J Johansson1234 skrev:
Vi tycker ganska lika. Hon vill stå för sin del och inte ”ta” det som är mitt. Hon vet väl även med sig att hon har varit lite oförsiktig med pengar och jag mer sparsam. Men hon vill ju inte känna sig beroende eller så utan vill att det ska vara rättvist.
Bra att ni är relativt överens! Att kunna prata seriöst om pengar och ekonomi är ett sundhetstecken i ett förhållande.

Om ni väljer att köpa hus tillsammans och du går in med en stor del kontant och hon istället lånar till sin halva, bör ni besöka en jurist för att ordna samboavtal, eventuellt skuldebrev samt testamente. Det handlar om stora pengar, och alla vi som lever ihop med någon vet att det tar slut förr eller senare, antingen genom dödsfall eller separation. Vad som ska hända efter detta slut är klokt att reda ut i god tid.
(Vilken muntergök jag är, va?)

En alternativ lösning är att du behåller ditt nuvarande hus, din älskling flyttar dit och börjar spara till en kontantinsats på ett fritidshus. Köper hon fritidshus mha lån har ni sedan 2 hus, varsitt men ändå på sätt och vis tillsammans.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
J Johansson1234 skrev:
Problemet där är att min bank säger att ett lån har man alltid tillsammans, solidariskt. Så även om jag inte behöver låna alls kommer jag att stå med på det lån som min partner behöver. Känns inte kul eftersom jag inte har några lån nu.
Sant. Jag och frugan står på lånet 50/50 men pengar jag gått in med är reglerat i skuldebrev.
Dvs har jag lagt två miljoner in i gemensamma boendet så har hon en personlig skuld till mig på en miljon.
Sen kan man skriva in ex ränta.

I kombination med äktenskapsförord för mig eller samboavtal för dig.
 
  • Gilla
andersm och 7 till
  • Laddar…
J Johansson1234 skrev:
Tack för svaret. Min egen bank säger att lån alltid är solidariska utifrån att man inte kan äga eller sälja ett halvt hus. Utan man äger tillsammans och ansvarar för lån tillsammans. Men jag ska kolla upp det
En bank ansluten till Swedbank?
Första banken jag hade vägrade låna ut till mig som singel.
Andra lånade bara ut 450 tusen.
3e var helt ok med att låna ut till bara mig och vi räknade bara på mig.
Jag äger 100% av huset, hon har möjlighet att köpa in sig om hon vill. Hon betalar "hyra" och hälften av driften. Egentligen ingen jättesumma så maten ingår i driften.
Hon fick inte stå på ett huslån alls pga ej fast anställning men hade pengar till iallafall halva huset.

Allt är hur ni är överens, men om ni kommer överens om vår uppställning så glöm inte samboavtal och se till att det är vattentätt.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
50 år inget sparat bor i hyresrätt låter ju inte som man har råd med ett hus
 
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
50 år inget sparat bor i hyresrätt låter ju inte som man har råd med ett hus
Är man 50 bast och inte har nått kapital låter det för mig som om det är hög tid att skaffa nått eget och börja amortera ordentligt, att hyra är sällan förmögenhetsbildande vad jag vet.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är man 50 bast och inte har nått kapital låter det för mig som om det är hög tid att skaffa nått eget och börja amortera ordentligt, att hyra är sällan förmögenhetsbildande vad jag vet.
M maria01 skrev:
50 år inget sparat bor i hyresrätt låter ju inte som man har råd med ett hus
M maria01 skrev:
50 år inget sparat bor i hyresrätt låter ju inte som man har råd med ett hus
Där vi bor är det ofta billigare att köpa än att hyra. Och hon har ett eget lånelöfte på 1,5 mnkr från sin bank
 
