Två frågor om hur timmätning funkar:

Förutsatt att man har solceller, timmätning och inmatningsabonnemang.

1. Om man samma timme först nettoförbrukar, låt oss säga 3kwh i en halvtimme, och sedan nettoproducerar, låt oss säga 2kwh i en halvtimme, kommer detta att slås ihop till 1kwh förbrukning för timmen, eller blir det två mätvärden för timmen, 3kwh förbrukning och 2kwh produktion (som sen hamnar separat på förbrukningsavtalet resp inmatningsavtalet) ?

2. Mindre solcellsanläggningar kan ha enfas inverters, då är det väl möjligt att förbruka på en fas samtidigt som man producerar på en fas (?) Samma fråga som 1, summeras detta till en nettosiffra per timme, eller redovisas nettoproduktionen som sker på en fas separat ?


Jag gissar att svaret på båda frågorna är att allt slås ihop till en nettosiffra per timme, men skulle gärna vilja "veta".
 
H hanneseklund skrev:
Två frågor om hur timmätning funkar:

Förutsatt att man har solceller, timmätning och inmatningsabonnemang.

1. Om man samma timme först nettoförbrukar, låt oss säga 3kwh i en halvtimme, och sedan nettoproducerar, låt oss säga 2kwh i en halvtimme, kommer detta att slås ihop till 1kwh förbrukning för timmen, eller blir det två mätvärden för timmen, 3kwh förbrukning och 2kwh produktion (som sen hamnar separat på förbrukningsavtalet resp inmatningsavtalet) ?

2. Mindre solcellsanläggningar kan ha enfas inverters, då är det väl möjligt att förbruka på en fas samtidigt som man producerar på en fas (?) Samma fråga som 1, summeras detta till en nettosiffra per timme, eller redovisas nettoproduktionen som sker på en fas separat ?


Jag gissar att svaret på båda frågorna är att allt slås ihop till en nettosiffra per timme, men skulle gärna vilja "veta".
Oavsett scenario 1 eller 2 så är det är två olika mätare i "mätarhöljet" som mäter ut respektive in och sedan skickar två separata mätvärden till nätägaren. Dessa mätvärden levereras av nätägaren till den elhandlare som du har tecknat elavtal med.

Lite beroende på vilken typ av avtal du har med elhandlare ser det sedan lite olika ut. Oavsett så redovisar vad jag vet de flesta om inte alla elhandlare de båda värdena separat på fakturan.

Din gissning stämmer med andra ord inte. Hoppas att min förklaring var tydlig för dig.
 
Redigerat:
1. Jag antar att det beror på hur företaget specifierar detta. Med Tibber får du separat vad du förbrukar och vad du säljer.

2. Inget bolag kan veta hur mycket solcellerna producerar. De kan bara se överskottet som du matar in i nätet. Därför om du producerar samma mängd el samtidigt som du förbrukar den så blir det 0.0 kWh förbrukad och 0.0 kWh sålt. Om du producerar mer så blir det 0.0 kWh förbrukning och t ex 1.0 kWh såld el.
 
T Tinrik skrev:
1. Jag antar att det beror på hur företaget specifierar detta. Med Tibber får du separat vad du förbrukar och vad du säljer.

2. Inget bolag kan veta hur mycket solcellerna producerar. De kan bara se överskottet som du matar in i nätet. Därför om du producerar samma mängd el samtidigt som du förbrukar den så blir det 0.0 kWh förbrukad och 0.0 kWh sålt. Om du producerar mer så blir det 0.0 kWh förbrukning och t ex 1.0 kWh såld el.
1. Som jag förstår det har man separata avtal för förbrukning och produktion, detta kan vara med olika bolag (men säkert är det vanligt att man köper och säljer till samma bolag). Sen är det väl nätbolaget som står för själva mätningen, så hur det mäts kan rimligen inte vara upp till det bolag man köper el av eller det bolag man säljer el till.
Kan bli många parter inblandade alltså, man kan ha bolag A som nätbolag, köpa el av bolag B, och sälja el till bolag C.

