K Kirre2021 skrev:
Den som går in med mest pengar kan äga större delen av huset. Man behöver inte äga 50/50.
Så om man går in med ca 1M SEK på ett hus som kostar 1,5M SEK kanske 75%/25% är rimlig fördelning.
Egentligen om du går in med 1 miljon så reducerar du ju din avkastning med ca 4% per år. Du kommer står för din partners reducerad kostnad även. Skuldbrev på 1 miljon och sen 4 % ränta. 50%/50 ägande du går in med 1 miljon.

Sen kan du ju räkna så här ;)
Om ni säljer för 2 mkr om 10 år och har lån på 0.5 mkr. Så får ni då 0.75 mkr.
Sen säger du till parnter du ska ha din miljon tebax. Då sitter du på 1.75 mkr och partner på - 0.25 mkr :p
 
Ta hjälp av en familjejurist för att ta fram de handlingar som behövs utifrån era förutsättningar och utifrån vad ni båda vill uppnå.
 
  • Gilla
Mil Palmeras och 6 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Din sambo tar ett eget privatlån vid sidan om och sätter in det i huset, du går in med samma summa fast du behöver inte låna. Utöver det tar ni ett gemensamt lån. Skriv också ett samboavtal.
Det är väl ingen bra idé, de lånen har ju mycket högre ränta än bolån.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Ni skriver ett eget skuldebrev på det du går in med extra. Så får du ut det vid en försäljning om ni går i sär. Samt att dina barn kan vara skyddade med det beloppet, om ni vill det. Man kan ju utforma ett sådant avtal hur man vill. Det behöver ju inte vara direkt kopplat till fastigheten. Även om det kan vara lämpligt att skriva in att man bara har rätt att kräva ut sin del vid en försäljning eller separation arv etc.. Däremot delar ni då på hela värdeökningen.

Så om huset kostar 1,5milj, du går in med 1 milj, och sen tar ni ett gemensamt lån på 500K, Och köper då huset med ägande 50/50. Med en kontantinsats på 1 milj.
Säljs huset för 2 milj, så tar du din miljon först, Banken får sitt, och återstående 500K delar ni på.

Du offrar då potentiella ränteintäkter och delar på räntekostnader som en extra kostnad för dig. Men alternativet att du inte har några boendekostnader och hon har löpande räntekostnader för sin del hade i alla fall i vårt förhållande kunnat bli en bra grogrund till problem. Speciellt som situationen uppstått pga min ekonomiska situation redan är bättre från början.

Detta är ett bra upplägg som vi gjorde, fast utan papper. Så vi får hoppas vi håller sams:)
Alla andra upplägg där man har olika ägarandel tycker jag inte hör hemma i ett förhållande man tror långsiktigt på. Det innebär att en part blir rikare och rikare med en uppgång, medans den andra parten aldrig har en chans att kunna lösa ut den andra vid en separation, eller få över till nytt boende om hens del blir utlöst.
Alla är olika, men jag tro det är viktigt att man försöker skapa ett så jämlikt liv som möjligt, ekonomi kan annars trassla till det ordentligt.
 
  • Gilla
Flamman och 9 till
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
Ja om ts dessutom ville att barnen skulle ärva är det ju kasst att lägga alla pengar i ett hus du och sambon ska bo i. Skriver du inget alls ärver barnen din halva av huset och sambon måste då köpa sig loss eller bli utkastad. Så hade väl varit bättre att låna till nya bostaden och låta barnen ärva pengarna du har samt skriva samboavtal så sambon inte blir utan hus när du går bort.
@SirMayo, läste du tråden och inlägg #3 innan du svarade?
 
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ni skriver ett eget skuldebrev på det du går in med extra. Så får du ut det vid en försäljning om ni går i sär. Samt att dina barn kan vara skyddade med det beloppet, om ni vill det. Man kan ju utforma ett sådant avtal hur man vill. Det behöver ju inte vara direkt kopplat till fastigheten. Även om det kan vara lämpligt att skriva in att man bara har rätt att kräva ut sin del vid en försäljning eller separation arv etc.. Däremot delar ni då på hela värdeökningen.

