1 467 184 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
GB hade ju faktiskt 0.053€ (ca 50 öre) negativt elpris två timmar för ett par veckor sedan.
Som jag då började undra vad som händer med momsen ifall mitt pris skulle bli negativt netto. Får man en momsutbetalning då?
Som jag då började undra vad som händer med momsen ifall mitt pris skulle bli negativt netto. Får man en momsutbetalning då?
Som jag tolkat det så kommer du att debiteras summan av dina kostnader, vad som händer om summan är negativ vet jag inte, men den är knappast det under en månad...Mikael_L skrev:
Vi har med haft negativt. Du betalar ju överföring och moms på det. Det blir billigt men inte gratis.Mikael_L skrev:
haha. Jag tycker ju absolut att momsen skall bort helt och man betalar bara överföringen De tjänar nog sina kulor ändå med de få timmar vi haft på minussidan.Mikael_L skrev:
R RogerHql skrev:
Vad har produktionskostnaden för betydelse för slutkonsumenten? Energislaget vätgas prissätts energiviktat mot andra energislag.
Ett vanligt argument är ju att vätgas kan produceras av billig elektricitet, men det är inte samma sak som att det blir en billig slutprodukt. Varför skulle producenten ge bort energin med lägre marginaler än vad marknaden är beredd att betala för andra konkurrerande energislag? Snarare bättre affär att producera vätgas och frigöra energin för att tillverka elektricitet på samma plats, borde vara lönsammare än att distribuera den i dyr infrastruktur.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Jag tror att vätgas är fortfarande alldeles för nytt för att folk verkligen ska ha räknat på det.sunnis skrev:Vad har produktionskostnaden för betydelse för slutkonsumenten? Energislaget vätgas prissätts energiviktat mot andra energislag.
Ett vanligt argument är ju att vätgas kan produceras av billig elektricitet, men det är inte samma sak som att det blir en billig slutprodukt. Varför skulle producenten ge bort energin med lägre marginaler än vad marknaden är beredd att betala för andra konkurrerande energislag? Snarare bättre affär att producera vätgas och frigöra energin för att tillverka elektricitet på samma plats, borde vara lönsammare än att distribuera den i dyr infrastruktur.
Då har vätgas funnits länge.
Själv skulle jag vilja tanka bilen med vatten för att sedan därifrån utvinna vätgas och driva bilen. Det finns garanterat många brutala missar i min dröm. men i drömmar....
Än en gång, vätgas produceras med en effektivitet på 30-35%. När man sedan driver en bil eller tillverkar el av den igen har man en effektivitet på 30-35%. Alla siffror som visar högre effektivitet än så bygger på att man tar tillvara överskottsvärmen, vilket bara går att göra till liten del.
Hur som helst, 0,3*0,3=0,09 vilket innebär en effektivitet på runt 10% för vätgascykeln. Den dag någon börjar tillverka vätgas i stor skala så försvinner "gratis" el i nätet. Och då försvinner incitamenten för att köra bilar på vätgas. Vätgas är ingen helig graal.
Hur som helst, 0,3*0,3=0,09 vilket innebär en effektivitet på runt 10% för vätgascykeln. Den dag någon börjar tillverka vätgas i stor skala så försvinner "gratis" el i nätet. Och då försvinner incitamenten för att köra bilar på vätgas. Vätgas är ingen helig graal.
Roger... om du räknar baklänges på hur mycket el som finns tillgänglig när det är "gratis" så kommer du också inse att det är en fantasi i dagens nät med dagens produktion att tillverka vätgas "gratis"R RogerHql skrev:
Lyssna på pacman är mitt tips till dig.
Själv började jag i veckan fundera på att tillverka vätgas under sommaren med ett överskott av solceller på taket, för att sen elda vätgasen till att värma huset under vintern.pacman42 skrev:Än en gång, vätgas produceras med en effektivitet på 30-35%. När man sedan driver en bil eller tillverkar el av den igen har man en effektivitet på 30-35%. Alla siffror som visar högre effektivitet än så bygger på att man tar tillvara överskottsvärmen, vilket bara går att göra till liten del.
Hur som helst, 0,3*0,3=0,09 vilket innebär en effektivitet på runt 10% för vätgascykeln. Den dag någon börjar tillverka vätgas i stor skala så försvinner "gratis" el i nätet. Och då försvinner incitamenten för att köra bilar på vätgas. Vätgas är ingen helig graal.
Nåväl, utan att ens försökt börja räkna på det, så tror jag att det blir svårt att räkna hem.
Köper jag el istället kan jag tillverka värme med ett COP på 3-5 någonstans, dvs få 4kWh värme för 1kWh el.
Men tanken flög förbi i alla fall. Det är ju inte alltid nödvändigt att omvandla vätgasen till el igen.