Vi bygger ut vårt hus och skall lägga in golvvärme i nedervåning (+ ev del av övervåning).
I framtiden blir det kanske ett uppvärmt garage med lägenhet och/eller en pool... som också i så fall med fördel kan värmas upp med vald bergvärmepump.

Huset kommer landa på ca 200 kvm.

Vi har fått två förslag/offerter:
Thermia Legend 10 (on/off)
IVT Geo 612 (varvtalsstyrd)

IVT-offerten är 14 000 kr lägre (222 000 kr vs 236 000 kr inkl borrning mm).

Kollar jag jämförelsesidan här på bygga hus (https://www.byggahus.se/c/bergvarmepumpar) verkar IVT'n effektivare/bättre. Men Thermian kanske är driftsäkrare pga ej varvtalsstyrd?

Vi är helt nollställda på sånt här så tar gärna emot synpunkter, tips, input!
 
Får du en varvtalsstyrd pump på samma effekt för en lägre peng så hade jag tagit den alla dagar i veckan.
Varvtalsstyrd är att föredra.
 
  • Gilla
bjorsi och 3 till
  • Laddar…
Du får också ut 2kw mer ut ITV pumpen och den låter också 1dB lägre
 
  • Gilla
madde_r
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Får du en varvtalsstyrd pump på samma effekt för en lägre peng så hade jag tagit den alla dagar i veckan.
Varvtalsstyrd är att föredra.
varför? :) som sagt, kan inte det här. Vi funderade ring om varvtalsstyrd = mer avancerad = mer risk för elektronikproblem…? :)
 
Dudeish Dudeish skrev:
Du får också ut 2kw mer ut ITV pumpen och den låter också 1dB lägre
ja dom sakerna + priset talar för IVT helt klart. Men är det något annat vi borde tänka på? Dumt med för höga kW? Dumt med varvtalsstyrd? Osv.
 
Jag har själv beställt en geo608 som kommer i månaden. Skall byta ut en ivt495. Jag tycker nog att det är en fördel med varvtalsstyrd, speciellt ifall man har återladdning med ventilationen, jag tror att man får bättre effekt eftersom brine är lite varmare. Men det är nog större risk att den går sönder, kanske. On/off vill väl inte ha för många starter heller.
Jag tror inte att en geo612 är för stor för ditt hus, speciellt ifall du planerar att ha pool och garage. då tror jag den är för liten. Jag har valt en 608, mest för att mitt hål ändast är 100m och jag har en lvp som tar övervåningen. Bor på 230 kvm, byggt 2009 men med mycket fönster.
 
  • Gilla
bjorsi och 2 till
  • Laddar…
Har själv en thermia diplomat (on off) som jag är grymt nöjd med och när det är dags att byta blir det en Legend istället för en inverter.Helst skulle jag vilja ha en likadan Diplomat men den har utgått men nu heter den Diplomat optimum med varmvtalsstyrda cirkulationspumpar som kostar en del att byta.
 
madde_r madde_r skrev:
varför? :) som sagt, kan inte det här. Vi funderade ring om varvtalsstyrd = mer avancerad = mer risk för elektronikproblem…? :)
Fördelen med varvtalsstyrd är att då kan du dimensionera pumpen så att den kan ta hela huset värmebehov utan att använda elpatronen. Du kan tom överdimensionera utan problem. I teorin bör en varvtalsstyrdpump som är lite överdimensionerad hålla längre då den inte behöver gå så hårt.

Köper du en on/off pump så "måste" du underdimensionera den så att elpatronen täcker upp resten av effektbehovet. Detta för att få ner antalet starter på kompressorn. Eftersom pumpen blir underdimensionerad så måste den jobba längre och således få färre starter och längre gångtider. Detta var det som gällde innan de varvtalsstyrda pumparna kom ut på marknaden.
 