Så om huset kostar 1,5milj, du går in med 1 milj, och sen tar ni ett gemensamt lån på 500K, Och köper då huset med ägande 50/50. Med en kontantinsats på 1 milj.
Säljs huset för 2 milj, så tar du din miljon först, Banken får sitt, och återstående 500K delar ni på.

Du offrar då potentiella ränteintäkter och delar på räntekostnader som en extra kostnad för dig. Men alternativet att du inte har några boendekostnader och hon har löpande räntekostnader för sin del hade i alla fall i vårt förhållande kunnat bli en bra grogrund till problem. Speciellt som situationen uppstått pga min ekonomiska situation redan är bättre från början.

Detta är ett bra upplägg som vi gjorde, fast utan papper. Så vi får hoppas vi håller sams:)
Alla andra upplägg där man har olika ägarandel tycker jag inte hör hemma i ett förhållande man tror långsiktigt på. Det innebär att en part blir rikare och rikare med en uppgång, medans den andra parten aldrig har en chans att kunna lösa ut den andra vid en separation, eller få över till nytt boende om hens del blir utlöst.
Alla är olika, men jag tro det är viktigt att man försöker skapa ett så jämlikt liv som möjligt, ekonomi kan annars trassla till det ordentligt.
Samma upplägg som vi: rekommenderar att ni skriver ett papper dock, iaf mella ner två: Ni är troligen sams idag och kan inte tänka er att ni skulle bråka om detta: Men vid en skiljsmässa kan det låta annorlunda, eller om någon dör och släkten vill "driva ett case" :(
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
J Johansson1234 skrev:
Behöver lite tips nu. Vi är båda drygt 50 och har två vuxna barn var. Min partner bor i hyresrätt och har inga sparade pengar alls.Jag har ett friköpt hus som är värt runt 1 miljon.
Nu vill vi ha ett gemensamt hem som vi båda äger, det kommer nog att kosta runt 1,5 mnkr.
Men hur löser man det praktiskt? Hade vi varit yngre med många år kvar att jobba hade jag kunnat tänka mig att vi helt enkelt gifte oss och delade på allt. Vi skulle ju ha tid att bygga upp ett gemensamt sparande. I nuläget vill jag dock ha kvar mina tillgångar och att mina barn ska ärva mig.
Men hur gör vi nu? Vad blir enklast och mest rätt? Vi vill ha ett hem där vi båda är ägare och har samma rättigheter och skyldigheter
Ni kan skriva hos banken hur stor procentuell andel av huset du äger och din sambo äger.
 
J Johansson1234 skrev:
Behöver lite tips nu. Vi är båda drygt 50 och har två vuxna barn var. Min partner bor i hyresrätt och har inga sparade pengar alls.Jag har ett friköpt hus som är värt runt 1 miljon.
Nu vill vi ha ett gemensamt hem som vi båda äger, det kommer nog att kosta runt 1,5 mnkr.
Men hur löser man det praktiskt? Hade vi varit yngre med många år kvar att jobba hade jag kunnat tänka mig att vi helt enkelt gifte oss och delade på allt. Vi skulle ju ha tid att bygga upp ett gemensamt sparande. I nuläget vill jag dock ha kvar mina tillgångar och att mina barn ska ärva mig.
Men hur gör vi nu? Vad blir enklast och mest rätt? Vi vill ha ett hem där vi båda är ägare och har samma rättigheter och skyldigheter
Skriv ett samboavtal, låt oss säga att du betalar kontantinsatsen. Sedan delar ni på lånet. Du kommer att ”äga” mer av huset men det är bådas, Ev renovering av huset fördelas kostnadsmässigt på ägarprocenten av huset.
 
