Stapeldiagram med två staplar, visar elanvändning i kilowattimmar (kWh), högre förbrukning i december.
2021 i blått. Dvs sänkte med 1000 kwh. Sänkt inomhustemperaturen några grader. Bortrest över jul.
Har inte fått elfakturan för december än men gissar på cirka 13.000 inkl elnät. 16.000 hamnade vi på för dec 21. Sedan har vi ett till 200m2 fritidshus med direktverkande el...
 
  • Wow
  • Ledsen
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Dec 2021 : 3314 kWh
Dec 2022 : 1832 kWh

Sänkte tempen inne 8 grader. Från 24-26 till 16-18.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Ett tips om man vill göra en jämförelse mellan timpris och rörligt pris är att man kan ladda ner timpris vecka för vecka på Vattenfalls hemsida. Om man inte har timpris kan man enligt EON inte få tillgång till denna information. Det går visst att köpa från nordpol för 8000 om året- galenskap.

Vi gjorde jämförelsen mellan vårt rörliga pris och det timpris vi hämtade från Vattenfall och fick en skillnad på 7 % med fördel för timpris. Det ska nämnas att vi flyttat en del förbrukning till timmar där priset är lägre under 2022, i solidaritet (kanske är ett fult ord idag). Det är uppvärmning av vatten, diskmaskin och tvättmaskin. Denna förflyttning innebär att vi har ett bättre resultat än om vi bara kört på som vanligt.

Möjligen är detta gamla nyheter för många av er.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ett tips om man vill göra en jämförelse mellan timpris och rörligt pris är att man kan ladda ner timpris vecka för vecka på Vattenfalls hemsida. Om man inte har timpris kan man enligt EON inte få tillgång till denna information. Det går visst att köpa från nordpol för 8000 om året- galenskap.

Vi gjorde jämförelsen mellan vårt rörliga pris och det timpris vi hämtade från Vattenfall och fick en skillnad på 7 % med fördel för timpris. Det ska nämnas att vi flyttat en del förbrukning till timmar där priset är lägre under 2022, i solidaritet (kanske är ett fult ord idag). Det är uppvärmning av vatten, diskmaskin och tvättmaskin. Denna förflyttning innebär att vi har ett bättre resultat än om vi bara kört på som vanligt.

Möjligen är detta gamla nyheter för många av er.
Sedan finns timpriskollen.se för de som inte vill göra ett eget Excel-ark.

Jag kör dock ett eget ark som räknar ut hur mycket pengar jag sparar på timpris och hur mycket pengar jag sparar på lägre förbrukning. Jag får även statistik rörande vad eventuell effekttariff skulle kunna kosta mig, hur mycket av energiförbrukningen jag lyckats lägga på de sju billigaste timmarna osv osv.

Och mycket riktigt så laddar jag ned timpriserna från Vattenfalls sida. Det finns andra källor, men det är smidigt att få det i form av ett kalkylark direkt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ett tips om man vill göra en jämförelse mellan timpris och rörligt pris är att man kan ladda ner timpris vecka för vecka på Vattenfalls hemsida. Om man inte har timpris kan man enligt EON inte få tillgång till denna information. Det går visst att köpa från nordpol för 8000 om året- galenskap.

Vi gjorde jämförelsen mellan vårt rörliga pris och det timpris vi hämtade från Vattenfall och fick en skillnad på 7 % med fördel för timpris. Det ska nämnas att vi flyttat en del förbrukning till timmar där priset är lägre under 2022, i solidaritet (kanske är ett fult ord idag). Det är uppvärmning av vatten, diskmaskin och tvättmaskin. Denna förflyttning innebär att vi har ett bättre resultat än om vi bara kört på som vanligt.

Möjligen är detta gamla nyheter för många av er.

Vi som har "neutral" användning hade haft 10-20% dyrare med spotpris under 2021, med undantag för en enstaka sommarmånad.
Detta var fram till november, nu har vi bytt elpanna mot bergvärme, så ska bli spännande att se om det blir nån skillnad.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
[bild]
2021 i blått. Dvs sänkte med 1000 kwh. Sänkt inomhustemperaturen några grader. Bortrest över jul.
Har inte fått elfakturan för december än men gissar på cirka 13.000 inkl elnät. 16.000 hamnade vi på för dec 21. Sedan har vi ett till 200m2 fritidshus med direktverkande el...
Oj, får man fråga varför ni inte satt in någon typ av värmepump?
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vi som har "neutral" användning hade haft 10-20% dyrare med spotpris under 2021, med undantag för en enstaka sommarmånad.
Detta var fram till november, nu har vi bytt elpanna mot bergvärme, så ska bli spännande att se om det blir nån skillnad.
Knappast, om den inte har dygnsinställningar. Snarare tvärtom då bergvärmen är effektivare och en större del av er el baseras på användningen på dagen (matlagning, tvättning mm).
 
