F fredl skrev:
Har själv samma frågeställning. Har byggt ett vidbyggt cykelförråd på drygt 8 kvadrat. Ligger i dag karkduk och 10-15 cm singel efter dränering för några år sedan.

Har lite höjdproblem så tänkte försöka klara mig med så låg platta som möjligt. Med 8 cm platta så behöver jag 640 liter betong. Går jag upp på tio så går det åt 800 liter.

Spontant känns det som att det går bli pumpbil.
Pumpbil känns ju riktigt onödigt dyrt, räcker ju med ränna. För att svara på hur många liter färdig betong man får ut på en 25kg säck så beror det på vilken kvalite man ska ha. Vi körde ca 50liter betong på 20kg säck när vi gjöt grunden till huset.
 
Det är på baksida så 12 meter från vägen.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Bil med ränna och 2-3 "gubbar" med skottkärror?
 
F fredl skrev:
Spontant känns det som att det går bli pumpbil.
Hyr en stor blandare om du har bråttom. Jag hade inte ens funderat på bil. Hade kanske kört 2st 160l.
 
Dags att "bumpa" tråden då jag noterat att det oftast står fel på många återförsäljaren hemsidor.

Har tittat runt på nätet och får man tro alla dessa sidor så ger 20kg säck med betong 12,8 Liter och en 25kg säck OCKSÅ 12,8 liter. Så sanningen brister någonstans verkar det som. Ex så anger Bauhaus 12,8 för sina 20 kg säckar (en hel del andra anger detsamma) Och de som säljer 25kg säckar anger samma mängd 12.8 (i vissa fall 13 liter).

Så det vore intressant att för en gång för alla få ett exakt svar på frågan.

13Liter / 25 Kg blir 0,52 Liter per Kg betong. Tar man detta gånger 20 så hamnar man på 10,4 liter på en 20 Kg säck.

Omvänt så ger 13 Liter av 20 Kg 0,65 isåfall skulle 25Kg säck ge 16,25 Liter betong

Frågan är vilka sidor som har felaktig information ? De som säljer 20Kg säckar eller de som säljer 25Kg säckar

Skillnaden är ju 20% så det är lite väl mycket för felräkningar, 5% är väl OK men skall man köpa 80-150 säckar så blir felmarginalen väldigt stor och dyr.


Personligen så skulle jag tro att 25Kg måttet är det riktiga dvs. 13 liter på en säck med 25Kg.
Så då bör andra räkna med att en 20Kg säck inte ger mer än straxt under 11Liter för att slippa stå utan säckar och åka extra.
 
D droopy skrev:
Dags att "bumpa" tråden då jag noterat att det oftast står fel på många återförsäljaren hemsidor.

Har tittat runt på nätet och får man tro alla dessa sidor så ger 20kg säck med betong 12,8 Liter och en 25kg säck OCKSÅ 12,8 liter. Så sanningen brister någonstans verkar det som. Ex så anger Bauhaus 12,8 för sina 20 kg säckar (en hel del andra anger detsamma) Och de som säljer 25kg säckar anger samma mängd 12.8 (i vissa fall 13 liter).

Så det vore intressant att för en gång för alla få ett exakt svar på frågan.

13Liter / 25 Kg blir 0,52 Liter per Kg betong. Tar man detta gånger 20 så hamnar man på 10,4 liter på en 20 Kg säck.

Omvänt så ger 13 Liter av 20 Kg 0,65 isåfall skulle 25Kg säck ge 16,25 Liter betong

Frågan är vilka sidor som har felaktig information ? De som säljer 20Kg säckar eller de som säljer 25Kg säckar

Skillnaden är ju 20% så det är lite väl mycket för felräkningar, 5% är väl OK men skall man köpa 80-150 säckar så blir felmarginalen väldigt stor och dyr.


Personligen så skulle jag tro att 25Kg måttet är det riktiga dvs. 13 liter på en säck med 25Kg.
Så då bör andra räkna med att en 20Kg säck inte ger mer än straxt under 11Liter för att slippa stå utan säckar och åka extra.
Räknar båda med lika mycket vatten?
 
Jag tror du får ”ta en för forumet” och göra ett test!

mängden vatten kan som tidigare nämnt vara en variabel och i vissa produkter tror jag mängden, och typen, av ballast spelar roll. Så volymen av torr produkt på dessa 20 respektive 25 kilo skulle vara intressant lika mycket som slutproduktens volymen.
 
Inser jag aldrig läst, jag har alltid tänkt 25kg ~12.5l så borde 20kg vara ~10l.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
De flesta sidor anger 2-3 Liter vatten så det skiljer inga mängder i vatten så det verkar mer som om författarna av sidorna av slentrian kopierat 25Kg måttet utan att tänkt igenom att det faktiskt blir en mindre mängd med 20 kg betong. Hur som helst så "brinner" ju vattnet i betongen bort och ju mindre vatten desto starkare betong sägs det.

Till plintar så får man se till att betongen är lös nog för att ta sig ner i botten av plinten och så man kan stöta bort ev. luftbubblor med en stör eller en vibrator.
 
Har gjutit två olika bänkskivor i betong (Finja bemix fin).
Jag har gjutit med 25 kg säckar och räknat med ca 12,5 liter per säck, detta har för mig iaf stämt väldigt bra.
Så är det ingen annan skillnad mellan 25 och 20 säckarna skulle jag säga att: Antal kg genom 2 = antal liter.
 
M MagnusSt skrev:
[länk]

På en 25kilos säck gjuta grov från byggmax får man ut 13liter bruk

O här har du info om cement: [länk]
Och tydligen får man ut EXAKT lika mycket av en 20 kg säck ? Ganska märkligt?
Källa https://vetmycket.com/biblitek/forelasnina/read/69811-hur-manga-liter-ger-20-kg-betong
"Hur många liter ger 20 kg betong?
Det blir ca 12,8 liter färdigblandad betong av en säck. Hur blandar jag produkten? Blanda torrbruket med vatten i en tombola, planblandare eller med en borrmaskin och visp beroende på mängden som ska blandas."
 
0,5liter per kg torrbetong ska man räkna med så det säkert räcker.

Men vem köper 2400kg torrbetong i småsäck? Ni vet att det finns torrbetong i 500 och 1000kg storsäck?
 
F Finndjävel skrev:
Men vem köper 2400kg torrbetong i småsäck?
Den som inte har maskiner att lyfta med och som inte vill beställa betong.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.