harry73
I dagarna fick jag första fakturan efter jag bytte till timprisavtal. Elleverantören är Skånska Energi och när jag pratade med dem när jag beställde avtalet, sa de att de inte var några extra avgifter som tillkommer jämfört med rörligt avtal. Dvs deras påslag på 3,2 öre/kWh ex moms och en fast månadsavgift.
Sedan är jag medveten om att det finns kostnader för elcertifikat mm, men ett elcertifikat (1000kWh) kostar 6,2 kr, så det borde vara 0,62 öre/kWh om man har 100% grön el

När jag nu granskar fakturan, ser jag att spotpriset redovisas som 301,07 öre/kWh. När jag själv beräknar mitt viktade spotpris, blir det 292,19, så elbolaget bakade in 8,9 öre/kWh i extra avgifter.
Jämfört med deras redovisade påslag (3,2 öre/kWh) är det ett stort påslag och intressant att kunna jämföra mellan olika elhandelsbolag när man vill byta avtal.

Jag är inte principiellt emot att betala det dolda påslaget, men då vill jag att den redovisas tydligt så att det blir transparent och jämförbart.

I avtalsvillkor finns följande text med Textutdrag avtal om timpris för el, inkluderar villkor, prisberäkning och avgifter.

Så det står att priset baseras på timspotpriset och är inklusive ursprungsgarantier, anskaffningskostnader och elcertifikat. En tolkning i min fördel skulle vara att priset beräknas bara baserad på spotpriset och eftersom priset är inkl elcertifikat mm, kan dessa inte längre läggas på priset, så jag tycker att texten är lite tvetydigt men det är kanske inte så problematiskt, för en liten ändring i texten skulle lösa det problemet för elbolaget.

Det intressanta nu är att veta hur andra elbolag räknar och vilka dolda (eller ej dolda) påslag de har, samt en liten allmän diskussion över hur bra eller etiskt det är att dölja så stora avgifter i spotpriset.

Samma problem finns troligtvis också med rörliga avtal, men de är öht svårare att granska.
 
Något som inte står där, men som finns med är balanskostnader.
 
harry73
Vad är rimliga kostnader per kWh för dessa poster) Finns det ett sätt att granska rimligheten i vad elbolaget fakturerar?
 
Godel skriver ut alla sina påslag på hemsidan:
Tabell med jämförelse av senaste elpriset i fyra olika elområden i öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Lillalla och 5 till
  • Laddar…
Var ligger balanskostnaden?
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Var ligger balanskostnaden?
Bra fråga, jag hittade en lista med företag med balansansvar på nätet, men mitt elbolag fanns inte med, men på något sätt behöver kostnaderna föras vidare till slutkonsument
 
Det här är ett stående bekymmer med timprisavtal. Alla (?) har samma modell, spotpriset på Nordpool+elhandelskostnader+avtalat påslag. Elhandelskostnaden är oftast inte specificerad och i allmänhet talar man tyst om den, man trycker hellre på om sina låga eller rent av obefintliga påslag.
Det spretar betänkligt när det gäller elhandelskostnader, dels vad man bakar in i dem och likaså hur stora de är. De kan variera mellan enstaka ören till över tio öre per kWh.
Tyvärr finner jag inte timpriset för Skånska Energi på elskling.se, annars kan man klicka fram lite mer detaljerad nedbrytning för olika leverantörer, med brasklappen att siffrorna inte är helt "kvalitetssäkrade", man bör dubbelkolla innan man fattar beslut om att teckna avtal.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Så här tycker jag att det ska se ut. Bor i SE4.
En elräkningsdetaljerad sammanfattning med datum, avläst energianvändning och kostnader för olika avgifter.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
Något som inte står där, men som finns med är balanskostnader.
Om det är fossilfritt exkl kärnkraft så är 11 öre + moms rimmligt (ursprungsgarantierna ör dyra). Är det kärnkraft så är kostnaderna runt 4-5 öre. Svenska kraftnät höjde balans och obalansavgifterna rätt rejält runt årsskiftet.

Skånska energi verkar profilera sig med fosilfritt exkl kärnkraft: https://www.energinyheter.se/20190803/19876/skanska-energi-andrar-agarstruktur
 
harry73
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om det är fossilfritt exkl kärnkraft så är 11 öre + moms rimmligt (ursprungsgarantierna ör dyra). Är det kärnkraft så är kostnaderna runt 4-5 öre.
Då är skånska energis dolda påslag rimligt i alla fall. Men problemet kvarstår att det är ett dolt avgift som gör jämförelsen svår.
 
Attitudeswe
harry73 harry73 skrev:
Då är skånska energis dolda påslag rimligt i alla fall. Men problemet kvarstår att det är ett dolt avgift som gör jämförelsen svår.
Tibber som jag har har också ett väl dolt påslag (för att täcka faktiska externa kostnader)
Vattenkraftverk, vatten strömmar genom öppningar, grön vegetation, informationsutdrag om anläggningen och elpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
245 Lux och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tibber som jag har har också ett väl dolt påslag (för att täcka faktiska externa kostnader)
Att det uteslutande täcker "faktiska externa kostnader" är jag och förmodligen fler med mig skeptisk till med tanke på att påslaget är såpass högt, många andra elbolag har betydligt lägre påslag för att täcka samma poster.
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Attitudeswe
A alfista skrev:
Att det uteslutande täcker "faktiska externa kostnader" är jag och förmodligen fler med mig skeptisk till med tanke på att påslaget är såpass högt, många andra elbolag har betydligt lägre påslag för att täcka samma poster.
Visa ett som säljer fosilfritt och har lägre påslag? Jag använder ej tibber integrationer utan kör fristående optimering....
 
harry73
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Visa ett som säljer fosilfritt och har lägre påslag
Skånska energi enligt mitt exempel?
 
Attitudeswe
harry73 harry73 skrev:
Skånska energi enligt mitt exempel?
Du fick det väl till 8.9 hos dom?

Tibber var lägre i dec:
Januari 3,12 öre

Februari & Mars 3,21 öre

April 3,39 öre

Maj 3,25 öre

Juni 3,22 öre

Juli 3.59 öre

Augusti 4,13 öre

September 5.96 öre

Oktober 7.67 öre

November 8.62 öre

December 8.75öre

Januari 10.96öre

Priser ex moms
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.