J Johansson1234 skrev:
Behöver lite tips nu. Vi är båda drygt 50 och har två vuxna barn var. Min partner bor i hyresrätt och har inga sparade pengar alls.Jag har ett friköpt hus som är värt runt 1 miljon.
Nu vill vi ha ett gemensamt hem som vi båda äger, det kommer nog att kosta runt 1,5 mnkr.
Men hur löser man det praktiskt? Hade vi varit yngre med många år kvar att jobba hade jag kunnat tänka mig att vi helt enkelt gifte oss och delade på allt. Vi skulle ju ha tid att bygga upp ett gemensamt sparande. I nuläget vill jag dock ha kvar mina tillgångar och att mina barn ska ärva mig.
Men hur gör vi nu? Vad blir enklast och mest rätt? Vi vill ha ett hem där vi båda är ägare och har samma rättigheter och skyldigheter
I denna tråd är det många som inte förstår hur dagens sambolag fungerar. Det har ingen betydelse vem som står på lagfarten eller vilken procentsats som står där. Det har heller ingen betydelse vem som står på lånet eller om man har lånat olika mycket. Sambolagen är mycket starkt reglerad så att gå till en familjejurist är ett måste om man har olika kapital med sig in i boet. Observera att om en person tar ett lån och den andra har ett kapital så innebär det inte att man har gått in med lika stort kapital.

Det räcker inte att man är överens när man köper, den ena kan gå bort och då finns det arvtagare som inte är överens.

GÅ TILL EN FAMILJEJURIST !
 
  • Gilla
sunqan och 7 till
  • Laddar…
I Ingmar Albinson skrev:
I denna tråd är det många som inte förstår hur dagens sambolag fungerar. Det har ingen betydelse vem som står på lagfarten eller vilken procentsats som står där. Det har heller ingen betydelse vem som står på lånet eller om man har lånat olika mycket. Sambolagen är mycket starkt reglerad så att gå till en familjejurist är ett måste om man har olika kapital med sig in i boet. Observera att om en person tar ett lån och den andra har ett kapital så innebär det inte att man har gått in med lika stort kapital.

Det räcker inte att man är överens när man köper, den ena kan gå bort och då finns det arvtagare som inte är överens.

GÅ TILL EN FAMILJEJURIST !
Du har helt rätt, jag var lite otydlig. Om man skriver ett samboavtal med en jurist kan man reglera ägandeförhållandena innan så att allt finns på papper, det man tar med in tar man med ut. Men man ska absolut ta hjälp av en jurist så att blir rätt
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I Ingmar Albinson skrev:
I denna tråd är det många som inte förstår hur dagens sambolag fungerar. Det har ingen betydelse vem som står på lagfarten eller vilken procentsats som står där. Det har heller ingen betydelse vem som står på lånet eller om man har lånat olika mycket. Sambolagen är mycket starkt reglerad så att gå till en familjejurist är ett måste om man har olika kapital med sig in i boet. Observera att om en person tar ett lån och den andra har ett kapital så innebär det inte att man har gått in med lika stort kapital.

Det räcker inte att man är överens när man köper, den ena kan gå bort och då finns det arvtagare som inte är överens.

GÅ TILL EN FAMILJEJURIST !
Är det inte tillräckligt för TS att köpa fastigheten tillsammans med sambon, äga lika stor del och ha lika stora lån menar du?
 
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Din sambo tar ett eget privatlån vid sidan om och sätter in det i huset, du går in med samma summa fast du behöver inte låna. Utöver det tar ni ett gemensamt lån. Skriv också ett samboavtal.
Att ta ett blancolån för det ändamålet är nog inte det bästa. Sen ska man kanske tänka steget längre.. tex räntan blir högre, kan bli arbetslös osv Jag håller med det där om skuldbrev till sin partner som då ska betalas om man går skilda vägar, säljer hus, vinner pengar etc
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Johansson1234 skrev:
Vi tycker ganska lika. Hon vill stå för sin del och inte ”ta” det som är mitt. Hon vet väl även med sig att hon har varit lite oförsiktig med pengar och jag mer sparsam. Men hon vill ju inte känna sig beroende eller så utan vill att det ska vara rättvist.
Säkra ifall det blir separation. Står ni båda för lånet kan den ena ge fasen och betala och då får den andra betala och sedan kräva av sitt ex. Det är ingen rolig sits.
 
H
Q Qwertyn skrev:
Att ta ett blancolån för det ändamålet är nog inte det bästa. Sen ska man kanske tänka steget längre.. tex räntan blir högre, kan bli arbetslös osv Jag håller med det där om skuldbrev till sin partner som då ska betalas om man går skilda vägar, säljer hus, vinner pengar etc
De har väl löst med att äga olika andelar i huset. Sen ska man skriva papper så att det är klart juridiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.