Sen de som har svårt på riktigt att betala räkningen behöver väl pengar exakt nu eller väkldigt snart och inte om ett halvår..
 
Fairlane
F fiskarn87 skrev:
Sen de som har svårt på riktigt att betala räkningen behöver väl pengar exakt nu eller väkldigt snart och inte om ett halvår..
Det kan man tycka, om man inte är politiker förstås
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bebba Usch FTW.

Ska vi gissa att det inte blir något stöd överhuvudtaget?
Haha, Ebba for president! Kul att läsa alla gissningar om vad stödet blir, varför inte slå vad, den som gissar rätt får en luftgitarr i valfri färg?
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Sen de som har svårt på riktigt att betala räkningen behöver väl pengar exakt nu eller väkldigt snart och inte om ett halvår..
Kan jag skicka in en bidragsansökan till dig direkt kanske?
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Fairlane
F fiskarn87 skrev:
Men om jag fattar nuvarande stöd rätt så ska staten ersätta kostanden över 75 öre? Sen om de pengarna kommer vet väl ingen.
Det är inte så jag uppfattar det. jag har dels sett presskonferensen med EB (Jösses vad tid hon tog på sig innan hon kom till sak) och dels läst på diverse sidor. Några tidningar skriver ungefär som du, men jag uppfattar det som att dessa 75 öre i spotpris är ett referenspris, samma som vid tidigare stöd. Förra gången kom inte elprisområde 1 och 2 upp till ett snitt på 75 öre och fick därför inget, nu får även dem. Hur mycket man får är dock oklart. Det kan bli en fast summa per kWh (som senast, 50 öre för område 3 och 79 för område 4) eller en procentuell ersättning på det överskjutande, mellan 0och 100%. Jag tror man kommer landa i något liknande som sist, dvs ett fast pris, men hur stort har jag inte en blekaste aning om.
 
Finns inget beslut utan bara ett uppdrag till Svenska kraftnät, allt annat är spekulationer och gissningar, vilket även Ebba slirade med men då utifrån politiska utspel för att kunna hålla en presskonferens.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Sist var det ju en andel av överskjutande del som resulterade i en summa.
 
hsd
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bebba Usch FTW.

Ska vi gissa att det inte blir något stöd överhuvudtaget?
Det är stor riskfaktor på det
 
hsd
P paralun skrev:
F-kassan fixar ju det här..... elsjukt är det!:geek:

[länk]
P paralun skrev:
F-kassan fixar ju det här..... elsjukt är det!:geek:

[länk]
Å fkassan bollade över till Swedbank, det gäller att flera aktörer får knapra på kakan
Som jag ser det borde elhandelsbolagen fixa det, det var ju den vägen pengarna snoddes
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Du ska nog sätta dig in i hur systemen fungerar. Det snoddes inga pengar.
 
hsd hsd skrev:
Å fkassan bollade över till Swedbank, det gäller att flera aktörer får knapra på kakan
Som jag ser det borde elhandelsbolagen fixa det, det var ju den vägen pengarna snoddes
Aha, såklart ska även de vara med och knapra på "sjukelpenningen"... Nordea vill säkert också vara med osv.:thinking:
 
Vad är en sjuk elp-enning? Berätta gärna...
 
harry73 harry73 skrev:
.
Nu har alla haft möjlighet att förbereda sig på vinterns elpriser genom att spara in på annat, eleffektisera eller på annat sätt minska förbrukningen.
Alla i SE 3 och 4 möjligen. "Alla" har ju sagt att SE 1 och 2 skulle fortsätta ha låga elpriser, vilket visade stämma dåligt.
 
Nja, inte alla va? Att norr någon gång skulle få samma elpriser har varit uppenbart för många. Men det gick kanske fortare än många trodde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.