2. jag förstår att förbrukning och produktion momentant slås ihop, iallafall per fas, till antingen nettoproduktion eller nettoförbrukning. Min fråga är hur det summeras över en timme (eftersom man mäter per timme). Under samma timme kan man ju nettoproducera del av timmen och nettoförbruka andra delen av timmen.
Just eftersom man kan sälja och köpa på olika avtal med olika parter så spelar det roll.
 
H hanneseklund skrev:
1. Som jag förstår det har man separata avtal för förbrukning och produktion, detta kan vara med olika bolag (men säkert är det vanligt att man köper och säljer till samma bolag). Sen är det väl nätbolaget som står för själva mätningen, så hur det mäts kan rimligen inte vara upp till det bolag man köper el av eller det bolag man säljer el till.
Kan bli många parter inblandade alltså, man kan ha bolag A som nätbolag, köpa el av bolag B, och sälja el till bolag C.

2. jag förstår att förbrukning och produktion momentant slås ihop, iallafall per fas, till antingen nettoproduktion eller nettoförbrukning. Min fråga är hur det summeras över en timme (eftersom man mäter per timme). Under samma timme kan man ju nettoproducera del av timmen och nettoförbruka andra delen av timmen.
Just eftersom man kan sälja och köpa på olika avtal med olika parter så spelar det roll.
1. Mig veterligen finns det inget elhandelsbolag som köper din överproduktion av el om du inte också köper el av dem.
2. Igen, mätningen sker i två separata delar. Överproduktion (det du skickar ut på nätet) mäts för sig och det du köper mäts för sig. Två separata mätvärden (per timme) skickas till din elhandlare från nätägaren.
 
Redigerat:
W Webgurun skrev:
1. Mig veterligen finns det inget elhandelsbolag som köper din överproduktion av el om du inte också köper el av dem.
https://www.bixia.se/solceller/salja-el
i sin blankett https://www.bixia.se/globalassets/dokument/blankett/producent/504-avtal-solelproduktion-blankett.pdf har de frågan "Intresserad av konsumtionsavtal?" där man kan kryssa i "jag vill bli kontaktad" (eller låta bli).

Nu vet du ett, det verkar dock stämma att de flesta/nästan alla elhandlare man kan sälja till kräver att man även köper av dem. Men min poäng är att man köper och säljer på olika avtal, vilket leder till att det spelar roll exakt hur mätningen görs, och det kan inte vara upp till elhandlaren att avgöra, då två elhandlare kan vara inblandade och mätningen utförs av nätbolaget.
 
H hanneseklund skrev:
[länk]
i sin blankett [länk] har de frågan "Intresserad av konsumtionsavtal?" där man kan kryssa i "jag vill bli kontaktad" (eller låta bli).

Nu vet du ett, det verkar dock stämma att de flesta/nästan alla elhandlare man kan sälja till kräver att man även köper av dem. Men min poäng är att man köper och säljer på olika avtal, vilket leder till att det spelar roll exakt hur mätningen görs, och det kan inte vara upp till elhandlaren att avgöra, då två elhandlare kan vara inblandade och mätningen utförs av nätbolaget.
Då så, vad bra att man har det valet. Det gör dock ingen skillnad på hur mätningen görs.

Som jag skrivit vid två tillfällen nu. Det mäts i två olika strömmar som genererar ett timvärde för elen du säljer och ett för den el du köper. Dessa båda mätvärden skickas sedan till den/de elhandlare som du har avtal med.
 
Om nettoproduktion på en fas mäts separat från nettoförbrukning på en annan fas så skulle man med rätt utrustning (typ likriktare+inverter) kunna köpa el till rörligt pris (månadspris) på en fas och mata ut på en annan fas till spotpris, vilket kan vara lönsamt under de dyra timmarna.

Skulle säkert kunna vara avtalsbrott på nåt sätt, men tekniskt sett möjligt...
 
