Har en femarmad lampa som jag tänkte sätta upp, blir något fundersam på vilken kabel (N och L) som ska gå till vilken sida då det finns tre kablar från lampan. Två går i i ena sidan och den sista i den andra på sockerbiten, se bild. Någon som har koll på detta?

(Tycker elen i lampan ser fin ut trots gammal och jag har jordfelsbrytare så hoppas på att den går att sätta upp säkert )
 
  • Inuti lampa, anslutning med skruvplint, kablar och textilsladd. Otydlig, närbild, underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lozak skrev:
Har en femarmad lampa som jag tänkte sätta upp, blir något fundersam på vilken kabel (N och L) som ska gå till vilken sida då det finns tre kablar från lampan. Två går i i ena sidan och den sista i den andra på sockerbiten, se bild. Någon som har koll på detta?

(Tycker elen i lampan ser fin ut trots gammal och jag har jordfelsbrytare så hoppas på att den går att sätta upp säkert )
Det är ju växelström så det torde inte spela någon roll.
MEN se till att du kopplar ev. jord rätt bara, och så inte någon har "tjuvat" och kopplat jord+neutral in i sockerbiten tex (!)
Du kan ju tex pip-mäta om lampan har ett plåthölje så inte någon av kablarna går till det, isf skall ju jorden in på den kabeln (och sockerbiten bör ha tre ledare)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är ju växelström så det torde inte spela någon roll.
MEN se till att du kopplar ev. jord rätt bara, och så inte någon har "tjuvat" och kopplat jord+neutral in i sockerbiten tex (!)
Du kan ju tex pip-mäta om lampan har ett plåthölje så inte någon av kablarna går till det, isf skall ju jorden in på den kabeln (och sockerbiten bör ha tre ledare)
Det ser ju ut som att det är typiskt exakt så det är gjort. Varför skulle man annars ha två ledare kopplade till samma? :thinking:
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Det ser ju ut som att det är typiskt exakt så det är gjort. Varför skulle man annars ha två ledare kopplade till samma? :thinking:
Kan ju vara två lampsocklar tex som man kopplar ihop i sockerbiten också :)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Troligen har lampan flera ljuskällor och den kanske var tänkt för kronkoppling innan man satte dit sockerbiten och kopplade ihop de två "halvorna"?

Dock verkar den varken dubbelisolerad eller skyddsjordad, så rent formellt är den nog inte tillåten idag utan att väldigt specifika villkor är uppfyllda...
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Haha och här trodde jag det bara var att stoppa i två trådar och köra, attans! Är ju inte så kunnig på el heller men tänkte att det inte är nån fara så länge man har jordfelsbrytare för den lär väl slå ut om det blir nått fel även om lampan inte är jordad?

Alternativet är ju att dra om all el då men frågan är om det ens är värt att lämna in den någonstans, för tveksam till att jag lyckas göra det själv…hm, känns plötsligt lite som att min snygga loppisfyndade lampa kanske inte blev ett sånt fynd ändå..
 
BirgitS
Än så länge vet vi nog för lite för att veta om du kan använda lampan som den är eller om någon måste göra om den. Jordfelsbrytare skyddar inte mot allt.

Vad gäller det för rum?
Är vägguttagen i det aktuella rummet jordade eller ojordade?
Vad är det för sorts golv?

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack!
Det är i vardagsrummet, jordade uttag och trägolv. Men förstår inte hur det kan ha betydelse riktigt?
 
L Lärospånet skrev:
Här [länk] är en relevant artikel för dig.
Toppen! Precis det jag suttit och letat efter men inte hittat, tack! :D
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
BirgitS
L Lozak skrev:
Tack!
Det är i vardagsrummet, jordade uttag och trägolv. Men förstår inte hur det kan ha betydelse riktigt?
Om det hade varit ojordade uttag hade lampan varit godkänd att använda på en gång och du hade inte behövt bygga om den.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det hade varit ojordade uttag hade lampan varit godkänd att använda på en gång och du hade inte behövt bygga om den.
Hur menar du ?
Mig veterligen är det inte förbjudet att använda lampor som är ojordade i rum med jordade uttag. Men är det en lampa som inte är dubbeisolerad så bör kontakten inte funka dock (finns ingen fasning)

Så då får man då bygga om hela lampan (inte bara byta kontakt), och kan antingen bygga dem som dubbelisolerad hela vägen, eller jordad.
 
BirgitS
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hur menar du ?
Mig veterligen är det inte förbjudet att använda lampor som är ojordade i rum med jordade uttag. Men är det en lampa som inte är dubbeisolerad så bör kontakten inte funka dock (finns ingen fasning)

Så då får man då bygga om hela lampan (inte bara byta kontakt), och kan antingen bygga dem som dubbelisolerad hela vägen, eller jordad.
Den lampan ser ju inte ut att vara dubbelisolerad och den har ju ingen kontakt utan bara en sockerbit.

Precis nu måste lampan byggas om men om det hade varit ojordade uttag hade det inte behövts.

Eller det tredje alternativet med klenspänning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Precis nu måste lampan byggas om men om det hade varit ojordade uttag hade det inte behövts.
Nja man kanske bör bygga om lampan ändå tex för att ledningar osv inte är i så bra skick ? :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.