma pengarna på ny kärnkraft i detta läge. Det vore väl då om staten tog på sig att bygga det med egna pengar men jag luktar fällda regeringar på lång väg om det ska börja skäras i andra anslag.
Jo nu handlar det INTE om några "monumentala" byggnationer med en SMR reaktor.
Här är Estlands referensreaktor som de också begärt in anbud för.
BWRX-300 - Fermi Energia
Men jag håller med om att det varit otydligt i debatten.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Bara att vänta på fusionskraft istället, ska traktamentera en fond så att när dessa funkar och kommit ner i storlek kan någon ättling sätta en i garaget för att ladda familjen och sin flygande 'bil'.
 
T TypRätt skrev:
Bara att vänta på fusionskraft istället, ska traktamentera en fond så att när dessa funkar och kommit ner i storlek kan någon ättling sätta en i garaget för att ladda familjen och sin flygande 'bil'.
Jo då har nog varenda elintensiv industri dragit till Kina eller Indien innan det sker....
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu handlar det INTE om några "monumentala" byggnationer med en SMR reaktor.
Här är Estlands referensreaktor som de också begärt in anbud för.
BWRX-300 - Fermi Energia
Men jag håller med om att det varit otydligt i debatten.
8 hektar är tillräckligt stort för att det ska kallas för stort. Det är inget du pusslar in i befintliga industriområden där kraftbehovet finns. Det handlar om att hitta nya platser för nyetablering, något som i sedvanlig ordning ska prövas mot alla instanser och lagar, tillkommer besväret med att dra dit anslutning till stamnätet.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här är det enda som jag skulle sett som ett otroligt slappt vallöftesbrott ifall denna lagändring inte kom, och ganska snabbt som det nu blev.
Jag vet att vi har i princip även blivit lovad ny kärnkraft, men det insåg jag redan för snart två år sedan att det kommer aldrig byggas i Sverige, eller tja, aldrig är kanske att ta i, men inte på något tiotal år framåt i alla fall.
Så det vallöftet tog jag aldrig på allvar, själv la jag det i samma korg med vallöften som ny demokratis "Fri sprit och bredare trottoarer".

Jag förstår dock att det kan bli många som kan komma bli besvikna, de som verkligen trodde på det.
.
Men som sagt denna lagändring har jag förväntat mig. Och jag tycker den är bra. (varför tvingas bygga ny kraftproduktion där det redan finns en stor produktion, ungefär som att säga att enda tillåtna stället i Sverige att bygga en ny kärnreaktor är bredvid Harsprångets vattenkraftsstation)

Men nu när alla sådana här hinder är borta, kärnkraftsskatten borta sen några år tillbaka, kommer vi nu se en rusning av investerare som lägger in sina ansökningar?

Nä. knappast, jag tror de hellre bygger i andra länder där det är närmare effektbrist, än i Sverige där vi har överproduktion.
Sen finns det ju förstås en politisk osäkerhet, det blir ju en ny regering så småningom (detta skriver jag så att nötegårdsgubben slipper nämna det :D)
Jo det kommer visst att byggas, fast då primärt som värmeanläggingar till Industrin. (som i sin tur då köper mindre el)
Tänker närmast på MMR &SMR (mini <50MW) Small <300MW).
Dock så hamnar dessa då på fel ställen ... utom på Gotland då för Cementas del.
i Finland kommer dessutom att gå före där tex UltraSafe ska bygga en reaktor på ca 30MW tillsammas med ett Universitet.

Sen har vi Blykalla med. Skulle ju vara kul om LKAB / Boliden etc skulle börja tycka in pengar till Blykalla.

Just dessa väldigt små är oftast tänkta som värmeproducenter för typ fjärrvärme i första hand och el i andra hand och skulle ju då passa extremt bra till storstäderna i södra Sverige (allt söder som Dalälven)
 
  • Gilla
ompalompa
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu handlar det INTE om några "monumentala" byggnationer med en SMR reaktor.
Här är Estlands referensreaktor som de också begärt in anbud för.
BWRX-300 - Fermi Energia
Men jag håller med om att det varit otydligt i debatten.
Fast det handlar om forskning också. Vill man bygga en liten prototyp eller fler med kärnbränsle så räknas dessa och maxgräns på 10st är då något som hindrar effektivt att göra det i Sverige.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.