H hanneseklund skrev:
Om nettoproduktion på en fas mäts separat från nettoförbrukning på en annan fas så skulle man med rätt utrustning (typ likriktare+inverter) kunna köpa el till rörligt pris (månadspris) på en fas och mata ut på en annan fas till spotpris, vilket kan vara lönsamt under de dyra timmarna.

Skulle säkert kunna vara avtalsbrott på nåt sätt, men tekniskt sett möjligt...
Spännande teorier. Fantisera du vidare så ses vi i någon annan tråd framöver.
 
Med Göteborg Energi iallafall kan den mäta både produktion och förbrukning på samma timme:
Stapeldiagram med två staplar; en hög blå och en lägre orange, markerade med siffran 11 nedanför.

Mätaren mäter mycket oftare än varje timme, typ var 5 sekunder.
 
  • Gilla
Webgurun
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Med Göteborg Energi iallafall kan den mäta både produktion och förbrukning på samma timme:
[bild]

Mätaren mäter mycket oftare än varje timme, typ var 5 sekunder.
tack, då känns det definitivt som att nettoproduktion och nettoförbrukning mäts separat inom samma timme.
Är fortfarande lite skeptisk till att olika faser skulle kunna räknas som förbrukande och producerande samtidigt.
 
Låt oss se på detta från en teknisk synpunkt.

* Det finns bara 1 kabel mellan huset och nätet. Den innehåller 3 sub-kablar (faser).
* Strömmen kan antingen gå in i huset (nettoförbrukning), eller ut från huset (nettoproduktion).
* Varje fas kan ha olika ström.
* Elmätaren mäter strömen som antingen går in eller går ut till näten, per varje fas.
* Låt oss säga elmätaren mäter varje minut, varje fas.
* Då kan det finnas sådana mätningar på effekt (ström * spänning) för varje fas klockan 10:00:00:

10:00:00 Fas 1: 0.2 kW
10:00:00 Fas 2: -0.5 kW
10:00:00 Fas 3: 1.0 kW

10:01:00 Fas 1: -0.3 kW
10:01:00 Fas 2: -0.2 kW
10:01:00 Fas 3: 0.8 kW

...

Mätaren måste interpolera mätningar där det inte finns inga, för enkelhets skull låt oss säga att effekten är densamma under hela minuten. Då kan man räkna energi (effekt * tid):

10:00:00 -> 10:01:00 Fas 1: 0.2 kW * 1 minut = 0.003 kWh (nettoförbrukning)
10:00:00 -> 10:01:00 Fas 2: -0.5 kW * 1 minut = -0.008 kWh (nettoproduktion)
10:00:00 -> 10:01:00 Fas 3: 1.0 kW * 1 minut = 0.016 kWh (nettoförbrukning)

10:01:00 -> 10:02:00 Fas 1: -0.3 kW * 1 minut = -0.005 kWh (nettoproduktion)
10:01:00 -> 10:02:00 Fas 2: -0.2 kW * 1 minut = -0.003 kWh (nettoproduktion)
10:01:00 -> 10:02:00 Fas 3: 0.8 kW * 1 minut = 0.013 kWh (nettoförbrukning)

Då räknar mätaren ihop:

a) Alla nettoförbrukning mätningar för alla faser under en timme, t.ex 0.003 + 0.016 + 0.013 = 0.029 kWh
b) Alla nettoproduktion mätningar för alla faser under en timme, tex 0.008 + 0.005 + 0.003 = 0.0016 kWh

Och rapporterar till elnätbolaget följande per-timme data:

10:00:00 - 11:00:00 -> 0.029 kWh nettoförbrukning
10:00:00 - 11:00:00 -> 0.0016 kWh nettoproduktion

Sedan tar elhandelsbolag ovan per-timme data och fakturerar.
 
  • Gilla
Webgurun
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Låt oss se på detta från en teknisk synpunkt.