  • Gilla
Carl Johansson och 3 till
  • Laddar…
H
J Johansson1234 skrev:
Behöver lite tips nu. Vi är båda drygt 50 och har två vuxna barn var. Min partner bor i hyresrätt och har inga sparade pengar alls.Jag har ett friköpt hus som är värt runt 1 miljon.
Nu vill vi ha ett gemensamt hem som vi båda äger, det kommer nog att kosta runt 1,5 mnkr.
Men hur löser man det praktiskt? Hade vi varit yngre med många år kvar att jobba hade jag kunnat tänka mig att vi helt enkelt gifte oss och delade på allt. Vi skulle ju ha tid att bygga upp ett gemensamt sparande. I nuläget vill jag dock ha kvar mina tillgångar och att mina barn ska ärva mig.
Men hur gör vi nu? Vad blir enklast och mest rätt? Vi vill ha ett hem där vi båda är ägare och har samma rättigheter och skyldigheter
Din sambo tar ett eget privatlån vid sidan om och sätter in det i huset, du går in med samma summa fast du behöver inte låna. Utöver det tar ni ett gemensamt lån. Skriv också ett samboavtal.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
J Johansson1234 skrev:
Där vi bor är det ofta billigare att köpa än att hyra. Och hon har ett eget lånelöfte på 1,5 mnkr från sin bank
då är det ju löst ni tar båda 2 lån och köper ett hus du kan ju ha kvar dit till dina barn
 
Ska din sambo köpa fastighet med 0 kr i kontantinsats? Hon får spara ihop så hon kan gå in med 7,5% åtminstone.

Bör inte vara några problem att skriva samboavtal där du har en revers när ni säljer huset på din kontantinsats om du tvunget inte vill ha lån.

Sen att låna pengar på en fastighet med en person som under 30 år inte sparat ihop några pengar är ju givetvis en stor risk hur man än vänder på det. Troligen ser ni väldigt olika på pengar o det lär ju visa sig.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
M maria01 skrev:
då är det ju löst ni tar båda 2 lån och köper ett hus du kan ju ha kvar dit till dina barn
Ja om ts dessutom ville att barnen skulle ärva är det ju kasst att lägga alla pengar i ett hus du och sambon ska bo i. Skriver du inget alls ärver barnen din halva av huset och sambon måste då köpa sig loss eller bli utkastad. Så hade väl varit bättre att låna till nya bostaden och låta barnen ärva pengarna du har samt skriva samboavtal så sambon inte blir utan hus när du går bort.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
J Johansson1234 skrev:
Där vi bor är det ofta billigare att köpa än att hyra. Och hon har ett eget lånelöfte på 1,5 mnkr från sin bank
Vad är då problem?
Då kan hon ju låna till sin dela av huset av banken.
 
Vi löste det genom att jag äger 67% och min sambo 33% av fastigheten. Det står reglerat både i lagfarten samt ett samboavtal som vi skrivit. Det mest ekonomiska hade varit att vi ägt 50% var och skrivit ett skuldbrev (på den extra kontantinstatsen jag gått in med) men min sambo tyckte det kändes konstigt att ha en pesonligskuld till mig så det fick bli denna lösningen istället.
Lycka till med det nya boendet!
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
H
M martin_76 skrev:
Vi löste det genom att jag äger 67% och min sambo 33% av fastigheten. Det står reglerat både i lagfarten samt ett samboavtal som vi skrivit. Det mest ekonomiska hade varit att vi ägt 50% var och skrivit ett skuldbrev (på den extra kontantinstatsen jag gått in med) men min sambo tyckte det kändes konstigt att ha en pesonligskuld till mig så det fick bli denna lösningen istället.
Lycka till med det nya boendet!
Gör ni större renoveringar, bygger ut, ändrar i konstruktionen så betalar ni enl. er fördelning 33/67. Underhållsrenovering t.ex. tapetsering, målning, 50/50. Då bli det rättvist.
 
Bäste Johansson.
Även om allt idag är rosenrött och positivt så tänk den dag då ni ska dela på er. Då gäller inga goda förutsatser. Det håller inte att säga 'Ja, men du sa ju' när ni ska bodela. Ta kontakt med en advokat så att du får professionell hjälp att skydda dina tillgångar. Talar av egen bitter erfarenhet
 
  • Gilla
kattlucka och 11 till
  • Laddar…
När jag flyttade ihop med mi nuvarande sambo så skrev vi ett avtal där det framgick att jag gått in med mer insats och om vi säljer så skall jag få tillbaka de pengarna, så länge som värdet på huset minus lånet inte understiger den summan.

På det sättet får jag tillbaka min insats vid ev separation, men jag kommer inte få något utöver detta (pga ökande värde) och hon slipper betala mer, å andra sidan, om värdet går ned så minskar inte "skulden" om vi skulle gå skiljda vägar i framtiden.

vi äger dock 50/50 och det vi lägger in i huset blir också lika, så på det sättet äger ingen av oss mer eller mindre av huset i sig, vilket kan vara en issue annars.
 
  • Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.