Sänkte med ca 20% kontra 2021 och landade på 2300 kWh. El samt nätavgifter, skatt osv landade på totalt 11711kr, S3.
Sura pengar men turligt nog har både jag och min fru relativt höga inkomster så vi kan bära kostnaden även om det givetvis påverkar övrig konsumtion.
Stackars fattigpensionärer och låginkomsttagare som får liknande räkningar.
 
Eriksgatan
Energianvändning i hemmet jämfört med liknande hushåll och topp 20%, presenterat i kWh för december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dec. 2021: 1303 kWh + 207 kWh elbilsladdning.
Dec. 2022: 757 kWh + 150 kWh elbilsladdning.
Så -42 % för december 2022. (-40 % om inkluderar elbilsladdningen).
Helår 2021: 14584 kWh inklusive elbilsladdning.
Helår 2022: 10784 kWh inklusive elbilsladdning.
Så -26 % för helår 2022 mot helår 2021 inklusive elbilsladdning.
Total elkostnad för december inkl. nätavgifter och moms = 3737 kr med timprisavtal.
Betydligt rimligare kostnad än vad vi hade räknat med. Ändå +122 % i kostnad mot november.
Läge: SE3, Göteborg. 145 kvm. 3 vuxna i hushållet varav 2 hemma hela dagarna. Lagar alla måltider hemma. Inget passivhus. Varken solpaneler eller bergvärme. Har däremot en 14 år gammal LLVP. Har inte eldat i kaminer.
 
Redigerat:
K K. L skrev:
3 300 kwh -21
2 200 kwh -22
Någon som vet vad jag skulle fått betala för hela fakturan på 2 200 kwh med rörligt pris i zon3.
Jag har fast pris nu så jag har ingen aning om vad det rörliga ligger på.
Snittpriset för zon3 i december var 352 öre/kWh
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
S Sevape skrev:
Snittpriset för zon3 i december var 352 öre/kWh
Var hittar du den uppgiften och vad är det som ingår/inte ingår? Kollar på Elbruk.se och där anges 2,69 som snitt på spotpris i december. Sen tillkommer ju ett antal pålägg; handlaren, nätbolag, skatt, moms, moms på skatt…
För mig blev slutsumman 4,65kr/kWh
 
Minskade åtgången med 28%:
2021 dec 3930 kWh och räkningar på 12900:-
2022 dec 2840 kWh och räkningar på 13300:-

Inklusive nätavgift, moms etc.

Verkar som elhandelsbolaget lagt på 25 öre per kWh.
Snittspottpriset var väl 269 öre och vi fick betala 294 öre per kWh enligt fakturan.
 
K Kjell_G skrev:
Var hittar du den uppgiften och vad är det som ingår/inte ingår? Kollar på Elbruk.se och där anges 2,69 som snitt på spotpris i december. Sen tillkommer ju ett antal pålägg; handlaren, nätbolag, skatt, moms, moms på skatt…
För mig blev slutsumman 4,65kr/kWh
Sevape kanske har tittat på sin faktura.

Hos Vattenfall rörligt pris i december SE3 fick jag betala 365,84 öre/kWh. Dom gör alltså en höjning från spotpriset i december på 2,69 till nästan 3,66. Snacka om att det blir åtskilliga miljarder i vinst varje kvartal...

Tillkommer gör ju sedan alla avgifter, certifikat, moms, skatt o.s.v. så det jag får betala är ca 5 kr/kWh.
Sverige har blivit fantastiskt inom ännu ett område!
 
  • Wow
Kjell_G
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Sevape kanske har tittat på sin faktura.

Hos Vattenfall rörligt pris i december SE3 fick jag betala 365,84 öre/kWh. Dom gör alltså en höjning från spotpriset i december på 2,69 till nästan 3,66. Snacka om att det blir åtskilliga miljarder i vinst varje kvartal...

Tillkommer gör ju sedan alla avgifter, certifikat, moms, skatt o.s.v. så det jag får betala är ca 5 kr/kWh.
Sverige har blivit fantastiskt inom ännu ett område!
Så kan han ha gjort. Bixia redovisar en klumpsumma inklusive moms. Då får man själv räkna bakåt och sedan dela med förbrukad energi. De medger ett pålägg på 0,05 kr/kWh och räknar man bort det finns ca 0,30 kr oredovisat pålägg.
Men apropå detta fantastiska land, som det trots allt är, så är det moms på skatt som förundrar mig mest. Där har jag gått vilse
 
2021 - 3 970
2022 - 1 496

1st Luftvärmepump istället för att ha igång el-golvvärme i hela huset. Ja ni hörde rätt. Förra ägarna valde att dra in el-slinga på hela nedervårningen sen köra element uppe på el.
Ingen lyxig golvvärme igång i badrummen heller. Inte efter att jag såg att de drog 10kwh vardera/dygn. Kanske kunde ändrat någon iställning men inte värt 1kwh ens
 
  • Gilla
Bomba
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.