* Det finns bara 1 kabel mellan huset och nätet. Den innehåller 3 sub-kablar (faser).
* Strömmen kan antingen gå in i huset (nettoförbrukning), eller ut från huset (nettoproduktion).
* Varje fas kan ha olika ström.
* Elmätaren mäter strömen som antingen går in eller går ut till näten, per varje fas.
* Låt oss säga elmätaren mäter varje minut, varje fas.
* Då kan det finnas sådana mätningar på effekt (ström * spänning) för varje fas klockan 10:00:00:

10:00:00 Fas 1: 0.2 kW
10:00:00 Fas 2: -0.5 kW
10:00:00 Fas 3: 1.0 kW

10:01:00 Fas 1: -0.3 kW
10:01:00 Fas 2: -0.2 kW
10:01:00 Fas 3: 0.8 kW

...

Mätaren måste interpolera mätningar där det inte finns inga, för enkelhets skull låt oss säga att effekten är densamma under hela minuten. Då kan man räkna energi (effekt * tid):

10:00:00 -> 10:01:00 Fas 1: 0.2 kW * 1 minut = 0.003 kWh (nettoförbrukning)
10:00:00 -> 10:01:00 Fas 2: -0.5 kW * 1 minut = -0.008 kWh (nettoproduktion)
10:00:00 -> 10:01:00 Fas 3: 1.0 kW * 1 minut = 0.016 kWh (nettoförbrukning)

10:01:00 -> 10:02:00 Fas 1: -0.3 kW * 1 minut = -0.005 kWh (nettoproduktion)
10:01:00 -> 10:02:00 Fas 2: -0.2 kW * 1 minut = -0.003 kWh (nettoproduktion)
10:01:00 -> 10:02:00 Fas 3: 0.8 kW * 1 minut = 0.013 kWh (nettoförbrukning)

Då räknar mätaren ihop:

a) Alla nettoförbrukning mätningar för alla faser under en timme, t.ex 0.003 + 0.016 + 0.013 = 0.029 kWh
b) Alla nettoproduktion mätningar för alla faser under en timme, tex 0.008 + 0.005 + 0.003 = 0.0016 kWh

Och rapporterar till elnätbolaget följande per-timme data:

10:00:00 - 11:00:00 -> 0.029 kWh nettoförbrukning
10:00:00 - 11:00:00 -> 0.0016 kWh nettoproduktion

Sedan tar elhandelsbolag ovan per-timme data och fakturerar.
Det skulle nog vara 0,032kWh istället för 0,029kWh, men jag förstår ändå.

Men antingen räknar man som du beskriver, eller så räknar man i omvänd ordning:
10:00:00 -> 10:01:00 summa alla faser = 0.003 - 0.008 + 0.016 = 0,011 (nettoförbrukning)
10:01:00 -> 10:02:00 summa alla faser = -0.005 - 0.003 + 0.013 = 0,005 (nettoförbrukning)

och rapporterar per-timme data:
10:00:00 - 11:00:00 -> 0,016 kWh nettoförbrukning
10:00:00 - 11:00:00 -> 0 kWh nettoproduktion

Min undran är vilket.
Menar du att du vet att man räknar på sättet du beskriver ?
 
W Webgurun skrev:
1. Mig veterligen finns det inget elhandelsbolag som köper din överproduktion av el om du inte också köper el av dem.
Korrekt, men man kan ändå ha två olika avtal, även om det är med samma leverantör. Vi levererar till spotpris men köper till månadsmedelpris. Så om solen skiner och elpriset är högt är det bra att förbruka så lite som möjligt och sälja så mycket som möjligt. Men är det mulet är det skit samma. Även om det alltid är bra att spara förståss.
 
  • Gilla
Webgurun
  • Laddar…
H hanneseklund skrev:
Men antingen räknar man som du beskriver, eller så räknar man i omvänd ordning:
Det kan väl vara så också, men speglar inte vad som händer i verkligheten - att en fas tar ström från nätet och en annan fas mäter in ström i nätet. Jag hoppas på att de som designade systemet tänkte på detta sätt. Men såklart allt detta är bara min resonemang baserad på vad jag ser hos elmätaren och hos elnätbolag, det kan vara helt fel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.