• Gilla
Tinrik
  • Laddar…
Ännu mer googling ledde mig till det här dokumentet från 2017 där man beskriver att problematiken med att mätare som summerar på båda sätten finns, och att man tycker det behöver regleras.

https://www.ei.se/download/18.5b0e2...-elmätare-Författningsförslag-Ei-R2017-08.pdf

När elmätaren summerar energin som flödat åt vartdera hållet kan elmätaren vara konfigurerad att göra detta på olika sätt. Det har att göra med att energin flödar i tre faser. Elmätaren kan antingen momentant registrera summan av de tre faserna, eller så kan mätaren registrera energin individuellt för varje fas och därefter summera för en lämplig tidperiod. Elmätarens konfiguration har betydelse för mätresultatet i de fall det förekommer både uttag och inmatning av ungefär samma storleksordning i anläggningspunkten, vilket blir allt vanligare i takt med att fler kunder blir mikroproducenter. Konfigurationen av elmätaren påverkar mängden energi som registreras i mätarställningen, som i sin tur ligger till grund för exempelvis debitering, avräkning, energiskatt och skattereduktion. Olika konfigurationer av elmätarna för två anläggningar som i övrigt är identiska kan alltså ge kunderna olika ekonomiskt utfall för till exempel en solcellsinstallation. Detta skulle kunna utgöra ett hinder för marknaden och utbyggnaden av mikroproduktion
I nuläget saknas regler kring hur elmätaren ska vara konfigurerad när det gäller mätning av energi. Också på europeisk nivå saknas bestämmelser om vilken konfiguration elmätaren ska ha. Däremot finns bestämmelser att det ska vara dokumenterat på vilket sätt elmätaren räknar och registrerar40. Ei bedömer att det bör regleras närmare hur elmätaren ska vara konfigurerad. Att utfärda närmare bestämmelser om elmätarens konfiguration vid mätning av mikroproduktion ligger inom Swedacs mandat. Swedac avser att efter samråd med berörda myndigheter utreda om det finns behov av att i Swedacs föreskrifter reglera hur mätning ska gå till i det fall det är både inmatning och uttag i uttagspunkten.
Exakt hur det gick med detta är jag inte helt klar på.

I "Förordning (1999:716) om mätning, beräkning och rapportering av överförd el"
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...1999716-om-matning-berakning-och_sfs-1999-716

har man lagt till
Utökad mätdata
25 § Mätutrustningen ska kunna
1. mäta både uttag och inmatning i varje fas av
a) ström,
b) aktiv effekt, och
c) reaktiv effekt,
2. mäta spänning i varje fas, och
3. mäta och registrera den totala aktiva energin vid uttag och inmatning av el. Förordning (2018:1426).
som börjar gälla först 2025, man ska alltså mäta uttag och inmatning i varje fas enskilt tolkar jag det som, men här säger man inget om hur det ska summeras.

I https://www.swedac.se/dokument/fore...-rad-stafs-20098-om-matsystem-av-overford-el/ hittar jag
6 a § I det fall ett mätsystem används för att mäta både in- och utmatning ska energin i samtliga faser summeras för att sedan ackumuleras i ett inmatnings- eller uttagsregister
summera först, ackumulera sen alltså, men jag har inte rett ut vem det här gäller och när (eller om det gäller nån eller är en rekommendation)...
 
H hanneseklund skrev:
Ännu mer googling ledde mig till det här dokumentet från 2017 där man beskriver att problematiken med att mätare som summerar på båda sätten finns, och att man tycker det behöver regleras.

[länk]




Exakt hur det gick med detta är jag inte helt klar på.

I "Förordning (1999:716) om mätning, beräkning och rapportering av överförd el"
[länk]

har man lagt till

som börjar gälla först 2025, man ska alltså mäta uttag och inmatning i varje fas enskilt tolkar jag det som, men här säger man inget om hur det ska summeras.

I [länk] hittar jag

summera först, ackumulera sen alltså, men jag har inte rett ut vem det här gäller och när (eller om det gäller nån eller är en rekommendation)...
H hanneseklund skrev:
Ännu mer googling ledde mig till det här dokumentet från 2017 där man beskriver att problematiken med att mätare som summerar på båda sätten finns, och att man tycker det behöver regleras.

[länk]




Exakt hur det gick med detta är jag inte helt klar på.

I "Förordning (1999:716) om mätning, beräkning och rapportering av överförd el"
[länk]

har man lagt till

som börjar gälla först 2025, man ska alltså mäta uttag och inmatning i varje fas enskilt tolkar jag det som, men här säger man inget om hur det ska summeras.

I [länk] hittar jag

summera först, ackumulera sen alltså, men jag har inte rett ut vem det här gäller och när (eller om det gäller nån eller är en rekommendation)...
Det sista dokumentet är ju Swedacs krav på elmätare, vilka gäller för de nya elmätare som ska vara på plats hos alla med en huvudsäkring på max 63A innan 2025. Det verkar alltså som att du hittat det du söker. Jag letade också efter samma sak då jag misstänker att min elmätare räknar varje fas för sig i varje ögonblick, men har inte hittat någon information hos mitt elnätsbolag om det.

Jag ska gå elmätaren bytt i höst till en som uppfyller de nya kraven så får väl se om mina mätvärden ändras då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.