Hej!

jag har köpt en bidé kran på nätet. Problemet är att täckbrickan som sitter vid anslutningen i väggen bara är 40 mm i diameter och hålet i väggen är 80 mm (standard enligt rörmokaren).
Någon som vet vart man kan köpa snygga täckbrickor som är 80 utv och högst 40 mm inv?
Både mattsvart och guld är jag på jakt efter…

Tacksam för tips!

https://se.grandado.com/products/ba...GFBsyJw7YKl5J0LS9wWe33JUYUmZOJmhoCl8YQAvD_BwE
 
hålet i väggen är 80mm ? Bild?
 
Här kommer en bild. Hålet i kaklet är dock 70 mm. Inte 80 som jag skrev tidigare. Och täckbrickan som följde med bidé kranen är 50 mm utv och 22 mm inv
 
  • Öppning i vägg med synlig rörinstallation och avslutad ventilkåpa eller måtter. Utstickande metallkanter och skuggspel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men vad är det som sitter där då? Vad är bortplockat? Ser inte ut som nå brukligt.
 
Badrummet är nybyggt.
Det är en plugg som man ser inne i röret.
Pluggen sitter ju i vattenröret som bidé kranen ska kopplas på.
Men problemet är som sagt att täckbrickan som följer med bidé kranen inte täcker hålet som är gjort i väggen…
Kan ta några mer bilder vid tillfälle… så får man lite bättre förståelse för hur det är tänkt
 
Jaha jag trodde det var nå gammalt och det du köpt skulle in i det där..........Ja då vet jag inte hur plattsättaren menar. Man gör väl hål som motsvarar det som sitter där. Finns ingen "standard" utan man anpassar sig väl till verkligheten......
 
Vad är det som är standard, enligt rörmokaren?
 
Dimensionen på hålet i kaklet dvs 70 mm… i utlandet så är det är hål med mindre diameter som är standard enligt rörmokaren och därav så hade täcklocket som följer med bidé kranen fungerar ner igenom i Europa… men inte här i Sverige… därför behöver jag en större täckbricka för att få till det snyggt
 
Jag har aldrig sett något liknande. Är det där standard i Sverige? Jag tycker att jag borde ha sett det i så fall. Om inte annat så i någon tråd här.
 
U
Väggdosa, ser ut som du har en Roth.
Standard diameter för själva dosorna brukar vara 52-54 mm beroende på fabrikat, Roth är 52mm.
Hålet rekommenderas vara 62-68mm i plattan.
Vad jag vet är det inga leverantörer som tillverkar mindre väggdosor som finns i svensk handel.

Bökigt att installera sånna artiklar om de importeras då de inte är certifierade/godkända av säker vatten.

Edit, kollade din länk för att se vad du försökte installera och den kommer inte passa i en svensk väggdosa även om du hittar en större täckbricka. Gängan är för kort för att kunna ansluta direkt i dosan. Då du får antingen köra med förlängning eller en anslutningskoppling för dosa med tackbricka gör att sen koppla på ditt spolmunstycke, utan dess täckbricka.
 
Redigerat:
P Peter Malm skrev:
Dimensionen på hålet i kaklet dvs 70 mm… i utlandet så är det är hål med mindre diameter som är standard enligt rörmokaren och därav så hade täcklocket som följer med bidé kranen fungerar ner igenom i Europa… men inte här i Sverige… därför behöver jag en större täckbricka för att få till det snyggt
Täckbrickor för apparatdosor är väl 70mm. Men en täckbricka för en rörgenomföring i badrum har jag aldrig sett. 70mm är ju gigantiskt. Eller har jag helt missuppfattat vad det är för något som ska installeras.
 
U
A AG A skrev:
Täckbrickor för apparatdosor är väl 70mm. Men en täckbricka för en rörgenomföring i badrum har jag aldrig sett. 70mm är ju gigantiskt. Eller har jag helt missuppfattat vad det är för något som ska installeras.
Kolla upp väggdosa för VVS så kommer du finna.
 
Tack för svaret.
Har misstänkt att man får bygga om mer än täckbricka.
kikade lite på en sådan här lösning… men då får jag nog bygga om mer för gängorna stämmer inte… tror att det är 1/2” rörgäng i vattenröret som kommer ut väggen men alla sådana dosor som jag har sett har antingen M26 eller 3/4” gänga där slangen från bidé kranen ska kopplas på… och jag har 1/2” gänga även på bidé kranen… men jag får nog försöka att bygga om på något sätt.

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba..._p8HzdlnL8slo9Rbqn0NItpsz8Pk2GDhoCXWcQAvD_BwE


U Utsliten och utdömd skrev:
Väggdosa, ser ut som du har en Roth.
Standard diameter för själva dosorna brukar vara 52-54 mm beroende på fabrikat, Roth är 52mm.
Hålet rekommenderas vara 62-68mm i plattan.
Vad jag vet är det inga leverantörer som tillverkar mindre väggdosor som finns i svensk handel.

Bökigt att installera sånna artiklar om de importeras då de inte är certifierade/godkända av säker vatten.

Edit, kollade din länk för att se vad du försökte installera och den kommer inte passa i en svensk väggdosa även om du hittar en större täckbricka. Gängan är för kort för att kunna ansluta direkt i dosan. Då du får antingen köra med förlängning eller en anslutningskoppling för dosa med tackbricka gör att sen koppla på ditt spolmunstycke, utan dess täckbricka.
 
Här tydligare bilder för att se problemet.
 
  • Installation av armatur, hand håller svart rördel, vägggenomföring med synlig mätare bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en strömkabel framför osäker elinstallation i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Standard för väggdosor (i Sverige) är R15 (1/2”) gänga. M26 är standard för duschblandare.

Finns dosanslutningar för R15-R15 men tror inte de har löpande mutter så orienteringen blir ett problem på ditt duschmunstycke, dessutom inte i svart som du valt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.