  • Gilla
Folkson
  • Laddar…
madde_r madde_r skrev:
Vi bygger ut vårt hus och skall lägga in golvvärme i nedervåning (+ ev del av övervåning).
I framtiden blir det kanske ett uppvärmt garage med lägenhet och/eller en pool... som också i så fall med fördel kan värmas upp med vald bergvärmepump.

Huset kommer landa på ca 200 kvm.

Vi har fått två förslag/offerter:
Thermia Legend 10 (on/off)
IVT Geo 612 (varvtalsstyrd)

IVT-offerten är 14 000 kr lägre (222 000 kr vs 236 000 kr inkl borrning mm).

Kollar jag jämförelsesidan här på bygga hus ([länk]) verkar IVT'n effektivare/bättre. Men Thermian kanske är driftsäkrare pga ej varvtalsstyrd?

Vi är helt nollställda på sånt här så tar gärna emot synpunkter, tips, input!
Jag hade valt IVT alla dagar i veckan. Sen tror jag på teknikens utveckling. Gillar man Volvo 240 eller ny elbil? Det är inte på många saker en on/off-pump är bättre än en varvtalsstyrd. Är det på något ens?
 
Redigerat:
  • Gilla
madde_r
  • Laddar…
Vi har nyligen installerat en GEO 612 och jag är positivt överaskad över hur energisnål den är. Vi är mycket nöjda med vår pump.
 
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
madde_r madde_r skrev:
varför? :) som sagt, kan inte det här. Vi funderade ring om varvtalsstyrd = mer avancerad = mer risk för elektronikproblem…? :)
Hej madde_r

Det är möjligt att mer teknik kan krångla men det behöver inte vara så.

Har en IVT X15 sedan 2007 (16 år i drift) och har inte ångrat valet, även om jag fick vänta på att varvtalsstyrda pumpar lanserades.

Genom varvtalsstyrningen undvek jag användning av elspets och minskade min totala elanvändning från ca 42 600 kWh/år (medelvärde åren före installationen) till 16 319 kWh/år första året med bergvärmepumpen.

Nu (2022) är jag nere på ca 14 382 kWh/år. D.v.s. en minskning till ca 33,5 % av ursprumglig elanvändning. Ingen nackdel när elpriserna ökar och effektavgifter införs:).

Behöver idag vid drygt 30 minusgrader inte mer än ca 5,5 kW för uppvärmning så jag har i princip kvar nära 5,5 kW för att ladda en eventuell elbil framöver, på 16 A säkring.

Eftersom värmepumpen är varvtalsstyrd så går den många timmar på låga varv (ca 1 kW ineffekt som lägst). Men det innebär samtidigt, inga mekaniskt påfrestande start och stopp under stor del av året. Det tror jag har nog så stor betydelse för livslängden.
 
Redigerat:
  • Gilla
madde_r
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Jag har själv beställt en geo608 som kommer i månaden. Skall byta ut en ivt495. Jag tycker nog att det är en fördel med varvtalsstyrd, speciellt ifall man har återladdning med ventilationen, jag tror att man får bättre effekt eftersom brine är lite varmare. Men det är nog större risk att den går sönder, kanske. On/off vill väl inte ha för många starter heller.
Jag tror inte att en geo612 är för stor för ditt hus, speciellt ifall du planerar att ha pool och garage. då tror jag den är för liten. Jag har valt en 608, mest för att mitt hål ändast är 100m och jag har en lvp som tar övervåningen. Bor på 230 kvm, byggt 2009 men med mycket fönster.
När beställde du din?
Vi väntar på en geo 608 och hoppas på leverans innan sommaren.
 
B bjorsi skrev:
När beställde du din?
Vi väntar på en geo 608 och hoppas på leverans innan sommaren.
Jag beställde i oktober, men det är lev problem med fx fläkten tyvärr
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Jag beställde i oktober, men det är lev problem med fx fläkten tyvärr
Ok, förhoppningsvis får vi vår snart då :).
 
B bjorsi skrev:
Ok, förhoppningsvis får vi vår snart då :).
Lagom till lågt elpris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.