Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du är bekymrad över högt elpris så bör du vara glad över att det inte byggs nätförstärkningar.
Vi kan vara eniga om att vi inte är eniga, är precis det jobbet som drar in kulorna på mitt lönekonto.

Är med och konstruerar sådana projekt i miljardklassen, om det inte fungerade tror jag ingen skulle handla av oss ;) Norht Sea Link är bara en i mängden. Transporterar mängder av energi mellan punkt A och B men stabiliserar även anslutna a.c. näten. Reaktiv effektkompensering, frekvens kontroll och spänningskontroll. T.ex.

Inga flaskhalsar i den tekniken...

//Jante
 
Mikael_L
Jante Jante skrev:
Vi kan vara eniga om att vi inte är eniga, är precis det jobbet som drar in kulorna på mitt lönekonto.

Är med och konstruerar sådana projekt i miljardklassen, om det inte fungerade tror jag ingen skulle handla av oss ;) Norht Sea Link är bara en i mängden. Transporterar mängder av energi mellan punkt A och B men stabiliserar även anslutna a.c. näten. Reaktiv effektkompensering, frekvens kontroll och spänningskontroll. T.ex.

Inga flaskhalsar i den tekniken...

//Jante
Jag menade bara att ifall alla elkraftsförbindelser hade oändlig kapacitet så skulle hela Europa ha samma elpris. Och tyvärr skulle det inte bli SE1's eller nordligaste Norges elpris, utan något betydligt högre.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
K
D Dilato skrev:
Låt oss säga att man av något skäl (etik, miljö, har valt 100% el från vindkraft (och dessutom betalar extra för det) men får el producerad av olja, gas, kärnkraft istället (vilket man absolut inte ville ha) ?
QUOTE]

Fick en bild i huvudet, tänk om INGEN väljer vind/solkraft.
Kastas den elen i soptunnan då?:thinking::D
 
Mikael_L
R Riverground skrev:
Vilken trevlig ton du har.
Sorry att du uppfattar det så.
Lite kort var den väl, men jag tröttnar allt mer på att förklara samma saker hela tiden.

Du får väl lyssna på vilka experter du vill, Alexander Bard är säkert också expert.
Annars kan jag rekommendera att du själv bearbetar rådata, ärligt och riktigt data, som finns publikt, så du kan få 100% koll och slipper välja mellan olika åsikter som andra hävdar.
Som jag t.ex.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Jante Jante skrev:
Är med och konstruerar sådana projekt i miljardklassen, om det inte fungerade tror jag ingen skulle handla av oss ;) Norht Sea Link är bara en i mängden. Transporterar mängder av energi mellan punkt A och B men stabiliserar även anslutna a.c. näten. Reaktiv effektkompensering, frekvens kontroll och spänningskontroll. T.ex.
Det borde alltså varit ni som fick bygga sydvästlänken. ;)
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Annars kan jag rekommendera att du själv bearbetar rådata, ärligt och riktigt data, som finns publikt, så du kan få 100% koll och slipper välja mellan olika åsikter som andra hävdar.
Som jag t.ex.
Jo det är nog hög tid att du själv bearbetar "rådata" och stänger man ner 11000MW prima kärnkraftsel så blir det givevist en brist på planerbar elproduktion!
 
D Dilato skrev:
Ok, så det är bara ljug då (eller smart marknadsföring), det spelar ingen roll vad man väljer?

Låt oss säga att man av något skäl (etik, miljö, har valt 100% el från vindkraft (och dessutom betalar extra för det) men får el producerad av olja, gas, kärnkraft istället (vilket man absolut inte ville ha) ?

Telge Energi:

Vi garanterar att mängden el i ditt avtal helt och hållet kommer från vindkraftverk.
Med 100% Vind får du bara vindkraft i ditt elavtal, och det kostar bara 1,9 öre/kWh extra,

[länk]

Det räcker alltså att leverantören någon gång under året köper in lika mycket vindkraft som jag förbrukat producerad av kärnkraft/olja men levererar den till någon annan för att det ska uppfylla avtalet.:rolleyes:
Tidigare var det iaf så att de bara behövde köpa in lika mycket energi som de sålde på årsbasis. De var snack om att ändra de till månadsbasis, men jag tror de ännu bara gäller säljare. (dvs om du har solceller måste du köpa in el samma månad som du säljer den för att slippa skatter och få rabaterad transfer avgift).

Men även där är de lite fult. Jag menar om inte allt för långt in i framtiden, möjligt redan den här sommaren, kommer vi få överskott på dagen och underskott på natten.

Är de rimligt att solcells ägare ska kulla sälja sin el med lågt värde, köpa in el med högt värde utan att skatta för det? Rimligen borde man bara kunna kvitta över timme
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, så det är bara ljug då (eller smart marknadsföring), det spelar ingen roll vad man väljer?

Låt oss säga att man av något skäl (etik, miljö, har valt 100% el från vindkraft (och dessutom betalar extra för det) men får el producerad av olja, gas, kärnkraft istället (vilket man absolut inte ville ha) ?

Telge Energi:

Vi garanterar att mängden el i ditt avtal helt och hållet kommer från vindkraftverk.
Med 100% Vind får du bara vindkraft i ditt elavtal, och det kostar bara 1,9 öre/kWh extra,

[länk]

Det räcker alltså att leverantören någon gång under året köper in lika mycket vindkraft som jag förbrukat producerad av kärnkraft/olja men levererar den till någon annan för att det ska uppfylla avtalet.:rolleyes:
Vilken tidsperiod de räknar på vet jag inte. Men typ så fungerar det.
 
Nu ska jag göra en liten pudel! Gasen är absolut med och påverkar elpriset. Men det är inte bara gasen. utan en anledning är avvecklingen av kärnkraften i södra Sverige och brist på alternativ. och problem med överföringen mellan norra och södra Sverige. sen som alla här kan vara överens om att vindkraften fungerar bäst när det blåser.
Gasen påverkar absolut. men inte bara som det låter ibland.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
och brist på alternativ. och problem med överföringen mellan norra och södra Sverige.
Så du tror att södra Sverige får norrlandspriser med högre överföringslapacitet?

Det är tvärtom: Norrland får EU-priser.
 
  • Gilla
gone_fishing och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så du tror att södra Sverige får norrlandspriser med högre överföringslapacitet?

Det är tvärtom: Norrland får EU-priser.
Snarare får man "Tysklandspriser".....de är prisdrivande med sina gasgalenskaper isf kärnkraft.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
harry73
P paralun skrev:
Snarare får man "Tysklandspriser".....de är prisdrivande med sina gasgalenskaper isf kärnkraft.
Egentligen är det så att man får systempriset som redan idag redovisas.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så du tror att södra Sverige får norrlandspriser med högre överföringslapacitet?

Det är tvärtom: Norrland får EU-priser.
Intressant... var skrev jag det?
jag läste att gas kan ge en vanföreställningar... Det är tydligt här...
 
Du skrev att ett problem var bristande överföringskapacitet. Något de låga kapacitetsavgifterna inte alls tyder på.
Det faktum att vi hade låga elpriser under hela perioden kärnkraft lades ner borde kanske tyda på att det inte är orsaken. Orsaken till de höga Svenska elpriserna ligger inte i Sverige. Det är mer export från Norge till UK. Det är högre priser i övriga grannländer vi exporterar till. Vi exporterar mer än någonsin. Det är inte brist på Svensk produktion som är problemet.
 
  • Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.