P Posselosse skrev:
Hej, har ni kommit vidare med detta projekt?
Hej, tyvärr inte så långt. Vi planerade att bygga en kåk men det blev att vi köpte istället och nu är pengarna slut. Sen har jag en massa berg åt söder som jag inte vet vad jag ska göra med... Snigeldynamit, stridsvagn eller ingenting alls?
 
  • Lantlig miljö, naket träd, vit husfasad, stort stenblock, molnig himmel, bohuslänsk landskapsvy, vårkänsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R robinjoensuu skrev:
Hej, tyvärr inte så långt. Vi planerade att bygga en kåk men det blev att vi köpte istället och nu är pengarna slut. Sen har jag en massa berg åt söder som jag inte vet vad jag ska göra med... Snigeldynamit, stridsvagn eller ingenting alls?
Ingenting, fränt med berghäll!
 
  • Gilla
robinjoensuu och 1 till
  • Laddar…
Sådana istidshällar är ju underbara. Finns inget skönare än att lägga sig på en solvarm häll på sommaren.

En vision:
Byt fönstret mot en dörr, och bygg ett trädäck som ansluter till klippan, härligt att gå ut barfota med kaffekoppen och slå sig er i bekväma stolar eller på klippan

På sikt kan du bygga det önskade växthuset (eller ett uterum) på, bakom eller framför trädäcket, beror lite på hur brett det blir. Givetvis dörr i växthuset/uterummet så att man kommer ut på klippan därifrån också. Glöm bara inte att förbereda för isolering av golvet isåfall.
 
Redigerat:
  • Gilla
robinjoensuu och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En vision:
Byt fönstret mot en dörr, och bygg ett trädäck som ansluter till klippan, härligt att gå ut barfota med kaffekoppen och slå sig er i bekväma stolar eller på klippan
Kanonidé!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En berghäll som överlevt några årtusenden och som dessutom inte har tagits bort av tidigare ägare sen huset restes tycker jag du ska låta vara kvar! Ganska svårt att skaffa fram ett nytt berg sen när man ångrat sig! :cool:
 
  • Gilla
robinjoensuu
  • Laddar…
Nej, det var mest menat som ett skämt. Den lär bli kvar där den är.

Ett möjligt alternativ kan vara att mura upp en grund med murblock till strax under hällens överkant och sedan fylla upp med jord, makadam eller liknande. Delar av stenen blir ett lite ojämnt golv i växthuset och det enda som skulle krävas för att återställa är att ta bort bruket från stenens yta. Större delen av hällen skulle hur som helst vara synlig framför växthuset.

Lösningen med markrör för att lagra värme som jag nämnde ovan kan man ju ändå göra i de delar av växthuset som inte utgörs av stengolv. Eventuellt.

En annan tanke jag har är att leda vatten från den oanvända brunnen som ligger precis utanför bild (som alltid håller plusgrader) och leda in det i växthuset i en nedgrävd och isolerad slang. Sedan kan man låta den gå fram och tillbaka längs väggarna och växtbäddarna och vips så har man både värme på vintern och kyla på sommaren.
 
  • Lantlig vy, hus, träd, bergknalle, molnig himmel, gräs, inhägnad område, bostadsbebyggelse i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.